X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאורך כל הדורות חששו חכמים מכך שיהיו מי שיקבעו שרק עשרת הדיברות מחייבים וינסו לבטל את שאר התורה. מצד שני, אין לזלזל בחשיבות מעשיהם של מי שאכן בחרו להם מצוות בודדות והקפידו עליהן
▪  ▪  ▪
בתפילין של אנשי קומראן [צילום: דורון ניסים]
מעמד מרגש
נזכרתי בסבא שלי היות שהשבת אנו קוראים את עשרת הדיברות. שנה אחר שנה מרגש אותי המעמד הזה שבו אנו עומדים ולמעשה מקבלים מחדש את התורה. קולו של בעל הקורא מצטרף לקול ההולך ומהדהד מאז מעמד הר סיני ועד עתה ואומר: "אנכי", "לא יהיה לך" וכולי

זוהי חוויה שלא אשכח לעולם. הייתי כבן שש או שבע, ומכיוון שכבר עמדתי על דעתי, התמונה זכורה לי בבהירות כאילו התרחשה זה עתה. סבא שלי, ר' יעקב משה דיקמן ע"ה, לקח אותי לראשונה לבית כנסת. היה זה מניין קטן ששכן בקומה השנייה של בניין בית ספר "בית יעקב" ברח' מיכאל שבחיפה. היה זה מניין של אנשים מבוגרים עם פנים חרושות בקמטים, שעומקם העיד יותר מכל על שנות הזעם שעברו באירופה ועל מה שהותירו "שם", ואני הייתי הילד הקטן היחיד שם.
בכל שבת, מיד לאחר התפילה, היינו עוברים חזרה את הכביש לכיוון ביתם של סבא וסבתא. שם קידשנו על הכוס, בצענו פרוסת חלה, אכלנו דגים ושאר מיני מטעמים ממטבחה של סבתא, ולאחריהם היה סבא מתיישב בכורסה ושולח ידו אל הטרנזיסטור הקטן ומקשיב לתוכנית החזנות לה ציפה כל השבוע. כילד להורים שאינם שומרי תורה ומצוות, לא ראיתי בפעולה זו משהו יוצא דופן. יחד הלכנו לתפילה, יחד קידשנו ושרנו מזמורי שבת בנוסח ובניגונים של חסידות ויז'ניץ ויחד גם האזנו לרדיו בשבת.
רדיו בשבת אחרי התפילה
חלפו להם הימים, ואני באופן לא מתוכנן (לפחות מצד המשפחה) מצאתי את דרכי מבית הספר הדתי אליו נשלחתי ("כדי שאדע מהי יהדות", כך אמרה אימא) לסניף בני עקיבא וממנו לישיבה התיכונית ולאחריה לישיבה הגבוהה. היום כשאני נזכר בסבא ובמנהגו מדי שבת הוא נראה לי כלקוח מתיאטרון אבסורד. רדיו בשבת אחרי התפילה, ועוד - חזנות?!
עם כל האהבה הגדולה לסבא, אין לי מילה אחת להגנתו של המעשה. כשאני חושב על כך לעצמי, ברור לי שהכל בגלל המלחמה ההיא. שם התערערו מערכות היחסים שבין סבא והבורא. הרוח הרעה שעברה על האנשים, השתלטה גם על יסודות האמונה שלו. מצד שני אני יודע כי אלמלא הוא, אלמלא סבא והביקורים בבית הכנסת, לא הייתי אני. בית הכנסת של סבא היה זה שהוביל אותי בסופו של דבר אל בית המדרש.
נזכרתי בסבא שלי היות שהשבת אנו קוראים את עשרת הדיברות. שנה אחר שנה מרגש אותי המעמד הזה שבו אנו עומדים ולמעשה מקבלים מחדש את התורה. קולו של בעל הקורא מצטרף לקול ההולך ומהדהד מאז מעמד הר סיני ועד עתה ואומר: "אנכי", "לא יהיה לך" וכולי.
מפני תרעומת המינין
לא מדובר בעניין סמנטי בלבד. חשיבותם של עשרת הדיברות עמדה לנגד עיניהם של חכמים בכל הדורות והדבר אף גרם להם, בשלב מסוים, לתקן תקנה המחייבת לקרוא את הדיברות בכל יום ויום (מסכת תמיד ה', א'). לשאלה מדוע עשו כן, עונה הרמב"ם: "הטעם שקוראים עשרת הדברים בכל יום מפני שהם יסוד הציווי ותחילתו". לאחר החורבן היה מי שביקש להעביר את התקנה אל בית הכנסת, אולם "כבר ביטלום מפני תרעומת המינים".
התלמוד הירושלמי מבהיר מהו אותו חשש מפני תרעומת המינים: "ומפני מה אין קוראים אותן? מפני טענת המינים, שלא יהיו אומרים: אלו לבדם ניתנו לו למשה בסיני". חכמים ביטלו את התקנה בשל החשש לעיוות התורה ולהעדפתם של עשרת הדיברות על פני כל שאר הציוויים. חכמים הבינו, כי יהיה מי שירצה לראות בעשרת הדברים עיקר הגובר על כל השאר. אגב, כיום אנו יודעים כי חששם של חכמים מהפיכתם של הדיברות לעיקר היה נכון ומוצדק, וזאת לאור ממצא ארכיאולוגי מרתק שנמצא במערות קומראן. מתברר, כי אנשי כת קומראן הכניסו אל התפילין שלהם את פסוקי עשרת הדיברות.
לעמוד או לא?
החשש מפני העדפתם של הדברים על פני כל השאר הוביל גם למחלוקת הלכתית הנוגעת לעמידה בעת קריאת עשרת הדיברות. הדבר מתבטא באחת מתשובותיו של הרמב"ם, שכותב: "אשר הנהיג הרב הנפטר ליישב, הוא הראוי, וראיותיו ראיות נכונות לפי דיני אנשי העיון, ואין להוסיף עליהן. וכך היה ראוי לעשות בכל מקום שמנהגם לעמוד, צריך למונעם, בגלל מה שמגיע בזה מן ההפסד באמונה ומה שמדמים שיש בתורה מדרגות... וזה רע עד מאד. ומן הראוי לסתום כל הפתחים שמביאים לזאת האמונה הרעה... וכבר ביארו, שאין הפרש בין המכחיש התורה כולה או מכחיש פסוק אחד ואומר משה מפי עצמו אמרו. והיה מן המינים מי שהאמין, שאין מן השמים אלא עשרת הדברות וששאר התורה משה מפי עצמו אמרו, ולכן ביטלו קריאתן בכל יום. ואסור בשום פנים לעשות בתורה מקצתה מעולה מקצתה" (תשובות הרמב"ם, סימן רס"ג).
חששותיו של הרמב"ם מפני אלו הרואים בחלק אחד מהתורה עיקר, הובילו אחרים לחלוק עליו תוך שהם מציינים את העובדה, כי הרמב"ם עצמו מונה י"ג עיקרי אמונה וכן ר' יוסף אלבו שצמצם את עיקרי האמונה לשלושה בלבד. כך או אחרת, ברור, כי מה שהנחה חכמים בכל הדורות היה חשש מצמיחתה של יהדות חלקית, מדולדלת וחסרה, הבוחרת לה חלקים מסוימים מהתורה ממניעים פולקלוריסטיים או תרבותיים. מצד שני, בעוד חכמים פחדו מאפשרות בה התורה תיעשה קרעים, אי-אפשר להתעלם מהתרומה העצומה שתרמה במשך הדורות ההקפדה רק על עיקרי תורה ומצוות. למרות שלא מדובר בתורה שלמה, יש כאן בסיס התפתחותי עמוק השומר על הגחלת ומחבר אל נקודת הזהות הפנימית.

הכותב הוא מרבני צהר וח"כ מיועד מטעם "יש עתיד".
תאריך:  31/01/2013   |   עודכן:  31/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דיברות או תורה?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
קשה, קשששה...
ה.א  |  31/01/13 09:28
2
חומר ממוחזר היכן הגילוי הנאות?
ה.א.  |  31/01/13 09:52
3
חשש מצמיחתה של יהדות חלקית, מד
אייל4435  |  31/01/13 12:41
4
הלוואי שאומרי הדברות יקיימון! ל"ת
רון מוושינגטון  |  31/01/13 13:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יובל שרלו
כמו כל חגי ישראל, גם ט"ו בשבט עבר עקירה משורשיו ההלכתיים וקיבל משמעות ציונית-חילונית שונה. לאחר שנשיב את ט"ו בשבט לחשיבותו המקורית, נוכל לשמוח בנטיעות
הרב רפי פוירשטיין
משה רבינו מביא לעם בשורת גאולה, אך מאבד את תשומת ליבם כאשר הוא פורש את חזון ירושת הארץ. הלקח הוא שיש לשלב את החזון בהווה, אך לא לשכוח את קשיי ההווה בעת בריאת החזון
משה זלצברג
משה רבינו אינו המנהיג הקלאסי: אין לו כריזמה או אישיות עוברת מסך. אבל הוא בהחלט המנהיג האולטימטיבי, היוצא אל אחיו ורואה בסבלותם והמעמיד בראש את הערכים ולא את הדיבורים
הרב יובל שרלו
ברכת יעקב לתריסר בניו והתלכדותם המחודשת סביב מיטתו, מלמדת אותנו על הכוח שבאחדות - לקח שחשוב ללמוד דווקא בימים אלו שערב בחירות
הרב שי פירון
יהודה וראובן מציגים שני דגמים שונים של מנהיגות ונטילת אחריות, הנובעים משני מניעים שונים. המנהיג האמיתי, כפי שמלמד דוד - בן-בנו של יהודה - הוא זה המונע מהאמת הפנימית שלו, אינו מגלגל הלאה את האחריות ונושא בה לאורך ימים
רשימות נוספות
שלהבת האמונה  /  הרב רפי פוירשטיין
ממשבר להצלחה  /  הרב רפי פוירשטיין
"ותחלף את משכורתי עשרת מונים"  /  הרב יובל שרלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il