X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לחברת ביטוח אסור להשיב למעביד, באופן חד-צדדי, כספים שהופרשו על-ידו לרכיב פיצויי פיטורים
▪  ▪  ▪
אין זכות לגזל הפיצויים [צילום: AP]

בתחילת שנת 2008 חלה מהפכה ונכנס לתוקף צו הרחבה המחייב את כלל המעסיקים במשק לערוך ולשלם לעובדיהם ביטוח פנסיוני. בהתאם לצו, מעביד חייב להפריש לעובד, בנוסף להפרשות לפנסיה, כספים לרכיב פיצויי פיטורים. שיעור הפרשות המעביד לרכיב הפיצויים הלך ועלה מדי שנה, וכיום הוא עומד על 5% מהשכר החודשי.
טרם שהצו נכנס לתוקף חוק פיצויי פיטורים אפשר למעסיקים רבים לא להפריש לעובדים כספים למטרת פיצויי פיטורים. אלא שהצו, כאמור, שינה מציאות זו.
מדובר אפוא בשינוי דרמטי שעובדים ומעסיקים רבים כלל אינם מודעים לו. בהתאם להסדר החדש ולהוראות חוק פיצויי פיטורים, הפקדות המעביד לצורך פיצויי פיטורים כלל אינן ניתנות להחזרה למעביד, פרט לנסיבות חריגות ביותר כגון גניבה מהמעביד, הפרות משמעת חמורות, הפרת אמונים וכיוצא באלה.
לכן אפילו כאשר העובד מתפטר ביוזמתו, הוא זכאי לפיצויי הפיטורים שמעסיקו הפריש לזכותו. אם, לדוגמה, הפריש בשיעור המינימלי כדרישת הצו (נכון להיום - 5%, ומשנת 2014 - 6%), הרי שאותם כספים שייכים לעובד, ולא למעסיק. העובד המתפטר רשאי לדרוש ממעסיקו את העברת הקופה על שמו או את שחרור הכספים לידיו. אם העובד מפוטר והמעסיק הפריש לזכותו פיצויי פיטורים רק בשיעור המינימלי בהתאם לצו, חובה על המעסיק להשלימם ל-8.33%. אך זאת, כאמור, רק בנסיבות של פיטורי העובד, ולא התפטרות.
בפרשה שהובאה לאחרונה לפתחו של בית המשפט המחוזי בירושלים דובר על מעסיק שביטח את עובדיו בביטוח פנסיוני והפריש לזכותם פיצויי פיטורים בקופות של חברת הפניקס. המעסיק, שסבר כי אחת מעובדיו מעלה באמונו, פיטר אותה בלא ששילם לה את פיצויי הפיטורים - שהרי בנסיבות חריגות ניתן, כאמור, לשלול מהעובד את הזכות.
לאחר הפיטורים המעסיק ביקש מהפניקס לקבל בחזרה את פיצויי הפיטורים של העובדת, וחברת הביטוח נענתה לבקשה. בהסכמתה הפניקס הסתמכה רק על הצהרה מאת המעסיק, שכאמור טען להפרת אמונים מצד העובדת, ולא ביררה את הטענות מול העובדת.
לימים התברר (בהליך משפטי שיזמה העובדת נגד המעסיק) שהעובדת לא הפרה אמונים ולכן הייתה זכאית לפיצויי הפיטורים. היא פנתה להפניקס בבקשה לפדותם, אך חברת הביטוח ענתה שהחזירה את הכסף זה מכבר למעסיק.
העובדת התלוננה על הפניקס למפקח על הביטוח, והוא הורה לחברת הביטוח לשלם לעובדת את הכספים. הפניקס ערערה על החלטת המפקח בפני בית המשפט, אולם טענותיה נדחו והתקבלה עמדת המפקח.
בית המשפט קבע שחברת הביטוח התרשלה כשהחזירה את הכספים למעסיק רק על יסוד טענותיו וללא בירור עמדת העובדת. עוד נקבע שבכל הנוגע לפיצויי פיטורים חל דין התיישנות "רגיל" של שבע שנים מעת היווצרות עילת התביעה, ולא התיישנות מקוצרת לפי חוק חוזה הביטוח (עש"א 23659-05-12 הפניקס חברה לביטוח בע"מ נ' מדינת ישראל באמצעות משרד האוצר אגף שוק ההון ביטוח וחסכון).
פרשנות זו מיטיבה עם העובדים ומקשה על מעבידים וחברות הביטוח. פסק הדין עומד על חובותיהם המוגברות של המבטחים כלפי העובדים וקניינם בכספים שהופרשו עבורם.
יידע כל עובד שעומדת לו הזכות לדרוש, הן מהמעביד והן מחברת הביטוח, כי יועברו לו הכספים שהופרשו למענו בגין פיצויי הפיטורים, ואין לאיש זכות לגזול אותם ממנו באופן חד-צדדי.

הכותבים הם ממשרד עוה"ד בלאייר-פרנלדס
תאריך:  18/10/2013   |   עודכן:  18/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל תיגע בפיצויי הפיטורים שלי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חשוב לדעת
ביג נישנוש  |  20/10/13 15:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
על סיפור חייו המרתק ועל המסע הארוך של משה כגן
איתמר לוין
אהוד ברק, אריאל שרון ובמיוחד אהוד אולמרט פיתחו את הנטייה שלא לדעת על מיליוני שקלים הנוגעים להם. אצל אולמרט זו הפכה להיות אמנות, והשופט דוד רוזן עמד במשפט הולילנד על הבעייתיות של אפשרות זו
אברהם (פריצי) פריד
על החלטת 7 חכמי המשפט בירושלים לצפצף על החוק המפורש של הכנסת בנושא ראש עירייה שעומד למשפט
נסים ישעיהו
הסדר בעבודת ה' הוא הפוך - המעשה קודם לדיבור והדיבור קודם למחשבה. ועובדה זו מתבטאת הכי טוב במצוות המילה שמתקיימת ביום השמיני ללידה; זהו גיל שבו הנימול אינו שייך כלל למחשבה וגם לא לדיבור, כי כוחות אלו עדיין אינם מפותחים אצלו
איתמר לוין
בכל רחבי העולם אנו עדים למפגנים של צביעות: החל מהמאבק הפוליטי-פיסקלי בארה"ב, דרך צווי המעצר נגד בכירים ישראלים בלונדון וכלה במשטרת ישראל - וגם בהתנהגותה של קבוצת הארץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il