פירושים רבים ניתנו ל-"והיא שעמדה לאבותינו ולנו..." - החילונים שבינינו שרים בליל הסדר את הקטע הזה וממשיכים הלאה. מסתבר שבמגזר הדתי הקטע הזה נחשב כאחד הקטעים המרגשים ביותר בהגדה של פסח.
הפירושים הרבים מתייחסים לשאלה המרכזית - "מי" עמדה לאבותינו ולנו? יש האומרים "והיא", זאת זכות אבות ויש האומרים כי זאת ברית אבות, כי ברית אבות מעולם לא תמה. להלן סיפור מרתק ופירוש מעניין לאותה שאלה.
הסיפור - מלבד הנוסטלגיה הקשורה במשפחתנו לפירוש
מאיר נתיב שנכתב על-ידי אבי אבותיי הרב
מאיר להמן לפני מאה שנה, כמשפחה חילונית אנו נוטים להתייחס אל ליל הסדר כאירוע שיש בו בעיקר נוסטלגיה משפחתית - שולחן הפסח, הברכות, הקושיות, שירים ומאכלים.
רק לעתים רחוקות מוצאים אנו רלוונטיות לכאן ועכשיו בדברים המובאים בהגדה או עניין מיוחד אחר בהגדה כאשר מישהו מביא לשולחן הגדה עם איורים מיוחדים בנוסח מודרני או עתיק. לכן חשוב לי לציין שהרשימה הזאת על "והיא שעמדה" לא הייתה נכתבת אלמלא הפנה אותי ידיד המשפחה ואדם יקר,
צבי כהאן מכפר פינס, לפירוש "מאיר נתיב" שחיבר הרב מאיר להמן להגדה של פסח, ולפסוק "והיא שעמדה לעבותינו ולנו".
הסיפור שבתוך הסיפור: את צבי הכרתי ממש לאחרונה,
בעקבות רשימה שפרסמתי לקראת פסח שנה שעברה ובעקבות
רשימה נוספת שפרסמתי לאחר מות דודתי, חנה קרסיק ז"ל, שאותה הכיר בילדותו. מסתבר שהיה קשר בין משפחתי שבמיינץ לבין משפחתו בתחילת המאה ה-20, אבל זהו סיפור בפני עצמו. אשאיר אותו לפעם אחרת.
בכל מקרה, לא אצא ידי חובתי בלי לציין שצבי הכיר את אבותיי במיינץ (מגנצא) שבגרמניה טרם עליית המפלגה הנאצית לשלטון, וחווה על בשרו את הימים האחרונים של קהילת מיינץ ואת "ליל הבדולח". לזכותו של צבי ייאמר שהוא טרח לכתוב ולפרסם מאמר חשוב המתעד את ימיה האחרונים של קהילת מיינץ לפני שנכחדה:
העשור האחרון בחיי הקהילה החרדית במגנצא (הערה: ניתן להגיע אל המאמר דרך הקישור).
לענייננו - צבי
הוא אספן בלתי נלאה של הגדות של פסח. ברשותו
כמאתיים וחמישים הגדות לפסח ועוד ידו נטוייה. צבי הוא לא רק אספן. הוא גם יורד לשורש ולמהות הכתוב בהגדה ובשמחה חולק את ידיעותיו עם מי שמעוניין בהן. שמחתי כשצבי קרא את הרשימה שלי על ערך החרות -
חרות מוסרית - וסיפר לי שגם הוא עלעל בזמן האחרון בפירוש מאיר נתיב. בתוך כך - מצא לנכון להפנות אותי ללב העניין - הפסקה שמתחילה במילים "והיא שעמדה", שבאה מיד אחרי הסיפור על ההבטחה שקיבל אברהם מהאלוהים.
"והיא" - לפי פירוש מאיר נתיב:
"ו" - כנגד ששה סדרי משנה: תורה שבעל פה
"ה" - חמישה חומשי תורה שבכתב
"י" - עשרת הדברות, הכוללים את יסודותיהם המוסריים של חיינו.
"א" - הקב"ה.
אומר בעל הפירוש כך - כאשר נקיים את האמור בתורה שבכתב, על-פי הנמסר לנו בתורה שבע"פ, כאשר עשרת הדברות ינחו אותנו בכל מעשינו, ונדבק בה' - אז לא יוכלו כל שונאינו להרע לנו, כי "ה' מצילנו מידם".
אני מאחלת לכל קוראיי חג פסח שמח וסדר פסח כהלכתו