X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בסופו של יום עוד יתברר שהשאלה היא על כן אינה אם האזרח מן השורה רשאי לצפות לשוויון בפני החוק ולשוויון באכיפת החוק. כיום כל שופט מכהן ישאל את עצמו האם הוא כשופט היה נהנה בנסיבות דומות מהיחס המועדף לו זכתה השופטת אלשיך? אם שופטי ישראל יחששו שהם עצמם אינם שווים בפני החוק מה עתיד לחשוב על כך בוזגלו?
▪  ▪  ▪
הושפטת ורדה אלשיך. מנסים לכבות בשקט את האש [צילום: בוצ´צ´ו]

פרשת השופטת אלשיך היא פרשה קשה ומביכה. מצב דברים בו מועלית טענה לפיה כי שופטת ותיקה ומוערכת שינתה שלא כדין פרוטוקול דיון ושינוי זה עלול היה לשרת תלונה משמעתית שהוגשה נגד עו"ד הוא מצב דברים חמור. קיומו של חשש שהשינוי שנערך אינו תואם את מה שהתרחש בדיון חמור שבעתיים ודומה שעל כך אין מחלוקת.
קראתי את החלטת כב' נשיא בית המשפט העליון וכן את מכתבם של ראשי חמשת המחוזות בלשכת עורכי הדין ועמדתם של האחרונים נראית לי נכונה יותר ומשקפת יותר את הנורמות המחמירות החלות על שופטי ישראל בהתנהלותם על כס המשפט ואף בחיים האישיים. אומנם לעתים נראה שהחמרת יתר עלולה לגרום לפגיעות מכאיבות ואולי לא מוצדקות, אך בצדק צוין על-ידי ראשי המחוזות כי בנושאים אלו חל הכלל לפיו "כשיש ספק אז אין ספק". ראוי שעל שופטים יחולו אמות מידה מחמירות יותר מאלו החלות על אישי ציבור אחרים. אין אני מביע דעה ביחס לאשמתה או חפותה של השופטת הנכבדה ולא לכך נועדה רשימה זו.
מוצא מ'הסבך'
על-פי הוראות סעיף 18(א) לחוק בתי המשפט הסמכות הבלעדית להגיש קובלנה נגד שופט לבית הדין המשמעתי היא בידי שר המשפטים. אין החוק קובע חובת התייעצות עם נשיא בית המשפט העליון, או עם כל גורם אחר. אין החוק גם מציע הסדרי פשרה כתחליף להחלטה אם לנקוט או לא לנקוט בהליך משמעתי כאשר יש הצדקה עניינית לכך.
ההתייעצות שקיים שר המשפטים עם נשיא בית המשפט העליון אינה תואמת את כוונת המחוקק ואינה ראויה. כך גם המגעים עם ראשי המחוזות והשופטת על-מנת למצוא מוצא מ"הסבך". ניתן לומר על התנהלות שר המשפטים שמרוב רצון לא להסתבך ולהלך בין הטיפות, תכונה המאפיינת חסרי כושר הכרעה, הוא הצליח לסבך את הדברים ולגרום נזק ללא קשר להכרעתו בעניין השופטת - אם בכלל תהיה הכרעה כזו. הרושם כרגע הוא שהשר יתלבט עד למועד פרישתה של השופטת מה שממילא יגרום לכך שלא ייזקק להכריע. אם ליועץ המשפטי נדרשים שנים להכריע בתיק ליברמן מדוע אין השר יכול למשוך את החלטתו לפרק זמן דומה?
יוביל למשבר אמון
ההתייעצות שקיים השר עם נשיא בית המשפט העליון הייתה טעות. הנשיא הוא בעל סמכות ותפקיד בכל הנוגע להמשך כהונתם של שופטים והוא, או שופטי בית המשפט העליון האחרים, מכהנים בבית הדין המשמעתי של השופטים. במקרה והשר יחליט לעשות שימוש בסמכותו ויורה על הגשת קובלנה נגד השופטת אלשיך, המלצתו של נשיא בית המשפט העליון תתפרש בציבור כהנחיה לשופטי בית הדין המשמעתי שידונו בעניינה (שרובם הם שופטי בית המשפט העליון) לאמץ גישה נוחה יותר לשופטת. היה ויחליט לאמץ את המלצת הנשיא וימנע מהגשת קובלנה, הציבור יפרש החלטה זו כאי רצון לפתוח בהליך שתוצאתו ברורה לאור הבעת עמדתו המוקדמת של הנשיא. כך או כך עירוב התחומים בין גורם מייעץ לגורם מחליט יביא לתוצאה לא רצויה ולמשבר אמון.
בכל מקרה אמון הציבור במערכת המשפט עלול להיפגע בשל נקיטת הליך ההתייעצות שאסור היה לנקוט בו. מובן לחלוטין הרצון לשמוע עמדות שונות לצורך הפעלת שיקול הדעת בנושא זה, אולם אם נזקק נאמן לייעוץ לצורך גיבוש החלטתו, הרי שיכול היה לקיים התייעצות בלתי פורמלית עם גורמי חוץ רבים ונכבדים ובכללם שופטי בית המשפט העליון ונשיאיו בדימוס. פניה לנשיא בית המשפט העליון בנושא זה יצרה את הרושם שהתייעצות עמו היא תנאי להכרעה בכל הנוגע להעמדת שופט לדין משמעתי ותנאי זה אינו מופיע בחוק ולא בכדי.
כך גם פסולים המפגשים עם ראשי המחוזות ועם עורך הדין ארגז על-מנת להגיע ל"נוסחה מוסכמת" ל"סיום הפרשה". מפגשים אלו עלולים ליצור רושם כי במקום הכרעה המתבקשת בעניין חמור מעדיף השר לחפש עסקה ממנה כולם ייצאו מרוצים, או בלתי מרוצים, במידה שווה. כך לא אמור לפעול מי שנושא בתפקיד מעין שיפוטי.
יש אש שמנסים לכבות
זכורה היטב פרשת השופטת הילה כהן. בזמנו סברתי, בדעת מיעוט, כי החמירו עם השופטת מעבר לכל פרופורציה בשל עניין טכני במהותו. המעיין בדוח הנציב בפרשת אלשיך לא יכול שלא להשתכנע כי החשדות שיוחסו לשופטת אלשיך חמורים לאין שיעור מאלו שיוחסו בעבר לשופטת כהן. אי-אפשר למרוח ולטייח בסיטואציה כזו. על השר לגבש עמדה אם אכן קיים בסיס בראיות להגשת קובלנה ואם לאו ועליו להחליט בהתאם. המריחה הזו רק משכנעת את הציבור שיש עשן ויש אש אבל מנסים לכבות אותה מבלי לעורר תשומת לב מיותרת.
בסופו של יום עוד יתברר שהשאלה היא על כן אינה אם האזרח מן השורה רשאי לצפות לשוויון בפני החוק ולשוויון באכיפת החוק. כיום כל שופט מכהן ישאל את עצמו האם הוא כשופט היה נהנה בנסיבות דומות מהיחס המועדף לו זכתה השופטת אלשיך? אם שופטי ישראל יחששו שהם עצמם אינם שווים בפני החוק מה עתיד לחשוב על כך בוזגלו?

תאריך:  29/08/2012   |   עודכן:  30/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם על שופטים חל מבחן בוזגלו?
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
השופטים עושים תחרות מי יכניס
בוזגלו מהמבחן  |  29/08/12 17:39
 
- מגיע לבוזגלו עונש מאסר בגלל
שהוא נשאר בארץ  |  30/08/12 02:27
 
- אם הפסיקות לאור היום עקומות..
לברוב  |  30/08/12 03:43
2
לדעתי ורדה אלשייך עבריינית
ולא שופטת   |  29/08/12 18:59
 
- ורדה חברה בכירה בקליקה! תפנימו ל"ת
איזה מבחן?!  |  30/08/12 14:35
3
ובוזגלו זכה להתייעצויות כאלה?
גרוניס הביתה  |  30/08/12 03:18
4
והיכן עו''ד המלקקים ,,,,,
אזרח בישראל  |  30/08/12 07:10
5
מבחן בוזגלו
ומבחן אלשייך  |  30/08/12 09:50
 
- לא מבחן בוזגלו אלא מבחן אלישבע
נו, באמת!  |  30/08/12 16:30
6
תיבת הפנדורה של מישאל חשין
שלא לשרוף שופט  |  30/08/12 10:02
 
- איך נמלטה הנציבה בדימוס ,,,,,,
כלב מוכה  |  30/08/12 13:13
7
כשל כפול
אבי כהן  |  30/08/12 11:05
8
אם "מבחן בוזגלו" היה חל
עידןסובול  |  30/08/12 14:37
9
כתבה על תופעה שולית
imgor@bezeqint.ne  |  30/08/12 18:39
10
גרוניס לא מנהיג - לא שופט!
גרוניס גימד עצמו  |  1/09/12 14:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
אדם שמתעלם מאדם, שכובש עיניו מראות את מצוקת אחיו, לא את אבדת שורו וחמורו, לא את אבדת שמלתו, לא את ניכורו ולינתו על ספסל שדרת העיר, שאינו מפנה עצמו להשיב גזלה כי הוא לא רואה את הגזול, ואינו אוסף את האומלל לביתו כי אין עיניו רואות אומלל כלל, אין לו בעולמו עניין אלא בעצמו וכל שאינו משרת אותו אינו קיים בעבורו כלל    עיניו כהות    ליבו ריק    וינייטה לפרשת כי תצא התשע"ב
בעז שפירא
הצעה שנראתה לי יעילה וטובה הייתה, שכל הגברים במגרון המשרתים בצה"ל, יכנסו מסיבת עיתונאים מתוקשרת היטב ובה יודיעו כי בהיות חרב החורבן מונפת על יישובם הם אינם יכולים להמשיך ולשרת בצה"ל, ולפיכך מחזירים כולם את פנקסי המילואים
ציפי לידר
בשולי הכותרות: הדימוי של מקצוע ההוראה    פרס ישראל ליובב כץ    אגד לא חזרה בתשובה    ולקינוח בריא וטעים
יוסף מישל דוד
במעבר הזהות הקשה שבין היהודי הגלותי וליהודי הישראלי העצמאי, הלאומי, יש לפעמים געגועים למעמד הגלות. רבים בישראל רוצים להיות תחת כנפי הגויים, להישמע להם, להתקבל אצלם. לכן, לא פלא שרואים את השמאל הישראלי, עומד מצד אלו שרוצים שנתקוף "ביחד עם ארה"ב"
איתן קלינסקי
השנאה התירה לעצמה לרגום את החיים כאן, חיי יהודים וערבים, ולכתובתה עלינו לומר אמירה נחרצת, השנאה לא תעבור!!!
רשימות נוספות
אחמד טיבי: להדיח את ורדה אלשיך  /  איתמר לוין
נאמן מחפש פשרה בפרשת ורדה אלשיך  /  איתמר לוין
הערכות: נאמן לא ידיח את ורדה אלשיך  /  איתמר לוין
לא לוותר  /  איתמר לוין
אין חדש תחת השמש  /  איתמר לוין
פרשת השופטת אלשיך - לא הסוף  /  אברהם פכטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il