X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למה בשם הפלורליזם והחופש מדת אין גם מקום לחופש דת? למה אין מי ששומר מצוות חג הפסח יכול לעבור ברחובות העיר, תל אביב בלי שיראה חמץ בכל פינה?
▪  ▪  ▪
ביעור חמץ. לא בתל אביב [צילום: AP]

"תביא לי שישה של בירות" אומר החטוב עם משקפי השמש האופנתיות, עם הקעקוע העדכני ועם שרירים מחוטבים כמו בצילומים המופיעים בעיתונים הנכונים. "ודרך אגב", הוא ממשיך ושואל את המוכר במכולת השכונתית שלנו, "יש לכם לחם טרי או שאני אאלץ להסתפק גם השנה מפיתות ביפו.", חצי שואל חצי עונה הוא על שאלתו הנאמרת בצורה טבעית לחלוטין.
זוהי צורת ההתנהלות במדינת תל אביב או בסדום סיטי, איש אשה לפי העדפותיו ונטיותיו האישיות והמיניות, גם יחד. לא מתביישים יותר משום דבר. הכל מוחצן. הכל מונח בחוץ ומנופפים בו לראווה כמו דגל. דגל הגאווה, דגל האי איכפתיות, דגל הנהנתות והדגל של אי כיבוד מי ששומר על מצוות חג הפסח וחוטף קריזה, כל פעם מחדש, כשהוא רואה לחם, פיתות, בירה, וופלים לסוגיהם השונים, בייגלך ושאר מיני חמץ מוצגים, בגלוי בחנויות הפרטיות שאינן בתי כל-בו ממוסדת דוגמת רשת "שופרסל" או רשת "מגה". על רשת "טיב טעם" אין מה להרחיב דיבור, הם הרי נושאים את דגל אי הכשרות ברמה, מזה שנים הרבה.
ונשאלת השאלה למה, לעזאזל - כן, כן לעזאזל בשם החופש מדת מרשים לעצמם אנשים לפגוע במי השומרים ומקיימים מצוות דת. למה לעזאזל חייב אני להיות חשוף לחמץ המוצג בגלוי בחנויות ואין פוצה פה ומצפצף. פשוט עוברים על כך לסדר היום ואם מישהו נפגע מכך, אז שיפגע לעזאזל.
אז בואו תשמעו את המונולוג של אבוטבול שיש לו שתי מכולות בתל אביב והוא אמר לי בתגובה לטענות שהעלית את הדברים הבאים ואני נותן לו חופש ביטוי מוחלט ומתחייב לא להתערב יותר:
"למה הדם של דוס מצוי אדום יותר משלי. הרי במדינת תל אביב אנחנו ליברליים גמורים ומה פתאום שקבוצת דוסים חשוכים ישביתו לנו את שמחת הפחמימות והחמץ? אוקיי, אנחנו מוכנים לשבת לסדר עם דור ההורים והסבים והסבתות ואפילו לדפוק מצה יבשה ועבשה אחת ואפילו שתיים, אבל לאכול את זה שבוע ימים? השתגעתם. נפלתם על הראש? מה אנחנו שיעים?
הם ניסו את זה עלינו עוד קודם עם החוק המטומטם הזה, איך קוראים לו? אה נזכרתי - חוק חג המצות (איסורי חמץ) , תשמ"ו-1986. לפי החוק הזה, מצהרי ערב פסח ועד עשרים דקות אחרי שקיעת החמה של החג השני, אסור לבעל עסק להציג בפומבי, מוצר חמץ והחוק מגדיר אותו כלחם, לחמניה, פיתה וכל מוצרי קמח אחרים.
אז יש חוק חג המצות. ביג דיל. בפעמים שהם הלכו איתו לבית המשפט השופטים גלגלו אותם מכל המדרגות ואפילו הם יזכו, מה ייעשו לנו. ישלחו אותנו לבית-סוהר? מקסימום ישימו לנו איזה קנס קטן. זה שווה את כל הבוחטות שאני עושה כבעל מכולת מלמכור ימבה חמץ בפסח.
לפני כמה שנים עוד כיסיתי את החמץ בנייר, כמו ברשתות הגדלות. אבל מה באו הקונים והוציאו את הפתיתים למרק ואת הפסטות ואת כל מה שהחבאתי מאחורי הנייר והביאו לקופה. מה אני לא אמכור להם? מה אני הרבנות הראשית או המשטרה של ריבונו של עולם? רוצים לקנות חמץ, יאללה תקנו.
השנה בכלל לא שמתי ניירות. מי שנכנס למכולת שלי ישר רואה את כל ממתקי החמץ ליד הקופה, את הבייגלך והבפלות וכל החמצים מסודרים, שורות שורות והקונים - קונים ועוד איך קונים. איך שאני אומר את המלה חמץ כאילו נדלק להם אור בעיניים והם אומרים "תביא. תביא עוד אחד שנשים בפריזר. אולי לא יישאר עד לסוף החג".
הכל צביעות תאמינו לי. החותנת שלי עוד הטיפה לי מוסר ליד שולחן הסדר שלא כיסיתי את החמץ בנייר. כשהיא ראתה את הפידיון בסוף השבוע (אני עובד מסביב לשעון 24 שעות חוץ מיום כיפור) גם היא לא דברה יותר. ראיתי איך הראש שלה ישר חושב איך אקנה לבת שלה עוד טבעת יהלום מהרווחים.
בסוף השבוע הייתי אצל בן דודה שלי ברחובות וראיתי שאצלם הכל כמו אצלנו, בתל אביב. מוכרים חמץ חופשי חופשי. רק מה המחירים שם קצת יותר זולים".
אז שיהיה לכם אביב שמח ומאושר ואולי יוכל מישהו מכם להסביר לי, למה אני חייב כמי ששומר על מצוות חג הפסח לגור באחד הגיטאות בבני-ברק, ירושלים, עמנואל, בית"ר עילית, רמת בית-שמש ועוד מקומות שההתנהלות של התושבים במקום אינה לרוחי. למה בשם הפלורליזם והחופש מדת אין גם מקום לחופש דת? למה אין מי ששומר מצוות חג הפסח יכול לעבור ברחובות העיר, תל אביב בלי שיראה חמץ בכל פינה? ובאמת - למה?

הכותב הוא סופר, משורר ועורך-דין שאינו אמון, דרך כלל, על קיום תרי"ג מצוות אולם כשרות וכשרות חג הפסח שומר הוא ובאדיקות רבה.
תאריך:  07/04/2013   |   עודכן:  07/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חג החמץ הפומבי בסדום סיטי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
סדום. סדום. סדום ל"ת
יוהן לוי  |  7/04/13 23:32
2
ממש בושה ל"ת
אסתי שטרן  |  8/04/13 19:15
3
אם אמרת סדום, למה אתה גר שם?
איתי;2  |  9/04/13 11:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עידן יוסף
רכבת ישראל תפעיל שירות הסעות מיוחד ביום הזיכרון מהתחנות לבתי העלמין    50% הנחה בנסיעה לבני משפחות שכולות
הרב יאשיהו יוסף פינטו
בכל אחד ממועדי השנה טמן הקב"ה כוח אחר: יום הכיפורים הוא יום של תשובה; פסח הוא זמן של ישועה; כוח התורה שזור בשבועות; ובשביעי של פסח טמונים כוח השירה וכוח ההודיה
ציפי לידר
לקראת שביעי של פסח: מי היא מרים הנביאה? דמותה המרתקת של מרים, המשמשת אם-טיפוס למעמד האישה ביהדות, על-רקע שירת הים. לקרוא ולשמור
עקיבה לם
בזמן הזה, מה הוא גורלם של ארבעת הבנים, לאן נעלמו לנו. איה החכם? איפה הרשע? היכן התם? והאם ילמד האחרון לשאול?
אברהם הללי
ההגדה לא חוברה בידי מחבר אחד. היא הלכה והתגבשה לצורתה המוכרת לנו במשך שנים רבות. אולם בתקופת הגאונים, הלכה וקיבלה את המבנה שלה הכמעט סופי על-ידי רבי סעדיה גאון וגובשה סופית ונערכה מחדש סופית על-ידי הרמב"ם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il