X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רבים רואים במרידות בסוריה עוד אחד מלבלובי האביב הערבי אלא שהמקרה של שלטון אסד הוא מקרה יוצא דופן לא רק בדרך המיוחדת שבה קיבל השליט הנוכחי את צורת השלטון במדינה אלא גם בגלל השתייכותו העדתית שגורמת לרבים בשכנתנו הצפונית לתחושת אי-נחת
▪  ▪  ▪
אסד. לא מקרה "אביב ערבי" טיפוסי [צילום: AP]

רוב גדול מכלל תושבי הארצות דוברות הערבית במזרח התיכון הם ערבים על-פי שפתם והשתייכותם התרבותית ומוסלמים סונים על-פי דתם. כמעט חמישית עד רבע מכלל תושבי האזור שייכים לקבוצות מיעוט המאופיינות על-ידי מוצא אתני ולאומי נבדל או על-ידי השתייכותם הדתית הנבדלת. המקרה של המשטר הנוכחי בסוריה של משפחת אסד הנו מקרה מעניין ומשתייך לאותם הצלחות בודדות של מיעוטים להשתלט על השלטון ולהכתיב את רצונו על הרוב במדינה.
את היחס של לעדה העלאווית, ממנה יצא השלטון הנוכחי בסוריה, ניתן למצוא בשני מקורות מעניינים. כך למשל דוח בריטי על סוריה בשנות ה-70 של המאה ה-19 מציין כי "הם שונאים את זה. הסונים מנדים את השיעים, ואלה גם אלה עוינים את הדרוזים אבל הכל מתעבים את העלאווים". בפסק הלכה שפרסם בראשית המאה ה-14 חכם דת מוסלמי-סוני ידוע, אבן תימייה (המזוהה בעיקר כאבי תפיסת הפונדמנטליזם האיסלאמי המודרני), שהיה גם סורי, נאסר על המוסלמים להתחתן עם עלאווים, לאכול מבשר הבהמה שנשחטה על ידיהם ולהיקבר על ידם, וזאת משום ש"העלאווים הם כופרים גדולים יותר מן היהודים ומן הנוצרים, וגרועים מרבים שהם עובדי כוכבים ומזלות".
תולדות העדה ומאפייניה המרכזיים
הכינוי עלאווים הנו מושג חדש יחסית והופיע רק במאה ה-19. המזרחן יוסף אולמרט מספר כי קודם לכן הייתה קיימת קבוצת מיעוט בצפון מערב סוריה, באזור ששטחו כ-6,000 קמ"ר, התחום על-ידי הרים במזרח ובצפון, ועל-ידי העם במערב. קבוצה זו שאנשיה כונו 'נוציירים', הופיעה באזור זה החל בסוף המאה העשירית לספירה. ייתכן, כי מקור השם 'נוציירים' בהרים שבהם התגוררו, ששמם הקודם 'הרי אנצ'אריה' ואפשר שהשם נגזר מ'נוצרים' ובכך מרמזים על כך שיש קשר בין הדת העלאווית לבין הדת הנוצרית, אף שזה קלוש ביותר. כך או אחרת, אלו קיבלו במאה ה-19 שם חדש: 'עלאווים', שם שהרבה יותר קשור לדתם שכן האדם המרכזי בה הוא עלי, דבר שיכול להעיד על קשר כלשהו בינם לבין השיעים. אך גם כאן מציין אולמרט כי "קשר זה בוודאי התרחב במשך הזמן, אולם כיום הוא כה קלוש, עד כי קשה להוכיחו, הואיל והעלאווים אינם נחשבים מוסלמים, אפילו על-ידי רבים מהמוסלמים השיעים".
הדת העלאווית היא, כנראה, ביטוי לערבוב דעות ודתות שונות, שרווחו באזור כשאלו הופיעו בו לראשונה. ניכרים בו יסודות פגאניים כמו למשל פולחני שמש וירח, השפעה מוסלמית (המשתקפת כאמור בשם עצמו) והשפעה נוצרית, המשתקפת בעיקרון השילוש, שכן העלאווים מאמינים שבעולם היו שלוש תקופות היסטוריות שבכל אחת מהן הופיעו שלוש דמויות מרכזיות. ההתגלות המשולשת, לפי תפיסה זו, מורכבת מעלי - המשמעות העמוקה, מוחמד - הצעיף המסתיר את סודות הדת וסלמאן אל פארסי - השער המוליך אל הדת הנכונה. ערבוב זה של מושגים מסביר לטענת המזרחנים את הבוז הגדול שרחשו מוסלמים ונוצרים רבים לעלאווים, החשודים שדתם אינה טהורה. בו בעת, דבר זה מאפשר להם להתחזות למוסלמים לצרכים שונים כששימוש מעניין ברשות הזו עשה גם הנשיא הקודם, חאפז אל-אסד, וכיום נוקט ברטוריקה זו גם בנו, בשאר.
כמו הדרוזים, מתחלקים העלאווים לשני גופים: אנשי הדת המיוחסים ('חאסה') ובני העם הפשוט ('עאמה'), שאינם זוכים להתוודע לסודות הדת. פיצול נוסף קיים בין אלה המבליטים את פולחן השמש לבין המבליטים את פולחן הירח אך עיקר הפיצול הוא בחלוקה השבטית שכן העלאווים מתפצלים לארבע קבוצות שבטים עיקריות שאין ביניהם תיחום גאוגרפי מוגדר. דהיינו, ישנם כפרים בהם בני כל השבטים מתגוררים יחד כשם שישנם כפרים אינטגראליים של בני שבט אחד. לעובדה זו, כפי שמציין אחד המקורות, ישנה משמעות רבה שכן "חברה זו מעולם לא הצליחה לפתח רמת סולידריות פנימית גדול והיא מפוצלת מבפנים, בשעה שעליה להתמודד עם מגוון רחב של אויבים מבחוץ.
הכל בזכות הצרפתים?
עד המאה ה-19 התמצתה ההיסטוריה של העלאווים בדיכוי ממושך שהיו בדומה לשיעים מיעוט נרדף, הנמצא במצוקה מתמדת ומזוהה בעיקר כעדה כופרת מדרגה ראשונה. התפנית החלה עם הופעת הצרפתים באזור, עם קבלת המנדט על סוריה ולבנון ב-1920. השליטים החדשים של האזור ביקשו לנהוג במיעוט במדיניות שנועדה להפוך אותם, כמו את העדות האחרות, שאינן סוניות, לנתמכי השלטון הצרפתי במטרה לבודד אותם מהרוב המוסלמי-סוני. ואכן, העדה העלאווית הייתה העדה הנאמנה ביותר לשלטון הצרפתי, במשך כל ימי המנדט. זאת כדברי אחד המחקרים: "שתי קבוצות הרוויחו מהשיטה המנדטורית: העם היהודי, וגם העלאווים בסוריה, שידעו להפיק תועלת מהשיתוף פעולה עם הצרפתים".
ההתקדמות בסולם החברתי של החברה הסורית בוצע בעיקר על-ידי גיוס לכוחות המזוינים של המנדט. השירות ביחידות אלו איפשר לצעירים עלאווים רבים לממש את הפוטנציאל שלהם. דבר זה בא לידי ביטוי בכך שבשנות ה-20 וה-30 התבססו הכוחות שהקימו הצרפתים בעיקר על בני המיעוט העלאווי. זו הסיבה גם לכך שמאז נמצאים רבים מהם בצבא הסורי, עד כדי שליטה ברורה בו. נאמנות זו משתקפת גם בדיכוי המרד הדרוזי ב-1925, שבו השכירים העלאווים בצבא הצרפתי שמרו על נאמנותם לאלו שאפשרו להם לעלות על המדים מלכתחילה.
עם הקמת המדינה הסורית החדשה ב-1946 ניסו גורמים בעדה העלאווית להגיע לפשרה. מחד, הם הוסיפו לשרת בצבא ולשמור על הקריירה הצבאית שתרמה להתקדמותם. מאידך, הם זרמו בהמוניהם למפלגות פוליטיות שחרתו על דגלם את השיתוף הבין-עדתי. שלוש מפלגות קלטו אותם ושתיים מתוכן בלטו במיוחד: מפלגת הבעת', כיום המפלגה השולטת בסוריה והמפלגה הלאומית-סורית, המזוהה עם האגף הימני החילוני של הפוליטיקה הסורית. היו גם עלאווים שהצטרפו למפלגה הקומוניסטית. כך לפעמים נחצו משפחות בין המפלגות השונות, ובעיקר בין שתי הראשונות. "לא האידיאולוגיה של כל אחת מהמפלגות משכה את העלאווים. עצם תופעת הפתיחות של מפלגות סוריות כלפיהם, היא שגרמה הרגשה נעימה של שווים בתוך חברה חדשה".
הדרך לשלטון עוברת בדיקטטורה
מפלגת הבעת' עלתה לשלטון בסוריה ב-8 במארס 1963, באמצעות הפיכה צבאית, כפי שהדבר היה מקובל דאז במדינות רבות בעולם הערבי. עם זאת, בעבור העלאווים, שעלייתם החלה כבר קודם לכן, היה זה בגדר מפנה היסטורי, אשר הגיע לשיאו בהפיכה נוספת ב-23 בפברואר 1966, כשכת קצינים, רובם עלאווים, הפילה מכס השלטון קבוצה של קציני בעת'. כך הגיעו לשלטון הגנרל צלאח ג'דיד, וחאפז אל-אסד. השניים היו אומנם עלאווים, אך עקב הפיצולים הפנימיים בתוך העדה, לא חלקו הם את אותה השקפה. "ג'דיד ואסד, בני שבטים עלאווים שונים, הוכיחו כי אין די בהשתייכות למיעוט העלאווי כדי ליצור רמת הזדהות אוטומטית. השסעים הפנימיים של העדה מוסיפים להשפיע, אפילו כאשר העלאווים נמצאים בצמרת השלטון".
ב-1970 נטל אסד את השלטון והדיח את הכת של ג'דיד. בכך יצר לעצמו, כבר מלכתחילה, בעיה עם חלק - גם אם קטן - בתוך העדה עצמה. מאז שלט בה בעצמו עד מותו, וכיום שולט בה בנו. כלפי חוץ מבקשים הם להציג עצמם כמוסלמים, אלא שמרבית התושבים הסורים, המשתייכים כאמור לזרם הסוני, אינם מרוצים מהעובדה ששולט עליהם מנהיג שאביו שקיבל הכשר מכמה חכמי דת מוסלמים שיעים שהוא יכול להימנות עם הזרם הזה באיסלאם. אחרים גם לא מסכימים עם העובדה שאסד הוא בכלל מוסלמי כשגם אלו וגם אלו ברוצים בהדחתו מהשלטון במדינה שבה לראשונה מאז ראשית האיסלאם, יושב בכס השלטון שליט שזהותו הדתית שנויה במחלוקת.
כך נוצר למעשה מקרה יוצא דופן של מדינה, הנשלטת על-ידי מיעוט באוכלוסייה, מיעוט המונה לא יותר מאשר 12-13 אחוז. זהו אפוא הרקע למלחמת אזרחים שבה נמצאת סוריה מאז 1976, בין האוכלוסייה המוסלמית-סונית, לבין השלטון והממסד הביטחוני השומר עליו, כשזה נשלט ברובו המכריע על-ידי העלאווים. המהומות הנוכחיות בסוריות הן המשך ישיר של המקרים של פברואר 1982, כאשר הצבא חיסל באמצעות טבח נורא (25-30 אלף הרוגים) את ההתקוממות בעיר חאמה, העיר הרביעית בגודלה בסוריה. טבח זה, כמו גם שמתרחש כיום מעבר לגבול הצפוני של ישראל, מוכיח כי השלטון של משפחת אסד מוכן לשלם כל מחיר כדי להישאר בשלטון. מבחינתם איבוד השלטון הוא לא רק וויתור על כל ההטבות שזה מביא איתו אלא גם כל מה שהשיגו במהלך ההיסטוריה הארוכה במדינה זו.

ביבליוגרפיה ומקורות
* אולמרט, י. "העלאווים: המיעוט השולט", בתוך: אולמרט, י. (עורך). מיעוטים במזרח התיכון: יחסי רוב-מיעוט בחברה משתנה. תל אביב: הוצאת משרד הביטחון, 1993. עמודים: 77-82.
* זיסר, א. אסד של סוריה – המנהיג ותדמיתו. תל אביב: הוצאת מרכז משה דיין ללימודי מזרח תיכון ואפריקה בשיתוף אוניברסיטת תל אביב, 1993.
* מעוז, מ. אסד – הספינקס של דמשק: ביוגרפיה פוליטית. תרגום מאנגלית ע"י עמנואל קופלביץ'. תל אביב: הוצאת דביר, 1988.
* סיל, פ. אסד: המאבק על המזרח התיכון. תרגום מאנגלית ע"י גדעון טורי. תל אביב: הוצאת משרד הביטחון, 1993.
תאריך:  26/11/2013   |   עודכן:  28/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עיקרון הכרעת המיעוט
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה מעניינת...
Joshua  |  28/11/13 19:37
2
מעניין אך יש לי מספר הערות...
אצמןם  |  29/11/13 20:05
3
מעניין אבל...
Amnon Li  |  29/11/13 20:17
4
הזווית המעניינת בסיפור היא...
ר.שפירא  |  3/12/13 10:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
מנשה שאול
האיסלאם הפוליטי יוצר במדינות ערב גהינום חסר תקווה    "תגידו אתם לאן ישובו המוחות שנטשו את ארצות מולדתם ומצאו מקלט ונחת במערב? האם ישובו למדינה שנשיאה ושר התעמולה שלה מאיימים להבעיר את המזרח התיכון באש תופת אם מישהו יחשוב לפעול נגד חיסול העם הסורי בנשק כימי וקונבנציונלי?"
מרדכי קידר
בדרך להגשמת חלום מדינת עירק-סוריה הגדולה    השתלטות הארגונים הסלפים על צפון סוריה גורמת לסורים רבים באזורים אחרים לשוב אל חיקו של משטר אסד, לא מאהבה גדולה לאסד ולא מגעגועים לדיכוי שסבלו תחת ידיו
מרדכי קידר
שורשי המאבק בין סעודיה לאירן    השיעים בתפילותיהם מקללים את שלושת הח'ליפים הראשונים, אלה שגזלו את השלטון מעלי, ומוסיפים תוספות המשבחות ומפארות את עלי    לכן יש רבים בקרב הסונים, ובעיקר הווהאבים הסעודים, הרואים בשיעה סוג של כפירה בעיקר
יורם שוייצר, בנדטה ברטי
המיתוס שגורמים חיצוניים יוכלו לקחת חלק פעיל בעימות בסוריה בעוד שביתם יישאר מוגן מפני השלכות מעורבותם - התנפץ
עידן יוסף
מחבל מתאבד התפוצץ בכניסה לשגרירות ומכונית תופת התפוצצה במרחק שני בניינים    נספח התרבות האירני נהרג. עשרות עוברי-אורח נהרגו. נזק רב לרכוש    אירן מאשימה את ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il