X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט העליון קבע כי ראשי עיריות הם כמו שרים, וזוהי אחת הסיבות שעליהם להתפטר כאשר מוגש נגדם כתב אישום. האם זו הסיבה היחידה? אם כך, מדוע לא מנע בית המשפט את ריצתם בבחירות?
▪  ▪  ▪
בג"ץ. פסקי הדין פותרים לכאורה בעיה אחת ויוצרים שבע חדשות [צילום: פלאש 90]

עמדת הרוב (8 מתוך 9) של הבג"ץ בעניינם של ראשי העיריות שהוגש נגדם כתב אישום מעלה שאלות קשות, בייחוד לאורם של נימוקי פסק הדין שפורסמו.
על-פי הנימוקים, כפי שפורטו בקצרה בעיתונות, ברור לטעמי שההחלטה על הפסקת כהונת ראשי העיריות מתבססת על שלושה אדנים מרכזיים:
  • בית המשפט סבור שמוסרית, מי שמוגש נגדו כתב אישום אינו ראוי לכהן כראש עירייה.
  • תפקידי ראש עירייה דומים לתפקידי שר ומאחר שכהונת שר חייבת להיפסק עם הגשת כתב אישום כן כהונת ראש עירייה חייבת להיפסק במצב דומה.
  • בשני המקרים יש גוף מנהלי עם סמכות להפסיק את הכהונה עם הגשת כתב אישום, במקרה של שר זוהי סמכותו של ראש הממשלה, ובמקרה של ראש עירייה זוהי סמכותה של מועצת העירייה, ואותו גוף מנהלי הוא זה שאחראי היה למנוע את הכהונה, ומשלא מנע, פעל באי סבירות קיצונית, ולכן מתערב בית המשפט.
ומדוע נמנע בית המשפט הנכבד מלאסור על אותם ראשי עיריות מלרוץ שוב בבחירות?
בואו נבדוק את ישימות 1,2,3 לעל לעניינם של מועמדים בבחירות לתפקיד ראש עירייה:
  • מוסרית אין כל הבדל, אם אין זה מוסרי שהם יכהנו, אין זה מוסרי שירוצו שוב.
  • הנימוק של דמיון לתפקיד שר לא משתנה בין מצב של הפסקת כהונה לבין מצב של מניעת בחירה מחדש.
  • וכאן הגענו למוקש. בניגוד להפסקת כהונה, סבר בית המשפט שאין לאף גוף מנהלי הסמכות להורות למועמד לראשות עירייה שלא לרוץ מסיבות של הגשת כתב אישום, רק משייבחר יהיה כזה גוף (מועצת העירייה), אשר ידון ויפסול אותו ואם מועצת העירייה לא תפסול אזי בית המשפט יפסול (כי אם נפסל לפני הבחירות על-ידי בית המשפט אין שום סיבה שבעולם שלא ייפסל אחרי הבחירות על-ידי בית המשפט.)
ומה לקוי כאן? הליקוי המרכזי הוא שכל הבסיס להפסקת כהונה, צודק ומוסרי ככל שיהיה, לא מתבסס על דבר חקיקה אלא על פסק דין של בג"ץ ולא די בכך ששרים נאלצים להתפטר בעת הגשת כתב אישום מכוח פסיקת בית משפט, ולא מכוח דבר חוק, מוצא כעת בית המשפט דמיון בין שרים לבין בעלי תפקיד אחרים, ובעוד שנה יימצאו קווי דמיון מדרגה 3, 4, ו-5 וזאת מבלי שלמחוקק הייתה כל כוונה כזו מלכתחילה.
ואם אנו כל כך אקטיביסטים מדוע נאמר שאין גוף מנהלי בעל סמכות למנוע ריצה של כזה מועמד? והרי יש לכאורה שני בעלי סמכות מובהקים והם:
  • המועמד עצמו – אשר מוסמך ודאי על-פי חוק להפסיק את ריצתו, והמשך הריצה שלו הוא בלתי סביר באורח קיצוני כי בית המשפט הרי כבר קבע שאסור לו לכהן, ואין שום סיבה שבית משפט יחליט אחרת חודש לאחר מכן.
  • הכנסת ודאי מוסמכת לחוקק חוק שיסמיך את מאן דהוא לפסול מועמדים אשר מוגש נגדם כתב אישום (יו"ר ועדת הבחירות המרכזית?), ומשלא עשתה כן, היא פעלה באורח בלתי סביר באופן קיצוני ולכן ודאי רשאי ואפילו חייב בית המשפט להתערב, ולמנוע ריצה של מועמדים אשר מוסרית כהונתם אסורה.
אנו רואים שכאשר מתרחקים יותר ויותר מקו החוק ונתלים על פסקי דין שתלויים על פסקי דין שתלויים על פסקי דין, אזי השמיים הם הגבול, פסקי הדין פותרים לכאורה בעיה אחת ויוצרים שבע חדשות.
ואין זה נכון להאשים את השופטים במצב או יותר נכון לא נכון להאשים רק אותם, כי המחוקק השאיר מאחוריו הרבה נקודות לא פתורות בכל הנושא שהזה של בכירים וחשדות לפלילים, ואז כל החלטה של בית המשפט בנושאים אלה תהיה שנויה במחלוקת, השופטים מתבקשים בפועל לבחור בין נבלה ובין טריפה, ואז מתפתלים בנימוקים, תוך שהם גורמים לדעתי נזק גדול למעמדו של בית המשפט בעיני הציבור.

תאריך:  15/10/2013   |   עודכן:  15/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין אפשרות חוקית למנוע מנאשמים להתמודד?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
טיפשים וחמורים
ומושחתים  |  17/10/13 20:18
2
תגובה
צנחן  |  18/10/13 14:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות - רשויות מקומיות
ציפורה בראבי
מה המשותף לחרדית, דתית-לאומית, חב"דניקית, חוצניקית וחסידית? הן הולכות ביחד לבחירות למועצת העיר אלעד    התיכנסנה נשים דתיות למועצה שהיא חרדית-גברית? ימים ותושבים יגידו
איתן קלינסקי
משה ליאון בירושלים לא שמע את הקולות ברוסית, המשסים בבוטות חילונים נגד חרדים, וגדעון לוי לא שמע קולות בערבית הזועקים ביפו וקולות הזועקים בעברית נגד הרס בתים כדי לאפשר לכרישי נדל"ן לצבור רווחי עתק
עידן יוסף
מדד ההזדמנות לנסיעות בתחבורה הציבורית: בני ברק עוקפת את תל אביב, חיפה וירושלים בשירותי תחבורה ציבורית בישראל    בתחתית הרשימה: אילת, קריית שמונה, קריית מלאכי, תל מונד ופוריידיס    מנכ"ל 15 דקות גיל יעקב: "הבחירות לרשויות הן הזדמנות להשפיע ולדרוש תחבורה טובה"
איתמר לוין
נאור: ראשי רשויות דומים לשרים ולא לחברי כנסת, ולכן עליהם לפרוש כאשר מוגש נגדם כתב אישום; אין אפשרות חוקית למנוע מנאשמים להתמודד שוב    גרוניס: יש להמתין לדין הבוחר
עדי דקל קורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il