X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מבחינת הקונים, הדירות לא התייקרו אך מנגד עלה המס ומי שמרוויחה מכך היא הממשלה
▪  ▪  ▪
פחות התחלות בנייה [צילום אילוצטרציה: פלאש 90]

שנת 2013, שרבים קיוו כי תהיה שנת המפנה בתחום הנדל"ן, מסתיימת באכזבה כאשר במדינת ישראל נבנו רק 35 אלף יחידות דיור - פחות מהציפיות של משרד השיכון שעמדו על בניית 42 אלף יחידות דיור חדשות. גם שאר הפרמטרים והמדדים אינם מבשרים טובות: משך זמן פרויקט עמד בעבר על 3 שנים בלבד, וכעת עומד על 5 שנים, מתוכן שנתיים לקבלת היתר ושלוש שנים לבנייה לעומת שנתיים בעבר. נתון זה מקטין את כמות הדירות הגמורות הנכנסות לשוק בפועל. בישראל קיים ריבוי טבעי נטו של 156,000 נפשות שזה שווה כ-35,000 יחידות דיור. ישנו בלאי בדירות של כ-15,000 יח' דיור בשנה מתוך 1.5 מיליון יחידות הקיימות בשוק שזה כ-1% אחד לשנה.
מצב זה של ביורוקרטיה ימשיך לעכב הזרמת דירות לשוק גם לקראת שנת 2014. בשנה החדשה יהיו עוד פחות התחלות בנייה מהשנה האחרונה, ולהערכתי הכמות תגיע בקושי ל-30 אלף יחידות דיור. לכן מחירי הדירות ימשיכו לזחול למעלה והפועלים הסינים ימשיכו להרוויח משכורות של ראש ממשלה והרמטכ"ל.
ההבטחות להבאת עובדים פלשתינים נותרות על הנייר ובפועל אין עובדים. כח העבודה הולך וקטן והקצאות העובדים שהובטחו לענף, לא הורגשו בשטח. לכנסת ממשיכים להיזרק רעיונות, תוכניות ורפורמות של משרדים או גופים שונים אך בשטח מה שהיה הוא שיהיה, אם לא גרוע מכך.
בפועל אין ירידה ממשית בביקוש לדירות. כן ישנה, ירידה מלאכותית הנובעת מעונשים שמטילה המדינה כנגד מי שרוכש דירה או רוצה לרכוש דירה לצד הטלת מיסים וגזרות חדשים. אך זה לא אומר שאין ביקוש לרכוש דירות.
הטיפול הממשלתי ממשיך להיות באופן לא נכון, טיפול מאולץ ולא יסודי עם פתרונות ממשיים. תמיד כשמנסים להתערב בשוק החופשי זה מתפוצץ לממשלה ישר בפנים.
בשנת 2013 יש ירידה של 20% בהתחלות בנייה בכל האזורים בארץ. המשמעות היא שמלאי הדירות הקיים היום בישראל עומד על 18 אלף יחידות דיור בלבד - מלאי שמספיק לשמונה עד עשרה חודשים בלבד. באזור הטבעת הקרובה של ת"א ממשיכות עליות המחירים ב-3-4% מדי שנה. מבחינת הקונים, הדירה לא התייקרה להם אך מנגד מי שהרוויח זאת הממשלה המקבלת יותר כסף ממס רכישה בשל עליית המע"מ.
מי שישב על הגדר בציפייה למהלכים של הממשלה החדשים ופוליטיקאים שקיבלו את כיסאם על בסיס הבטחות להורדת מחירי הדיור מגלה כי דבר לא השתנה, דבר גם לא הולך להשתנות ועדיף לקנות עכשיו במחיר סביר המשקף את העלויות האמיתיות, לפני שהמחיר יהיה גבוה עוד יותר.
קנייה מוגברת ועליית ביקושים, מול ירידה בהתחלות הבנייה ואי עמידה בצפי הממשלתי יובילו אותנו לעליית מחירים נוספת בחודשים הראשונים של שנת 2014.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת מזרחי
תאריך:  31/12/2013   |   עודכן:  31/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלפור חקק
יהושע בן פְּרחיה דוחה את יֵשוּ תלמידוֹ    הרהורים לשנה הנוצרית אשר בפִתחנו
ציפורה בראבי
נתניהו עייף כנראה. תלונות על התנהלותו של קרי אינן סימן טוב. מראש הממשלה אני מצפה ליותר נחישות ופחות חלישות. למשל – לגרש את קרי
סוזי דים
האתר המקודש ביותר לעם היהודי, שממוקם בלב עיר הבירה שלנו, נטוש לגמרי ושורץ שונאים, מסיתים וזורעי-הרס, וזה בגללנו!
אורי סויסה
בנט הוריש את תושבי בית שמש למועמד החרדי, משה אבוטבול, ובצעד זה הוריד את המסך על העיר המוארת
ציפי לידר
שבתון בבחירות מוניציפליות? הצעה פופוליסטית    די ליוקר החשמל    אין חדש בחד"ש    אבו מאזן - ילקוט הכזבים    עם ידידים שכאלה באמריקה הגדולה    קח לי אקמול ותהיה לי בריא    פסטיבל אריק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il