X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מעשי ידינו מחייבים אותנו לצאת כל אחד בדרכו אל האור המיוחל מהאופל ומהקדרות, המסתירים את הירח ואופפים את הימים המלווים את תחילת קריאת הפרשה
▪  ▪  ▪
עלינו, כחברה, מוטלת עשייה גדולה [צילום: פלאש 90]

התורה מתחילה באווירה של חושך אינסופי – תוהו ובהו – עד שבא האור, עד שבאה הפריצה קדימה "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלוֹהִים אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ,וְהָאָרֶץֶ הָיְתָה תּוֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְּהוֹם".
סמלי הדבר שהפרשה הראשונה בתורה בשבת של פתיחת הקריאה בתורה – פרשת "בראשית" – נקרא אותה בשבת ללא ירח, שבת של סוף חודש ותחילת חודש. שבת שאנו מתחילים לקרוא את התורה השמיים מאוד חשוכים,האור הוא במשורה. בקושי נחלצים שברירי אור ירח ואור כוכב מרקיע אפל.
הירח החבוי והמוסתר בלילות פרשת "בראשית" מהווה מקור השראה לכותב בבראשית רבה (פרשה י"א) – "כל מה שנברא... צריכין עשייה...עשייה גדולה מאוד". עוד לא נשלמה המלאכה, עלינו לפעול ולתקן להיחלצות מחשכה, ממציאות בה אור ניתן במשורה.
יהודי דתי בוודאי מאמץ את הגישה, שמבראשית במשך שישה ימים ברא אלוהים עד שסיים את מלאכתו. אני מעז לומר הבורא סיים את מלאכתו, אבל לא סיים את עשייתו. עשייה רבה נותרה לכלל הברואים.
עלינו באי החברה מוטלת עשייה גדולה יומיומית. אנחנו מעצבים את חיינו, עלינו להאמין בכוחותינו לעשות, לפעול, לחולל שינוי ולתקן. עלינו להאמין ביכולתנו לעצב ולכונן עולם הראוי לחיים. עלינו לשים את יהבנו בחיינו על מעשה ידינו – "וּמַעֲשֵׁה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׁה יָדֵינוּ כּוֹנְנֶהוּ" (תהילים צ' 17).
קשה לשנות מציאות
מעשי ידינו מחייבים אותנו לצאת כל אחד בדרכו אל האור המיוחל מהאופל ומהקדרות, המסתירים את הירח ואופפים את הימים המלווים את תחילת קריאת הפרשה. זו חייבת להיות עשייה ערכית, עשייה מכבדת עולם ערכים מוסרי. לעתים זו צריכה להיות עשייה של תיקון מעשה מעוות בידי אדם, תיקון מציאות חברתית מעוותת.
זה בהחלט לא קל לשנות מציאות. קשה מאוד לשנות מציאות אישית. בוודאי קשה עוד יותר מלאכת העשייה החותרת לשנות ולהשפיע על מציאות חברתית ולאומית. בהפטרה של "שבת בראשית" אנו קוראים בישעיהו מ"ב 1 על מחויבויות, שיש לנו לעשייה הדורשת מאיתנו לפעול לשינוי מציאות כדי "לפקוח עיניים עיוורות" בחברה האנושית בכללותה.
כדי שנעמוד במבחן של מתן אור לעיניים עיוורות במישור החברתי והמוסרי עלינו לעמוד במבחן העשייה של מתן אור לעינינו, לנו. כדי שנממש בחיינו בניית חברה, המושתתת על אדנים של צדק חברתי ושל ראיית כל ברואי בצלם נתונים למסגרת חיים שוויונית.
אומנם במדרש קהלת רבה ט' מצווים כל אחד מאינו "שלא תקלקל את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך", אני מעז לומר שחובה עלינו לתקן מציאות של קוטביות מעמדית, חובה עלינו לתקן מציאות ששמה את כל יהבה על ההון ועל כוח העוצמות הצבאיות.

תאריך:  11/10/2012   |   עודכן:  11/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעקבות פרשת "בראשית"
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
הוי כרמה שקלקלנו
נועם.  |  11/10/12 16:31
2
כתבה יפה . ל"ת
נועם...  |  11/10/12 16:39
3
איתן , חסר לי אלמנט האמונה
נורית לוי  |  11/10/12 16:52
 
- זאת דרכו של איתן להשתמש בכתוב
איריס כהן  |  11/10/12 18:55
 
- איריס מייצגת קנאות חשוכה
תגובה..  |  12/10/12 09:27
 
- להיפך
איריס כהן  |  12/10/12 10:48
4
איתן מאמין גדול האומנם???
איריס כהן  |  11/10/12 19:19
 
- יש אן מגיבה שנפלה על הראש.
מגיב...  |  12/10/12 08:18
 
- אבל האמת היא אחת ללא פנים רבות
איריס כהן  |  12/10/12 11:04
 
- מסבימה עם מגיב
צפורה בנאי  |  13/10/12 10:02
 
- מלים לציפורה בנאי
מגיב  |  13/10/12 12:08
 
- אין לי שום כבוד לאתאיסטים
איריס כהן  |  14/10/12 09:25
 
- ואהבת לרעך כמוך .
עדית  |  14/10/12 19:15
 
- היא סיקי ריקית ל"ת
על. איריס  |  13/10/12 13:38
 
- היא סיקי ריקית ל"ת
על. איריס  |  13/10/12 13:38
5
IN THE BEGINING
בראשית  |  11/10/12 21:24
6
יש ייעוד לפרשה .
עדית  |  14/10/12 18:37
7
מעניין .
אדם ר..  |  15/10/12 07:22
8
מדרש קוהלת בוכה
הדס.  |  17/10/12 12:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
אני כותב את הטור הזה בין כיפור לסוכות, לא שהיו יותר מידי ימים ביניהם, אבל יום אחרי הצום המעייף, אני כבר מריח וחש את החג הבא באוויר
תרצה הכטר
האקדמיה ללשון העברית מספקת מדי פעם רשימה של מילים עבריות כתחליף למילים לועזיות או לא-עבריות שחדרו לשפה העברית    אחת המילים שעדיין לא נמצאה עבורה מקבילה בעברית היא "שאהיד"    שימוש במילה זו במשפט בעברית בדרך כלל מייחס לה משמעות פג'ורטיבית    אמרת שאהיד, אמרת טרוריסט    אם כן, מה המקבילה בעברית ל"שאהיד"?
הרצל ובלפור חקק
המחקרים השונים לקראת סוף שנת 2012 מראים שאי השוויון בחינוך הולך ומעמיק    תלמידים הלומדים רחוק מהמרכז יש להם סיכוי קטן לזכות בלימודי העשרה ובחינוך מתוקשב    ככל שמתרחקים מהמרכז רמת החיים נמוכה יותר, וכושר ההשתכרות של התלמידים בעתיד צפוי להיות קטן    אי השוויון מדאיג, והחלוקה המעמדית מונצחת גם בדור הבא    הבחירות העומדות בפתח בוודאי יעסקו גם בסוגיית המחאה על אי השוויון החברתי    על כך נכתבה המקאמה "דומים לא דומים"
ציפי לידר
בשולי הכותרות: ארגוני התנדבות באוניברסיטה או ארגונים פוליטיים? תשאלו את השמאל    'אני ואפסי עוד' - גרסת מופז ויחימוביץ'    משחקי תוכי בצה"ל    לא לרוץ לקיבוץ    חזאים, פישלתם    ולקינוח שוודיה הירוקה כמודל גם לישראל
הרצל חקק
הסופר הארמני ורוז'אן ווסגניאן הגיע לביקור בישראל והיום תיערך השקה חגיגית לספרו החדש "ספר הלחישות", המספר בכישרון ובעוצמה את סיפור השואה הארמנית. הרצל חקק יישא בטקס ההשקה דברים בשם אגודת הסופרים העברים ופורש כאן את התרשמותו העזה מן הספר שתורגם כמלאכת מחשבת בידיה האמונות של אנני שילון. ערכה את הספר במקצועיות אניטה פרי-סלע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il