X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת ציצית והאיסור הכלול בה להסתכל על דברים אסורים, מלמדים אותנו מה משפיע על אישיותו ומעשיו של אדם: הבגד שהוא לובש ומה שהוא רואה. בעידן בו הפתיחות הפכה להפקרות, הדברים רלוונטיים יותר מתמיד
▪  ▪  ▪
"ולא תתורו" [צילום: פלאש 90]

בסופה של פרשת שלח לך אנו קוראים את פרשת ציצית, הנאמרת מדי יום בתפילה, כחלק מקריאת שמע. התורה מסבירה שמטרתה של מצוה זו היא "וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה'" - על-ידי הציצית אנו נזכרים במצוות ה'.
מכאן אנו למדים, כי לבגד יש משמעות רוחנית. הוא איננו רק אמצעי לכיסוי הגוף. הפתילים הלבנים המוקפים בפתיל מיוחד בצבע תכלת מזכירים לנו את השמים ואת כיסא הכבוד, ועל-ידי כך אנו מבינים, כי אוסף המצוות איננו מקרי אלא מכוון מלמעלה.
יחד עם ציווי זה של הציצית, המלמד את האדם על החשיבות של הבגד כדבר שמלמד על העולם הרוחני בו הוא חי, התורה מוסיפה ציווי נוסף: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם". דהיינו, התורה אוסרת על האדם להסתכל בדברים אסורים. מדוע? חכמינו ז"ל אמרו: "העין רואה, הלב חומד והגוף עושה את העבירות".
יש באמירה זו יסוד פסיכולוגי יסודי וחשוב, המודחק פעמים רבות בחברה המודרנית. אם אדם חשוף לדברים שליליים, הוא בסוף עלול להיות מושפע מהם.
מדי יום מתפרסמים בכלי התקשורת דיווחים על מעשים שליליים רבים, חלקם המבוצעים על-ידי אנשים מפורסמים, וכולם מזדעזעים במין התחסדות: "איך זה קורה?". אבל כאשר כלי התקשורת, הסרטים וכל ההוויה התרבותית שלנו אפופים בהתנהגות שאין בה צניעות מינימלית, שאין בה נאמנות בסיסית, שאין בה זוגיות אמת אלא רצון לספק את התאווה המינית, אין להתפלא על כך, שצעירים ובני נוער ואף ילדים מבינים שזוהי מערכת היחסים בין גבר לאישה.
כך גם הלגיטימציה: "כל זמן שאתה לא פוגע באחר, מותר לך לפנטז את כל מה שעולה ברוחך". באה התורה ומלמדת אותנו יסוד נפשי בסיסי ביותר: האדם פועל בעקבות מחשבותיו הניזונות ממה שהוא קורא, רואה וחושב.
הנושא העולה כאן הוא חברתי. הרי איש איננו רוצה לחיות בחברה שקיימים בה שחיתות, מעשים שליליים, ניצול מיני, חוסר נאמנות בסיסי בין בני זוג, שאין בה ערכי משפחה בסיסיים העומדים על אדני הזוגיות העמוקה והבריאה שבין בני זוג. אבל בשם הפתיחות והרצון לאפשר חופש לכל, אנו יוצרים חברה החיה את המתח המיני בצורה מעוותת, מתח היוצר הפקרות מינית שאיננה מאפשרת בנייה של מערכת זוגית עמוקה ואמיתית.
התורה מלמדת אותנו שני דברים המשלימים זה את זה. הבגד מבטא את אישיותו של האדם ומזכיר לו מיהו. לכן גם האדם העומד מולך מושפע מן הדברים, כי מחשבותיו של האדם הם אלה שבסופו של יום גורמים לאדם לפעול ומחשבות אלה ניזונים ממה שיש מסביב. "עין רואה ולב חומד והגוף עושה את העבירות".

הכותב הוא ראש הגרעין התורני "בית מורשת" מעלה אדומים ומרבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  12/06/2014   |   עודכן:  12/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"העין רואה, הלב חומד"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לא תחמוד השער לכל העבירות -אבל
עיניה  |  12/06/14 16:18
2
סירוס האישיות בשם הפחד מעצמך
מורה נבוכים  |  13/06/14 04:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יוסף צבי רימון
לפני היציאה ממצרים מצטווה עם ישראל על הלוח העברי - משום שעבד מאבד את תחושת הזמן    הבה ונשמור על הלוח העברי, שהוא סממן של חרות ומנחה אותנו כיצד לא להשתעבד - לא לבני אדם ולא לאופנות
ערן כהן
התורה אוסרת עלינו מאכלות מסוימים לא משום שאינם טעימים או משום שהם מזיקים, אלא משום שמותר האדם מן הבהמה הוא היכולת להבדיל בין המותר לאסור. ולא רק במה שנכנס לפה, אלא גם במה שנכנס לכיס, וגם במה שיוצא מהפה
הרב זאב קרוב
המצה מסמלת את הענווה ולכן רק היא יכולה לעלות לקורבן - כפי שאנו קוראים בפרשת השבוע. הענווה היא גם מרכיב חיוני בשמחת אמת, כולל בפורים אותו נחגוג במוצאי שבת
הרב בועז גנוט
דווקא משה רבינו, שלא תרם דבר למלאכת המשכן, זוכה לכך שהקב"ה ידבר איתו - משום שמשה בוחן את המתנות בפרספקטיבה של המקבל ולא של הנותן
הרב יובל שרלו
הצורה בה נבחרו בצלאל ואהליאב לבנות את המשכן מהווה דוגמה מצוינת לבחור על-פי כישורים ולא על-פי קשרים, על-פי טובת הפרויקט והאינטרס החברתי ולא על-פי קירבה משפחתית
רשימות נוספות
כוונה בעשייה ובעסקים  /  הרב זאב קרוב
מאמינים, לא דתיים  /  הרב יובל שרלו
גואה זה כאן  /  הרב רפי פוירשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il