הפוסט של מורן בר, מנכ"ל Geektime, מיום שישי המשיך להציק לי עוד הרבה אחרי שסיימתי לכתוב גם את
דעתי.
תקציר האירוע למי שלא עודכן – האקסלרטור של בוגרי 8200 שפעל מבת ים הודיע על הגירה לתל אביב, כי שם הסצינה ושם יותר נוח.
מורן ביקרה בחריפות את הצעד והעירה שהיום יש ככל הנראה יותר אקסלרטורים מסטארטאפים ושתפקידם להוביל ולא להיות מובלים. שסטארטאפ טוב, עם רעיון מוצלח, יכול להתפתח מצויין גם במחסן נידח ואינו זקוק למכונת אספרסו מתוחכמת.
אני הוספתי שכל העיסוק היום בסטאטאפים הוא רק סביב הכסף. הפתרון פחות מעניין. כלומר הוא נחמד וזה, אבל אם אין מאחוריו אנג'ל מסקרן או השקעה משמעותית, התקשורת תמנע מלכתוב עליו. סיפרתי שבדיוק באותו בוקר שלחתי מייל ללקוח פוטנציאלי ובו ביקשתי פירוט של היקף ההשקעה ופרטים על זהות הגורם המשקיע, הרבה לפני המידע על מהות השירות, וכן, זה מתסכל.
האם באמת בלעדי נתונים פיננסיים סטארטאפ לא ראוי לסיקור? לטעמי בטח שלא. אולי אפילו עדיף להמנע מהנתונים האלה. למה לא להתמקד בסיפור ובחוויה שהוא מציע לנו? האם הכסף זה כל מה שמעניין?
התזה הזו שלחה אותי לבדוק איזה הודעות לעיתונות הוצאתי עבור סטארטאפ ממוצע וקטן מרעננה בשם waze ב-2009 ו-2010. בסך-הכל 4 וקצת שנים אחורה. לא שנות דור ולא נצח. אכן, הזיכרון לא בגד בי. באף אחת מההודעות שבהן טיפלתי לא היה אזכור לכסף. לא לסיד לא למשקיעים. כלום. נטו חדשות ומידע מפעילות החברה.
במאמר מוסגר אציין ש-waze הושקה כבר ב-2008 אבל ההשקה לא הייתה טובה. אני לא יודעת מה היה שם, לא הייתי מעורבת. בפועל, השירות היה מוכר ליודעי ח"ן בלבד, משתמשי אייפון שאז עוד לא היו המונים רבים במיוחד והביקורות מהם היו קשות, דבר ששלח את החברה לחשב מסלול מחדש.
ההודעה הראשונה שהפצתי עבור waze בדצמבר 2009 הייתה על פתיחת ה-API למפתחי WEB ו
סלולר. הודעתי על
משחק רשת חדש שנועד לעזור ל-waze למפות מהר יותר את כבישי הארץ. דיברנו על הסכם שת"פ עם ספקית שירותי מיקום באקוודור, לחשתי על אוזנו של עיתונאי אחר שמתחיל כבר מיפוי עצמאי של משתמשי waze בסין, דיברנו על זכיות ופרסים שקטפה החברה בתערוכות ואירועים בינלאומי,
התראיינו לגלובס והשתלבנו בכתבות רוחב והשוואה בין שירותי ומוצרי ניווט (מצטערת, הרבה מהלינקים משומה כבר לא זמינים).
באף מקום לא דיברנו על כסף. זה לא היה האישיו בכלל. האם הסיקור היה חסר? האם מישהו הרגיש שלא מספקים לו את כל המידע? לא חושבת. התקשורת דיווחה עניינית על השירות ולא התעסקה במסביב.
אני לא יודעת מתי זה קרה שדיווח על פעילות של סטארטאפ הפך תלוי וקשור כ"כ בשאלת הכסף אבל אם אנחנו באמת רוצים לתחזק כאן סטארטאפ ניישן, אולי כדאי שבאמת נעצור, נחשב מסלול מחדש, ונתעסק בשירות שהוא מתכוון להציע לנו, במקום בכמה המשרד שממנו הוא פועל מעוצב וכמה כסף השקיעו בו. לפחות בשנה-שנתיים הראשונות לפעילותו.