X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לכאורה צריכה להיות קורלציה בין התארים המבוקשים ביותר בישראל לבין אלה המומלצים ביותר בפועל ישנם לעיתים פערים שקשה להסבירם בין כמה משתלם ללמוד תואר מסוים והביקוש שלימודים לתואר זה זוכים לו
▪  ▪  ▪
לבחור נכון [צילום: פלאש 90]

לכאורה צריכה להיות קורלציה בין התארים המבוקשים ביותר בישראל לבין אלה המומלצים ביותר. בפועל, ישנם לעיתים פערים שקשה להסבירם בין כמה משתלם ללמוד תואר מסוים והביקוש שלימודים לתואר זה זוכים לו.
ישנן סיבות רבות לחוסר התאמה מפתיע זה:
חלק מן הגורמים הם בלתי נמנעים, כגון הפרש מופע בין שינויים בדרישות בשוק העבודה לבין התגובה המתאימה בהתנהגות ציבור הנרשמים ללימודי השכלה גבוהה. חלק מן הגורמים הם פסיכולוגיים ומשתנים ברוח התקופה, כגון הילת כבוד שאופפת מקצוע מסוים ללא שתהיה לה עוד אחיזה במציאות.
לא קל לערוך דירוג לפי ביקוש בין מגוון מסלולי הלימוד לתואר ראשון. גם דירוג תארים מומלצים משתנה לפי זהות המדרג והמשתנים שנלקחו בחשבון. בפסקאות הבאות נביא בכל זאת סקירה של תארים מבוקשים ושל תארים מומלצים בישראל של שנת 2013.

הקושי בדירוג תארים לפי הביקוש להם

מקורות שונים מספקים מידע על הביקוש לו זוכים מסלולי לימוד לתארים שונים. כך למשל, המועצה להשכלה גבוהה מפרסמת נתונים אודות מספר הנרשמים ומספר המתקבלים לכל מסלול. גם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אוספת ומנתחת נתונים רלוונטיים. עוד אפשר ללמוד ממחקרים וכתבות. כאשר מנסים לסכם ולשרטט תמונה כללית המדרגת מסלולי לימוד לפי הביקוש להם, מגלים במהרה שישנם "אי התאמות" (בלשון המעטה) בין המקורות השונים.
גם עצם הגדרת "ביקוש" עשויה להכשיל את המאמץ לערוך דירוג התארים. למשל, יש הבדל בין מספר המבקשים ללמוד תואר מסוים לבין מספר הלומדים אותו בפועל. זאת בשל מספר מקומות מוגבל בפקולטות השונות.
ובכל זאת, ישנם תארים שאין ספק שהביקוש להם גדול יחסית. בין אלה מככבים כבר שנים רבות לימודי הרפואה, לימודי מנהל עסקים, לימודי משפטים (שנראה שקרנם יורד לאיטו בשנים האחרונות) ולימודי תואר ראשון במדעי המחשב (שהביקוש להם נמצא בעליה). תואר מבוקש נוסף אשר התווסף לרשימת התארים המבוקשים רק בשנים האחרונות, הוא תואר בהנדסת תעשיה וניהול.
ישנם מספר לא קטן של תארים נוספים שהביקוש להם אינו נופל בהרבה ממובילי הרשימה. בין אלה ניתן למנות תואר בפסיכולוגיה, ביולוגיה, הנדסת חשמל, הנדסת מכונות, עבודה סוציאלית, הנדסת בניין ואדריכלות.

מה הופך תואר למומלץ

כדי להמליץ על לימודים לתואר מסוים, יש צורך תחילה להגדיר מה הופך תואר לכדאי. מן הסתם, אחד השיקולים המרכזיים הוא אפשרויות התעסוקה ורמות השכר האופייניות לבעלי התואר. אולם ישנם שיקולים נוספים. כך למשל ראוי לכלול בשיקולים גם את עומס הלימודים הצפוי, הקושי להתקבל אליהם, עלות שכר הלימוד, ההיצע (מבחינת מוסדות הלימוד בהם אפשר ללמוד לתואר זה), מעמד חברתי לו זוכים בעלי התואר, אופי העבודה אותה צפויים לבצע בעלי התואר (ישנן עבודות ששכר נאה בצידן, אך הן אינן מתאימות לכל אחד), האפשרות ללימודי המשך ועוד.
מסתבר שגם להמליץ על תארים אינו עניין פשוט. עם זאת, כמו שתואר לגבי תארים מבוקשים, ישנם תארים שניתן ללא התלבטות מרובה לכלול בין התארים המומלצים ביותר כיום.
במיוחד הופך דירוג תארים מומלצים קל יותר, אם מייחסים חשיבות יתרה לרמות השכר שמציע שוק העבודה לבעלי התארים השונים. בין התארים המומלצים, כלולים כיום ללא ספק תואר ראשון במדעי המחשב, תואר בהנדסת תעשיה וניהול, תואר בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה, תואר ראשון במסלול ללימודי דוקטורט ברפואה, תואר במשפטים, במנהל עסקים ובפסיכולוגיה. גם תארים במתמטיקה וסטטיסטיקה נחשבים אטרקטיביים.

חשוב לבחור תחום שמעניין אתכם לעסוק בו

ברור שלא בוחרים רק לפי נטיית הלב. רצוי מאוד בבחירת מסלול לימודים, לטעת את הרגליים היטב בקרקע ולבחון את כל האפשרויות, גם לפי העתיד שצופנת כל אחת מהן (בטווח הקרוב והרחוק). אולם הניסיון מראה, שמי שבוחרים לימודים בתחום המעניין אותם, יצליחו יותר גם בלימודים וגם בעיסוק במקצוע אליו יובילו אותם לימודים אלה.

תאריך:  15/09/2013   |   עודכן:  15/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התארים המבוקשים והמומלצים בישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שני מסלולי פרנסה
המומחה  |  18/09/13 11:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נורית גרינגר
הערבים רוצים למצוא את הרגע הנכון לסיים את המשא-ומתן ולהפוך את ישראל לילד הרע, ולהטיל את האשמה והסיבה לסיום המשא-ומתן עליה. השיחות חייבות להסתיים באשמת הרשות הפלשתינית ולהראות שהן הילד הרע
אברהם בן-עזרא
יש לי עצה לבית המשפט הדן בתיקי ליקויי בנייה: רגע לפני שנכתב פסק הדין לפי חוות דעתו של מומחה התביעה המופרזת, ראוי לבדוק גם את חוות הדעת של המומחה מטעם ההגנה. זה אומנם לא תנאי מספיק, אך בהחלט תנאי הכרחי - למען האיזון והאובייקטיביות
אפרים הלפרין
נחשו על מי אני מדבר? נכון, על יאיר לפיד אשר הפיץ בבוקר לתומכיו - שרבים מהם הם כבר לשעבר - את המניפסט הבכייני "סליחות"
רון בריימן
בערב יום הכיפורים השנה - חל יום השנה ה-20 למחדל אוסלו ולהישגים האדירים לאויב כתוצאה ממעשיהם הנפשעים של האוסלואידים בהנהגת שמעון פרס ויוסי ביילין. עדר התקשורת כמובן אינו עוסק בכך, וכדרכו מאדיר את "השלום" וממזער את המחדל. חובתו של נתניהו לחצות את הרוביקון בכיוון הנכון ולמנוע את הקמתה של מדינת אויב בלב ארץ ישראל
איתמר לוין
ההסכמה האמריקנית-רוסית על הנשק הכימי הסורי נראית כמו בדיחה מאוד לא מצחיקה. אסד מקבל זמן כדי לשקר ולתמרן, בעוד וושינגטון ומוסקבה "מפחידות" אותו בפנייה לאו"ם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il