X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה למדינה הציונית הבונה את עתידה לפתוח מחדש פצעי חורבן ישנים? ואיך אפשר להתאבל על "ירושלים שרופה באש" בתוך מציאות של בירה פורחת, מן היפות והמרתקות בעולם?
▪  ▪  ▪
תשעה באב. לא פג תוקפו [צילום: פלאש 90]
מקבץ אסונות "ייחודי"
לא רק ימי אב היוקדים והקודרים, כל ימות השנה נמצאו טובים להביא עלינו מסעי צלב, רדיפות-דבר-שחור, פוגרומים, שואה. זוכרים אנחנו ומזכירים מקבץ של אסונות לאומיים, שאין דוגמתו אצל שום עם ולשון

קווי אופי לקטסטרופות
לא עבר מן העולם הצורך המתמיד שנפשפש במעשינו כדי לאתר ולאבחן קווי אופי, שלפחות תרמו לקטסטרופות הלאומיות שלנו - כמו שנאת חינם, קנאות מעבר לכל מידה, שיתוף פעולה עם האויב והתבטלות עצמית

לכאורה, ט' באב - למה? וכי רק ליהודים נהרסו בירות ומקדשים? עמים אחרים לא חוו בהיסטוריה שלהם אסונות לאומיים ואף גלות? מדוע בכל זאת רק היהודים מתעקשים כבר 2,598 פעמים, שנה בשנה, לצום ולהתאבל על חורבנות עתיקי-יומין?
שואלים גם, מה למדינה הציונית הבונה את עתידה לפתוח מחדש פצעי חורבן ישנים? ואיך אפשר להתאבל על "ירושלים שרופה באש" בתוך מציאות של בירה פורחת, מן היפות והמרתקות בעולם? אולי גם לעצמי חייב אני הסבר, מדוע - בפשטות - אינני יכול לאכול ביום הזה.
קודם כל, בגלל תחושתי שלבד מיום הכיפורים זה היום הכי יהודי בלוח השנה. כי ליום הזה מתנקזים כל אוצרות הדמעות ונהרות הדם שלנו, כל הכאב היהודי, מאותו ליל-בכיית-חינם במדבר ("ניתנה ראש ונשובה מצרימה"), דרך חורבן בתי המקדש וביתר וגירוש ספרד, ועד לגירוש ולחורבן שעוללנו לעצמנו כאן, רק לפני שבע שנים. ולא רק ימי אב היוקדים והקודרים, כל ימות השנה נמצאו טובים להביא עלינו מסעי צלב, רדיפות-דבר-שחור, פוגרומים, שואה. זוכרים אנחנו ומזכירים מקבץ של אסונות לאומיים, שאין דוגמתו אצל שום עם ולשון.
ירמיהו קונן על גטו ורשה
מה שעוד מייחד את האבל היהודי הוא הקשר הסיבתי הטבוע בדנ"א הלאומי, בין אסון לאשמה ("ומפני חטאינו גלינו מארצנו..."). עוד בטרם היינו לעם הטמיעו בתוכנו את ההתניה בין "אם בחוקותי תלכו" לבין העונש הצפוי - אם לא נלך, וכך יום ט' באב הוא לנו גם יום של חשבון נפש לאומי.
לדידי, אין מוקדם ואין מאוחר ב-ט' באב. חורבן ירושלים דומה שהיה אתמול. ירמיהו קונן על גטו ורשה, ודמעותיו של יהודה הלוי נשפכו על קדושי תרפ"ט. רק היהודים בפולחנם הדתי ייחדו מקום קבוע להזכיר את מי "שהומתו, שנהרגו, שנשחטו ושנשרפו...", במעין הנחה ודאית, מקאברית, שהאסון התורני לבטח יבוא. השנה כבר כללנו באבלנו את קורבנות טולוז ובורגס ואת צער יקיריהם.
בתפילת 'יזכור' בקריית ארבע וחברון מזכירים בקול את שמות כל הרוגי העיר והסביבה. קהילה קטנה בסך-הכל, בת כמה עשרות שנים, וכבר הרשימה ארוכה מנשוא.
לא, קשה לומר שצום ט' באב פג תוקפו ואינו אקטואלי עוד.
התניית האשמה והחורבן שרירה וקיימת
וגם לא עבר מן העולם הצורך המתמיד שנפשפש במעשינו כדי לאתר ולאבחן קווי אופי, שלפחות תרמו לקטסטרופות הלאומיות שלנו - כמו שנאת חינם, קנאות מעבר לכל מידה, שיתוף פעולה עם האויב והתבטלות עצמית נוסח "תולעת יעקוב". הכל - בעוצמות ובמימדים שאינם מוכרים אצל עמים אחרים.
גם לו ביטלנו את יום האבל הדתי-לאומי ואת קדרותו, את צילה של שנאת היהודים, שחיה ובועטת ומתגברת משנה לשנה, לא היינו מסלקים. וגם את הפגמים שלנו, שבאשמתם איננו מצליחים להקטין לפחות את ממדי הפורענויות ונזקיהן, לא תרפא הימנעות מלהביט אחורה משום שכביכול "אנשי קידמה" אנחנו...
ברוב מסירות נפש, חריצות וכישרון החזרנו לירושלים את תפארתה ההיסטורית, אך ההתניה של אשמה וחורבן שהוטבעה בנו מימי קדם, שרירה וקיימת. מצד אחד זוממים ואורבים אויבינו להחריב שוב את העיר, ומן הצד השני התכונות שאבחנו חכמים כמחוללות חורבן חיות ותוססות בקרבנו כאילו לא למדנו ולא שכחנו כלום.
בליל הסדר יהודים רואים את עצמם כאילו הם בעצמם יצאו ממצרים. ב-ט' באב הם מתענים ונוהגים מנהגי אבלות, כאילו הם בעצמם חוו את כל חורבנות העבר. יחד עם זאת, יש להם סיבות טובות להיות ערניים ודרוכים גם כלפי העתיד.

תאריך:  30/07/2012   |   עודכן:  30/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי צריך את ט' באב
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
זה לא מדבר
יונה סוקולובסקי  |  30/07/12 21:42
2
כשביבי מקים מדינה לאיסלם הנאצי ל"ת
כל יום זה ט' באב!  |  31/07/12 10:21
3
אתה אשם
ע.ג.  |  31/07/12 22:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד מרב וייס-קרטיה
יש להעניק להלומי הקרב יחס חם ואוהב, ותחושה כנה כי המערכת שלשמה יצאו לקרב דואגת לצרכיהם, מטפלת בהם ומקדמת את שיקומם. כמו-כן, אגף השיקום צריך להשקיע זמן רב יותר בהקשבה להלומי הקרב למען בניית מערכת שיקום פרסונאלית אשר תעניק טיפול הולם, מקיף וממצה
יאיר דקל
ספרו של חברי, פרופ' סם רקובר, "מדוע לא רצחת את המלך?", הוא פירוש מיוחד לתנ"ך ולסיפורי דוד המלך; ברומן מתנהל דו-שיח בין חייל בן-זמננו שנפגע במלחמת לבנון השנייה לשר הצבא של עם ישראל בעת התגבשותו, יואב בן צרויה
ירון זכאי
ביום צום תשעה באב שמעתי בחדשות הבוקר ש"המשטרה תתיר עליית עשרות אלפי יהודים להר הבית". לרגע היה נדמה לי שהגיע המשיח. מאוחר יותר, כצפוי, דווח כי המשטרה מנעה עליית יהודים להר הבית בשל מידע מודיעיני, לפיו הם היו עשויים לעורר מהומות    אגדה ממוחזרת
אברהם שרון
על צג המחשב שלו מהומת אלוהים. כאוס. אללה הוא אכבר. רעש (אוזניות לאוזניו), פיצוצים. פטריות עשן. בניינים קורסים    חופש גדול מדי לילדים
שולמית קיסרי
שר האוצר יובל שטייניץ, זה המצוי תחת מרותו של שר-העל ראש הממשלה בנימין נתניהו, למד היטב כמה דקלומים מוכנים ושינן אותם באוזני הצופים במהדורת חדשות שישי בערוץ 2    כל אחד יודע שיש דרכים חוקיות נוספות למלא את קופת המדינה הריקה ושיש עוד מקורות כספיים מלבד כיסו המחורר של האזרח ה"קטן"
רשימות נוספות
הר הבית נסגר לכניסת יהודים  /  איציק וולף
ט"ו באב ביקב דלתון עם יין הקינוח אנה  /  דורית שמואלי
ערב ט"ו באב - כשיאיר פגש את רוני  /  ענבר קוונשטוק
מאמרי מקדש: הבחירה הדו-כיוונית  /  עקיבה לם
בלוז לתשעה באב  /  משה חסדאי
פרשת השבת דברים - שבת חזון   /  עו"ד אברהם הללי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il