ד"ר רות קלדרון, אודה, שאני נמנה אל רבים שריגשת אותם בנאום הבכורה בכנסת ישראל. בנועם דיבורך הטבת לבטא מציאות של דור, שגדל כשמשהו ניטל ממנו, וחבל שהמשהו הזה - ארון ספרים יהודי עשיר - היה חסר לו, חבל שהיה נעול בפניו.
הטבת לתאר את כל מה שהיה חסר לדורי, והוא עדיין חסר לדור ילדיי, נכדיי וניניי. חסר המפגש עם עומקו של נכס תרבותי יקר ערך האצור בארון הספרים היהודי, שפנים רבות לו, וכל אחד יכול לבוא וליטול ממנו, כפי שלמדנו בסוף הקדמתו של ראב"ע לפירושו לתורה :"כי שבעים פנים לתורה". ביטוי הנסמך על אותיות דרבי עקיבא וספר חנוך.
הטבת לתאר את חווית המפגש האישי שלך עם נדבכים משמעותיים, הגנוזים דורות רבים בארון הספרים היהודי. נדבכים שיש בהם רק להעשיר את כל הבא אליהם.
מפגשך למעשה לא נתחם רק ב-ד' אמות של התמכרות לחוויה אישית, זה מפגש שגם הניב שנים רבות של עשייה ערכית מבורכת בהקמת "אלול" ואחר כך "עלמא", כדי לנכס לצבורים רחבים אוצרות תרבות ,הטמונים בארון התנאים דרך ארון האמוראים ולהמשיך להעפיל בנתיבי ספרות הגאונים עד ספרות ימינו.
אך דווקא מתוך הערכה רבה לכל מה שאת מסמלת, אני מבקש להסב את תשומת לבך למה שלא היה בנאומך וחשוב שהוא יהיה בלו"ז העשייה שלך ושל מפלגתך. אין ברשימתי זו התנצחות של מבקר, אלא יש בה אמירה של אוהב, המעריך ומכבד את כל מה שאת עושה.
ד"ר רות קלדרון, הבחירות הוכיחו שמפלגתך אספה לחיקה חלק הארי של אנשי מחאת קיץ 2011. אספתם את ים הצעירים, שמאסו במציאות של "מַגִּיעֵי בַּיִת בְּבַיִת שָׁדֶה בְּשָׁדֶה יַקְרִיבוּ", כאילו בעלי שררת הממון הם בבחינת ו"הוֹשַׁבְתֶּם לְבַדְכֶם בְּקֶרֶב הָאָרֶץ".(ישעיה. פר' ה' פס' 8.)
מחאת הקיץ של 2011, ששלחה באמצעות מפלגתך, "יש עתיד" 19 מנדטים לכנסת, מאסה בקוטביות מעמדית בחברה הישראלית, מאסה בפערים החברתיים שתוצאותיה - "מִכְרָם בְּכֶסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲווֹן נַעֲלַיִם", (עמוס פר' ב' פס' 6). אלף חייבי משכנתאות שנזרקו מבתיהם ולא זכו לתספורות, כשטייקונים זוכים לתספורת ולתגלחת נאה.
רבבות המפגינים, שהציפו את רחובות ישראל, הפגינו נגד פערים חברתיים. כעבור כשנתיים הם נתנו למפלגתך 19 מנדטים. רבבות שמגרונם עלתה קריאת הזעם של הנוקד מתקוע המוקיע את "פָּרוֹת הַבָּשָׁן הָעוֹשְׁקוֹת דַּלִּים הָרוֹצְצוֹת אֶבְיוֹנִים". (עמוס פר' ד' פס' 1) .
עמוס הוקיע מציאות חברתית בימי עוזיהו מלך יהודה וירבעם בן יואש מלך ישראל. מפגיני מחאת קיץ 2011 הוקיעו מציאות חברתית בימי בנימין בן נתניהו. הם יצאו לרחובות נגד קפיטאליזם חזירי.
רבבות מפגינים התריסו, כשהם נושאים שלטים וקוראים את צעקת ספר הספרים, שאחד מכרכיו נושא את תכניו של עמוס נגד מציאות ההולכת ומתעצמת של חברות קבלן, הרוצצות עובד ביום עבודה ללא תנאים סוציאליים ואף "עַל בְּגָדִים חֲבֻלִּים יַטּוּ" (עמוס פר' ב' 8) .
רבבות המפגינים שביום הבחירות בחרו בך, ד"ר רות קלדרון, לא הבינו מדוע נעדרה מנאום הבכורה שלך כמיהה למציאות של חברה ישראלית, בה חייב להיות שוויון בנטל הביטחון התעסוקתי גם להון האנושי העובד. כמיהה לחברה שההון האנושי בה לא יהיה נתון בסד של העדר ביטחון תעסוקתי. אותו הון אנושי הנושא על כתפיו את נטל העבודה, את נטל המשק ומייצר בזיעתו את ההון, את הכסף, שאתם בצדק שואלים איפה הוא, איפה הכסף.
"כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה הַגֵּר"
ד"ר רות קלדרון, מפלגתך "יש עתיד" זכתה לאמון גם מצידם של אלפי אזרחים ערבים. לעברם היה חסר בנאומך קולה של פרשת קדושים התובעת מאתנו: "כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ, כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם , אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם".
אני מבקש להסב את תשומת לבך, שעל אותו דוכן שאת השמעת את נאומך הופיע כעבור מספר ימים השר לפיתוח הנגב והגליל, שהתנצל בפני המליאה, כי הוא הצליח להכשיר את חוקיותם של רק 13 חוות בודדים בנגב, כשלצערו, התעוררו קשיים של הכשרה מבחינה משפטית לגבי כשלושים חוות בודדים שלא אושרו.
לצידם של חוות הבודדים, ישנם עשרות אלפי בדואים בנגב החיים בכפרים שלא הוכשרו ולא הוכרו. לחוות בודדים שלא הוכשרו יש מים, חשמל, כבישים וסיוע ממשלתי, לעשרות אלפי בדואים בעשרות כפרים לא מוכרים אין חשמל, אין מים, אין תברואה, אין כבישי גישה.
צעקת פרשת קדושים "כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה הַגֵּר" צריכה לקבל ביטוי בקריאה יש בנגב מקום לכולם. יש בנגב מקום לקיבוצים, למושבים, לערים ותיקות, לערים חדשות ולחוות של בודדים, אך יש גם מקום ליותר משליש של תושבי הנגב, הבדואים, שיש להם דרישה ל-3% מאדמת הנגב. רבים מהם רוצים לתת ביטוי לאורח חייהם החקלאי, כמו שאנשי כמיהין וקדש ברנע, רביבים ושדה בוקר מבקשים לתת ביטוי לאורח חיים חקלאי.
תקצר היריעה מלפרט את שלל בעיות החיים של המיעוט הערבי החי בקרבנו, שהיה מקום להתייחס למצוקותיו במיוחד מצידך, הנושאת באהבה רבה את המטען העשיר של ארון הספרים היהודי.
אני מאחל לך , ד"ר רות קלדרון, הצלחה בתפקידך כחברה בכנסת ישראל.