X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"העם" רצה את היטלר ואת הנאציזם בכל נפשו ככה זה - הרוב יחשוב ויאמין תמיד במה שאומרים לו, ואת מותר האדם, את צלם אלוהים שבו, עדיף לחפש אצל המיעוט הנון-קונפורמיסטי, זה שאינו הולך בתלם ומוכן לשלם על כך את מלוא המחיר
▪  ▪  ▪
מצחיק אותם?

יצאנו מגרמניה, אני, ילד כמעט בר-מצווה עם הורים ואחות בסוף שנת 1938, לאחר שחווינו את ליל הבדולח. בגלל טעות ב"סרטיפיקט" (רישיון העלייה המנדטורי) נשמט שמה של הסבתא שגידלה אותנו, ואמי הייתה בטוחה, שעם הגיעה ארצה תתקן את הטעות וסבתא תתאחד עם המשפחה. נשארו מאחור גם דוד ודודה עם ילדם בן ה-9 שהייתה להם אפשרות לצאת לפאראגואי, אבל "הדוד קרל" תמה, מה יעשה שם 'בין האינדיאנים', בעוד שכאן כולם מכירים ומחבבים אותו...
אבי ואחיו - אמידים, בעלי חנות רהיטים - ביקרו בארץ בשנת 1935 כתיירים. כן, תיירים עם מצלמות! הם הביאו איתם 'מזמרת הארץ' - סיגריות "דובק", עבודות בצלאל ובהן מגילת אסתר יפהפייה מגולפת מעץ זית, וגם שלל תצלומים שלא היו מביישים תערוכה ציונית. בבית הכנסת המפואר שלנו, כולם התפעלו.
אגב, בית הכנסת: עוד הספקתי לראותו מופצץ ושרוף אחרי ליל הבדולח, והיום לא נותר ממנו אלא זכר בדמות אנדרטה, שיופייה מכאיב.
ובכל זאת, ב-1935 החליטה המשפחה להישאר בגרמניה, ומסיבות כבדות משקל כגון יתושים ובישול בפרימוסים. כן, זו רשימה על קוצר הראייה וקוצר ההבנה של האדם בחברה, האדם ההולך עם הזרם.
עד פרוץ המלחמה הקדישה אימא את חייה לניסיונות נואשים להציל את סבתא ולא הצליחה. סבתא גורשה לפולין ושם נרצחה. גם הדוד ומשפחתו נרצחו בפולין. עד יום מותה, בגיל 90 כמעט, הרעילו רגשי אשמה את חייה של אמי.
בסערת נפש אני מסתכל בתצלומי "אבני הנגף" ("שטולפרשטיינה") של בני משפחתי המומתים - כך קוראים הגרמנים לאבני הרצפה ממתכת שהתקינו ביוזמתם ברחובות, פתח בתיהם לשעבר של יהודים שמשם הוצאו בדרכם האחרונה - עם תאריך הגירוש, תאריך הרצח ומקומו.
צחוק רם
את המחקר עשו תלמידות תיכון במסגרת תוכנית חינוכית ארצית, עשו... ברצינות וביסודיות גרמנית. אני מסתכל באבנים ואינני יודע את נפשי, רק גופי מגיב - בצמרמורת.
אני זוכר את המראות של ההמונים הגרמנים המשולהבים והמהופנטים, כל אימת שהיטלר ביקר בעיר ואני נאלצתי להתייצב עם הכיתה בצידי הכביש ולהרים ידי ביחד איתם. כשנסענו לארץ דרך אוסטריה שלאחר ה-"אנשלוס", ראינו מדינה שכולה טובלת בדגלים האדומים עם צלב הקרס. "רצון העם"? "העם" רצה את היטלר ואת הנאציזם בכל נפשו. ככה זה - הרוב יחשוב ויאמין תמיד במה שאומרים לו, ואת מותר האדם, את צלם אלוהים שבו, עדיף לחפש אצל המיעוט הנון-קונפורמיסטי, זה שאינו הולך בתלם ומוכן לשלם על כך את מלוא המחיר.
לימים, אולי 15 שנים קצרות אחרי המלחמה, נקלעתי לרגל עבודה לעיר מינכן שנחשבת לערש הנאציזם וראיתי שם סרט קולנוע שהורכב כולו מיומנים ישנים שהציגו את היטלר בכל שיחו ושיגו, ובעיקר - נואם. מה שריתק והפליא אותי הייתה תגובת הקהל: צחוק רם, צחוק
עליז ומשוחרר של לעג בריא, שפוי ונורמאלי לנוכח התנועות, העוויתות וההעוויות ההיסטריות של מי שרק לפני זמן קצר היה ה-"פיהרר" האחד ואין בלתו שלהם, שמילתו הייתה פקודה ופקודתו -קודש. אז מי הוא "העם הגרמני" - ההמון שצעק "הייל" או אולם הקולנוע שפרץ בצחוק, בעצם...על עצמו?
ומי אנחנו? המיליונים שיכלו להציל את עצמם אלו רק פקחו את עיניהם, ולא רצו? או קומץ "המשוגעים" שהלכו אל ארץ מפגרת וחרבה בעקבות חלום עתיק, מיעוט קטן שקצת לעגו לו וקצת ריחמו עליו, ובכל זאת - ממנו כל מה שיש לנו היום?
יש לקחים מן האבחנה הזאת לא רק ליום השואה. טובים הם לכל ימות השנה.

תאריך:  30/04/2014   |   עודכן:  30/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי אנחנו?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למר העצני ל"ת
יפה ומעניין.  |  30/04/14 11:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
נסים גבאי
רבות התלבטתי אם ראוי להגיב לנאומו חוצב הלהבות של נתניהו ערב יום השואה ב"יד ושם" – לנוכח פני האומה    מצד אחד ראיתי מולי ראש ממשלה כושל שמחזיק בנושא הכי כואב לעם ישראל כקלף הישרדות פוליטית, ומנגד ידעתי כי ביטחון ישראל אינו נושא פתוח לוויכוח
אריה גל
חשוב לזכור כדי למנוע את השואה הבאה    אבל נראה שתשובות ל"איך למנוע" יש כמספר המשיבים...
רועי אורן
התוכנית גובשה על-ידי ועדה המשותפת למשרד החינוך ולבית הספר הבינלאומי להוראת השואה של יד ושם, שבה ישבו מומחים מתחום הוראת השואה, צוותים חינוכיים, פסיכולוגיים ויועצים חינוכיים
מרק בריל
לראות ולא להאמין...
חוה מרגול
רשימות נוספות
לשרוד את השואה  /  מחלקה ראשונה
אם תישאר בחיים  /  מחלקה ראשונה
"הסלחנות לאירן - כמו הסלחנות לנאצים"  /  עידן יוסף
ניצול ניצולי השואה  /  יוסי קרמר
חוויות אישיות  /  עפר דרורי
חנה יעוז קסט - מילים לזכרה   /  הרצל חקק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il