X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיום כל פקידת בנק מתחילה נשלחת למבחני אישיות ולעיתים גם לבדיקות גרפולוגיות כדי לבדוק יושרה והתאמתה כתנאי לקבלת התפקיד אין כל סיבה בעולם שראשי וחברי מועצות ובעלי תפקידים ניהוליים ברשויות המקומיות, המגלגלים עשרות רבות של מיליוני שקלים והם בעלי סמכויות רבות ונרחבות ולעיתים קובעים גורלות של אנשים, לא יעברו אף הם מבחני אישיות ובדיקות גרפולוגיות, כתנאי לקבלתם לתפקיד בעירייה וכן יחויבו בבדיקות פוליגרף תקופתיות מדי שנה כתנאי להמשך כהונתם
▪  ▪  ▪
מגרש החניה נחוץ או רק משרת איזה חבר של ראש העיר? [צילום: פלאש 90]

מאמר זה מנסה לבחון לעומק את נושא השחיתות ברשויות המקומיות ומביא המלצות והצעות להלחם בתופעה זו.
אין זה סוד שרמת השחיתות ברשויות המקומיות בישראל (עיריות, מועצות מקומיות או אזוריות) גבוהה מאד ויש רשויות מקומיות, ולא רק מקרב מגזר המיעוטים, שהשחיתות בהן לא נופלת בהרבה מזו הקיימת במדינות העולם השלישי. לדעתי רוב הציבור לא מודע להיקף הגדול של השחיתות ברשויות המקומיות ועד כמה הדבר פוגע בהם ישירות בחיי היום יום וברמת השירותים שהם מקבלים. הציבור בכללו סבור כי אין מה לעשות נגד השחיתות ומשלים עם מצב זה. "זה מה שיש" הוא נוהג לומר. לדעתי הוא טועה וניתן לצמצם בצורה משמעותית ביותר את היקף רמת השחיתות ברשויות המקומיות. כמובן שצריך לשם כך שיתוף ורצון טוב מצד שרי הממשלה והמחוקקים.
את השחיתות ברשויות המקומיות ניתן לחלק בעיקר לשלושה סוגים: האחד, גניבת כספים או ציוד ורכוש השייכים לרשות המקומית או מוסדותיה. הסוג השני הוא קבלת שוחד וטובות הנאה מצד ראשי ועובדי הרשות ומוסדותיה והסוג השלישי - עבירות שחיתות תחת הסעיף המשפטי מעילה באמון (הפרת אמונים).
לגבי שני סוגי השחיתות - גניבת כספים וקבלת שוחד דומני שאין צורך לפרט. לגבי סוג השחיתות השלישי - מעילה באמון או הפרת אמון, הוא פחות מוכר לציבור, אך לדעתי הרווח ביותר, לכן אסביר ואבהיר מהות סוג שחיתות זה: מדובר בהחלטות המתקבלות על-ידי ראש הרשות המקומית או חברי מועצת הרשות המקומית במודע כשהחלטות אלה אינן לטובת האינטרסים של התושבים ומטרתן אינטרסים ורווחים אישיים. יש חלקים בציבור התושבים שרואים סוג זה של שחיתות בפחות חומרה על-אף שהוא רווח מאד ופגיעתו ונזקיו לתושבים ולישוב גדולים ביותר.
הרי לפניכם דוגמאות לשחיתות בתחום "מעילה באמון" ונזקיו הקשים. דוגמה ראשונה: ראש עיר או ראש רשות מקומית מחליט למנות חבר שלו מבית הספר או מהשכונה למנהל מחלקת הניקיון, על-אף שהוא יודע כי האיש נטול כישורים מתאימים ואם לא די בכך האיש גם לא אמין ומוסרי. מינוי כזה בהחלט יכול להשפיע לרעה על רמת הניקיון ותפקוד אגף הניקיון באותו ישוב.
דוגמה נוספת: ראש רשות מקומית מחליט להקים חניה עירונית ליד בית עסק של חבר שלו על-אף שהוא יודע כי הקמתה מיותרת ולא נדרשת ומהווה בזבוז כספי ציבור, כי אין צורך אמיתי בהקמתה לכלל התושבים והדבר בא לשרת את האינטרס האישי של החבר שלו בלבד והרי מה לא עושים למען חבר. דוגמאות מסוג זה הן רבות ומגוונות.
סוגי השחיתות שציינתי קשורים ונוגעים הרבה פעמים אחד בשני. רובם פוגעים בתושבים או בחלק מהם ובעיקר נפגעות מכך יותר מכל, אוכלוסיות חלשות או כאלה שאינן נמנות על מעגל מקורבי העירייה.
איך מצמצמים את השחיתות ברשויות המקומיות?
ברשותכם, כמה המלצות ופעולות מעשיות העשויות להביא, לדעתי, לירידה אף דרסטית בשחיתות ברשויות המקומיות: ראש רשות מקומית וחברי הנהלת העיר ייבחרו לא על-ידי ציבור התושבים, אלא על-ידי ועדה מקצועית חיצונית לעיר בלתי תלויה, ולא יהיו נתונים ללחצים כלשהם מצד גורמים אינטרסנטיים כמו קבלנים ובעלי עסקים למיניהם. ויהיו משוחררים ממימוש הבטחות טרום בחירות לאינטרסנטים ומגזרים שונים שאינם לטובת העיר וכלל תושביה.
כיום מעומדים לתפקיד ראשי ערים נבחרים/מוכרזים לעיתים באישון לילה בסניפי מפלגות או ברשימות מקומיות, על-ידי קבוצות מצומצמות, לעתים על-ידי עשרות אנשים בלבד. חלקם מן הסתם אינטרסנטים שגם אם הם יודעים שאדם מסוים אינו מתאים וראוי לכהן כראש עיר הם יבחרו בו ויתמכו בו כספית (תרומות) במטרה לקבל ג'ובים בעתיד, או טובות הנאה אחרות כמו אישורי בנייה חריגים וכדומה. אין פלא אפוא שלתפקיד ראשי רשויות מקומיות ולחברי מועצות הרשויות נבחרים לא פעם אנשים עם רמה אישיותית ומקצועית נמוכה.
הוועדה המקצועית שתבחר את ראש העיר וחברי הנהלת העיר תבדוק את אישיותם, השכלתם ויכולתם היטב ובקפידה, ותחייב אותם, כתנאי למינוים, לעבור מבחני אישיות קפדניים כולל בדיקות פוליגרף תקופתיות מדי שנה. גם חברי מועצת העיר, מנהלי מחלקות ועובדים מנהליים יעברו מבחנים קפדניים ובדיקות פוליגרף תקופתיות כדי לבדוק את אישיותם, יושרם ומוסריותם. מי שיסרב לעבור בדיקות פוליגרף, כולל בדיקות תקופתיות יודח מהעירייה. צעדים אלה עשויים להרתיע ראשי ערים ועובדי עירייה, במיוחד בכירים, ממעשי שחיתות או מינהל לא תקין. כמו-כן תעקוב הוועדה המקצועית אחר תפקודם המקצועי בניהול העיר.
כיום כל פקידת בנק מתחילה נשלחת למבחני אישיות ולעיתים גם לבדיקות גרפולוגיות כדי לבדוק יושרה והתאמתה כתנאי לקבלת התפקיד. אין כל סיבה בעולם שראשי וחברי מועצות ובעלי תפקידים ניהוליים ברשויות המקומיות, המגלגלים עשרות רבות של מיליוני שקלים והם בעלי סמכויות רבות ונרחבות ולעיתים קובעים גורלות של אנשים, לא יעברו אף הם מבחני אישיות ובדיקות גרפולוגיות כתנאי לקבלתם לתפקידם בעירייה, וכן יחוייבו בבדיקות פוליגרף תקופתיות מדי שנה כתנאי להמשך כהונתם.
צעד נוסף וחשוב ביותר לצמצום השחיתות ברשויות המקומיות הוא לדעתי הגברת השקיפות על הנעשה בהן. כיום ציבור התושבים בכללו לא תמיד מקבל מידע מפורט ואמין על הנעשה בין כתלי העירייה. החלטות חשובות מתקבלות בחדרי חדרים ודובר הרשות לא תמיד מעביר מידע שלילי כדי לא לפגוע ,חס ושלום, בתדמית ראש העיר והעירייה. על כן סבור אני כי יש לחייב בחוק את הרשויות המקומיות, במסגרת חופש המידע וזכות הציבור לדעת, לשלוח מדי חודש לכל תושב דוח מידע מפורט ומנוסח בצורה אחידה, פשוטה ומובנת, על המתרחש בעירייה.
כך למשל, יפרט הדוח החודשי החלטות שהתקבלו, הוצאות מנהלה ושכר, שמות תורמים, נסיעות לחו"ל של ראשי הרשות וכדומה. הדוח יוכן על-ידי גוף חיצוני בלתי תלוי. עלות הכנת הדוח תמומן משטחי פרסום חברות מסחריות. הדוח יכיל גם הודעות לתושבים כמו אירועים וכדומה.
יש להניח כי מרבית ראשי העיר המכהנים והמפלגות סביבם יתנגדו ליישום המלצות חשובות אלה ואפשר להעריך ולהבין למה...

תאריך:  04/09/2012   |   עודכן:  04/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בדיקת פוליגרף ומבחני אישיות לראשי ערים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
בדיקת פוליגרף לשופטים
לא פחות חשוב  |  4/09/12 18:45
2
צודק לגבי בדיקת פוליגרף
דניאל לוי  |  6/09/12 11:57
3
ברוך הבא למועדון
מזכיר_המדינה  |  6/09/12 16:20
4
ישר כח
פוליגרף  |  8/09/12 19:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אודי בורג
זוכרים את הסרט "האויב שבפנים"? אז בפרפראזה על שמו אני מחפש וככל הנראה גם מוצא את "האויב שבפנים" אצלנו במדינה... האנשים שיחפשו כל במה אפשרית להתנגח במדינה על מזבח הרייטינג
נורית מץ
של מי "הפנים האמיתיות" האלה לעזאזל? של רהב, של לוי או שלנו?    ביקורת טלוויזיה לתוכנית האחרונה של אמנון לוי "פנים אמיתיות": הפה הגדול של רני רהב
יהודה קונפורטס
כל מי שעוקב אחרי החינוך הטכנולוגי בשני העשורים האחרונים יודע, שבמשך שנים התייחסו אליו כאל החצר האחורית של החינוך בישראל    אולם, בשלוש השנים האחרונות מסתמן שינוי לחיוב והיד עוד נטויה    חשוב כמובן לשמוח ולהיות אופטימיים, אך אסור לנוח על זרי הדפנה, שכן הדרך אל מעלה ההר עדיין ארוכה
משה חסדאי
מדוע מדינת ישראל אינה מאפשרת לצה"ל לנצח את הפלשתינים ואת ארגוני הטרור הפורחים שלהם? מדוע הטרור האיסלאמיסטי והערבי-פלשתיני הרדיקלי משגשג בתוככי ישראל וסביבה?    התשובה היא: כסף, הרבה כסף
יוסף מישל דוד
מוחמד מורסי המצרי, מחמוד אחמדינג'אד האירני ואפילו רג'פ טאיפ ארדואן הטורקי - כולם חולמים לאחד את העולם הערבי תחתם ומשם לצאת למשימת מלחמת דת שאמורה, על-פי המקורות שלהם, לנצח את העולם כולו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il