X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התורה מלמדת אותנו על החשיבות הרבה של ההתנהגות בסתר, כאשר איש אינו רואה. מי שפועל בצורה בלתי מוסרית בסתר, הוא "ארור". גם בעולם העסקים של ימינו יש חשיבות לאותה התנהלות, המכונה "יושרה"
▪  ▪  ▪
הר עיבל. מעמד מסתורי [צילום: תמר הירדני]

פרשת "כי תבוא" עוסקת באחד המעמדות היותר מסתוריים שעליהם ציוותה התורה; מעמד שאמור להתרחש מיד עם כניסת בני ישראל לארץ. הציווי על קיומו של המעמד נאמר לבני ישראל על-ידי משה, עוד כשהם היו בערבות מואב, בעבר הירדן המזרחי.
המעמד המסתורי עוסק כולו בציווי על נקיון-כפיים. רגע לפני שבני ישראל יתפזרו איש איש לנחלתו, וכל אחד ינסה לכבוש אותה ולהתיישב בה, הם נקראים להתייצב בעמק בו שוכנת היום העיר שכם, בין ההרים גריזים ועיבל. על שישה מתוך שנים-עשר השבטים היה לעלות על הר גריזים שהוגדר כהר הברכה, ועל ששת השבטים הנותרים היה לעלות על הר עיבל שהוגדר כהר הקללה. בעמק שבין ההרים ניצבו הלויים שהקריאו בקול את פרשת הברכות והקללות.
בפרשתנו התורה מפרטת את הרשימה של אותם שנים-עשר "ארורים" המתייחסים למי שלא ישמור על נקיון-כפיים ומוסריות. הרשימה כוללת עבירות מוסריות כמו הטעיית עיוור, גילוי עריות, לקיחת שוחד, גרימת נזק לאדם בסתר, עבודת אלילים בסתר, הסגת גבול, הטיית משפט ועוד. מדוע התמקדה התורה דווקא באיסורים אלה? התורה הרי מצווה על כל כך הרבה מצוות, ובמה התייחדו דווקא אלה? מדוע הם זקוקים לתוספת המפחידה "ארור"? ומה זה בעצם "ארור"? התשובות שנתנו הפרשנים לשאלות אלה, התמקדו בכך שה"ארורים" מכוונים לעבירות הנעשות בסתר.
נקיון-כפיים
אכן התורה ציוותה לקיים מצוות רבות. היא מטילה עונשים ויוצרת קהילות שתפקידן להוות אווירה תומכת ומעודדת לשמירת מצוות. אך עדיין כל זה אינו מבטיח את נקיון-הכפיים. נקיון-כפיים מתייחס ליושרה ולא רק ליושר. נקיון-כפיים הוא מצב עדין, כמעט בלתי נראה. כשאומרים כפיים נקיות, לא מתכוונים לכך שהכפיים אינן מלוכלכות בגריז, אלא שהידיים שטופות היטב ואפילו גרגר אבק בלתי נראה לא דבק בהן.
התורה יודעת, כי לא די במצוות הגלויות, אלא צריך לנקות גם את הנפש. התורה יודעת גם, כי המבחן האמיתי לזכותה של הנפש הוא "בסתר". כשהאדם נמצא בינו לבין עצמו, בביתו, בסביבתו הקרובה והאינטימית, רחוק מעין הציבור הצופה, הוא עלול להרשות לעצמו דברים שלעולם לא היה עושה לו ידע שצופים בו. לכן, ארור מי שמקלל את אביו ואמו דווקא בביתם, בין ארבעת הקירות. לכן ארור המשגה עיוור בדרך. המילה "עיוור" איננה מתייחסת דווקא למום הפיזי. כל מי שהוא בור או חסר ידע בתחום מסוים, וחברו מנצל זאת כדי לתת לו עצה לא הוגנת, הרי הוא כמי ששם בפני עיוור מכשול. לכן גם התעללות מינית ונפשית בבני משפחה קרובים, כולל גילוי עריות, הנעשים תמיד בסתר, כולם נכללים בתוך ה"ארורים".
ומהי משמעות ה"ארור"? האם מדובר בקללה שתבוא כמכת ברק, בפתע פתאום? דומה שהארור הוא יותר כמו ארס מפעפע בתאי הגוף, אט-אט, העושה את מלאכתו ההרסנית. הידיים הלא-נקיות סופן שיפגעו בבעליהן. סופן לפורר את המשפחה ואת האדם. כשנפשו של האדם אינה נקייה, הנפגעים הראשונים הם מסביבתו הקרובה. אולם בעומק הדברים, הנפגע האמיתי הוא האדם עצמו.
מעבר לחוזה
בעולם העסקים נהוג לייחס חשיבות רבה ל"מילה של האדם". מדובר בביטוי חסר תוכן לכאורה. אף פעולה עסקית אינה מסתמכת רק על רצונו או מילתו הטובה של אדם. עסקה תמיד מגובה בחוזה, וככל שהעסקה משמעותית יותר, החוזה יהיה מהודק בידי עורכי דין ורואי חשבון מהשורה הראשונה. אז מדוע אנשי עסקים מייחסים בכל זאת חשיבות למילה של מי שעומד מולם?
התשובה קשורה בדיוק לנושא עליו מדברת פרשת השבוע. החוזה מייצג את הפורמאליות הנעשית בגלוי, לאור הזרקורים. אולם לכל אינטראקציה עסקית, יש גם אחורי הקלעים. שם יש לאדם כר נרחב לבגוד, לגלות חוסר נאמנות, לרכל, לשקר ולהפיץ מידע מוטעה. כאשר לאדם "יש מילה", הכוונה היא שיש לו יושרה. הוא לעולם לא יבגוד בך מאחורי גבך. אתה יכול להיות בטוח שמה שהוחלט שיישאר רק ביניכם, אכן יישאר כך. התורה שואפת להעתיק את דרך החיים הזאת אל כל רבדי המציאות. להיות נקיים לא רק כשזה משתלם. רק כך ניתן להיכנס ולנחול בארץ ישראל.

הכותב הוא חבר הנהלת ארגון רבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  19/08/2013   |   עודכן:  19/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יובל שרלו
מצות השבת אבידה אינה רק במישור של שור או ארנק, אלא גם במישור הרוחני ואפילו במישור של חיי היום-יום. כך למשל חובה עלינו לסייע גם למי שהולך לאיבוד בסבך הביורוקרטי
הרב יובל שרלו
הבחירה החופשית הפותחת את פרשת השבוע היא עיקרון היסוד של היהדות. הפנייה למחוזות של מיסטיקה, נומרולוגיה, חוכמת הפרצוף ושאר ענייני מאגיה, היא בריחה מאחריותו של האדם למעשיו ולבחירותיו
הרב רפי פוירשטיין
ריבוי הישראלים המתחתנים דווקא בקפריסין נובע מכך שהממסד הדתי אינו מבין שעליו להתחבר לליבותיהם של הנזקקים לשירותיו, ומכך שהציבור החילוני אינו מבין עד כמה חשוב - גם לו ודווקא לו - שהנישואין יהיו כדת משה וישראל
הרב שי פירון
פרשת השבוע ותשעה באב שיחול כמה ימים אחריה, מלמדים על כך שחורבן הוא תהליך ארוך והדרגתי. כדי להגיע לגאולה, יש לבער את הסיבות לחורבן - ואין מתאים יותר מתשעה באב לעריכת חשבון הנפש הלאומי
הרב יובל שרלו
פרשת השבוע מלמדת אותנו על חשיבותן של מילים - לקח חשוב במיוחד כאשר התרגלנו לכך שמילה אינה מילה והתחייבות אינה התחייבות. שמירה על היוצא מפינו היא חלק מהותי מהוד האדם שלנו
רשימות נוספות
להיות קנאים  /  הרב יובל שרלו
זר קוצים כואב  /  הרב רפי פוירשטיין
יצר הרס עצמי  /  הרב רפי פוירשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il