X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאמר זה עוסק בעובדות מפרטות ופשוטות: מדוע הרעיון של מדינת אש"ף לא יעבוד כאן
▪  ▪  ▪
העיר העתיקה בירושלים [צילום: AP]

אשליית "פתרון שתי מדינות לשני עמים" - I

אשליית "פתרון שתי מדינות לשני עמים" - II

אשליית "פתרון שתי מדינות" – III

אשליית "פתרון שתי מדינות" IV

אשליית שתי המדינות – V

אשליית "פתרון שתי המדינות" VI

VII אשליית שתי המדינות

אשליית שתי המדינות VIII
ה פָּרָדִיגְמָה של מזרח התיכון החדש: התנדנדות נחישות אמריקנית?
ההתנגדות הפומבית שנתן אובמה לירושלים מאוחדת, ממקדת באופן טבעי את תשומת הלב לעמדות ופעולות אחרות שהוא נקט המבשרות רעות ליחסי ארה"ב-ישראל: ההתנצלות הרהוטה בקהיר עד לדברי שבח והלל המשתפך לעולם המוסלמי, עם ביקורת נוקבת לישראל: היחס המאוד מכבד שהוא מפגין במפגשים שונים עם מנהיגי ערב, בהשוואה ליחס הבוז וחוסר כבוד שהפגין פומבית כלפי ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו: תמיכתו בהקמת המסגד בגראונד זירו: הדרישות התוקפניות הנשנות מישראל בלבד, בזמן שהוא מחזר אחר טרוריסטים שישראל צריכה להתמודד מולם בכל יום. נראה גם שהנשיא אובמה מתעלם מן התחזית העגומה ש"פתרון שתי המדינות" יקדם ביעילות את אסטרטגיית "תוכנית השלבים" של אש"פ להשמדת מדינת ישראל.
ומטריד מכל: הושטת היד הדיפלומטית של אובמה לאירן הוכחה ככישלון טוטאלי: כל הסנקציות של ארה"ב והאו"מ לא יביאו לידי כך שאירן תוותר על רדיפתה לחימוש גרעיני, מה שמשאיר אותנו תלויים במצב של "הכלה". אבל זה יהיה מאוד קשה, אם לא בלתי אפשרי להכיל אירן גרעינית, הכוח הדומיננטית במזרח התיכון עם השפעה גוברת מעבר לכך. ומניסיונות קודמות של התעלמות פשוטה מהחלטות או"מ רציפות וגינויי ארה"ב ללא כל תגמול מרתיע מתאים, לא תהיה לאירן כל חשש מפני תגובה אמריקנית או מהקהילה הבינלאומית לשום פעולה עתידית שתנקוט.
הסימנים מבשרי הרעות של אירן גרעינית ברורים, מאיימים ומרחיקי-לכת. ישראל, ה"שטן הקטן" נמצאת על הכוונת להשמדה מיידית, אך האיום המוצהר תדירות לא מצטמצם למזרח התיכון, אלא בדרך זו או אחרת כוונת אירן להרחיב את טווח הקטלני שלה ולהגיע ל"שטן הגדול" – ארה"ב.
למרות ההבטחה המילולית המזדמנת שה"קשר של ארה"ב-ישראל אינו ניתן להפרה", אם נשפוט לפי מעשיו, נראה שהנשיא אובמה הראה מעט מאוד אכפתיות לאיום הקיומי לישראל ע"י אירן חמושה גרעינית וכיצד זה ישפיע על האינטרסים הביטחונים של ארה"ב. במקום זה, הוא הזהיר את ישראל מלקיחת פעולת מנע הגנתית כדי להדוף את האיום מאירן. אך לאפשר לאירן להתחמש גרעינית והתחנפות לטרוריסטים ולמדינות חסות שלהם, בזמן שהוא מתכחש להתחייבות הייחודית של ארה"ב להגן ולקדם חרות בעולם, הנו בלתי קביל מוסרית ואסטרטגית.
במבט כולל, השגות שליליות אלו מעוררי דאגה לכל מי שאכפת לו על הביטחון והעתיד שלנו ושל ישראל. הם מובילים למסקנה מאוד מטרידה. למרות יחסים ארוכים ומועילים הדדית, והאשורים הרטוריים, ביטחון והישרדות של ישראל נראים פחות חשובים לנשיא אובמה מאשר טיפוחו הנלהב של העדפה ערבית-מוסלמית.
הפָּרָדִיגְמָה הזאת מתפרשת במזרח התיכון ובאזורים אחרים כסימן נוסף לנחישות הדועכת של ארה"ב ונטישת תפקידה ההיסטורית ככוח סטרטגי מוסרי ועוצמתי. ההבחנה הזו מחזקת לא רק את אויבי ישראל אלא גם את אויבנו: אל-קעידא, הטליבאן, אירן, ורשת האימה של טרוריסטים של האיסלאם הקיצוני שהצהירו מלחמה עלינו כדי לקדם את השאיפות הפוליטיות ותיאוקרטיים שלהם.
המציאות העגומה הזאת קוראת תגר על אשליות המתחסדות של "פתרון שתי המדינות". הם מאותתות לסכנות הטבועות במאמצים ל"פתרון" מהיר ופשטני לסכסוך שמושרש בתיאולוגיה פוליטית מוסלמית-ערבית, ושאינו עניין פשטני של "שטחים". בשביל אינטרסים ביטחוניים שלנו, המציאות על פני השטח קוראת לחידוש התחייבות נחושה של ארה"ב למנהיגות מוסרית במלחמה נגד טרור איסלאמי ואיום של אירן גרעינית. זהו עדיין התקוה הטובה ביותר ליציבות חיונית, ובסופו של דבר לשלום בר-קיימא באזור המסוכסך ההוא ובעולם בכלל.

IXאשליית פתרון שתי המדינות

1 הקמת מסגד רב קומות בגראונד זירו היה מתפרש במזרח התיכון ומעבר לו כעדות מנצחת להצלחת הטרוריסטים ב-11/9. השם "בית קורדובה" מזכיר את הניצחון הערבי בקורדובה, ספרד, ואת ההמרה המהירה של הכנסיה שלו למסגד, בדיוק כפי שבניית שני המסגדים שנבנו בהר-הבית המקודש ליהודים סימן את כיבוש הערבי בירושלים.
2 ראה: תסמונת אוסלו, ד"ר קנת לוין, סמיט וקראוס, 2002
3 ירושלים – עיר אחת לא מחולקת", מאמר מערכת בעיתון הבוסטון גלוב, 22 ליולי, 2009
4 OUTPOST, מאי, 2010
5 ה-WALL STREET HOURNAL יולי 8, 2010
כותב המאמר הוא מנהל סוכנות מקור ישראלי, המרכז לחקר המדיניות המזרח התיכון
תאריך:  04/05/2014   |   עודכן:  04/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אשליית "פתרון שתי מדינות לשני עמים"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לא אשלייה אלא מזימה
אבי כהן  |  7/05/14 11:38
2
מאמר חשוב ומרחיב אופקים. חבל ל"ת
שהוא כה ארוך.  |  9/05/14 08:47
3
לידיעת שר החינוך ומורי ישראל
בבתי הספר.  |  5/07/14 08:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
מרדכי ליפמן
השואה והנכבה: כל השוואה יסודה בסילוף ההיסטוריה. גורלות הפליטים בשני העמים, נעו על צירים שונים בזמן ובמרחב. צירים שלעולם לא נפגשו ולא ייפגשו
מתי דוד
המדובר ברשת מסועפת של עשרות עמותות וארגונים הפועלים בישראל כארגונים הומנים, סוציאלים, משפטיים, חינוכיים ותחת מגוון של שמות כיסוי והטעיה. ארגונים אלה ממקדים את פעילותם בנושא הסכסוך הישראלי פלשתיני, תוך הצגת עמדות פרו-פלשתיניות
אסתר שניאורסון גרי
כל נביאי השקר הגודשים את כלי התקשורת אינם חדלים מלרחרח באפם בתקווה שאולי יעלו על עקבות לניחוחות של שלום. והנה כעת הם חוששים, מה יקרה לשלום האבוד? מה יהיה אם ייכרת הענף עליו יושבים אבירי השלום
מנשה שאול
מה הבעיה להתפייס? הם עשו זאת פעמים רבות
יובל ברנדשטטר
אונר"א, שהוקם כדי לשמר את האיבה ה"פלשתינית" לישראל, הוא אחת הסיבות להישרדותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il