X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במאמר זה אתייחס לשלוש סוגיות מרכזיות - התסריט הידוע מראש, הניסיון הכושל לגלגל את האשמה לעבר הנערים והפתרונות האפשריים
▪  ▪  ▪
רק משום שעלו על טרמפ? [צילום: פלאש 90]

1. התסריט הידוע מראש
בעסקת שליט רבים התריעו על הסכנה הטמונה בעסקה, סכנה של קיבוע הרצון של המפגעים והחוטפים להמשיך ולחטוף, שכן, בסופו של יום העסקה היא סוג של מתנה לחוטפים בפרט ולטרור ככלל, מתנה בדמות מחבלים רבים אשר משוחררים מבתי הכלא. הטענה הייתה שהעסקה תפגע בהרתעה, שכן במקום להרתיע ולהלחם בטרור אנחנו מחלקים לו "ממתקים", מביאים לו מתנות, שלמעשה מעלים להם את המורל והמוטיבציה להמשיך ולנסות לחטוף.
לצערנו אכן כך קרה, ניתן לראות שלאחר עסקת שליט היו מקרים רבים של ניסיונות חטיפה שרובם נבלמו בזמן, אבל אחד לא נבלם. אחד שהכניס שלוש משפחות ומדינה שלמה למלחמה כנגד הזמן. במילים אחרות - היה זה היה רק עניין של זמן עד שמקרה כזה יקרה, מהרגע שהטרור הבין שהוא משתמש בנוסחה הנכונה לשחרור יקיריו מהכלא.
2. האם הנערים אשמים בחטיפתם בשל העובדה שככל הנראה עלו על טרמפ?
בתקשורת נרמז כי האשמה לחטיפה היא בנערים וזאת בשל העובדה שהם ככל הנראה עלו על טרמפ, אבל האם זאת באמת אשמתם? ובכן, להאשים את הנערים כי הם נחטפו בגלל שהם עלו על טרמפ או ניסו לעלות על טרמפ זה בדיוק כמו להאשים מישהי בכך שהיא נאנסה בגלל שהיא הסתובבה עם חצאית מיני - כאילו היא או הם הזמינו את התוקף עליהם. האמת היא קצת שונה, האמת היא שביהודה ושומרון אין תחבורה ציבורית נורמלית וקצת קשה להתנייד ממקום למקום והאמת היא שגם אם היו מחכים לאוטובוס או לרכב מוכר היו יכולים לחטוף אותם. למעשה אלו שירצו לחטוף יוכלו לחטוף בכל מקום, גם אם תחכו לבד לאוטובוס וגם אם תשבו סתם באמצע הרחוב, וסביר להניח שזה לא הכי משנה איפה אתם נמצאים שכן זה יכול לקרות בכל מקום כמעט בין אם זה בנגב, בערבה ובין אם זה בגליל (לא חסר דוגמאות למקרים אשר קרו בתוך "שטחי הקו הירוק").
הרי אם נחשוב על זה לעומק, מה מונע מרכב לעצור באמצע הנגב או באמצע הגליל או באמצע המרכז בשעות הערב ולחטוף נערים או בגירים שיושבים להנאתם בחוץ?
האם השלב הבא יהיה לעשות עוצר כללי בכל אזור בישראל? עוצר שאחרי השעה 10 בערב לא יוצאים מהבית? הרי, ישנו סיכוי שיחטפו אתכם אם תשבו ב-10 בלילה או ב-12 בלילה בחוץ, ויש גם סיכוי שיחטפו אתכם עם תשבו בתחנת אוטובוס לבדכם בעודכם מחכים לאוטובוס. אולי בכלל נפסיק לצאת מהבית, בשל כך?
3. האשמים האמיתיים
אז אם כך, נשאלת השאלה מי הם האשמים האמיתים בכל הסיפור? והתשובה יחסית פשוטה - בראש ובראשונה, האשמים הם החוטפים שבכלל העזו לחטוף את אותם הנערים. האשמים הם גם מנגנוני ההסתה אשר עובדים שעות נוספות בצד השני. שנית, האשמה נופלת גם על ממשלות ישראל אשר שחררו מרצחים בעסקות שבויים וזה כולל בין השאר גם את העסקה האחרונה כפי שהרחבתי בסעיף 1 (המשוואה די פשוטה - אם הם יחשבו שכדי להם לחטוף, שזה מביא להם משהו הם יחטפו. לעומת זאת, אם הם יחשבו שהם רק יפסידו ממהלך כזה הם לא יעשו אותו).
4. הפתרונות האפשריים
במצב של חטיפה (בתקווה שלא נדע עוד כאלו) ישנם פתרונות עדיפים לניהול הסיטואציה והם: מבצעים צבאיים והפעלת מנופי לחץ.
מן הצד האחר, במבצע צבאי שבו יש ירידה של כוחות המודיעין והלחימה לשטח (במינונים משתנים ובמובן כלשהו דומה למה שקורה עכשיו) ניתן מצד אחד לאסוף מודיעין בכדי להגיע אל החוטפים והחטופים ולהצילם, ומצד שני ניתן לגבות מחיר הרתעתי שיגרום לצד השני לחשוב פעמיים לפני שהם פועלים בדרך זו.
הפעלת מנופי לחץ: מהצד השני, ובמידה והדרך הראשונה לא עובדת(או בנוסף לה), ניתן לבנות מנופי לחץ "מלמטה למעלה", מנופי לחץ על האוכלוסייה שבסוף יגרמו ללחץ על ארגוני הטרור להפסיק את מעשיהם. בין מנופי הלחץ ניתן למנות: עוצר על אזורים רבים, אי-נתינת מעבר לעבודה בישראל, סגירת היישובים לעבודה מבחוץ, ניתוק מים חשמל, הרעת תנאי האסירים וכו.
בנוסף, ומבלי לגרוע מהאמור מעלה, אולי הגיע הזמן לתכנן ביהודה ושומרון תחבורה ציבורית טיפה יותר יעילה שדומה יותר לזו שקיימת ברחבי הארץ.

תאריך:  16/06/2014   |   עודכן:  16/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חטיפת הנערים
אפרים הלפרין
בזמנים כאלה, יש לנו ציפיה והרגשה לאיחוד כוחות, להתמקדות סביב המכנה המשותף, ורבים מאתנו משלבים ידיים ומצטרפים לציפיה, לתפילה או איך שתקראו לזה, לשלומם של הבנים    רבים מאתנו ואני עם כל קרובי ומשפחתי בתוכם, אך לא כולנו, בייחוד לא ה"אחים"
איתן קלינסקי
אני מתפלל, שמהר מאוד יוחזרו שלושת הנערים לחיק משפחותיהם, ושנזכה לשעת רחמים ושעת רצון לראות את הנערים בבתיהם. אני גם מתפלל, שמהר מאוד תתעשת החברה הישראלית ותפנים, שחייבים לשים קץ למציאות של 47 שנות שליטה על עם אחר
איתמר לוין
לא על המחדלים שכולנו מדברים עליהם, או לא רק עליהם, אלא על השקר הבוטה של דוברות המשטרה, לפיו דנינו איחר לשוב ארצה משום שלא היו טיסות    שקר כזה נעשה מתוך הנחה שזה מה שהמפכ"ל רוצה, אם לא בהוראה מפורשת ממנו
רותי איזיקוביץ
אם רוצים הוכחה לכך שצה"ל אינו צבא כובש, אפשר לדלות מן ההיסטוריה התנהגות צבא כיבוש במקרה דומה של חטיפה. כדי לא להסתבך עם החוק שאולי כבר התקבל ואולי עומד להתקבל, לא אנקוב בשם צבא הכיבוש, מושא ההשוואה, גם אם כיוונה הפוך
ראובן לייב
מה שאירע בסוף השבוע לשלושת בחורי הישיבה מגוש עציון הוא רק סימפטום למה שקרה, קורה ויקרה, כל עוד ימשיכו תלמידים, חיילים וסתם "חתיכות" שמחפשות הרפתקאות, להזדקק להסעת-חינם, שבסופו של דבר עלולה לעלות ביוקר
רשימות נוספות
פנייה למזכ"ל האו"ם: התערב במשבר חטיפת הנערים  /  איציק וולף
בת גלים שאער: "להתפלל ולהיות ביחד"  /  עידן יוסף
פעילות בחברון; נעצר יו"ר הפרלמנט  /  עידן יוסף, איציק וולף
לא הזמן להתחשבנות  /  צ'לו רוזנברג
מטומטמים ואדישים  /  איתמר לוין
שלושה חטופים, שלוש משפחות ועם אחד  /  ציפורה בראבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il