X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לנוכח גילויי ההמרדה והקריאה לעריקה המושמעים על-ידי גורמי שמאל קיצוני, ולנוכח הקריאה לדרג הביטחוני שלא להישמע לדרג המדיני כנהוג במדינה דמוקרטית, אני מוצא לנכון לפרסם כאן מאמר שפרסמתי בהארץ ב-13.10.04. הכותרת שנתן אז הארץ למאמרי היתה: מיהו סרבן אמיתי
▪  ▪  ▪
סרבנות. הבדל עצום בין שני סוגיה [צילום: AP]
הבעת דעה תוך ניצול העבר
הממד האיכותי מתחיל בעצם השימוש בשם "סרבנים" במקרה הטוב, ו"סרבני מוסר/מצפון" במקרה החמור יותר. מדובר למעשה באנשים המבטאים את דעותיהם הפוליטיות - וזה מותר - אבל תוך ניצול העבר או ההווה שלהם כאנשי צבא, הן לצורך קידום דרכם הפוליטית והן לקעקוע אושיותיה של מדינה דמוקרטית וזרועה הצבאית

ישי פרידמן
"סרבו פקודה לתקוף באירן"

יחימוביץ': "הקריאות לסרבנות טייסים - חציית קו אדום"
מחלקה ראשונה
לרשימה המלאה

בין סרבנות לעריקה
מאמרו של חילי טרופר (4.10.04), תחת הכותרת "סרבנות היא סרבנות", לוקה בשתי שגיאות בסיסיות: הוא אינו מבחין בין סרבנות לעריקה, והוא מתייחס לציבור הדתי בלבד, כאילו אין חילוניים בישראל.
ההשוואה הנעשית על-ידי טרופר ועל-ידי אחרים בין סרבנים משמאל ומימין היא חוטאת ומחטיאה. בעוד שמשמאל מדובר ב"סרבנות" שאינה אלא עריקה תוך כדי מלחמה ובאי-נכונות להילחם באויב, מימין מדובר על אי-נכונות לבצע פקודה בלתי-חוקית בעליל ובאי-נכונות להילחם באחים. ההבדל בין שני הסוגים הוא עצום, ואסור לטשטשו ולהעמידו על אותו בסיס. הוא נובע בין השאר מכך שישראל הרשמית טרם הגדירה את המלחמה כמלחמה ומתייחסת אליה בכל מיני שמות מוזרים, החל בשם הערבי "אינתיפאדה" וכלה ב"אירועי הטרור", "העימות הנוכחי", "לוחמה בעצימות נמוכה" ועוד. וכשאין מלחמה אין גם אויב, וצצים רעיונות מסוכנים להפנות את הצבא מול אחים במקום מול האויב. מי שמסרב לבצע טרנספר עושה זאת כי מדובר בפקודה שדגל שחור מתנוסס עליה, שאסור לתיתה ושאסור לבצעה, ולפיכך עמדתו מוסרית, וסרבנותו היא אמיתית וללא מרכאות.
למרבה העיוות והצער, במציאות של ישראל 2004 ה"סרבנות" משמאל מקבלת האדרה תקשורתית. אין קושי להבחין במגמתיות האוהדת של הסיקור התקשורתי, הנותנת במה נרחבת לקבוצה קיקיונית, ומנסה לשוות לה הן ממד כמותי והן ממד איכותי, שניהם ללא הצדקה. הצגת תופעה שולית כתופעה המונית עלולה להתנהג כנבואה שמגשימה את עצמה ולסחוף גם מי שדעתם שונה מדעת ה"סרבנים". חמור ביותר שאף היועץ המשפטי לממשלה מגלה הבנה למניעיהם של ה"סרבנים".
הממד האיכותי מתחיל בעצם השימוש בשם "סרבנים" במקרה הטוב, ו"סרבני מוסר/מצפון" במקרה החמור יותר. מדובר למעשה באנשים המבטאים את דעותיהם הפוליטיות - וזה מותר - אבל תוך ניצול העבר או ההווה שלהם כאנשי צבא, הן לצורך קידום דרכם הפוליטית והן לקעקוע אושיותיה של מדינה דמוקרטית וזרועה הצבאית. למעשה מדובר במעשה בלתי-מוסרי ובלתי-חברי והפקרת חבריהם ואחיהם של ה"סרבנים". המרכאות המוצמדות ל"סרבנים" באות לציין את הניצול לרעה של מושג מתחום המוסר והמצפון לצרכים פסולים. אם מדובר באנשי צבא לשעבר, כלומר באזרחים בהווה, הרי שמדובר בהבעת דעה פוליטית ולא בסירוב למלא פקודה שממילא לא תינתן להם. אם מדובר באנשי צבא פעילים (גם במילואים), הרי שהמילה הראויה למעשה היא עריקה בזמן מלחמה, ולא "סרבנות", ועל היועץ המשפטי לממשלה לפעול בהתאם.
שגיאתו השנייה של טרופר, בנוסף לאי-ההבחנה בין סרבנות לעריקה, היא התייחסותו לציבור הדתי בלבד, כאילו אין חילוניים בישראל. שגיאה זו אופיינית לשיח הציבורי והתקשורתי בישראל המציג את העימות הפנים-ישראלי כעימות בין 4% מהישראלים - שגם ביניהם הרוב הוא חילוני! - החיים מעבר ל"קו הירוק" לבין רוב הישראלים המתגוררים בתוך הקו. שגיאה זו גורמת להשכחת מאות אלפי יהודים החיים בירושלים מעבר ל"קו הירוק" והם מתנחלים לכל דבר. שגיאה זו מתעלמת ממיליוני יהודים החיים ממערב לקו אבל מזדהים עם אחיהם ממזרח לקו ואינם רוצים בעקירתם; שיש להם משפחה וחברים ממזרח לקו; או החיים ממערב לקו ועובדים או נותנים שירותים באזורי יש"ע.
בקרב אוכלוסיות אלה הרוב הוא חילוני, והרוב גם מסתייג ברמות שונות מרעיון עקירתם של יהודים מבתיהם בארצם בגלל היותם יהודים. רוב זה אינו שומע ואינו נשמע לדעת רבנים אלא לקול מצפונו, אבל רוב זה רואה בגירוש בני אדם מבתיהם מעשה אנטי מוסרי, אנטי יהודי ואנטי דמוקרטי, בין אם מדובר ביהודים ובין אם מדובר בערבים.
גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה
טרופר, כמו ראש הממשלה, צודקים בכך שיש להותיר את צה"ל מחוץ לוויכוח הפוליטי. נכון, אסור לממשלה להשתמש בכוחות הביטחון כדי לבצע את המעשה המכוער של עקירת אזרחים מבתיהם, ואסור לה ליצור מציאות מקוממת.
אכן, סרבנות היא סרבנות ופקודות יש למלא. אבל, מנהיגות חכמה ומפקדים חכמים לא יתנו פקודה ולא יגזרו גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. הח"מ צירף את חתימתו לגילוי הדעת שפורסם לפני כחודש (ספטמבר 2004) רק לאחר שהוכללה בו הפיסקה: "אנו קוראים לממשלת ישראל שלא לתת לצה"ל ולמשטרה את הפקודה הזאת, הבלתי חוקית בעליל, שאסור לתת אותה ואסור לבצעה, ולמנוע בכך קרע בלתי הפיך בעם ובצבא". העיקר הוא ההימנעות ממתן הפקודה המסוכנת, והקריאה היא לראש הממשלה, כדי לא להגיע לסרבנות ולקרע. לו הייתה בישראל תקשורת ממלכתית, מקצועית, חוקרת והוגנת גם מסר זה היה מועבר לציבור ולא מצונזר על-ידי זיסוביצים למיניהם החולשים על המיקרופונים ה"ממלכתיים".
יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי

הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי בשנים 2005-2001.
תאריך:  16/08/2012   |   עודכן:  16/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על המרדה, עריקה וסרבנות מצפון
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אכן, תזכורת מעניינת. ובאמת :
אין חדש תחת השמש  |  16/08/12 14:33
2
סרבנות היא סרבנות , בריימן
שלמה המגיב  |  16/08/12 21:51
3
לא יאמן... והמאמר עצמו, מצוין! ל"ת
הניה  |  16/08/12 22:21
4
בריימן, היית כימאי בינוני וכעת
איציק הלבורנט  |  17/08/12 05:48
5
ביבי מקים מדינה לאיסלם הנאצי ל"ת
ופרס (הבוגד) אשם?  |  17/08/12 10:08
6
סרוב פקודה הוא סרוב פקודה
ע.ג.  |  17/08/12 11:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר חיים בר
עבודת מחקר שנעשתה בישראל בשנות ה-80 בקרב ניצולי שואה הגיעה לממצאים חד-משמעיים לפיהם נמצא של"דחק" מנטלי ופיסי ממושך יש תפקיד מכריע בהתפתחות הפרעות פונקציונליות כרוניות במערכת העיכול
נרי אבנרי
7 שנים חלפו מאז רודן עקר אלפי יהודים מביתם כדי לחלץ את עורו מכתב אישום. 7 שנים אני נובר בפצע. רוצה אותו פתוח, מדמם. בזכות הפצע הפתוח אני רגיש יותר לאחים, כועס יותר על אחים. לא שוכח, ולא סולח. הלכתי לארכיון...
ראובן לייב
מאז דוד בן-גוריון, אדריכלה של מדינת ישראל, לא קם למדינה מנהיג בשיעור-קומתו. בעצם הימים האלה, שבהם מנשבות רוחות-מלחמה, זקוקה ישראל יותר מכל לאחד שכזה, אבל, אללי, הוא אינו בנמצא!
אברהם פכטר
לתקוף או לא לתקוף - זאת השאלה. התקשורת עוסקת בכך, בצורה אינטנסיבית, תוך מתן אפשרות לאנשי ציבור בעבר ובהווה ואנשי ביטחון (בדימוס) להביע דעתם בפומבי. יש הטוענים כי השיח הביטחוני הוא הכרחי וחשוב במדינה דמוקרטית ולעומתם טוענים, שמרוב שיח, פטפטת וברברת - יש סכנה ביטחונית למדינה. יש טעם בשתי הדעות - אך אסור לעבור את הגבול הלגיטימי בין שיח ציבורי ענייני לבין שיח ביטחוני שמסכן בצורה ממשית את ביטחון ישראל
אפרים הלפרין
אבו (אבשלום) וילן היה חבר בכנסות ה 15, 16 ו 17, מטעם סיעת מרץ – יחד. אבו וילן הוא איש של יושר וצדק החרד מאד לכל ביטוי של המרדה. בואו נראה מה יאמר על המכתב ששלחו בכירי אקדמיה לטייסיי חיל האוויר עם בקשה לסירוב פקודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il