X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשעה שבעולם הערבי נשפך דם על גלגלי המהפכות, מתחוללת בציבור החרדי מהפכה שקטה, שכיבושו של 'יתד נאמן' הוא רק חלק מסממניה
▪  ▪  ▪
יתד נאמן. קו מיליטנטי חריף [צילום: פלאש 90]

מי אמר שמהפכות מתרחשות רק אצל שכנינו? מה שקורה בציבור החרדי הליטאי במקומותינו, אינו פחות ממהפכה, אם כי אין בה, תודה לאל, שפיכות דמים. אבל בניגוד לשכנותינו, דווקא הכוחות המתונים, העכשוויים, הפחות פונדמנטליסטים, מסתמנים כמי שעתידים לזכות בניצחון. הכל, פרט לדם, יש בה – אלימות, גידופים, איומים, ואפילו כיבוש המעוז השמרני-מיליטנטי ושמו 'יתד נאמן'.
מהפכת הקטיפה (על שם כיפות הקטיפה שמעטרות את ראשיהם, ובזכות התנהלותה השקטה), התחוללה בשל התנגשות טקטונית תת-קרקעית של שני זרמים מנוגדים. לוח טקטוני אחד, ששלט עד כה בכיפת הקטיפה, גרס כי יש להתבדל לחלוטין מן החברה הישראלית, ולהתבצר בין כתלי 'היכלי התורה'. קנאות פונדמנטליסטית, כמעט בנוסח נטורי קרתא (אבל עם חליפה ועניבה). אפילו אִם הקנאות המתבדלת הזו, כופה על הציבור חיי עוני ודוחק ומחירים כבדים אחרים.
מולו נע לוח טקטוני אחר, שגרס כי לא ייתכן, ממש לא, שכולם, אבל כולם, יהיו גאונים ועילויים ברמות שיתירו להם, הלכתית ומעשית, להמית עצמם באוהלה של תורה ולהטיל עול פרנסתם על הכלל. ועל כן עדיף שה'גאונים' למחצה ולשליש ולרביע, ירכשו מקצוע מכובד ויפרנסו, מנהג 'בעלי בתים', את משפחותיהם, מבלי להתנתק מעולם התורה חלילה, ולא יבזבזו משאבים על חשבון המוכשרים באמת.
במשך שנים הובילו ראשי ה'יתד', העורך נתי גרוסמן והמנכ"ל יעקב לָבין, קו מיליטנטי חריף כנגד כל שביב רעיון שחורג ולוּ במשהו מסיסמאות 'פך השמן הטהור' ו'ההשקפה הטהורה'. הם המציאו למען כל מי שחושב אחרת, את הביטוי הקנטרני 'חרדים חדשים'. המדהים הוא, שדווקא הקו שלהם, ביטא חרדיות חדשה: בכל הדורות שקדמו להם, יצאו בני תורה לעבודה, ולא הטילו עצמם על קופת הציבור. חבל שהם לא שאלו כיצד נהגו הוריהם וסביהם וזקניהם. אבל בחברה החרדית העצבנית, שאימצה את הכלל 'חדש אסור מן התורה' (שאף הוא, כמה אירוני, די חדש) מהווה מונח קנטרני זה, סוג של גידוף שאין למטה הימנו.

עוינותם אומנותם
הרב שטיינמן. מתון ומציאותי [שוקי לרר]

חזית התקפה רחבה
רבנים וראשי ישיבות הושפלו כשלשמם הוצמדו תארים נחותי-דרגה ולפעמים הוצגו ללא התואר רב כלל; שס וחב"ד זכו ליחס מתנשא, אם בכלל אוזכרו מחמת 'צורך גדול'; סמלי המדינה בוזו: יום העצמאות נקרא חגא, סמל המדינה צויר מגיח מתוך צלב קרס, המונח צה"ל לא אוזכר ובמקומו השתמשו במונח הנייטרלי 'הצבא', וכל מי שהתגייס לנח"ל החרדי או לשירות אזרחי זכה לקיתונות בוז ולעג

ה'יתד' לא הסתפק ביעד אחד. החזית הייתה רחבה: כל מי שלא התיישר לפי ה'השקוֹפֶע'. רבנים וראשי ישיבות הושפלו כשלשמם הוצמדו תארים נחותי-דרגה ולפעמים הוצגו ללא התואר רב כלל; שס וחב"ד זכו ליחס מתנשא, אם בכלל אוזכרו מחמת 'צורך גדול'; סמלי המדינה בוזו: יום העצמאות נקרא חגא, סמל המדינה צויר מגיח מתוך צלב קרס, המונח צה"ל לא אוזכר ובמקומו השתמשו במונח הנייטרלי 'הצבא', וכל מי שהתגייס לנח"ל החרדי או לשירות אזרחי זכה לקיתונות בוז ולעג. הרבנים הראשיים תוארו רבנים-מטעם, והציבור הדתי-לאומי הוכתר בכינויי גנאי: ד"לים, מזרוחניקים ועוד. גידופים ונאצות היו תמיד הצד החזק שלהם. עוינותם אומנותם.
אגב מלחמותיו נגד כל מי שאינו מאנ"ש, מצא עצמו עיתון המהפכה 'יתד נאמן', בקו האש של מלחמת ירושה, על ראשות החרדיות הליטאית. לוחמנֵי היתד ביקשו להמליך על הציבור את הרב שמואל אויערבך, הידוע בגישתו הקיצונית, ולפיכך התעקשו שלא לכנות בעיתונם בתואר 'גדול הדור', את המועמד הנגדי הרב אהרון לייב שטיינמן, אשר נחשב מתון ומציאותי יותר: תמך בזמנו בחוק טל, היה מיוזמי ומעודדי הנח"ל החרדי ("מי שלא לומד, שיילך לצבא") ואפילו חתם על אמנת כינרת עם פרופ' רות גביזון, בניסיון לייצר דו-קיום חרדי-חילוני.
מחלוקת המיליטנטים-מתונים, שאליה התווספו קרבות הירושה, הוכרעה במהלך חד, שיזמו נאמניו של הרב שטיינמן, ובראשם הנדבן שמעון גליק. בהסתערות פתע, מגוּבּה בטובי המשפטנים, בסיוע אגפי של כוחות נוספים: רבנים ליטאים נפגעי ה'יתד', 'חרדים חדשים' מחוגי 'לובשי החולצות התכולות', אנשי הסיעות המקומיות החרדיות טו"ב בערים החרדיות, ואחרים – נכבש ה'יתד' מידי הצמד גרוסמן-לבין. אנשי ביטחון מצוידים בנחישות ובמסמכים לאישוש הפוטש, זרקו מכל המדרגות את מוביל הקו המיליטנטי העורך נתי גרוסמן, ואחריו הורחק המנכ"ל יעקב לבין. הנשארים הוזהרו, שמי שלא יתיישר, ימצא עצמו לצידם של המגורשים.
בקיצור, המתונים ניצחו והקנאים הלכו הביתה. ומאז כבר ניכרים בעיתון אותות המהפך. המיליטנטיות נעלמה, ועמה ביטויי ההכפשה והניסוחים המתנשאים של אני ואפסי עוד. לא שהעיתון מעודד יציאה לאקדמיה ולעבודה, ולא שהוא דוחף לגיוס לנח"ל החרדי, ובוודאי שאין לו מילה טובה על האינטרנט. אבל הניסוחים נעשו רכים יותר. צה"ל חדל להיות מוקצה מחמת מיאוס וזוכה לאיזכור מעל דפי ה'יתד' ללא כל קפנדריות לשוניות מתפתלות נוסח: "כוחות הצבא שיפרו את..." (במקום הניסוח הטבעי: "יחידות צה"ל שיפרו את..."). חלף הנהי המריר ברוח אכלו-לי-שתו-לי. הפנים הזועפות, האלימות והקנאיות, הפכו פנים מאירות.

ביקורת עצמית

ההתעוררות והפתיחות הפוקדים את החברה החרדית, מתבטאים גם בהצלחתם המסחררת של כלי התקשורת החרדיים החוץ-ממסדיים. הם מתירים לעצמם לתת פתחון פה גם להרהורים שיש בהם ביקורת עצמית נוקבת ויורדת חדרי בטן. פעם זה לא יכול היה לקרות. אז נתפסה כל ביקורת ככפירה בעיקר.
כך למשל מאמרו הנוקב של הרב דוד בלוך, יהודי חרדי, מרבני הנח"ל החרדי, שפורסם באתר 'כיכר השבת'. הוא בוחן בפומבי, ללא מורא וללא משוא פנים, את מערכת היחסים בחברה הישראלית ותוהה באוזני הציבור החרדי: האם "השנאה החילונית באה מרוע בלבד? ואולי החילונים צודקים?"
בלוך מזכיר כי החרדים בחרו מרצון להסתגר בערים ובשכונות חרדיות, ולפיכך החילוניים אינם נחשפים להיכרות אמיתית עם אורחות החרדים. "לכן רואים אותנו מוזרים בלבוש, בהתנהגות ובשפה, ונוצרות רתיעה וזרות. מדוע אם כך אנו כועסים שכך מתייחסים אלינו?"
זאת ועוד: לנוכח ההסתגרות בגטאות וההתנגדות למגורי חילונים בשכונותיהם - "מהיכן החוצפה והיהירות שלנו לתלות באנטישמיות את העובדה, שישנם חילונים שלא מסכימים שחרדים יגורו בשכונתם החילונית?"
החרדים, מזכיר בלוך, בחרו, מסיבות חינוכיות, ללמד ילדיהם שהחילונים כולם ריקים מתוכן, ללא ערכים, חוטאים ומושחתים. אז "מדוע אנו נדהמים כאשר החילונים גם הם, מלמדים את בניהם שהחרדים כולם פרימיטיביים עם נורמות של ערכים מיושנים ומאוסים?"
ובענייני לימוד אוּמנות: "בחרנו שלא ללמד בנינו אוּמנות כלשהי, ולגנות מי שכן בחר לעשות זאת. עקב כך נשארים בכוללים גם מי שלא מתאים להיות חבר בקבוצת העילית הזאת. מה לנו כי נלין על החילונים שחשים שיש כאן קבוצת פרזיטים שחיה על חשבונם?"

"בטלני הישיבות"

ובסוגיית השירות הצבאי/אזרחי, תוהה בלוך בגילוי לב: "בחרנו, למען קיום התורה, למנוע מבנינו להשתתף בעול הקשה שבנשיאת נטל הביטחון... [אז] אולי החילונים צודקים... כשרואים בנו אנשים לא מוסריים, וחלקם מתעבים אותנו עקב כך?"
אכן, הדברים נוקבים ויורדים עד השיטין. "בחרנו למנוע גיוס גם מבנינו שאינם שייכים לקבוצת מחזיקי התורה (בטלני הישיבות והגרועים מהם), גם לא למחנות צבא כשרים. אנו בזים לאלה שהתגייסו לנח"ל החרדי, ובוודאי לא מכירים להם טובה. מדוע אם כך אנו זועמים כאשר החילונים אינם מאמינים לנו, שאי-גיוס בחורי ישיבות, מוּנע ממניעים של קיום התורה בישראל, ולא מאי-רצון החרדים לשאת בנטל?"
ומה לגבי החיילים שמסרו נפשם על הגנת העם והארץ? הרב בלוך: "בחרנו (משיקולים חינוכיים?) שלא לחנך להכרת טובה לחיילים שחרפו נפשם, ונהרגו או נפצעו גם למעננו. לכן לא מאזכרים אותם בשום דרך ע"י יום מיוחד כלשהו, או בתפילה או לימוד משניות מיוחדים להם. שום משגיח או ראש ישיבה לא מדבר על כך בשיחות מוסר. ובעיתונות החרדית לא תמצאו על כך מילת הערכה. מדוע אנו מתפלאים על התחושה החילונית שאנו כפויי טובה בזויים, וסיבת אי הגיוס שלנו הוא טפילות פשוטה, של חברה החיה על מסירות נפש של אחרים?"
שאלות נוקבות רבות, ורק חלקן הובאו כאן, וזו האחרונה שבהן: "אנחנו לא היינו מסכימים בשום אופן שחילונים יסתובבו בבתי הספר שלנו ללמד כפירה. מדוע אם כן לא נבין את אותם חילונים, כשאינם מסכימים שנפתה את בניהם לכפור בכפירת הוריהם?"
אכן, מהפכה. שקטה, קטיפתית, ללא שפך דם תודה לאל, אבל מהפכה. משהו זז שם, מתחת לפני השטח.

תאריך:  20/06/2012   |   עודכן:  20/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואל גוז'נסקי
נושא ההמשכיות השלטונית אינו נטול סיכונים, ולו רק בגלל שרוב בניו החיים של אבן סעוד סובלים מבריאות רופפת, בעוד שכל יתר המועמדים הם חסרי ניסיון בניהול הממלכה. כמו-כן, תהליך העברת השלטון מלווה במאבקים קשים, המתרחשים לרוב מאחורי הקלעים, ומקשים לנבא כיצד ייראו פניו של המשטר הסעודי בשנים הקרובות
אליקים העצני
הירדנים הם היחידים שהעניקו לפליטים שבאו מא"י המערבית בעקבות מלחמת השחרור, ואח"כ גם לערביי יהודה ושומרון, אזרחות ירדנית. אולם אם הם עם אחד - למה הם תובעים לעצמם שתי מדינות?
אליקים העצני
דור-החגבים מת במדבר ולא זכה להיכנס לארץ, זולת שני אנשי החזון, שבסופו של דבר התגלו כריאליסטים היחידים. אחד מהם, כלב בן יפונה, אפילו עתיד לרשת את המקום הכי בלתי-אפשרי, את חברון עיר הענקים. צמד המילים המסכם כאילו נלקח מכותרת של מאמר ראשי: "רוח אחרת" הייתה עימו. כי הכל עניין של רוח!
אנדרי מטיאס
אלפי בני נוער יוצאים לעבודה בחופשת הקיץ, שתחל בסוף החודש    קיימות עבודות שהן אופייניות לבני נוער כגון מלצרות, הדרכה בקייטנות ומחנות קיץ, שירות משלוחים וכד', וקיימות גם עבודות אחרות בהן עובדים אנשים מבוגרים ובני נוער מבצעים אותן גם
חננאל ובר
אחת המשימות החשובות של כל מנהיג היא לנתח את הכישלונות של הקבוצה עליה הוא אחראי, ובתוכם גם את חלקו באותם כישלונות    המטרה העיקרית היא, כמובן, לא להאשים איש זה או אחר באותם כישלונות, אלא להפיק את הלקחים הנדרשים כדי למנוע את הִישָׁנוּתַם בעתיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il