|
תאריך:
|
02/04/2013
|
|
|
עודכן:
|
02/04/2013
|
שיחה כואבת עם פרשות השבוע |
|
1 |
|
|
חז"ל חשו מצוקה רבה בקביעת משכי זמן שונים לטומאה , כאשר נולדה בת לעומת לידתו של בן.
הפרשנות נדחקה לקרן זווית אפולוגטית , שהיא מאוד לא משכנעת .
אני שותפה להרגשתך, שדווקא ספר המקדש את החיים, את הקניין, את המשפחה, דווקא ספר שהקדיש פרשה כדי שכל יהודי ייקח על עצמו אחריות על בריאות ושמירה מפני נגעים, דווקא בפרשה זו התגלתה מעידה כה כואבת. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
זיווה. |
|
|
|
|
|
זכר- לשון זכרון, [הכח הפעיל,כח החיים,אור חסדים היורד לעולם הגשמי,הכח המשפיע-יסוד המים,מסמל את כח השמים והכח הרוחני] שעיקר תולדתו להביא לתיקון העולם וכל דרך קיום התורה והמצוות בא לעזור לו בכך לתקן ולגאול את ניצוצות הקדושה השבויים במעמקי הקליפות. נקיבה- לשון נקב, [כלי להכלת האור,הכח הסביל המושפע של הבריאה,אור חוזר-מידת הדין והגבורה,יסוד האש. מסמלת את האדמה]שהקליפות יכולות ביתר קלות להאחז בה ולינוק ממנה קדושה.לכן עיקר בריאתה של האשה הינו לא לקלקל,[3 המצוות שהאישה מחוייבת בהן כנגד מה שקילקלה חוה אמנו,הדלקת נרות שבת-על שכיבתה אורו של עולם [האור הגנוז],הפרשת חלה-תיקון לאכילה מעץ הדעת,ונידה- המסמלת את טומאת המות שירדה לעולם,והיא הולכת למקוה להיטהר לפני הייחוד עם בעלה בהמשכת זרע חיים של קודש. משום שהיא בשיווי צורה עם העולם הגשמי היא פטורה מרוב המצוות.אך תפקידה הגדול הוא לעזור לבעלה להגיע לתיקון שלם.שאין האדם יכול לתקן את עצמו ואת עולמו ללא שנשא אישה [נישואין= שהשמים נושאים ומרוממים ומעלים את הארץ]וללא שהוליד ילדים,[המשכת נשמות לעולם הגשמי],שיש לו עוגן בעולם הגשמי המחייבו להרחבת הכלי וללקיחת אחריות באורח חייו. ומשום שהתורה הינה מתנה טובה שניתנה לאיש ישראל לטובתו,הינה מעבר לשכל האנושי ועיקרה הוא לחזק את כח האמונה והדבקות בבורא ללא הטלת ספק= עמלק,המבקש למלוק את הראש מהגוף.ולכן מי שאין בו תמימות ואינו הולך בדרכיה,גם לא יזכה להבינה כי השכל משמש לו כמחיצה שאינה מאפשרת לאור הדעת למלאת את יישותו.ויבוא לציון גואל ב"ב ויושיענו מן השוטים המתחכמים למיניהם.אמן. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
פלא יועץ |
|
|
2 |
|
|
מעניין כיצד מתרצים חז"ל את פערי הזמן בטומאת היולדת בת ובטומאת היולדת בן.
הפשט מעורר תמיהה ואף הסתייגות. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איצי |
|
|
3 |
|
|
לא קיימת בך שום הבנה של התורה מר קלינסקי. לא ברמתה הפשוטה ביותר אפילו ואתה מנסה לעסוק בטומאות וטהרות? אתה מבין את משמעות המילה ״טומאה״ בכלל? לא נראה לי. אתה מציג את עצמך כמורה לתנ״ך? באיזה בית ספר? אני מרחם על ילדים יהודים שלומדים תנ״ך ממך... |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה המכבי |
|
|
|
|
|
ואני מרחמת על המגיב הפנטי, שמוכן לקבל טומאה של ששים וששה ימים, אם האישה ילדה בת , ושלושים ושלושה ימי טומאה אם ילדה בן.
אני מרחמת על המגיב הפנטי. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אלמוג.. |
|
|
4 |
|
|
באמת מצער שספר המקדש את החיים ב"אל תרצח". ספר שמכתת כלי מלחמה לשלום קובע, שיולדת טמאה ששים וששה ימים, אם ילדה בת. אם ילדה בן הטומאה מתקצרת עד למחציתה.
האמת שיש מידה של דאגה להיגיינה של היולדת.
אך צורם ההבדל בגישה, אם מדובר בלידה של בן או בלידה של בת.
הקביעה הזו מצערת ומכעיסה.
וכל מפגש עם הפרשנות בנושא הזה, מפגיש אותנו עם תשובות לא משכנעות.
אני מקנאה במאמין הדתי, שמקבל את הקביעה, שנסתרים דרכי הבורא, ולכן הוא אינו מרשה לעצמו לשאול שאלות.
ואם הוא שואל , הרי כל תשובה מתקבלת כחלק מהמארג האמוני באופן הכי טבעי. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
נירה אלמוג |
|
|
5 |
|
|
הראב''ד בתחילת שער הקדושה (המופיע בסוף ספרו הקדוש 'בעלי הנפש'), מבאר שהטומאה והטהרה נחלקים בתוך עצמם לשני חלקים.
החלק האחד הוא המחשבה, והחלק השני הוא החוש. טומאת המחשבה היא בהרהורי איסור וכדומה, וטומאת החוש היא בנגיעת נבלה וכדומה. טהרת המחשבה היא בפרישה ממחשבת איסור והרהור בתשובה ובדבר ד', וטהרת החוש היא טבילה וכדומה.
בנוסף, הוא מחלק בין טומאה וטהרה חיצוניים לטומאה וטהרה איסוריים.
טומאה וטהרה חיצוניים- כגון טומאת מת, טומאת נדה, טומאת נבלה. טהרת מעיין, טהרת כיפורים בקרבן וכדומה.
טומאה וטהרה איסוריים- כגון טומאת איסורי ביאה, טומאת לשון הרע, טומאת עבודה זרה. טהרת עיסוק בתורה, טהרת המחשבה, תשובה וכדומה.
כעקרון ניתן לומר שטומאה היא הסתלקות שכינה וטהרה היא ההכנה להשראת שכינה. יש טומאה הבאה ללא בחירת האדם וממילא אינה שלילית אלא עובדתית כגון הופעת דם נדה. ואותה יש לטהר בטהרה עובדתית כמקוה.
ויש טומאה רצונית, שהיא שלילית והיא עבירה, וכדי לטהר אותה יש לעשות תשובה מטהרת.
(* תשובת הרב אפרתי) |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה המכבי |
|
|
|
|
|
לא ענית על השאלה, מדוע זמן הטומאה של האישה הוא ששים וששה ימים כשהיא ילדה בת, ושלושים ושלושה ימים כשהיא ילדה בן |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אלמוג.. |
|
|
|
|
|
אלמוג יקר, השקעתי לחפש לך תשובה יותר מקיפה. מקווה שתמצא את התשובה בפנים...שורה תחתונה היא שביהדות האשה היא במעמד יותר מקודש מהגבר מבחינה רוחנית, לכן שייך ההחמרה על ימי טהרתה. מסקנה לגמרי הפוכה מכפי שהבין מר קלינסקי. והרי התשובה הארוכה אמנם, על אחד העניינים היותר נשגבים בתורתנו. מקווה שתמצא זמן ליקרוא.
*א. מסכת נידה, היחידה בסדר טהרות עם תלמוד, עוסקת בסוגיות משמעותיות ביותר בחיי המשפחה היהודית ונוגעת בשורשי היחס של חכמי התלמוד לזוגיות ולמיניות.
הטומאה ככלל מתהווה מאיבוד הופעת החיות. אבי אבות הטומאה הינו גופו של אדם מת. בנוסף, כפי שכתוב בספר ויקרא, טומאה מתהווה בעור הנמק מצרעת, באיבוד שליטה על חיות הרחם והזרע אצל הזב והזבה, בווסת אישה ובפליטת זרע של גבר. דוגמת טומאת "שכבת זרע", הקלה יחסית, מלמדת על כולן. הרי מדובר בחיות עצמה, בחומר שנוצר בגוף הגבר כדי להפרות ביצית ברחם אישה? מאין טומאתה? כידוע רק זרע אחד זוכה להשתתף בפלא הגדול של יצירת חיים חדשים, ומיליונים אחרים הנפלטים מגוף האיש מתים בדרך. טומאה יכולה להופיע גם בשעה שנוצרים חיים.
עיקר בעיית ההיטמאות הינה באיסור מגע הטומאה בקודש, מוקד הווייתם של החיים מתוך גילוי שורש החיים בקודש הקדשים שבבית המקדש. השוואה מפורשת בין ביאת נידה לבין כניסת אדם טמא למקדש נערכת במשנה במסכת שבועות ( ב, ג – ד) ובמסכת הוריות (ב, ד).
הלכות טומאה וטהרה מתייחסות לשאלת ההתקרבות וההתרחקות הן מהמקדש והן מרחמה של האישה: במקדש – כאשר האדם נטמא עקב מגע עם מת או תופעה של בלות גופנית; ואצל האישה – כאשר יש לה ווסת, שהוא אות לאובדן זמני של יכולתה ליצור חיים חדשים. שהרי רחמה של האישה, אשר בו מתרחש תדיר תהליך של התבלות והתחיוּת, הוא המקום שבו מתגלה באופן פלאי הפוטנציאל ליצירת חיים ומימושם בעולם החומרי.
גם הרב יעקב נגן בספרו "נשמת המשנה" (ע 201 – 203) התייחס להשוואה המפתיעה בין ההקפדה על טהרה בשעת יחסי אישות לבין ההקפדה בכניסה למקדש:
מחוץ למקדש, התחום היחיד שיש בו אותה רגישות לטומאה הוא מערכת היחסים שבין איש לאישה. משום כך גם כיום, כשבית המקדש איננו, עדיין נוהגות הלכות של טומאה וטהרה [רק] בתחום זה, וקיימת חובה לטבול כדי להיטהר... הדמיון בין חיי אישות לבין בית המקדש מלמד, שהרגישות לטומאה איננה נובעת מגישה שלילית ליחסים בין איש ואישה, אלא היא ביטוי לאמונה בקדושת היחסים; כפי שמנסח זאת התלמוד הבבלי בשם רבי עקיבא: 'איש ואישה, זכו – שכינה ביניהם' (סוטה יז, א). אפשר לראות זאת בהשוואה לחיובי הטבילה האחרים: היחידים המחויבים לטבול על-פי ההלכה הם הכוהנים, שבמסגרת עבודתם נכנסים למקדש, והנשים במסגרת יחסיהן עם אישיהן... אפשר לומר שההבדל בין נשים לגברים מקביל להבדל בין כוהנים לישראלים: הכוהנים רגישים יותר לטומאה כיוון שיש באורח חייהם קרבה יתירה אל הקודש. נמצאנו למדים שהנשים הן הכוהנות של החיים.
ב. פתיחת המסכת עוסקת בחוט הנמתח בין חומרת האיסורים של היטמאות חפצי קודש וטהרות במגע של אישה בווסתה, ושל ביאת נידה, לבין מעמדן של הנשים שכמעט תמיד עומדות מול השאלה אם כבר התחילה ווסתן. קשה לקבוע בוודאות מתי התחלת הווסת היות ועוברת זמן מיציאת הדם מהרחם עד שיש סימני דם שאפשר לזהותם בבדיקה. המשנה הפותחת מעלה מחלוקת קדומה ועקרונית בשאלה: איך לדון את אותם חפצי קודש וטהרות שאישה נגעה בהם לאחר שבבדיקה מצאה דם, והיא טמאה?
שַׁמַּאי אוֹמֵר: כָּל הַנָּשִׁים דַּיָּן שַׁעְתָּן (די לקבוע את טומאתן משעת הבדיקה). הִלֵּל אוֹמֵר: מִפְּקִידָה לִפְקִידָה (טמאות היו גם בזמן שחלף |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה המכבי |
|
|
|
|
|
שַׁמַּאי אוֹמֵר: כָּל הַנָּשִׁים דַּיָּן שַׁעְתָּן (די לקבוע את טומאתן משעת הבדיקה). הִלֵּל אוֹמֵר: מִפְּקִידָה לִפְקִידָה (טמאות היו גם בזמן שחלף בין הבדיקה הקודמת לבדיקה הנוכחית), וַאֲפִילּוּ לְיָמִים הַרְבֵּה. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים: לֹא כְדִבְרֵי זֶה וְלֹא כְדִבְרֵי זֶה - אֶלָּא מֵעֵת לְעֵת (יממה – עשרים וארבע שעות) מְמַעֶטֶת עַל יַד מִפְּקִידָה לִפְקִידָה, וּמִפְּקִידָה לִפְקִידָה מְמַעֶטֶת עַל יַד מֵעֵת לְעֵת. (הכוונה – הן טמאות מהבדיקה האחרונה רק אם היא נערכה בעשרים וארבע שעות האחרונות; אם היא נערכה לפני כן, הן היו טמאות רק בעשרים וארבע השעות האחרונות).
מחלוקת דומה, מאוחרת יותר והפוכה בהטעמתה מבחינת הדוברים, מובאת במשנה בפרק שני על אודות ביאת נידה:
בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים: צְרִיכָה שְׁנֵי עִדִּים (בדי בדיקה – אחד לה ואחד לו שיבדקו אם היה דם) עַל כָּל תַּשְׁמִישׁ וְתַשְׁמִישׁ (שבמשך לילה אחת, ויסתכלו בהם לאור יום, כדי לקבוע אם חייבים קרבן חטאת על ביאת נידה בשוגג), אוֹ תְשַׁמֵּשׁ לְאוֹר הַנֵּר (ויבדקו לאחר כל תשמיש כדי שלא יצטרכו עדים חדשים בכל פעם). בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים: דַּיָּהּ בִּשְׁנֵי עִדִּים כָּל הַלָּיְלָה (אחד לה ואחד לו - לבדיקה אחת בסוף הלילה).
עוד נעמוד על עקרונות הדעות המובאות במשניות אלו, אך מיד חשים אנו בתהום הנפער. במעשים שבגינם אדם עלול לפגוע בגילוי הקדושה והטהרה או להיות חייב כרת – הזהירות והדאגה, ואולי אף האימה, עלולות ליצור דינאמיקה הלכתית שאיננה יודעת גבול. נשים תיקלענה למציאות מביכה שכמעט באופן קבוע הן יהיו מזוהות עם הטומאה, מבלי שיהיה אפשר לקבוע בוודאות אם כבר קיים דם בקירות גופה, אם לאו. איפה יש לקבוע את גבולות האיסור מול הספק המקנן בגופה של כל אישה המעוניינת להתקרב לקודש ולטהרות, ולבעלה?
ג. בניגוד לעמדותיהם המוכרות שמאי מקל והלל מחמיר בעניין חפצי קודש וטהרות שנגעה בהם אישה בין בדיקה שלא מצאה בה דם, לבין בדיקה נוספת בה מצאה דם. כמה הסברים הוצעו בגמרא לעמדת שמאי:
- "העמד אישה על חזקתה, ואישה בחזקת טהורה עומדת". בסוגיות רבות בתלמוד הדנות בהכרעות במציאות של ספק, נקבעה ההלכה על בסיס המציאות הקבועה והיציבה שהתקיימה עד שנוצרה הבעיה ההלכתית. זהו מושג "החזקה", לכל מציאות בהווה יש היסטוריה, מצב נתון המחזיק מעמד לאורך זמן. עד התחלת ווסתה, "החזקה" של כל אישה היא כאישה שאין לה דם, "בחזקת טהורה עומדת".
- "אישה מרגשת בעצמה". יש אמנם תווך של זמן מיציאת דם מהרחם עד שאפשר לאישה לזהות אותו בבדיקה, אבל רובן ככולן של נשים חשות תחושה מיוחדת, פיזית ונפשית, מהתחלת הווסת, גם לפני הבדיקה עצמה. יש לסמוך על תחושות אלו כמו על נאמנותן של נשים שלא יגעו בחפצי קודש ובטהרות אם ירגישו תחושות אלו.
- "אם מופיע דם בבדיקה אפשר לסמוך על כך שהוא יצא לא מזמן מהרחם". הסבר זה נראה בעייתי. בשם הלל ייאמר שכותלי בית הרחם מעכבים את יציאת הדם ועל כן אישה עלולה להיות טמאה לפני שהיא תדע על כך. מול טענה זו, נאמר בשם שמאי שאין כותלי הרחם מעכבים את יציאת הדם. ואנו משתהים: האם גדולי החכמים התווכחו על תופעה ביולוגית? האם נקבעת ההלכה על הבדלי ההבנה במבנה גוף האישה? |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה המכבי |
|
|
|
|
|
א. מסכת נידה, היחידה בסדר טהרות עם תלמוד, עוסקת בסוגיות משמעותיות ביותר בחיי המשפחה היהודית ונוגעת בשורשי היחס של חכמי התלמוד לזוגיות ולמיניות.
הטומאה ככלל מתהווה מאיבוד הופעת החיות. אבי אבות הטומאה הינו גופו של אדם מת. בנוסף, כפי שכתוב בספר ויקרא, טומאה מתהווה בעור הנמק מצרעת, באיבוד שליטה על חיות הרחם והזרע אצל הזב והזבה, בווסת אישה ובפליטת זרע של גבר. דוגמת טומאת "שכבת זרע", הקלה יחסית, מלמדת על כולן. הרי מדובר בחיות עצמה, בחומר שנוצר בגוף הגבר כדי להפרות ביצית ברחם אישה? מאין טומאתה? כידוע רק זרע אחד זוכה להשתתף בפלא הגדול של יצירת חיים חדשים, ומיליונים אחרים הנפלטים מגוף האיש מתים בדרך. טומאה יכולה להופיע גם בשעה שנוצרים חיים.
עיקר בעיית ההיטמאות הינה באיסור מגע הטומאה בקודש, מוקד הווייתם של החיים מתוך גילוי שורש החיים בקודש הקדשים שבבית המקדש. השוואה מפורשת בין ביאת נידה לבין כניסת אדם טמא למקדש נערכת במשנה במסכת שבועות ( ב, ג – ד) ובמסכת הוריות (ב, ד). כתבתי על כך בספרי "מקדש החיים" (ע 211 – 213). הנה קטע משם:
הלכות טומאה וטהרה מתייחסות לשאלת ההתקרבות וההתרחקות הן מהמקדש והן מרחמה של האישה: במקדש – כאשר האדם נטמא עקב מגע עם מת או תופעה של בלות גופנית; ואצל האישה – כאשר יש לה ווסת, שהוא אות לאובדן זמני של יכולתה ליצור חיים חדשים. שהרי רחמה של האישה, אשר בו מתרחש תדיר תהליך של התבלות והתחיוּת, הוא המקום שבו מתגלה באופן פלאי הפוטנציאל ליצירת חיים ומימושם בעולם החומרי.
גם הרב יעקב נגן בספרו "נשמת המשנה" (ע 201 – 203) התייחס להשוואה המפתיעה בין ההקפדה על טהרה בשעת יחסי אישות לבין ההקפדה בכניסה למקדש:
מחוץ למקדש, התחום היחיד שיש בו אותה רגישות לטומאה הוא מערכת היחסים שבין איש לאישה. משום כך גם כיום, כשבית המקדש איננו, עדיין נוהגות הלכות של טומאה וטהרה [רק] בתחום זה, וקיימת חובה לטבול כדי להיטהר... הדמיון בין חיי אישות לבין בית המקדש מלמד, שהרגישות לטומאה איננה נובעת מגישה שלילית ליחסים בין איש ואישה, אלא היא ביטוי לאמונה בקדושת היחסים; כפי שמנסח זאת התלמוד הבבלי בשם רבי עקיבא: 'איש ואישה, זכו – שכינה ביניהם' (סוטה יז, א). אפשר לראות זאת בהשוואה לחיובי הטבילה האחרים: היחידים המחויבים לטבול על-פי ההלכה הם הכוהנים, שבמסגרת עבודתם נכנסים למקדש, והנשים במסגרת יחסיהן עם אישיהן... אפשר לומר שההבדל בין נשים לגברים מקביל להבדל בין כוהנים לישראלים: הכוהנים רגישים יותר לטומאה כיוון שיש באורח חייהם קרבה יתירה אל הקודש. נמצאנו למדים שהנשים הן הכוהנות של החיים.
ב. פתיחת המסכת עוסקת בחוט הנמתח בין חומרת האיסורים של היטמאות חפצי קודש וטהרות במגע של אישה בווסתה, ושל ביאת נידה, לבין מעמדן של הנשים שכמעט תמיד עומדות מול השאלה אם כבר התחילה ווסתן. קשה לקבוע בוודאות מתי התחלת הווסת היות ועוברת זמן מיציאת הדם מהרחם עד שיש סימני דם שאפשר לזהותם בבדיקה. המשנה הפותחת מעלה מחלוקת קדומה ועקרונית בשאלה: איך לדון את אותם חפצי קודש וטהרות שאישה נגעה בהם לאחר שבבדיקה מצאה דם, והיא טמאה?
שַׁמַּאי אוֹמֵר: כָּל הַנָּשִׁים דַּיָּן שַׁעְתָּן (די לקבוע את טומאתן משעת הבדיקה). הִלֵּל אוֹמֵר: מִפְּקִידָה לִפְקִידָה (טמאות היו גם בזמן שחלף בין הבדיקה הקודמת לבדיקה הנוכחית), וַאֲפִילּוּ לְיָמִים הַרְבֵּה. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים: לֹא כְדִבְרֵי זֶה וְלֹא כְדִבְרֵי זֶה - אֶלָּא מֵעֵת לְעֵת (יממה – עשרים וארבע שעות) מְמַעֶטֶת עַל יַד מִפְּקִידָה לִפְקִידָה, וּמִפְּקִידָה לִפְקִידָה מְמַעֶט |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה המכבי |
|
|
6 |
|
|
וכדי לסתום את הגולל על בליל השטויות שכתבת אני מצרף קישורית לכתבה נפלאה של חננאל ובר בנושא. צא ולמד קלינסקי! |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה המכבי |
|
|
7 |
|
|
אשרי המשתכנע מהתשובות מדוע רחמה של האישה זקוק לפי שנים ימים יותר זמן להטהרות אם ילדה בת. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ניצה |
|
|
|
|
|
כמו שהכוהנים המשרתים בבית המקדש ועליהם חלים חוקי טהרה מחמירים יותר משאר ישראל, כך האשה. איך? רחם האשה משול לקודש הקודשים בבית המקדש, מקור החיים. טומאה שייכת רק היכן שחוסר חיים, מוות, קיים. רחם האשה חי ומת לסירוגין במהלך חייה, לכן חוקי הטהרה השונים החלים עליה. בפשטות, ככל שהדבר מכיל יותר קדושה, שייכת בו יותר טהרה.
מר קלינסקי מנסה להציג את החוקים כאפלייה. כן, הוא יודע יותר טוב מבורא עולם מה נכון ומה לא...חוסר הבנה בסיסי באחד העניינים היותר מסובכים להבנה בדורנו. מה שבטוח זה שהתורה וחוקיה מפלים נשים לטובה לכל אורך הדרך, שוכח מר קלינסקי, המורה לתנ״ך, שלנו היהודים היו חוקים, חוקה ומחוקק בזמן ששאר העולם היה שרוי בחושך מוסרי. זכויות נשים ועבדים וחיות , זכויות אדם בכלל, הכל בא לעולם דרך תורתנו הקדושה. אלא שמטרתו של קלינסקי היא שונה. כל המכיר אותו ואת הזבל שהוא מקיא עלינו פעמיים בשבוע, יודע שכל מטרתו היא להכפיש את התורה וחוקיה, אנטישמי יודונאראט ידוע. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה המכבי |
|
|
|
|
|
אז לכן אם האישה ילדה בת טומאתה נמשכת שבעים יום, ואם ילדה בן נסתפק בשבעה ימים של טומאה על פי ויקרא .
ההסבר היה מאוד "משכנע" , לכן כדי ל"שכנע" יותר אתה תנקוט בגישה של איריס ושותפיה להדביק לאיתן את פשעיו של סטאלין. את כל חטאי משטרו ואז יצאת מר משה "גדול", "משכנע" גם משה וגם מכבי.
אתה מגוחך. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ערן. |
|
|
|
|
|
מתוך השקפה חילונית מערבית פמינסטית-לא בדרך נכונה !!! מי שמאמין כי הוראות התורה הן דבר ה' - לא יקבל לעולם את ההנחה כי התורה רצתה לבזות את האשה ,כיהודיה מאמינה אין לי שום בעיה עם חוקי הטהרה ועם עניין הכפלת זמן הטהרה בלידת בת ! קלינסקי שבא מתוך נקודת ראייה חילונית ומסתכל על התורה כיצירה אנושית שנכתבה על ידי בני אדם ולא תורה אלוקית -טעה והבין שמדובר על חוקי הגיינה, בריאות וקדושת הגוף ,בעוד שהתורה מצווה על בראות הנפש ,חוקי טהרה וקדושה אינם קשורים לנקיון הגוף אלא לנקיון הנפש - לכן גם ההיטהרות ניתנה לכהן שהוא המתעסק בעניני הנגעים -שלפי התושב"ע מגיעים בגלל חטאי לשון הרע ! בקיצור אי אפשר להבין את המצוות כאשר שקועים בשערי טומאה של סגידה לחוקים הליברלים -הנותנים לגטמציה לכל שקץ !!! |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איריס כהן |
|
|
|
|
- לניצה |
|
איתן קלינסקי | 2/04/13 23:09 |
|
|
אנחנו חייבים לכבד את ההסבר של אנשים , שאנחנו חולקים על דעתם.
אינני מקבל את ההסבר, שמשך הזמן לו הרחם זקוק ל"הטהרות" הוא גדול יותר, כאשר משם הגיחה לאויר העולם בת, אבל אני מכבד את מי שגורס כך.
חברה חייבת לנהל את חייה , כאשר היא מכבדת דעות של אנשים, גם אם הדעות אינן מקובלות עליהן. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איתן קלינסקי |
|
|
|
|
|
מר קלינסקי, הרי ידוע שאתה חבר המפלגה הקומוניסטית במשך שנים רבות...על איזה חופש דעות וחברה פתוחה אתה מדבר? נוסח סטאלין? או אולי חופש סיני? או קובני? או יותר טוב חופש קומוניסטי אמיתי נוסח קוריאה הצפונית? תפסיק לבלבל במוח ולנסות לשחק אותה הומני ונאור...אתה צבוע! |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה המכבי |
|
|
|
|
|
משה המכבי בכסות י.ש , בעטיפה של איריס כהן ופה מלוכלך של שניהם בתוספת קינוח של מגיב ותיק עם שאריות של מגיב בשם איש עצוב יורה בצרורות דברי הבל ורעות רוח.
מה הקשר בין סטאלין והמאמר הזה ?
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ערן מ. |
|
|
|
|
|
ערן מ. אינני מעוניין בהתנצחויות עם מתנגדי, שיש בהן ירידה לרמה כל כך נמוכה.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איתן קלינסקי |
|
|
|
|
|
אישה שילדה בן מחויבת בטומאה של 7 ימים "ואם נקבה תלד שבעים".
אתה , מר משה המכבי,השתכנעת מכל ההסברים על מצב הרחם של האישה שהוא שונה בעת לידת בן מזה של הרחם בעת לידת בת.
אתה קיבלת את כל ההסברים של פרשנים , ומסתבר שרבים לא מקבלים את ההסבר.
אז מה עושה כבודו, משה המכבי, מכניס את כל ההסתאבויות של סטאלין כנימוק בויכוח.
האם אדם הנושא את השם המחייב משה, ונושא גם את השם המחייב מכבי,חושב שזה רציני להכניס את ההסתאבות של סטאלין, שמת ב-1953 לויכוח עם ערכי תורת ישראל , שכולנו רוצים בנצחיותם. משה המכבי וחבורת איריס כהן אתם מביישים את עצמכם בסגנון כזה של תגובות.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איצי |
|
|
|
|
|
כשהוא מגיב לניצה ואומר לה שבשם חברה פתוחה וחופש דיעות הוא מוכן לשמוע כל דיעה, גם אם סותרת את דעתו, הוא צבוע. קלינסקי הוא קומוניסט. כל מי שמכיר את הגיגיו לאורך השנים מכיר את הערצתו לסטלין ודומיו. איך באותה נשימה הוא בעד חופש דיעה, אני לא יודע. שאל אותו. אני יודע שבכל מדינה קומוניסטית היו זורקים אותו לגולאג על הבעת דיעה נגד השלטון שהוא כה מעריץ. וזו לא צביעות? פתאום לניצה ולקוראים הוא משחק אותה נאור ופתוח ובעד חופש... |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה המכבי |
|
|
|
|
|
אתה אומר איצי שכולנו רוצים בניצחיות התורה. אני מסכים בהחלט. אלא שקלינסקי לא רוצה בכך. הקומוניסט פוסט-מודרני הזה מחפש לצוד נפשות תמימות לתורתו, כביכול מצביע על ״אפליה״ בתורתנו הנצחית, קלינסקי לוחם השיויון והחופש! מקשר בין טומאה וטהרה רוחניים לליכלוך וניקיון פיזיים! חוסר הבנה משווע של מושגים בסיסיים ביהדות. דווקא היכן שהתורה מדגישה את עליונותה הרוחנית של האשה על פני הגבר, הוא מוצא כלי לנגח ולפרש הפוך כרצונו...ואכן הוא צד כמה מצדדים או שמא יש לומר מצדדות בדעתו. גם הן נגד אפליית נשים ובצדק. כך פועל קלינסקי בעזרת התורה נגד נצחיותה, דרך פירושיו השטחיים והמעוותים לצרכיו. לכן הוא צבוע. איך קשור הקומוניזם וסטלין? קלינסקי הוא תומך נלהב של השיטה! שוב, בשם השיויון והצדק. מדוע לא הלך לגור באף אחת מאותן ארצות קומוניסטיות ושיויוניות? כי הוא צבוע. קומוניסט שמן במדינה דמוקרטית. מכיר את הסוג הזה? פה לא יעצרו אותו על הבעת דיעות כשם שהוא מביע נגד המדינה והצבא באתרים אחרים שהוא כותב בהם. הוא צבוע לכל אורך הדרך....ותודה לכל המגיבים שחושפים את פרצופו האמיתי. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה המכבי |
|
|
|
|
|
משה המכבי הסגנון שלך רק מבייש את כל מה שמייצג השם משה וכל מה שמייצג השם מכבי. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
נעמי. |
|
|
|
|
|
די עם סיסמאות בלי להסביר מדוע ? ממתי את בעד המכבים ?? למזלך אין כיום מכבים כי אם השלטון היה היום בידי הכהנים האמתיים כמו המכבים של אז ,לא היתה חגיגת השקר של כל כוחות הטומאה כפי שקורה היום בשם אלוהי הדמוקרטוס !! משה רבנו והמכבים היו טוחנים את העגל עד דק ונותנים לך לקלינסקי וכל שאר החברה לשתות ! אז פעם הבאה תחשבי לפני שאת כותבת משהו !!! |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איריס כהן |
|
|
|
|
|
מה היה לא בסדר בתגובתי ??? מקווה שהבנת אותה ! יצחק היקר מדוע אתה מרגיש צורך תמידי להתקיף דעות הסותרות את קלינסקי ? ודרך אגב אני לא שייכת לשום חבורה -אלא אחת ויחידה !! |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איריס כהן |
|
|
8 |
|
|
ספרות חז"ל עמוסה בוויכוחים.
רבות הן השאלות שנשאלות.
אז כנראה אין הבדל בין דוגמאטיות שהיתה בתקופה הסובייטית, ובין הדוגמאטיות של תפיסה דתית חשוכה, המקבלת ללא עוררין את ההסבר, שהרחם אישה מגיב אחרת כשמדובר בלידת בת, ומגיב אחרת בלידה של בן, ואת ההטהרות הנשפית השונה הנדרשת אחרי לידת בן ואחרי לידת בת.
הטהרות נפשית שונה בלידת בת מזו שבלידת בן??? |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
נעמי . |
|
|
מנחם גורמן
אדם תלוש וחסר כל שורשים זה, שנבחר להיות נשיא ארה"ב, מעז לבוא לירושלים בחודש ניסן, ערב חג החירות שלנו, ולהאשים את היהודים שהם כובשים בתוך ארצם ושאין להם זכות לבנות ולגור בכל מקום בארצם
|
|
|
|
|
|
חיים שטנגר
בהשאירו את שאלת הגדרת מעמדו של איגוד האינטרט הישראלי בצריך עיון, פעל - בכל הכבוד הראוי - נשיא בית המשפט העליון בניגוד לחובתו היסודית כשופט לשפוט והותיר אותנו, שלא לצורך, בעמימות משפטית, בעניין זה
|
|
|
|
|
|
יעקב מדן
היציאה לחירות היא גם יציאה אל מדבר של נחש, שרף ועקרב, וצימאון אשר אין מים. אנו חזקים דיינו כדי לעמוד בדרך החדשה של הציונות הדתית, וסופם של הפירות לבוא בעת שהתורה וההתיישבות יוכרו כצרכיה של האומה ולא כצרכיו של המגזר
|
|
|
|
|
|
צ'לו רוזנברג
הדרוויניזם החברתי: החזק ישרוד וחלש יחטוף מכות, יפחד, יעמוד בתור, לא יפצה פה, לא יעיר, לא יתערב כי הוא עלול "להיכחד" תחת מכותיהם של הולכים על שתיים מבלי שעברו תהליך אבולוציוני של מעבר מבהמה לבן אדם
|
|
|
|
|
|
רן מלמד
רוב מוחלט של ההורים (92%) תומך ברעיון, לפיו במסגרת תוכנית החיסכון עבור הילדים הם יוכלו להגדיל את החיסכון בהפקדות שונות במשך השנה, כאשר עבור כל הפקדה כזו המדינה תוסיף סכום דומה יעור התמיכה ברעיון זה גבוה מאד בכל המגזרים
|
|
|