X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מי שמשלם סכומי עתק עבור צריכת מים, אינו רשאי להתלונן על התשלום המופקע של שכר הדירה שלו המחאה צריכה להתחיל במים!
▪  ▪  ▪
מים = חיים [צילום: AP]
מים מן אללה
ברמדאן נהגנו לבקר ידידים ערביים אחר רדת החשיכה. באחד הביקורים ביקשתי כוס מים והמארח מיהר להשקות אותי. אמרתי: "תודה", אך המארח הביט בי בזעף. "לא אומרים תודה על מים", קרא. "מים זה מן אללה כמו אוויר. יורד מהשמיים על כולם. זה לא מוכרים ולא קונים ולא עושים. תגיד חמד-אל-אללה, לא תודה"

בירושלים אין בארות ומעיינות. יש בורות לאגירת מי גשמים ויש מעיין אחד - השילוח. מעיין אחד אינו יכול לספק את צרכי כל התושבים. בורות המים עלולים להתרוקן בשנה שחונה ותושבי העיר ימותו מצמא, חלילה.
בימי יהושע הוקמו מפעלי מים בגבעון הקרובה לירושלים. תושבי גבעון נעשו חוטבי עצים ושואבי מים. אמת מים מימי בית שני הביאה לירושלים מים ממעיין ארב ובריכות שלמה. אמת המים נחבלה וחדלה להוליך מים כשאדריאנוס קיסר הרס את ירושלים והקים במקומה את איליה קפיטולינה. ליהודים נאסרה הגישה אל העיר וכל עוד תושביה מעטים לא הייתה בעיית מים. משהותר ליהודים לשוב ולהתיישב בירושלים, גדלה האוכלוסיה ובעיית המים שבה והתעוררה מחדש.
הטורקים החליטו להתגבר על בעיה זו באמצעות חוק מיוחד שקבע, כי כל הרוצה לבנות בית בירושלים חייב לחפור בחצרו בור בגודל הבית כולו. החוק הזה קיים עד היום וכל קבלן הבונה בית בירושלים נאלץ לחפור בור בצדו "לצורכי בדיקת יציבות הקרקע". הבריטים לא הקפידו על חוק הבורות ובתי ירושלים המערבית שנבנו אחר הכיבוש הבריטי נבנו ללא בורות והיו תלויים באספקת מים עירונית. מים אלו הגיעו מראש העין אל מגדל המים בשכונת רוממה ומשם זרמו אל הצרכנים.
"לא אומרים תודה על מים"
בילדותי שתיתי מים מהבור שבחצר. המים שזרמו לברזים במטבח ובשירותים באו מתוך דוד על גג הבית. הייתה לנו משאבת יד (פומפה) שהעלתה את המים מהבור אל הדוד. כל שנה היה אבי עולה בסולם אל הגג ומנקה את המרזב. פעמיים בשנה הגיעו פקחי העירייה לחצר ביתנו, פתחו את מכסה הבור וריססו את הבור בנפט.
ברמדאן נהגנו לבקר ידידים ערביים אחר רדת החשיכה. באחד הביקורים ביקשתי כוס מים והמארח מיהר להשקות אותי. אמרתי: "תודה", אך המארח הביט בי בזעף. "לא אומרים תודה על מים", קרא. "מים זה מן אללה כמו אוויר. יורד מהשמיים על כולם. זה לא מוכרים ולא קונים ולא עושים. תגיד חמד-אל-אללה, לא תודה".
גיבורי המים במלחמת השחרור
באותם ימים צמחו בתי תל אביב מתוך הדיונות. בחצר כל בית ניצב ברז מים וכל איש יכול היה לשתות לרוויה. המים של תל אביב היו מי בארות ובקומקומים התל אביביים הצטברה אבנית. בירושלים לא הייתה אבנית בקומקום, כי אין סידן במי הגשמים.
כשפרצה מלחמת השחרור השתלטו הערבים על המשאבות שהובילו מים מראש העין לירושלים. העיר הייתה במצור. בשכונות החדשות שנבנו בימי הבריטים לא היו מאגרי מים. שלטונות העיר החליטו לכסות את כל בורות המים הקיימים במכסה של בטון. בכל יום פרצו מכסה אחד ושאבו את המים מהבור לחלוקה ברחבי העיר, במשאיות עמוסות דוודים. יריות והפגזות היו שיגרה של יומיום. חביות המים על המשאיות נוקבו ומים רבים התבזבזו. מובילי המים היו לגיבורים. הם "ציפצפו" על הפגזים והכדורים כדי לחלק מים לאנשים במקלטים. רבים ממובילי המים נפגעו. חלקם נהרגו וחלקם נעשו נכים.
מחאה על גובה מחירי המים ראשית!
איש לא גבה כסף עבור המים למרות שהיו הוצאות רבות על החלוקה. משתמו הקרבות והסדרי שביתת הנשק נכנסו לתוקפם, התקינה עיריית ירושלים תקנות רבות שמטרתן למלא את קופתה הריקה של העירייה. העירייה הודיעה שאין להשתמש במי הבורות וכל בתי העיר חייבים להיות מחוברים לצנרת המים העירונית. עבור המים שילמו תושבי העיר כפליים מששילמה העירייה עצמה, וכך החלה הקופה להתמלא. נוהג זה נפוץ בכל העיריות בארץ. משלמים לחברת מקורות 4 שקלים עבור קוב מים ומחייבים את הצרכן ב-16 שקלים לקוב.
עכשיו כבר מותר לומר תודה על כוס מים, כי הברזים נעלמו מחצרות תל אביב ואת המים מוכרים בסופרמרקט. בקיוסקים נמכר בקבוק מים של רבע ליטר ב-4 שקלים. חשבון פשוט אומר שמחיר הליטר הוא 16 שקל. קוב זה 1,000 ליטר. החברות המפיצות את המים משלמות 4 שקלים עבור קוב והצרכן משלם 16,000 שקל עבור אותו קוב.
בקיץ שעבר קמה תנועת מחאה גדולה שדרשה צדק חברתי ומחירי דיור נמוכים. מאז עלו מחירי הדיור בתל אביב ונעשו בלתי נסבלים. שום צדק חברתי לא יצא מהמחאה וההפגנות. המחאה צריכה להתחיל במים. כל עוד נהיה מוכנים לשלם את המחירים הללו עבור מים, אין כל סיבה שנשלם פחות עבור דירה בשכירות.

תאריך:  13/06/2012   |   עודכן:  14/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ראשית המחאה החברתית - במים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ועדיין לא שותה משם
מאיר ב.  |  18/06/12 13:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אייל נון
הסדר "תורתו אומנותו" עומד בפני שינוי משמעותי, אשר יש לתכננו ולערכו, ככל הניתן, בהסכמה עם המגזר החרדי, ליצירת תהליך שימשיך את השינוי שיצר חוק טל
נרי אבנרי
יש שני יצחק רבין: יש את יצחק רבין האמיתי, ויש את יצחק רבין המיתוס. אין שום קשר בין השניים. יצחק רבין האמיתי היה מנהיג עם הישגים דלים - בלשון המעטה - ויצחק רבין המיתוס היה מנהיג ענק. הלכתי לארכיון...
שולמית קיסרי
ריח של שלטון כוחני עולה ממסע אינטנסיבי של יחסי ציבור שמנוהל בשיטתיות מסביב לביבי נתניהו. זה כבר לא משהו חובבני, אלא מתוכנן ומקצועי. עם קואליציה של 94 חברים מתוך 120 - הדיקטטורה באוויר. שליט יחיד עם לא מעט מעריצים ולא מעט מתנגדים. המלחמה של ביבי לקדנציה השלישית לא בוחלת באמצעים
עמוס עמירן
כדי להיפטר מהבעיות החוזרות ונשנות בחשבון שלי באורנג', הציעו לעבור לשיטה החדשה. כמובן שעל כך אאלץ לשלם יותר. במילים אחרות, אומרים לי כי בגלל שבאורנג' לא מסוגלים, מנימוקים טכניים, לקיים הסכם אליו הגיעו איתי, מומלץ שאעבור לעסקה חדשה שתעלה לי יותר. באורנג' כנראה לא למדו מאומה, והכל מותר ביחסי ספק-לקוח
עקיבה לם
בין בן-ארי לניצן הורוביץ, מאבק של מדינה שלמה הופך להיות כלי לניגוח פוליטי. בין שני הקיצונים, המאבקים הצודקים לשמירה על זהות יהודית ועל זהות דמוקרטית נעשו ללא-לגיטימיים, כי מדובר בשני צדדים שרואים את הכל שחור-לבן, ללא אפשרות לתווך. אחד תומך באובדן סממנים יהודיים מהמדינה, השני בסממנים דמוקרטיים. איפה אנחנו בכל הסיפור הזה?
רשימות נוספות
אלפים השתתפו בהפגנות המחאה החברתית  /  עידן יוסף
מארגני המחאה: "רוצים מרי-אזרחי"  /  עידן יוסף
קפה גדול ב-10 ש"ח בלבד  /  לב ארי סידס חניתה
המנהיגים החדשים - עבדים או אצילים?   /  ורדית דמרי מדר
מכתב לאחיי המוחים  /  אדם דובז'ינסקי
סודות תוכנית הפוטש של ה"שמאל" בקיץ זה  /  יהודה דרורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il