X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עטיפת הספר "Saturday People Sunday People" מאת לילה גילברט
אנשי שבת אנשי יום ראשון
ישראל דרך עיניה של לילה גילברט - האורחת שנטתה ללון הספר Saturday People Sunday People שעל כל לא-ישראלי (וגם ישראלי) לקרוא

"איך ידעת שאנו כאן, פשוט ראית אותנו?" שאלנו את נהג ניידת-השירות של כביש 6 שעצר מאחורי מכוניתנו על השוליים וסקר במבט מקצועי את מאמצינו להחליף את הצמיג ששבק לפתע חיים רק דקות ספורות קודם לכן.
"אחד הנוסעים בכביש התקשר להודיע לנו", השיב, ונמלאתי חום נוכח האנושיות והאיכפתיות שגילה נהג אקראי. המעשה החזיר אותי באחת לספרה של לילה גילברט ”Saturday People, Sunday People - Israel Through the Eyes of a Christian Sojourner” - "אנשי שבת אנשי יום ראשון, ישראל בעיניה של מבקרת נוצריה" (Encounter Books 2012), שסיימתי לקרוא רק שעות ספורות קודם לכן. אחד הסיפורים שבהם מסיימת גילברט את ספרה הוא על בית החולים החרדי "שערי צדק" בירושלים, העורך ערב ערב בחודש הרמדאן סעודה מפסקת למוסלמים הצמים השוהים במקום. זהו רק אחד המפגשים שדרכם מובילה גילברט את קוראיה במסעה בארץ ישראל הנגלית לעיניה מחדש כל יום מאז בואה הנה לפני שש שנים לשהות קצרה ב-2006 - שלא הסתיימה עד היום.
ישראל שגילברט ידעה עליה לפני שהגיעה לארץ הייתה של מילים, נימוקים, טיעונים, אסמכתאות, נתונים, מאמרי דעה ומאמרי נגד, ויכוחים והוכחות. אך גילברט שהיא נוצרייה מאמינה באה לביקור בארץ כהגשמה של חלום כפול - שלה ושל אביה המנוח שלא הספיק לבוא עמה, ושלו הקדישה את הספר.
גילברט היא אומנם סופרת, משוררת ועיתונאית, אשה של מילים, אך הספר בעיקרו הוא של אנשים, מראות, וכמה שזה יישמע מוזר - צלילים. דרך מפגשיה הרבים עם יהודים, נוצרים ומוסלמים, דרך ביקוריה בחלקים השונים של הארץ, היא מציגה בספרה ישראל תוססת, מגוונת, סובלנית, צבעונית, ובעיקר -מלאה חיים, חיוניות, יצירה ואנושיות.
האנשים השונים שגילברט חולקת את מפגשיה עמם פותחים לה את בתיהם, חושפים בפניה עובדות שמעולם לא הכירה, כמו את השבת וחגי ישראל, את החיים ביישובים מעבר לקו הירוק או את גורלם העגום של הנוצרים תחת שלטון הרש"פ. אך דומה כי לכל אלה הייתה גילברט מוכנה במידה זו או אחרת. לא כן לגילוי שהרעיש את נפשה, שלא ידעה עליו דבר לפני בואה ארצה, ושלו הקדישה שלושה פרקים של ספרה - מה שהיא מכנה: "הנכּבה היהודית". בספר היא מביאה את סיפוריהן של משפחות שאולצו לברוח ממדינות ערב שבהן התקיימו קהילות יהודיות אלפי שנים, לא לפני שחלק מאנשיהן נרצחו ורכושן נשדד. כיצד קרה שסיפורם של כ-850 אלף יהודים אינו ידוע בעולם, תוהה גילברט בפליאה?
כמי שהשתתפה בכתיבתם של מספר ספרים על רדיפות נגד נוצרים המתרחשות כעניין שבשגרה ברחבי העולם המוסלמי, מודעת גילברט היטב לנתונים המחרידים של שריפת כנסיות, רצח, שוד חטיפות ואונס המתבצעים בימים אלה נגד נוצרים בארצות האיסלאם, שבהן התגוררו מאות שנים לפני שכבשו אותן המוסלמים, ועד היום. אלא שהגילוי על גירושם של היהודים מארצות האיסלאם משנות ה-40' ועד שנות ה-60' של המאה הקודמת איפשר לגילברט להגיע לתובנה מלאה של מהות היחס של המוסלמים ללא-מוסלמים החיים ביניהם: כל עוד התגוררו יהודים במדינות האיסלאם, היו הם הקורבנות העיקריים ליחס המשפיל המאפיין דת זו כלפי הכופרים, בני החסות. אך משהללו סולקו ואינם עוד ביניהם, ממלאים הנוצרים את מקומם כיעד של התעללות והתעמרות במידה רבה יותר מבעבר.
גילברט בספרה מדגישה שותפות גורל זו של יהודים ונוצרים כיום, המתאפיינת לא רק בקיומו של רודף משותף, אלא בקיומם של ערכים משותפים כמו אהבת החיים, מודרניות, קידמה, השכלה וחירות הפרט. היא כמובן מודעת היטב לכך שאין בכוחה של אחוות ההווה למחוק עבר ארוך של עוולות ורדיפות שביצעו נוצרים ביהודים, ואינה מתיימרת לבטל הבדלי אמונה יסודיים בין שתי הדתות. אך לדעתה, בהיות המשותף רב על המפריד, אנו יכולים להסכים שלא להסכים ובכל זאת לשלב ידיים.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
דפנה שמורק-נתניהו היא עורכת-דין, והעורכת הראשית של המגזין "מראה".
תאריך:  22/02/2013   |   עודכן:  22/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנשי שבת אנשי יום ראשון
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
בריתות ואחוות
אורי מילשטיין  |  22/02/13 22:39
 
- אפשר בבקשה לכתוב בעברית ? ל"ת
מפוקח  |  23/02/13 09:38
2
תגובה
צנחן  |  24/02/13 00:48
3
סרט על ספרה של גילברט לא היה מ
קורןנאוה טבריה  |  24/02/13 04:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
מר נתניהו, אין לך מנוס. עליך להיפרד מחיבוק הדוב של המפלגות החרדיות ולהתחבר אל שתי המפלגות שהציבור העניק להן מנדטים ולא בכדי
אברהם הללי
זאת זכור ועל זאת שמור    היה זך וטהור, טהרתך עליך תשמור    ‏בחרת בעכור, שערי הצלחתך תסגור
צ'לו רוזנברג
גם לפיד וגם בנט ייכנסו לממשלה, כפי הנראה. זו מהות קיומם ותו לא. כל השאר הצגה אחת גדולה
מרדכי ליפמן
אוזלת ידה של הממשלה בתחום ההסברה, יוצרת מצב של נחיתות איסטרטגית חמורה, תמידית, שאין לה תיקון. הפסד החמור יותר ממפלה צבאית. בתחום הצבאי, אם חלילה תפסיד ישראל בקרב זה או אחר, לא תאבד לה הלגיטימיות שלה, אולם אם יקרה כדבר הזה בקרב על הלגיטימציה של ישראל, המצב החדש לא יהיה בר תיקון
איתן קלינסקי
מצער, שיש מי שהחליט, שמותר להתבהם כלפי תושבים ערבים החיים בשטח השיפוט של ירושלים
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
הללויה! מהשלולית בקע קרקור נוסף  /  יוסף אורן
מאלי: הזדמנות שאסור לנו להחמיץ  /  עמנואל נבון
המלחמה על הבית של האויב  /  נחמן פביאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il