X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבעיה האמיתית של יחסם המפלה של אזרחיה היהודיים של ישראל מתעוררת שעה שהדרוזים שסיימו את שירותם במסגרת צה"ל או כוחות הביטחון
▪  ▪  ▪
שווי זכויות כשבמדים. חיילים דרוזים[צילום: יח"צ]

מאז התקרית האחרונה שאירעה בעניינים של החיילים הדרוזים שלא הורשו להיכנס לקריה למחקר גרעיני בדימונה מ"שיקולים ביטחוניים", שב אני וחושב על השניות הדוחה בה מתקבלים בני העדה הדרוזית בקרב תושבי מדינת-ישראל היהודיים. סוד גלוי הוא, כי הדרוזים משרתים שירות חובה בצה"ל ומי המסרב מביניהם לשרת שירות סדיר - דוגמת המקרה האחרון של סרבן השירות הדרוזי - ימצא עצמו ניצב בפני הליכים משפטיים ובפני סיכון של מאסר בכלא צבאי, כדינו של כל משתמט אחר, בלא סיבה מוצדקת שהיא, משירות סדיר בצה"ל.
בכל הכבוד הראוי, חלפו עברו להם הימים בהם נסגרו בני העדה הדרוזית אל תוככי גדודים משלהם. נכון, קיים גם כיום "גדוד חרב", שהינו גדוד חי"ר בו משרתים בני העדה הדרוזית והצ'רקסית, שהיה גם הגדוד הראשון שנכנס לשטח לבנון, במלחמת לבנון השנייה. גדוד זה הנחשב לגדוד לחי"ר מעולה, כולל בשירותיו לא רק דרוזים וצ'רקסים, אלא גם יהודים. יחד עם זאת, איש אינו מונע מבני העדה הדרוזית לשרת בכל יחידה ובכל גדוד צה"לי בה יבחרו הם והדרוזים השתלבו בכל זרועות צה"ל, קרי, בזרועות האוויר, הים והיבשה.
לא מקרה מייצג
המקרה המביש שאירע בקריה למחקר גרעיני בדימונה, אינו מקרה מייצג, אלא מקרה חריג, דווקא. כל עוד לובשים בני העדה הדרוזית את מדי צה"ל או מדים של מי המשרתים בשירות דומה, דוגמת שירות בתי-הסוהר, משטרת-ישראל ושאר מדים המייצגים זהות והזדהות עם המדינה, זוכים הם ליחס של שוויון דוגמת שאר אזרחיה היהודיים של מדינת-ישראל. הבעיה האמיתית של יחסם המפלה של אזרחיה היהודיים של מדינת-ישראל מתעוררת, שעה שהדרוזים שסיימו את שירותם במסגרת צה"ל או כוחות הביטחון מבקשים לממש את זכאותם כשאר אזרחי המדינה היהודיים. אז - ובעיקר אז - נתקלים הדרוזים המשוחררים הטריים משירות חובה בצה"ל ביחס מפלה.
אמר לי פעם אחד מידידיי בן העדה הדרוזית, כי: "כל עוד אני נמצא בתוך במסגרת הצה"לית אני שווה זכויות. ברגע שאני פושט את המדים אני הופך לערבי מן השורה". דברים נכונים ומקוממים אלה, מראים ומנכיחים את יחסה הצבוע של החברה היהודית לציבור הדרוזי. מעבר לכל הדיבורים היפים בדבר שותפות גורל והדיבורים בדבר חיים משותפים, עדיין אורח החיים הדרוזי והעובדה שהעדה הדרוזית, במקורה, הם בני עדה במזרח התיכון המקיימים דת ייחודית שהתפצלה מהאיסלאם השיעי במאה ה-11 ועובדת היותם דוברי ערבית בניב מיוחד גורמת לחלקים ניכרים באוכלוסייה היהודית, בישראל, לראות בהם חלק בלתי נפרד מהמגזר הערבי.
נקל להבין לליבו שדל צעיר דרוזי ששירת קרוב לשלוש שנים שירות צבאי מלא בצה"ל, שעה שהוא יוצא אל החיים האזרחיים וסופם של דברים מוצא הוא עצמו מופלה החברה היהודית-ישראלית. גם אם אין מי המטיחים בפניו של צעיר כזה, כי הוא "ערבי" מבחינת השתייכותו הכללית והכוללנית למגזר הערבי שאינו נושא בנטל שירות צבאי, הרי אין הוא יכול להימלט מתחושה זו, המוטחת בפני, בדרכי עקיפין.
כל עוד לא נלמד להתנער מהדעות הקדומות שלנו ונלמד להעריך באופן מוחלט - ולא מן הפה ולחוץ - את מי שקשרו את חייהם וגורלם עמנו, לא תהיה שותפות אמת ושוויון של ממש, לבין העדה הדרוזית בישראל. דווקא בגלל השונות באורחות חייהם של הדרוזים מאורחות חיינו אנו, דווקא בשל הקושי שלהם להיבדל מבני המגזר הערבי, הרואים בהם "בוגדים", דווקא בשל יכולתם לתרום למאמץ הישרדותה היומיומי של מדינת-ישראל, חרף הלשון הערבית השגורה על פיהם, חייבים אנו בכבודם. מי יתן והתקרית האחרונה בקריה למחקר גרעיני בדימונה, תביא עמה שינוי, בהתייחסותה ובהתנהלותה של החברה היהודית-ישראלית כלפי בני העדה הדרוזית, החיים בישראל.

הכותב הוא השותף-המייסד של חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין
תאריך:  05/12/2013   |   עודכן:  05/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרוזים מיד שנייה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הדרוזים
שוחט ברוך   |  7/12/13 02:27
2
דרוזים במשרד
אבי22  |  7/12/13 10:32
3
לי קרה דבר דומה ואני יהודי
ttt  |  8/12/13 21:34
4
גיס חמישי
דרזי  |  9/12/13 11:29
 
- אם הליכוד כזה אז מיהו ימין
הליכוד=שמאל קיצונ  |  9/12/13 15:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים לב
יו"ר "התנועה למען ירושלים ותושביה לשרי הממשלה: יש לדרוש מנתניהו לדווח על שיחותיו עם האפיפיור אודות הבעלות על קבר דוד המלך
שמעון כהן
עו"ד גורמן קובע כי רוב מוחלט של אחיזת הכנסייה באדמות בארץ ישראל החלו בשוחד ותרמית. "להחזיר האדמות לבעלות העם היהודי"
עו"ד אברהם הללי
כי כמוך כפרעה ובכל זאת נוהג כישראל.. משל ונמשל
אריאל י. לוין
בלי יותר מדי תשומת לב, הגיעה הפרקליטות להסדר טיעון מקומם ומתמיה עם המחבל שהתפוצץ באוטובוס בתל אביב בזמן מבצע "עמוד ענן"    אולי גם הנערים שפצעו בשבוע שעבר תינוקת בירושלים ימציאו איזשהו תירוץ יצירתי וייצאו בזול
ציפי לידר
בשולי הכותרות: ההתמודדות עם ההתאבדות    כמה ביבי עולה לנו?    אפליית המוגבלים    הגשר והפֶּשר    להזדקן בכבוד?    מדריך ארצי לישראלים    ולקינוח פסוקו - הביביליון מכירים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il