X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנים האחרונות עולה השימוש של משרדי עו"ד רבים ביועצי תקשורת זאת כתוצאה מהתחרות הרבה בשוק וההכרה בכוחה של התקשורת לסייע לעורך הדין, לא רק בחשיפת השירותים אותם הוא מציע, אלא אף בגיבוש דעת קהל אוהדת כלפי לקוחו וכתוצאה מכך בניהול המשפט
▪  ▪  ▪
האחריות על שמירת כללי האתיקה היא של העו"ד [צילום: AP]

בניגוד לעורכי דין, יועץ התקשורת המייצג עורכי דין אינו חייב להיות בעל השכלה פורמלית בתחום, או לעבור בחינות כלשהן וכך אנו נתקלים לא פעם ביועץ תקשורת ש (אולי) יודע לכתוב ולדבר היטב, אך למרבה הצער איננו מודע לכללי האתיקה של לשכת עו"ד ובכך עלול לגרום לעורך הדין נזק ולהביא אותו, חלילה וללא כוונה רעה, לבית הדין המשמעתי של לשכת עו"ד.
לגבי שימוש ביועץ תקשורת או יחצ"ן, קבעה ועדת האתיקה (את 268/06): "האפשרות להביא מידע מקצועי לציבור, שינוי כללי האתיקה ויחס סובלני של הלשכה לפרסום ומהפכת התקשורת, הביאו לכך שיותר עורכי דין פונים לתקשורת ומנצלים אותה לטובת לקוחם ועניינו המקצועי ובבד בבד נעשה כתוצאה מכך פרסום לאותו עורך דין. בעולם התקשורת נהוגים כללי משחק שלא כל עורכי הדין יודעים לעשות בהם שימוש, או אין להם את הזמן להשקעה הדרושה. כפתרון יש הפונים לקבל שירות בתשלום מאיש מקצוע בתחום שיקרא להלן: יחצן - איש יחסי ציבור. היחצן מטפל בהבאת מידע מקצועי על אותו עורך דין לתקשורת.
כללי הפרסומת אינם אוסרים על העסקת יחצן. עם זאת, העסקת יחצן אינה פוטרת את עורך הדין מחובותיו האתיות ועליו להדריך את היחצן במגבלות האתיקה החלות עליו כגון: שמירת סודיות, חיסיון וכללי הפרסומת."
טובת הלקוח קודמת לכל
מן הדברים עולה באופן ברור כי האחריות לשמירה על כללי האתיקה הינה של עוה"ד ולא של איש היח"צ, מאחר שהוא זה הבקי בכללים אלה. כמי שנושא באחריות, על עורך הדין לוודא כי כל מידע היוצא לתקשורת, עומד באופן מלא בכללים, בכדי למנוע תקלות או פגיעה בלקוחותיו.
עריכת הדין מטבעה הינה מתן שירות מקצועי ומיטבי ללקוח, ולפיכך, הכלל הראשון במעלה שחייב להציב לעצמו איש יחסי הציבור הוא הגנה לא רק על מטרות עורך הדין, אלא גם על מטרותיהם של לקוחותיו. כללי האתיקה קובעים כי "אסור לעורך דין להתיר לאיש יחסי הציבור שלו לפרסם את סודות לקוחותיו ללא קבלת הסכמת הלקוח". כללי האתיקה אינם משאירים מקום לפרשנות - ההגנה על הלקוח עולה בחשיבותה על יחסי הציבור למשרדו של עו"ד. כלומר - מעבר למהלך הברור והמתחייב של קבלת הסכמתו של הלקוח לפרסום הדברים, יש לשקול היטב אם קידום משרד עורך הדין אינו גורם נזק למטרות הלקוח.
היצמדות לכללי האתיקה
דוגמה נוספת שכללי האתיקה קובעים היא כי ציון תואר אקדמי (שאינו במשפטים) הינו חשוב ומעיד על השכלתו הרחבה של עורך הדין, אך מאידך יש למנוע מצב של חשש להטעיית הצבור ולכן עורך דין הנושא גם תואר דוקטור לרפואה או לפילוסופיה (כדוגמא) אינו יכול להציג עצמו בהודעות לתקשורת, או בפרסומים שונים, כבעל תואר שלישי במשפטים. עורך הדין צריך להקפיד על כך כי במידה ומצוין תואר הדוקטור, יצוין גם התחום בו ניתן התואר. לדוגמא: פלוני אלמוני, עו"ד, דוקטור (בפילוסופיה).
בעיה נוספת שעלולה להתעורר בעבודה עם יועצי תקשורת היא הגדרת ההתמחות של המשרד. כללי האתיקה קובעים: ציון כי עורך הדין "מתמחה בתחום מסוים" או "מומחה בתחום מסוים" הינו אסור. לא פעם, כאשר יועץ תקשורת מבקש לקדם כתבה או ראיון עם עורך הדין שהוא מייצג בכלי תקשורת כזה או אחר, הוא מציין כי עוה"ד הינו מומחה ל... וכך, מבלי כוונת זדון כמובן, גורם יועץ התקשורת ללקוחו לבצע עבירה אתית.
לגבי מאמרים, מותר לעורך הדין לפרסם, גם באמצעות יועץ התקשורת העובד עמו, מאמרים בכלי התקשורת השונים - עיתונות לסוגיה, אתרי אינטרנט וכו'. המאמרים, מטבע הדברים, יעסקו בתחומים הקשורים לתיק זה או אחר בניהולו או לתחומים הקשורים לעיסוקו המקצועי כשהדגש הוא על פרסום המאמרים ללא תשלום. כלומר - כלי התקשורת המעוניין לפרסם את המאמר בשל המוניטין או הידע המקצועי של עורך הדין, יעשה זאת מתוך עניין לציבור קוראיו ולא מכיוון שעורך הדין שילם כסף עבור הפרסום. בכל מקרה, על החשיפה התקשורתית להיעשות באופן שיכבד את המקצוע ויש להיזהר שלא לעסוק בשידול אסור "בן השורות". לפיכך אין לפרסם במאמר את דרכי יצירת הקשר עם עורך הדין, כותב המאמר, אך מותר לציין בסופו דרכי יצירת קשר עם מערכת העיתון או האתר, לפניות ושאלות.
בחלק מכלי התקשורת הארציים, הכתבים המכסים את התחום הינם עורכי דין או בעלי השכלה משפטית ומודעים לכללי האתיקה, אולם חשוב לזכור כי גם במקרה של פנייה אליהם, ובוודאי במקרה של פנייה לעיתונאי שאינו בעל הכשרה משפטית, האחריות הבלעדית לעמידה בכללי האתיקה הינה של עורך הדין והוא זה שצריך לשמש כ"מסננת" האחרונה לפני העברת המידע לתקשורת. אין ספק שעבודה עם יועץ תקשורת הבקיא בכללי האתיקה ופועל בהתאם להם תוכל לסייע בקידום משרד עורך הדין, תוך הימנעות מפגיעה בלקוחותיו.

תאריך:  27/09/2012   |   עודכן:  27/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יעוץ תקשורתי לעורכי דין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ומתי נראה דוגמה אישית
בן אנוש  |  29/09/12 23:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי גולן
על משה רבינו ודמותו הרבגונית והמיוחדת שאדם מן השורה יתקשה לשערה ולאומדה, כבר נכתבו הררי מידעים, פרשנויות ומאמרים    פעמים נדמה, שכאשר באים ורוצים להוסיף עוד אפילו "קורט לבונה" [מנחות א, ב'] לדמותו של משה נמצאים בחינת "כל המוסיף - גורע"
יובל לובנשטיין
מי מאיתנו לא נפל קורבן והכניס לעגלה ביצים יקרות? רוצים לדעת למה? להלן כמה סודות בתחום מעניין זה
תומר ישראלי
השמאל רוצה שלום. השמאל מוכן לוויתורים, ויתור על שטחים ועל ישובים. אך האם השמאל מוכן לשלם את מחיר ההגנה על השלום? האם השמאל יוכל לשכנע אזרחים מהמרכז להאמין בדרכו? האם השמאל מוכן להתמודד עם הכישלונות שכבר קרו? האם הטרנד החברתי/כלכלי יספיק כדי לחולל מהפך שלטוני? לדעתי לא וללא חידוש ורענון בעמדה המדינית של השמאל מובטחות לו עוד שנים ארוכות באופוזיציה
איתמר לוין
על פני 22 עמודים ו-8,690 מילים של החלטה בנוגע לדלק נדל"ן, ורדה אלשיך בעיקר מטיפה מוסר לכל העולם    כבודה שוכחת שזה איננו תפקידה, ובעיקר שוכחת שהיא כיום השופט האחרון בישראל היכול להטיף מוסר לאחרים
מיכאל הרשקוביץ
כבר הרבה שנים למדו עורכי הדין המיומנים כי יחצ"נות טובה ואגרסיבית לא רק שאינה מזיקה, כי אם אף תורמת ליכולותיהם לגבות שכ"ט מופרך ועצום מלוחמים המבקשים מהם להשיג הכרה בזכותם להיות מוכרים כנכי צה"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il