X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
דירות נופש למגורים? (ב')

גרת - שילמת

במקרה בו ברור שדירות נופש שימשו בניגוד לחוק לצורכי מגורים, יש למנוע מן החוטאים לצאת נשכרים בדמות הטבה במס רכישה. ועדת הערר מצאה שתי דרכים להבטיח זאת
▪  ▪  ▪
המרינה בהרצליה [צילום: אתר עיריית הרצליה]

לאחר הדיון העקרוני שנסקר בחלקו הראשון של המאמר, קבעה ועדת הערר, כי אין מחלוקת שהדירות יועדו, הן על-פי התב״ע והן על-פי היתר הבנייה, לנופש בלבד וברי שהן שימשו בפועל למגורים ולא לנופש בניגוד לייעודן התכנוני. למרות שלטענת העוררים הרשויות התעכבו וטרם קבעו מנגנון להסדרת אופן השימוש בדירות כדירות נופש, כבר נפסק בבית המשפט העליון בעניין חכים (ע״א 1046/12, חכים נ' מנהל מיסוי מקרקעין נתניה), שאין בעצם עיכוב פרסום ההנחיות כדי להעלות או להוריד מערכן של דירות אלו או להתיר מגורי קבע בדירות נופש.
מכאן עולה, שהעוררים אכן הפרו את החוק בכך שעשו שימוש בדירות הנופש למגורי קבע. השאלה האם במצב דברים כזה, יש לפנות לכללי הצדק הטבעי ולהחיל אותם באופן כזה שלא ייצא חוטא נשכר. האם קריאתו של אליהו הנביא "הרצחת וגם ירשת?!" היא מוסרית בלבד או נורמה משפטית מחייבת?
אין חולק, כי עמידתם של העוררים במבחן הסובייקטיבי נובעת במישרין מהפרת החוק שבוצעה על ידם. יש בעייתיות מוסרית במתן הטבת מס לעוררים, שהרי הפרת החוק (השימוש בדירות הנופש למגורי קבע) היא שאפשרה להם לעמוד במבחן הסובייקטיבי הנדרש להוכחת מהותה וסיווגה של הדירה כ״דירת מגורים״, ובכך נוצרה, לגרסתם, זכאותם לקבלת הקלה במס רכישה.
כמו-כן, הכרה בדירותיהם של העוררים כ״דירות מגורים״, תיצור מצב אבסורדי של הפליה לרעה של ציבור שומרי חוק אל מול מפרי חוק. מפרי החוק, אשר השתמשו בדירות הנופש למגורים מעבר לתקופה המותרת - יהיו זכאים לכאורה ליהנות מהקלה במס רכישה; ואילו המצייתים לחוק, אשר הקפידו להשתמש בדירותיהם על-פי ייעודן התכנוני - לא יהיו זכאים לקבל הקלה זו. המדובר בתוצאה אבסורדית ובלתי מתקבלת על הדעת, אשר עלולה לעודד בעלי דירות נופש להפר את החוק שהרי בכך ייצאו נשכרים.
לכן נקבע בעניין אניש, כי ניתן להחיל את העיקרון "שלא ייצא חוטא נשכר" כנורמה משפטית מחייבת בשתי דרכים. האחת היא הוספת מבחן שלישי, אשר יתווסף לשני המבחנים הקיימים (האוביקטיבי והסובייקטיבי) לעניין הגדרת ״דירת מגורים״. על-פי מבחן זה, דירה תיחשב כ״דירת מגורים״ רק כאשר ייעודה התכנוני הוא ל״מגורים". מבחן זה מוביל לתוצאה שאין החוטא יוצא נשכר.
השנייה: מתן פרשנות מרחיבה למבחן האוביקטיבי המתייחס להגדרת המונח ״דירת מגורים״. (ועדת הערר ציינה במאמר מוסגר, כי בעבר נקבע שזהו ״מבחן המתקנים הפיסיים״ הקובע, כי יש לבחון האם הדירה מיועדת ומשמשת בפועל למגורים. בהמשך הדרך הרחיב בית המשפט העליון מבחן זה לרכיבים נוספים, ובכלל זאת מצבו התכנוני של הנכס: ע״א 237/87, ניצה גולן נ' מנהל מס שבח מקרקעין; ע״א 2170/03 שכנר מ' מנהל מס שבח מקרקעין; וכן בעניין חכים).
אמנם מרביתה של הפסיקה לעניין המבחן האוביקטיבי עוסקת בהגדרת "דירת מגורים" לעניין החיוב במס שבח ולא בהקשר של מס רכישה, אך בעניין אניש נקבע, כי יש מקום להחיל אותה גם על המבחן האוביקטיבי לבחינת המונח ״דירת מגורים״ לעניין החיוב במס רכישה.
שיקולי הצדק הטבעי
לנו נראה, כי ההחלטה בעניין אניש אכן נבעה משיקולי הצדק הטבעי ומנקודת המוצא הבלתי צודקת שעלולה להביא למצב דברים בו ייצא חוטא נשכר בגין חטאיו. לאור ההיבטים השונים שיש לבחון ברכישת דירת חלומות, רצוי וכדאי על-מנת שהרכישה גם תהיה משתלמת כלכלית, להתייעץ עם אנשי המקצוע העוסקים בתחום.
מעבר לכך נוסיף ונציין, כי לעמדתנו על-אף שצדקה ועדת הערר בקביעתה בעניין אניש, הרי שאין זה מתפקידה לעשות את מלאכת המחוקק. מוטב שהמחוקק ישים ליבו לעניין זה, בייחוד לאור המצב השורר כיום, בו אנו מתעדכנים חדשים לבקרים בהצעות חקיקה לשינויים בחוקי המס. אין מדובר במקרה פשוט, והעדר חקיקה ברורה ומסודרת עלול להביא לתוצאות בלתי רצויות ולחטוא לתכלית החקיקתית הרלוונטית.
לרוב, פשטות ובהירות הם תנאי ראשון לשקיפות וליעילות כלכלית. לצערנו, חוקים סבוכים, עמוסי תנאים ופרטים מורכבים, יגרמו דווקא לתמריץ שלילי ולהגברת התפתחות תופעת המאכערים, דבר שאינו ראוי ורצוי. אי-לכך אנו סבורים, כי המציאות מחייבת להתייחס בכובד ראש לחקיקת חוקי המיסוי בכלל ולסוגיית דירות הנופש בפרט..

תאריך:  09/06/2014   |   עודכן:  09/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בתים משותפים
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שיטת הבחירה הנוכחית של נשיא המדינה היא הרע במיעוטו. בחירות כלליות יעלו מאות מיליוני שקלים ולא יהיו נקיות יותר, והצבעה גלויה בכנסת תמנע מהח"כים לבטא את דעתם האמיתית. מה שכן צריך, הוא צינון בין תפקיד פוליטי לתפקיד הנשיא ופרסום הצהרות הון של המועמדים
אברהם פכטר
בחירת נשיא למדינת ישראל, מגיעה לישורת האחרונה והעצובה. המועמד של מפלגת העבודה פואד בן-אליעזר, הסתבך בחקירה פלילית ואם יש אמת בחדשות הוא סיים את המרוץ בצורה מעוררת חשד לעסקנות פוליטית    הזדמנות היסטורית נשיאותית - למפלגת העבודה ולכלל האופוזיציה להתאחד סביב מועמד א-פוליטי דוגמת פרופ' שכטמן או השופטת העליונה דליה דורנר
ראובן לייב
ההיסטוריון גד נחשון קובל על כי נוהגים לגמד, ללא הצדקה, את ממדי גורלם המר של יהודי ארצות ספרד וצפון-אפריקה בתקופת השואה, בהשוואה לאלה שהיו נחלתה של יהדות ארצות-אשכנז
שבתאי עזריאל
ועדת "בזרוע נטויה" להגברת אמון הציבור במערכת המשפט, החליטה בישיבתה מהשבוע על מהלך מהפכני. בית המשפט "העליון", ייקרא מעתה "האליון". בפרוטוקול נכתב ש"ככה ישתכנעו גם גדולי המפקפקים, שיש להתייחס לשופטים כאל בני אלים". מה יש פה לדבר? רעיון מנצח!!
עמוס אריכא
פסק זמן נדרש לחשב מחדש את משקל "נבחרינו", ולאפשר לח"כים הזדמנות אחרונה לחזור לשפיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il