X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בערב חג סוכות, סיפר שמעון פרס, בערוץ 2 של הטלוויזיה, על תהליך קבלת ההחלטות הקשות למבצע אנטבה, שלאחר ביצועו נקרא על שם יוני נתניהו, מפקד סיירת מטכ"ל, שנהרג בקרב לשחרור החטופים ההתלבטויות עליהן סיפר בהתרגשות, כמו החטיפות עצמן, היו נמנעות לו הופקו הלקחים הנכונים מחטיפת מטוס אל-על לאלג'יר ביולי 1968
▪  ▪  ▪
מבצע אנטבה. ניתן היה למנוע את החטיפה [צילום: AP]

בתיאור תהליך קבלת ההחלטות הסביר פרס את מה שמקובל בגישה המערכתית לתכנון אסטרטגי: אם יש שתי עמדות מנוגדות לפתרון בעיה, צריך לחפש את הדרך השלישית שאותם ניגודים לא ייכללו בתוכה. היום קוראים לזה - לחשוב מחוץ לקופסה - דבר שלצערנו לא מצליחים לעשות אצלנו במערכה לביטחון ישראל.
במלחמה נגד חטיפות, כמו במלחמה נגד הטרור בכלל, ממשיכים לחשוב בתוך הקופסה הסגורה שבה כלואים רק שני פתרונות אלטרנטיביים: אחד - דיפלומטי-מסחרי, והשני - צבאי. בחטיפת המטוס לאלג'יר נבחרה הדרך הדיפלומטית, מחוסר אופציה צבאית, ושולם מחיר בשחרור מחבלים מהכלא. בחטיפה לאנטבה - נמצאה אופציה צבאית, בהובלתם של בני פלד כמפקד חיל האוויר ויוני נתניהו כמפקד סיירת מטכ"ל - מה שעלה בחייו של יוני ושני נוסעים ופציעתו הקשה של אחד הלוחמים.
כשהזכרתי לבני פלד, לאחר המבצע, את הפתרון המערכתי שהצעתי, פעם אחר פעם, נגד מכת החטיפות, הוא ענה לי בפשטות: אני מפקד צבאי, ואם הממשלה מחליטה על פתרון צבאי אני צריך לדעת לבצע אותו, בכלים העומדים לרשותי. אבל, אם יש לך פתרון מערכתי, שחורג מפעילות צבאית ומחייב הפעלת כלים תחיקתיים, כלכליים, מדיניים ופסיכולוגיים, תמצא דרך לשכנע את הממשלה שתאמץ אותו.
תחליף לדת משה
ואכן, ניסיתי. כדי לנצח אויב צריך, קודם כל, ללמוד את דרכי הפעולה שלו - מה שבמקצוע שלי נקרא פרדיגמה. והפרדיגמה של הטרור הערבי היא פשוטה: להם מותר לעשות הכל, בלי המגבלות של חוקי המלחמה הבינלאומיים, כשאנו שמים על עצמנו מגבלות קשות שאיננו חייבים אותן כלפי לוחמים בלתי חוקיים - ILLEGITIMATE COMBATANTS, והם מנצלים את זה עד הסוף. ככה אי-אפשר לנצח במלחמה.
למרות שלישראל אין חוקה המחייבת לנהוג בהומניות של אימא תרזה כלפי כל אויב, המציאה חבורת צבועים-מתחסדים תחליף לדת משה, שקַדַם עוד לאופנת ה"פוליטיקלי קורקט" באמריקה, ומונע להפעיל נגד האויב את האמצעים שירתיעו אותו מהתוקפנות הבלתי מרוסנת. לוּ הפעלנו אמצעים חוקיים אלה, ללא פחד מתעמולת הצבועים המתחסדים - לא היו הטרוריסטים מעזים לחטוף לנו בני ערובה - אחרי שהצליחו פעם אחת באלג'יר, ולא היו לנו לא רצח הילדים במעלות, לא אנטבה, לא נחשון וקסמן, לא גלעד שליט, ולא הפחד מחטיפות בהן ממשיכים לאיים עלינו.
לשחק את המשחק שלהם
הפתרון המערכתי שאני הצעתי נגד סכנה זו מתחיל מפעולת חקיקה בכנסת, לה קראתי חקיקת הגנה לישראל. אם שם המשחק של הטרוריסטים הוא איום על בני ערובה, לנו יש יתרון מקדים וגדול על פניהם: לפני שהם מבצעים פשע מלחמה וחוטפים אנשים שלנו, אנו כבר מחזיקים באנשים שלהם, הכלואים כחוק לאחר משפט, וביניהם - הראויים לעונש מוות על רציחות, שהומרו בצביעות מתחסדת למאסר עולם ומשמשים תמריץ לחטיפות שלהם. התחסדות זו צריכה להיפסק, ולהתחלף בפסקי דין מוות כנהוג בדמוקרטיה הגדולה של אמריקה. אלא שכאן ההוצאה להורג תהייה מושהית, ויוצהר מראש שהיא תבוצע רק אם חברי הנידונים ינסו לבצע למענם חטיפה לצרכי מיקוח. וכך, הגשה תחת איום של רשימה לשחרור רוצחים מהכלא תהפוך באופן אוטומטי לרשימת הוצאה להורג - הרוג לכל יום עד להסרת האיום שלהם, והכול - לפי חוקים המקובלים בעולם. ועד אז - הגיע הזמן גם להפסיק את האיוולת של מתן זכויות שבויי מלחמה, עם צלב אדום וביקורי משפחות, לפושעים פליליים שאינם זכאים לכך.
אז ממה מפחדים המחוקקים שלנו יותר - מהמשך החטיפות או ממאמר ביקורתי של תום פרידמן בניו-יורק טיימס על אכזריות החוק הישראלי?

תאריך:  14/10/2012   |   עודכן:  14/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לחשוב מחוץ לקופסה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
חותם על כל מילה ומוסיף
יוד אלף  |  14/10/12 11:17
2
"לחשוב מחוץ לקופסה" =
מה שלא הולך  |  14/10/12 18:47
3
רעיון מבריק ל"ת
נחום שחף  |  14/10/12 21:49
4
שוב פרס מסלף עובדות ומשכתב את
קורןנאוה טבריה  |  15/10/12 19:39
5
רעיון גרוע
מזכיר_המדינה  |  15/10/12 22:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי ברנע
לזכות "המכון הישראלי לדמוקרטיה" עומדת פוריותו בפרסומי מחקר, התורמים תרומה משמעותית לחוקרים, לסטודנטים ולקהל הרחב    "מדד הדמוקרטיה הישראלית" הוא מחקר רציף הנותן תמונה מפורטת על משתנה ושמו "מדד הדמוקרטיה הישראלית"
ציפורה בראבי
הבריאה בצלם אלוקים הינה מחויבות גדולה עבורנו. לא רק זכות. עלינו להשתדל להיות טובים יותר, חנונים, קשובים, סולחים ומעניקים מכל אשר לנו באהבה
יוסי ברנע
הרהורים עקרוניים ופסימיים לקראת הבחירות: מה יהיה? מהבחינה הלאומית פוליטית לא יהיה טוב, גם לא יכול להיות. וגם לאף מפלגה אין פתרון ממשי למצב
איתמר לוין
מאמרו של דניאל פרידמן לטובתו של אהוד אולמרט רצוף שקרים והטעיות    מהעובדות שאינן נוחות לו הוא מתעלם, את אלו שאינן מתאימות לו הוא מעוות, ואת אלו העולות בקנה אחד עם השקפותיו - הוא מוציא מהקשרן
פרד כהן-קידר
העיתונות הכתובה הפכה בגלוי את העיתונים לכרזות תעמולת בחירות. ידיעות אחרונות, מעריב והארץ תוקפים את החינמון של ביבי בעודם עושים את אותה מלאכה עבור פוליטיקאים אחרים ועוד דורשים תשלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il