X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רגע אחרי ט"ו באב ורגע לפני פתיחת שנת הלימודים - מן הראוי להזכיר שהתנ"ך הינו ספר האהבה הטוב ביותר מדוע אם כן, הרייטינג של לימודי התנ"ך כל כך נמוך ולמה פרשנים שמרנים מסרסים אותו?
▪  ▪  ▪
ספר מדהים על אנשים כמונו
הסוציולוגית והסופרת פרופ' חוה עציוני הלוי
[צילום: יח"צ]

להסתיר את היצריות
התנ"ך מלא דמויות של אנשים בשר ודם, אנשים יצריים מאוד ואף נשים יצריות בעלות מיניות חזקה וחופשית. הנשים בתנ"ך הן לא רק אובייקטים מיניים, אלא גם נשים - שכשבא להן, הן יוזמות יחסי מין. המפרשים ניסו לטאטא את המיניות של הגברים והנשים אל מתחת לשטיח וחבל. לא הייתה להם זכות

   רשימות קודמות
  המחאה החברתית - לא מה שחשבת

ביום שישי צוין ט"ו באב, הוא חג האהבה. רבים מהמאוהבים והמאוהבות הצעירים אולי משוכנעים שהאהבה הומצאה על ידם וחג האהבה הינו חג מודרני המוצא ביטוי בפייסבוק או בטוויטר, במועדון ריקודים ממותג, או במכון ספא המציע מבצעים מושכים ליום זה. אז זהו שראוי שוב להזכיר: המקור לחג האהבה הוא ככל הידוע ספר הספרים שלנו, התנ"ך. זה הספר שלמרבה האכזבה, השיעורים בו נחשבים אצל רבים, ולא בצדק, כמשעממים ולא אהודים. ומדוע זה מאכזב? כי התנ"ך הינו ספר מדהים המכיל סיפורים דרמטיים, טראומתיים, על אנשים שחיו לפני אלפי שנים וכל כך דומים לנו.
אז מדוע אם כך הרייטינג של לימודי התנ"ך בתיכונים ולא רק החילוניים הוא נמוך? כי המורים ברובם לא מצליחים להחיות את הנושא, להראות כמה הוא קרוב אלינו ויפה, כמה המסרים של התנ"ך הינם כפי שאמרה המשוררת "פשוטים ויפים ומותר בם לנגוע ומותר ומותר לאהוב." למרות שאני דתייה אני מוכרחה להגיד שפרשני התנ"ך עשו - ומורים רבים ממשיכים לעשות גם כיום - נזק רב בכך שרידדו את התנ"ך לפחות בכל הקשור לאהבה. התנ"ך מלא דמויות של אנשים בשר ודם, אנשים יצריים מאוד ואף נשים יצריות בעלות מיניות חזקה וחופשית. הנשים בתנ"ך הן לא רק אובייקטים מיניים, אלא גם נשים שכשבא להן, הן יוזמות יחסי מין. המפרשים ניסו לטאטא את המיניות של הגברים והנשים אל מתחת לשטיח וחבל. לא הייתה להם זכות.
אירוטיקה וחושניות
בסיפור דבורה הנביאה ישנו מפגש מדהים בין אישה זו שהייתה מנהיגה לאומית ושר צבאה ברק. היא אומרת לו שצריך לצאת למלחמה עקב מעשי טרור של הכנענים והוא אומר לה, "אִם-תֵּלְכִי עִמִּי וְהָלָכְתִּי וְאִם-לֹא תֵלְכִי עִמִּי לֹא אֵלֵךְ". היא כבר הייתה נשואה ללפידות, הותירה את הבעל בבית ונסעה אחריו לביתו, לא רק לשדה הקרב. אז המפרשים אומרים, מה דבורה תלך אחרי איש אחר? וכמה מן המפרשים הסבירו שהיא הייתה אשתו של ברק ולפידות הוא הוא ברק. זה פירוש שהוא פשוט לא נכון ונוגד את הכתוב. למה לא לתת את היופי של התנ"ך, המבליט את המסתורין של האהבה?
קחו את שיר השירים. אסופה נפלאה של שירי אהבה ארוטיים שממש גורמים להסמקה נעימה. המפרשים לא יכלו להשלים עם תוכן זה ואמרו שזו אלגוריה ליחסים בין עם ישראל לקב"ה. אבל הבסיס הוא מאוד ארצי, חושני, מיני. למה להתעלם ממנו?
אחד היסודות המקסימים ביותר בתנ"ך, מבחינתי, הוא שהאנשים המתוארים בו - אף שחיו לפני אלפי שנים בחברה ובמשפחה בעלות מבנה שונה בתכלית מאלה שלנו, כל כך דומים לנו (ואנחנו להם) ברגשות, בתקוות, בחרדות ובטלטלות שעברו בחייהם. רבים מאלה קשורים באהבה בתוך ומחוץ לנישואין ובקנאה, הדומה באופן מדהים לרגשות ולמעשים בתחומים אלה הנפוצים בקרבנו כיום.
רוח התקופה השתנתה. התנ"ך אינו נגד מין ואף חוגג יחסי מין בתוך מסגרות מסוימות. אבל ברבות הימים באו תרבויות חדשות ובהן הנצרות, ופתאום הסטנדרטים של הצניעות הפכו חמורים יותר וניסו ליישם אותם גם על התנ"ך. לדעתי לא בצדק. אנחנו מתחברים לדמויות התנ"ך משום שהן היו אנושיות, בני אדם בעלי חולשות ותשוקות. ככה הם היו, ככה הם מתוארים ולכן אנחנו יכולים להתחבר אליהם. לו היו מלאכים מהשמיים אז מה הטעם שנקרא עליהם?

הכותבת הינה סופרת. הרומאן התנכ"י שלה "ולו שתי נשים" ראה אור לאחרונה בהוצאת אריה ניר
תאריך:  05/08/2012   |   עודכן:  05/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל תסרסו את התנ"ך
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
גברת יקרה ונכבדה,האם באמת אינך
קורןנאוה טבריה  |  5/08/12 15:26
 
- אמן ואמן
פריטה  |  7/08/12 09:47
 
- במקום לסרס את התנ'ך . טוב לעקר ל"ת
את הגברת מטבריה   |  7/08/12 20:37
 
- כמו הנאצים?! ל"ת
קורןנאוהטבריה  |  8/08/12 16:59
2
אחד היסודות המקסימים בתנ"ך
לעניות דעתי  |  5/08/12 17:12
3
לא מובן
איריס כהן  |  5/08/12 19:03
4
זה אומר הרבה יותר עלינו
מזכיר המדינה  |  5/08/12 22:49
5
שיר השירים
יונה סוקולובסקי  |  7/08/12 10:07
 
- שיר השירים לא כפשוטו
איריס כהו  |  7/08/12 12:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמית ברק, רועי ברק
במכתב לעידן מילר ובועז נול מ"מחנה הפראיירים" מלינים פעילי תנועת 'אם תרצו' על ההטמעה מחדש של מושג 'המילואימניק הפראייר' וטוענים שמי שמזלזל בעצמו - סופו שיזלזלו בו
אבנר אביב
המלה המחאה(שיק) היא ממקור תלמודי בבבא מציעא: "המחהו אצל חנווני או שולחני", דהיינו שלח אותו שיקבל שכרו ע"ח מה שהם חייבים לו
דודו קוכמן
תיקון לפקודת היערות, חוק מתקופת המנדט, מציע בצורה גורפת להגן על כל העצים מגודל מסוים בפני כריתה. הדבר גורם לנזק כי עתה לא ממהרים לנטוע
ראובן לייב
יותר מסכנת הפצצה האירנית, שעוד חזון לה למועד, מסוכנת לישראל הדברת הבלתי פוסקת. לא רק זו של הפוליטיקאים בעלי העניין, אלא דווקא זו של ה"ביטחוניסטים", האמורים יותר מכל אחד אחר לנצור את לשונם
ד"ר רון בריימן
השמאל, גם המדיני וגם החברתי-כלכלי, השלים את כיבוש אמצעי השידור האלקטרוניים, והפך גם את הממלכתיים שביניהם ל"ממלכתיים", כלומר ממלכתיים רק בהגדרתם הרשמית. להלן דוגמאות בולטות לכיבוש הבלתי נאור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il