X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מלחמת יום כיפור בעיניים ערביות בעקבות קרב זה, האשימו הסורים והעירקים אלה את אלה במפלה. הפיקוד הסורי טען כי העירקים נכשלו בניהול הקרב, ואילו העירקים אמרו כי הם לא הכירו את השטח
▪  ▪  ▪
ליצור מומנטום [צילום: בני הרטמן]
הפסקת אש
רק כשכוחות צה"ל היו על כביש קונייטרה-דמשק, הסכים חאפז אסד להפסקת אש והודיע כי "כוחותיו האמיצים מתקדמים לאחור".

לא שחרור
בעקבות מלחמת יום כיפור, התייחס הסופר המצרי מוחמד חסניין הייכל למטרות ההתקפה המצרית והבהיר כי מלכתחילה לא הייתה כוונה לשחרר את סיני. זאת, משום שחדירת שריון וחיל רגלים למעמקי סיני פירושה היה הפיכת הכוחות המצריים לבשר תותחים לחיל האוויר הישראלי, כשלא היה ברשות הצבא המצרי טילי סאם ניידים שבעזרתם יכול היה להגן על הכוחות במדבר סיני מפני התקפות אוויריות ישראליות.
אם כן, מטרת המלחמה הייתה ליצור מומנטום ולהזיז את המשבר מן הקיפאון. בערבית, הרעיון מתמצה במשפט: "חרב תחריכּ ולא תחריר" - מלחמת הזזה, לא מלחמת שחרור. גם מי שהיה שר הגנה בעת המלחמה, כמאל חסין עלי, חזר על גירסה זו.
אותו חסניין הייכל תיאר את מלחמת יום כיפור בספרו "זעם הסתיו" כך: "בהתחלה הייתה אופוריה, באמצע מבוכה, ובסוף - קטסטרופה".
מי אשם במלכודת המוות
חטיבת השריון העירקית שלחמה בתל שמס ממזרח לגולן בשטח סוריה הושמדה כליל בקרב המתואר בספרו של חיים הרצוג "מלחמת יום הדין" כקרב הארגז. השריון העירקי נכנס לקניון שעליו חלשו כוחות צה"ל משלושה כיוונים והמטירו עליו אש צולבת.
בעקבות קרב זה, האשימו הסורים והעירקים אלה את אלה במפלה. הפיקוד הסורי טען כי העירקים נכשלו בניהול הקרב, ואילו העירקים אמרו כי הם לא הכירו את השטח, וכי הגששים הסוריים הם שהובילו את הכוחות העירקיים למלכודת המוות.
ההתנסחות כן קובעת
ב-24.10.1973 קיבלה מצרים את הפסקת האש. נשיא סוריה חאפז אסד דחה אותה ודרש מאנוור סאדאת להמשיך להילחם. הייכל כותב בספרו על המלחמה, כי סאדאת השיב שאינו מוכן להוביל את צבאו להתאבדות. אסד, לעומת זאת, המשיך להילחם עוד יומיים. רק כשכוחות צה"ל היו על כביש קונייטרה-דמשק במרחק 39 ק"מ מן הבירה הסורית כפי שהכריז שר הביטחון משה דיין, הסכים אסד להפסקת אש והודיע כי "כוחותיו האמיצים מתקדמים לאחור".
המחסום הפסיכולוגי
סאדאת התייחס בנאומו בכנסת למחסום הפסיכולוגי שמנע תהליך מדיני כלשהו, באומרו כי: "בינינו לביניכם היה מחסום גדול וגבוה, אך הוא נפל ב-1973. עלינו להודות שמחסום נפל והתרסק אז".
גם האלוף אהרן יריב ז"ל, מי שהיה ראש אגף המודיעין במלחמת ששת הימים, התייחס לסוגייה זו כשמשה דיין הכריז אחרי מלחמת ששת הימים כי אנו מחכים לשיחות טלפון ממנהיגי ערב בהסבירו כי "כדי שיהיה תהליך מדיני כלשהו, דרושים שני תנאים: שהערבים ירפאו את גאוותם הפצועה, ושישראל תקבל איזושהי מכה".
האלוף יריב התכוון בדבריו להסביר את עמדת הערבים העוינת לישראל והצמאה לנקם ולמחיקת החרפה לפי שיטתם.
הווה מאושר ועתיד יפה
במלחמת יום כיפור נהרגו 2,685 חיילי צה"ל, שמחציתם היו אנשי צוות טנקים. כ-7,500 חיילים נפצעו, 301 מאנשינו נפלו בשבי האויב והוחזרו לישראל לאחר זמן מה, ו-15 חיילים הוכרזו כנעדרים. לצבאות ערב היו למעלה מ-19 אלף אבידות ובכללם חיילים עירקיים ואחרים, ולמעלה מ-35 אלף חיילי אויב נפצעו. כ-8,500 שבויים נלקחו למתקני מעצר ישראלים, והוחזרו לאחר המלחמה למצרים ולסוריה.
אך בעוד שהתחושה הציבורית בישראל נוכח מספר הנופלים והנפגעים הייתה קשה, הרי שהמצרים חשו כי ניצחו במלחמה. דומה היה כי המחיר הכבד מאוד ששילם הצבא המצרי לא ערער את השלטון ולא נתן את אותותיו בחברה המצרית. זאת, למרות שלמצרים היה המספר הגבוה ביותר של נפגעים: 15 אלף ו-600 הרוגים, 25 אלף פצועים וכשמונת אלפים שבויים.
עוד לפני שהוקמה ועדת אגרנט לחקר מלחמת יום כיפור, דיווח מודיעין פיקוד צפון במסמך מה-12 בדצמבר 1973, כי סוריה איבדה 3,000 חיילים ואלף אזרחים במלחמה.
בנאומו בכנסת ישראל התייחס סאדאת להרוגי המלחמות: "הנפש המוצאת את מותה במלחמה היא נפש אנוש, בין אם הוא ערבי או ישראלי. האשה המתאלמנת היא אדם שיש לו זכות לחיות באושר, והילדים המתייתמים הם ילדינו על אדמות של ערב ושל ישראל. עלינו מוטלת אחריות כבדה להבטיח להם הווה מאושר ועתיד יפה".

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא פרשן לענייני המזרח התיכון.
תאריך:  16/09/2013   |   עודכן:  16/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת יום הכיפורים
פסח רויטמן
אנו עומדים כיום בפני מבחן דומה למבחן שבו עמדנו ערב יום הכיפורים של שנת 1973. אז ראינו, אומנם ברגע האחרון, את האסון הקרב ובא אך בלחצה של בת-בריתנו, ארה"ב, לא הקדמנו לכך מכה. גם כיום אנו רואים את האסון הקורם עור וגידים באירן וגם היום, בלחצה של בת-בריתנו, ארה"ב, איננו מקדימים מכה
איציק וולף
התייחס להסכם הרוסי-אמריקני לפירוק סוריה מנשק כימי: ייבחן במבחן התוצאה כמו המאמצים למנוע מאירן נשק גרעיני    "על ההנהגה להבטיח קיום מדינת ישראל ולעתים לבחור בין רע לרע יותר"
איציק וולף
טען כי אסד המיט אסון על ארצו שהפכה למפולגת    "לאסד אין ברירה אלא לקיים ההתחייבות להרוס הנשק הכימי"    "איום צבאי המגבה הסכם צריך לשמש שיעור גם למנהיגי אירן"
איתן קלינסקי
אני שהייתי חייל פשוט באותה מלחמה, מקוננת בי תחושה, שאפשר היה למונעה, אם היו מנסים למצות את המישוריות המדינית. נראה לי, שיוהרת ניצחון הבזק בשנת 1967 זרקה לאשפתות אפשרות של גישושים לשלום
מחלקה ראשונה
הפקה של דובר צה"ל: מלחמת יום הכיפורים בחזית הצפון והדרום. חיל האוויר ממריא לעבר סוריה ומצרים, דביזיות מצריות חוצות את תעלת סואץ לכיוון סיני. התגוננות העורף, הלחימה ברמת הגולן, סיני, כניעת מוצב המזח ולקיחת החיילים בשבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il