X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל עוד לא סופרים חצי מהעם במקומות החשובים, כל עוד הכסף איתו אנחנו מודדים את עצמנו, את הסביבה שלנו, את הדברים החשובים לנו, ממשיך לייצג רק מחצית מן העם, ערכו של העם יהיה מחצית ממה שהוא יכול להיות
▪  ▪  ▪
מי סופר את ה"אחר"? [צילום: פלאש 90]
   איציק וולף
נתניהו: משורר ספרדי על השטרות הבאים

עידן יוסף
מרגי נגד שרי רז: "לכי חפשי בגוגל"

את מי רוצים הח"כים המזרחיים בשטר?
עידן יוסף
מיקי לוי מציע את ז'קלין כהנוב, את יהודה בורלא ואת יצחק שמי * דרעי מציע את שמעון לביא, שלום שבזי ואת דוד בוזגלו
לרשימה המלאה

בבחירות 81' נשא מנחם בגין את נאום הצ'חצ'חים המפורסם. בערב שייזכר כערב בו הצליח ראש מפלגת הליכוד לקבע את ניצחונו הוא הטיל את הגישה היהודית שלו אל עבר המערך. "לוחמים! אחים! יהודים!" הוא קרא, מנסה לבטל את החלוקה ל"עירקים" ול"אשכנזים".
בעבר הרחוק, אמצעי הסחר המרכזי היה חליפין. התמורה של כל סחורה הייתה חלופה אחרת. רצית כבש לארוחת ערב? כדאי שתביא לחם בתמורה. עם התגברות השנים והתגברות יכולת הפיתוח, נכנסו אמצעים שווי ערך. עבור ייצור מסוים, ניתן מטבע שייצג את הערך. מאז ומעולם, מטבעות ייצגו את השלטון של העם. מטבעות עתיקים שנמצאו הציגו את שנות שלטון המולך על העם. ערכו של המטבע בצד אחד, ובעברו השני תמונה, דמות, איור שמייצג את השלטון.
דבריו של בגין מייצגים אמירה ערכית נכונה, אך לצערנו, במציאות הישראלית דיומא, עדיין נותרה אפליה, עם צורות ביטוי שונות ומשונות, כשהפרשייה הנוכחית על סדר היום היא הביטוי הסמלי של שטרי הכסף החדשים.
רוב לאשכנזים
כך יצא, בנוסף, שכשמונתה ועדת טירקל לעיצוב שטרי הכסף, מבין שנים עשר (טירקל, גניחובסקי, מוסא דיאב, לרמן, קרויאנקר, רוזנטל, רייך, גיטלר, מאייר, גור, שקין, רז-בירון) חבריה היה מקום לאדם אחד שמוצאו אינו באירופה, ואף הוא אינו יהודי. מטבע הדברים, כשהוועדה החד-גונית בחרה בדמויות שיעטרו את שטרי הכסף, לא עלתה בדעתם דמותו של איש רוח מזרחי. הם הרי לא גדלו על תרבות מזרחית.
גם בלי לבדוק כמה ממגישי החדשות שלנו הם מזרחיים אפשר להניח שמרביתם אשכנזים, ובכל זאת, בדיקה קצרה מעלה את התמונה הבאה: יונית לוי ודני קושמרו בערוץ 2, גאולה אבן, אמיר בר שלום, מירב מילר בערוץ 1, תמר איש שלום וגיא זהר בערוץ 10. אשכנזים כולם. צירוף מקרים?
מהומה + מהות
המהומה סביב הדיוקנאות שיופיעו על השטרות החדשים היא מהותית. הכסף, כאמור, מייצג את הערכים שחשובים לשלטון שלנו. הדיוקנאות חשובים משום שהם נבחרו, הדמויות הללו ולא דמויות אחרות. ההחלטה לקדם את המשוררים כערכת הנושא של המטבעות יש לה אמירה חינוכית. גם לקביעה כי החלוקה המינית תהיה שווה: שני משוררים ושתי משוררות. הקביעה הייתה ברורה ומובנת מאליה.
כך למשל, באקדמיה, מתוך כלל המרצים הבכירים בישראל אחוז יוצאי עדות המזרח עומד על 9% (!). כשמדובר באישה הכמות מידרדרת עד לכדי אחוז אחד (!). האם הגיוני שמחצית מהעם מדירה את רגליה מן האקדמיה, או שהיא פשוט אינה מסוגלת? נראה אפוא כי כל פרט שמתקשה לדחוק את רגלו אל העולם האקדמי הוא יוצא מן הכלל שמעיד על הכלל.
מכירים? מישהו?
וכמו שכסף מודד את הערכים שלנו, כך אפשר למצוא שהכסף איתו אנחנו משלמים על החינוך, אנחנו מקבלים את אותו התוצר: אפליה, הגובלת בהדרה כלפי עדות המזרח. בספרי ההיסטוריה של תלמידי מערכת החינוך פערי הייצוג בין ההיסטוריה של יוצאי ארצות אירופה ויוצאי ארצות ערב עומד על למעלה מ-90 אחוז. וכך, מגיעים למצב שהטענה העיקרית של שרי רז בירן היא: "יכול להיות שזו ועדה בורה, אבל אני ממש לא מכירה משוררים מזרחים בולטים במאה ה-20. משוררים שמלמדים אותם בבתי ספר, שצעירים וצעירות כותבים אותם ומלחינים נעימות לפי המילים שלהם. אם אתה מכיר תציע... כל מי שהתראיין היום אמר 'יהודה הלוי', אף אחד לא הציע שם נוסף. לו היו הייתי חושבת שטעיתי". ובכן, רז-בירן צודקת. גם אני לא מכיר.
הדיון הזה צריך להיות אנכרוניסטי, איזשהו ויכוח שהוא חלק מההיסטוריה. אך כל עוד לא סופרים חצי מהעם במקומות החשובים, כל עוד הכסף איתו אנחנו מודדים את עצמנו, את הסביבה שלנו, את הדברים החשובים לנו, ממשיך לייצג רק מחצית מן העם, ערכו של העם יהיה מחצית ממה שהוא יכול להיות. אין לזלזל בחשיבות הדמויות שמופיעות על שטרי הכסף. הכסף הוא הדרך שאנו מעריכים את ההנאות והסבל, הכסף הוא האמצעי של כל אדם לבטא את רצונותיו ולצרוך אותם, וכשאופן הביטוי מגלם אפליה, אנחנו רחוקים מחזונו של בגין, להיות לב אל לב, לוחמים, אחים, יהודים והשד העדתי ימשיך לחיות וגם לבעוט.

תאריך:  02/05/2013   |   עודכן:  02/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבישור
לדעת ח"כ קלדרון בר-כוכבא שהתנגד לשיעבוד עם ישראל לאימפריה הרומית הוא "לאומן קיצוני". סביר להניח כי אם הוא היה חי היום, הוא לא היה מצביע ל"יש עתיד" אלא לבית היהודי, או אולי מקים מפלגה משלו ולוקח את השלטון בזכות הכריזמה והמנהיגות שלו. וכמובן שהוא לא היה מתרפס לפני האמריקנים ולא מתנצל לפני הטורקים
נורית גרינגר
אומות ויחידים מתקיפים את ישראל מכל הצדדים, נותנים לה עצה אותה היא לא ביקשה, ויותר גרוע אומרים לה מה לעשות, כאילו שהיא מדינת ווסל של אומה זו או אחרת
יוסף קנדלקר
נשמע לכם מוזר או לא הגיוני שהבנק שלכם יוותר לכם על החוב כלפיו? לא היה ולא נברא! על כך יעידו עשרות אנשים בעיר הזו, בארץ הזו, שלא זכו להטבות כאלו מפליגות. עובדה, ככה בדיוק ניסו לסגור חוב של טייקון, עוד אחד שקצת שהסתבך בחישובים שלו, ובניסיון שלו לעשות עוד מיליארד
עו"ד הדר פלד-טל
דווקא בעת הזו צריכים המעסיקים והעובדים להעניק לעצמם מתנה יקרת ערך וחשובה מאין כמותה והיא - "אוריינות תעסוקתית". הבנת כללי היסוד בדיני עבודה, העמקת הידע בזכויות ובחובות של שני הצדדים תמנע הפתעות לא נעימות
יאיר דקל
הבנתי, שאם יעבור חוק הספרים ואנחנו נשלם כפליים בעד ספרים, לא בטוח שהסופרים יראו מזה גרוש. נשארתי קצת מבולבל. אנחנו נשלם יותר "למען הסופרים" אבל ספק אם הם יזכו מכך. אין לי תשובות, רק שאלות.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il