X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החלטת יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין - לאפשר, לראשונה בתולדות התחנה הצבאית, תעמולת בחירות גם בגלי צה"ל - על הקשיים שבה, היא היסטורית. יש בה ראשוניות ויש בה אחרית
▪  ▪  ▪
גל"צ. תופעה דמוקרטית לא-תקינה [צילום: יח"צ]
רובינשטיין. נתן פקודה [צילום: פלאש 90]

שידורי התעמולה בגל"צ יהיו בשעה 20:30
עידן יוסף
שידורי תעמולת הבחירות ברשתות הרדיו ובטלוויזיה יחלו ב-8 בינואר * יכללו את ערצי הטלוויזיה המסחרית אך לא את הרדיו האזורי
לרשימה המלאה

השופט אליקים רובינשטיין, בשבתו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, פקד על הרמטכ"ל לאפשר, לראשונה בתולדות התחנה הצבאית, תעמולת בחירות גם בגלי צה"ל. פקודת השופט רובינשטיין ניתנה בניגוד לדעתו של הרמטכ"ל גנץ, המפקד העליון של הצבא, ובניגוד לדעתו של שר הביטחון.
השופט רובינשטיין נימק את פקודתו תוך שהוא שופך מקלחת קרה, אפשר שלא מדעת, על אופייה העכשווי של התחנה הצבאית. וכך הוא כותב בהחלטתו: "בחינה של לוח השידורים הנוכחי של התחנה מלמדת שהתוכניות הלא צבאיות, תופסות מקום נכבד בשידוריה...". [למען הדיוק: שיעור השידורים הצבאיים בתחנה הצבאית עומד על פחות מ-3.5% ואם מצרפים אליה גם את גלגל"צ השיעור נמוך יותר - ש.צ.]
ובהתייחסו לסכנת הפוליטיזציה של התחנה הצבאית הוא אומר: "החשש מ'פוליטיזציה'... קיים בעצם מהותה של גלי צה"ל על תוכניות האקטואליה הפוליטיות המשודרות בה. אם קיים חשש תעמולה הריהו כתחושת בטן אינטואיטיבית, אך התמונה במהותה שונה בהחלט, שהרי הפוליטיקה כבר שם, יום-יום ולא מעט בכל יום!" [ההדגשה שלי]. אכן, ביקורת מרומזת אך חריפה מאוד על התחנה הצבאית - והיא אינה באה מפיו של פוליטיקאי ימני רחמנא לצלן...
תמיהה וגם בשורה לשוחרי הדמוקרטיה
בהחלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית ישנן תמיהות, אבל מאידך-גיסא, ובאופן פרדוכסלי, יש בה פוטנציאל לחיסון הדמוקרטיה הישראלית.
נתחיל בתמיהה. השופט רובינשטיין נתן פקודה ליחידה צבאית, וזאת בניגוד לעמדתו של המפקד העליון של הצבא. ספק גדול אם קדושת חוק התעמולה, כפי שקידש אותה השופט, ראויה לעמוד עם קדושת חוק יסוד צה"ל שעיקרו המרכזי: מניעת פוליטיזציה של יחידות הצבא ומפקדיו. זאת ועוד; ההחלטה על שידורי התעמולה בתחנה הצבאית התקבלה ללא דיון ציבורי ופוליטי עמוק באשר למשמעות הכלכלית-ציבורית-פוליטית-צבאית-חברתית של החלטה כזו. האם לא היה מקום לדיון ציבורי כזה?
מאידך-גיסא יש בהחלטתו של השופט רובינשטיין גם בשורה לשוחרי הדמוקרטיה. הגיונו של השופט רובינשטיין, בנוגע ל"פוליטיזציה היומיומית" של התחנה הצבאית, מהווה נוק-אאוט להמשך קיומו של האנדרוגינוס הצבאי-אזרחי, חלקו בג'ינס וחלקו במדים, שנקרא: "גלי צה"ל". קצרה היריעה מלדון בהיסטוריית הרצונות של מפקדי הצבא, ובכישלונותיהם המביכים, לסגור את התחנה הצבאית בטיעון ההגיוני והמוסרי: אין דמוקרטיה מערבית תקינה שצבאה הלאומי מחזיק בתחנת שידור צבאית. רק נציין כי ההיסטוריה מלמדת שהפיקוח של הצבא על היחידה הצבאית שלו הפך להיות שירטואלי. ואולי הציטוט המוכר של אחד מבכירי התחנה הצבאית מלמד על עומק הבעיה: "החיילים בתחנה נותנים שירותים וניקיון והאזרחים נותנים את הטון".
לסיכום - שמאל וימין, סוציולוגים פוליטיים ואנשי רוח, עיתונאים ומובילי דעה רבים כבר הביעו דעתם כי גל"צ אינה תופעה דמוקרטית תקינה, ויש לסגור אותה או לאזרח אותה. החלטתו של השופט רובינשטיין, על הקשיים שבה, היא היסטורית. יש בה ראשוניות ויש בה אחרית. ראשוניות לתעמולה פוליטית בצבא וסיכוי לאחריתו של האנדרוגינוס המוסדי שבתוך צבא העם.

הכותב הוא סוציולוג פוליטי.
תאריך:  20/12/2012   |   עודכן:  20/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תחילת הסוף של התחנה הצבאית?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עוקף רמטכ"ל
לילית זקנה וחכמה  |  20/12/12 14:00
2
עדיף להפשיט את י.דקל מסמכויות!
ע_הראל  |  21/12/12 02:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2013
אריאל יהודה לוין
מדור חדש: מבט שבועי על ענייני צבא וביטחון    מדוע בשאר אסד הוא הרע במיעוטו מבחינת ישראל, מה הלקחים שיש להפיק מהפיגוע בתל אביב, והאם פרסומים על פעילות של צה"ל מחלישים או דווקא מחזקים אותו
עידן יוסף
ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אומר כי אם יצטרפו יחד כל אנשי הציונות הדתית וחלק מהציבור החרדי ניתן יהיה להוביל את המדינה    זאב אלקין (ליכוד) מתנגד ליצירת "שס סרוגה"    משה גפני: "המחשבה שאם אתה במפלגה חילונית תשפיע יותר מאשר בחוץ – אשליה"
עידן יוסף
יו"ר הכנסת: "הסחר-מכר הפוליטי שניהלו חברי כנסת במעבר בין המפלגות פוגע קשות באמון הציבור בכנסת; חוסר האמון בין העם לנבחריו - מסוכן כמו השסע החברתי"
איציק וולף
רוב מוחץ של חברי הוועדה אישרו את פסילת חברת הכנסת הערביה שהשתתפה במשט הטורקי לרצועת עזה    ההחלטה תעבור אוטומטית לדיון בבית המשפט העליון
עופר וולפסון
העיתונאי לשעבר המתמודד על מקום ברשימת העבודה: "היום בערוץ 10 מתנהל ויכוח על תחקיר שקשור לביבי וקברניטי הערוץ חוששים לפרסמו"    יו"ר המפלגה יחימוביץ': "נתניהו שולח זרועות לכל הערוצים שהוא יכול. התקשורת נאנקת תחתיו באופן חסר תקדים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il