X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ישראל ממשיכה לשלוט במרבית שטחי יהודה ושומרון הבנייה בהתנחלויות תלך ותגבר. גן עדן עבור אלה הסבורים כך כי בעצם זהו סיכול האפשרות של הקמת מדינה פלשתינית
▪  ▪  ▪
הבנייה בהתנחלויות [צילום: AP]

"צוות ההצלה" של המו"מ בין ישראל לבין הפלשתינים לא הכריז רשמית על מותו של התהליך. ה"פציינטים" נמצאים בתרדמה עמוקה אך עדיין ישנה תקווה של התאוששות. למרות זאת, מי שסבור שהתהליך המדיני הגיע לסופו המוחלט טועה ומטעה. עוד ניווכח שהתהליך יחודש, הדילוגים האמריקנים יימשכו, המשברים יתגלו והכול יחזור חלילה. הזמן יוכיח מי צודק.
הפלשתינים עשו את כל הטעויות האפשריות וגם המנהיגים הישראלים אינם חפים ממהלכים בלתי נכונים. ההבחנה הזו נועדה לקבע עובדה קיימת אך היא איננה נותנת לגיטימציה לא לשאול שאלה אחת מרכזית: מה יהיה הלאה?
המציאות הנוכחית לא תישאר לעד. לנגד עינינו מתרחשים תהליכים אזוריים ועולמיים שוודאי ישפיעו על הסכסוך הישראלי ערבי. נכון, ישנם גורמים ישראלים המוכנים להישבע שהמצב הנוכחי הוא הטוב ביותר. הם אף שמחים על המשבר העמוק שנגלה בין הצדדים ומייחלים לעוד יותר גרוע. לדידם של אלה העובדה שישראל לא ביצעה את הפעימה הנוספת לשחרור מחבלים כפי שהוסכם בין הצדדים, אין הקפאת בנייה בשטחים אלא דווקא בנייה מואצת, כל אלה הם מבחינת ברכה. אחרים טוענים שהקפאת התהליך המדיני או קריסתו מהווה סכנה מוחשית מבחינה ביטחונית ומדינית. אין בכוונתנו ליטול חלק בויכוח זה אלא לבחון את האפשרויות והחלופות העתידיות בהיעדר תהליך מדיני.
חלופה ראשונה: המשך המצב הנוכחי
ישראל ממשיכה לשלוט במרבית שטחי יהודה ושומרון. הבנייה בהתנחלויות תלך ותגבר. גן עדן עבור אלה הסבורים כך כי בעצם זהו סיכול האפשרות של הקמת מדינה פלשתינית. הבעיה בחלופה זו היא הפלשתינים. בלתי סביר לחלוטין שהם "התמסרו" למהלכיה של ישראל ללא תגובה צבאית דוגמת אינתיפאדה, או מדינית בדמות הכרה של האו"מ בישות הפלשתינית. המחיר מובן לחלוטין. למותר לציין שיתכן שרבים יסתרו את דברי אלה ויטענו שאינתיפאדה זו הזדמנות נהדרת לכבוש את כל השטח של יהודה ושומרות ובכך להכריז רשמית על מות הסכם אוסלו. מי שרוצה לשלוט על מיליוני הערבים כפי שזה היה פעם, וודאי יקבל חלופה זו בעין מאוד יפה. סביר להניח שיש המפנטזים שבמצב זה ניתן יהיה לבצע אפילו טרנספר למרבית הערבים. מי שמאמין בכך, שירווח לו. הבעיה הקטנה היא שסביר מאוד שמדיות העולם לא תסכמנה לצעדים הישראלים, תנקוטנה במהלכים הרי אסון לישראל, אפילו גרוע מכך. זה נשמע איום מופרך אך אלה הדוגלים במדיניות זו וודאי יידחו הערכה זו על הסף.
חלופה שנייה: החייאת התהליך המדיני
הסבירות שחלופה זו תהיה המציאותית גדולה למדי. הבעיה היא שהן בישראל והן בקרב הפלשתינים אין כיום, וגם לא בעתיד הנראה לעין, רוב פוליטי המוכן לחצות את הרוביקון של רטוריקות ותחושות, אמונות דתיות ומאוויים לאומיים.
בקרב הפלשתינים אין מנהיגות המוכנה לפשרה בשני נושאי לבה: זכות השיבה וויתור על מזרח ירושלים כבירת המדינה הפלשתינית. אי-הכרה בישראל כמדינת הלאום היהודי היא תוצאה ישירה של הסירוב הפלשתיני לוותר על זכות השיבה. אבו מאזן יודע שאין לו כל אפשרות פוליטית להעביר החלטה על ביטול הדרישה לזכות השיבה שמשמעותה חיסול ישראל כמדינה יהודית. אין לאבו מאזן וכל מנהיג פלשתיני אחר הכוח לוותר על שטחי גושי ההתיישבות היהודיים הגדולים, משמע לוותר על הדרישה של נסיגת ישראל לגבולות 67'.
בקרב ציבוריות הישראלית וגם בקרב המנהיגות הפוליטית, אין רוב למהלכים של פינוי יישובים יהודיים ביהודה בשומרון שהם הרבה יותר מאשר היישובים שהיו בסיני. ככל, נדמה שהישראלים מאמינים או שאינם רוצים בשלום עם הפלשתינים אפילו לפי מתווה קלינטון.
אלה שתי החלופות העיקריות המציאותיות יותר. מי שחולם על מדינה פלשתינית בירדן או מדינה יהודית נקייה מערבים, נדמה שהוא הוזה. לדאבון הלב, שתי החלופות שציינו לא תבאנה לסיום הסכסוך בין ישראל לבין הפלשתינים. האזור עוד עלול לדמם ולגבות קורבנות רבים. מי שטוען אחרת שומה עליו להסביר עניינית איך מרבעים את המעגל.

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  03/04/2014   |   עודכן:  04/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאן עכשיו?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
בוא נתחיל ממדינה פלסטינית
ספוילר  |  3/04/14 21:08
2
יש עוד המון אופציות
פ.ר  |  4/04/14 10:09
3
צ'לו - אתה חייב"ס = חיי בסרט ל"ת
הפלשטינים מסרבים  |  4/04/14 10:36
 
- חי בסרט
מה לעשות הוא באמת  |  4/04/14 12:22
4
היסטוריה ושורשי האיסלם
על היסטוריון לדעת  |  4/04/14 10:55
5
מה יהיה הלאה?
רותי א.  |  4/04/14 12:04
6
חרם בינלאומי- ברכה לישראל
הג'וקר  |  4/04/14 15:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
ישראל רוזנבלט
כמו ב-2009 כך גם ב-2000, הצעות ישראל מרחיקות הלכת, פשוט לא התקרבו למינימום של הפלשתינים
עמוס אריכא
הספין הזה של פולארד שנפלט כנפיחה ממוחו ההוזה של ראש הממשלה, צריך להחריד כל מי שהוא בר-דעת, מצפון ומוסר. מדובר בספין גס, מביך ומשפיל שהוא מבית היוצר של נתניהו, ספין הספינים, מאותם תרגילים מזן החכמולוגיה המטופשת שמאפיינת את נתניהו מכבר
אריאל י. לוין
ספרי הלימוד של אונר"א מסיתים נגד ישראל - ואחר כך באים בטענות שאנחנו לא רוצים שלום    אירן תופסת את מקומה של סוריה בהשפעה על בחירת נשיא לבנון    באירן רוצים שהאייתולות יחקו את... ישראל
איציק וולף
מזכיר המדינה האמריקני שוחח עם נתניהו ועם אבו מאזן במקביל לפגישה המשולשת שקיימו בירושלים ציפי לבני, סאאב עריקאת ומרטין אינדיק    סגן שר החוץ: להפסיק את המגעים עד שאבו מאזן יחזור בו מהפנייה לאו"ם
איציק וולף
גורם אמריקני בכיר אמר לניו-יורק טיימס ולוושינגטון פוסט כי מאמצי התיווך של ג'ון קרי הגיעו למיצוי    אם הצדדים לא יעשו צעדים משמעותיים - לא ישוחרר המרגל הישראלי פולארד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il