X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לכאורה, שינוי סמנטי - אך בפועל שינוי רב משמעות: הצעת חוק קוראת לשנות את תוארו של רשם ההוצאה לפועל ל"שופט אכיפה"
▪  ▪  ▪
יותר כבוד

ח"כים רבים חתמו על הצעת החוק של ח"כ יואב בן-צור, לפיה יוחלף תואר "רשם ההוצאה לפועל" או כפי שכונה בעבר "ראש ההוצאה לפועל", ל"שופט אכיפה". כותב שורות אלו היה מיוזמי החוק.
לדברי בן-צור, הצעת החוק באה לעשות צדק היסטורי עם הירושה במערכת המשפט שקיבלה מדינת ישראל מימי המנדט ולבטל את המונח "רשם", לכל הפחות לעת עתה ברשות האכיפה והגבייה, שהיא רשות נפרדת כיום ממערכת בתי המשפט. בפועל נושאי תפקיד זה כשירים לכהן כשופטים ועליהם לעבור את הוועדה למינוי שופטים. וזה לא רק במישור הפורמלי, אלא גם המעשי: סמכות רשמי ההוצאה לפועל היא שיפוטית בחלק ניכר מההליכים המובאים לפתחם, כטענת "פרעתי" ועוד.
חיזוק מעמדם של הרשמים יהווה אף חיזוק למערכת בתי המשפט כולה, כאשר אכיפת ביצועו של פסק דין יינתן על-ידי שופט על כל המשתמע מכך. כאשר אדם המשתמט מתשלום חובותיו יקבל לידיו צו הבאה בפני "שופט אכיפה", יש סיכוי טוב יותר שהוא יפנים את חשיבות הסמכות אשר בפניה הוא מובא, יותר מאשר הצו חתום בידי "רשם" - תואר ארכאי המשדר שלא בצדק סוג של תפקיד פקידותי גרידא.
יש לתקן את המצב הנוכחי, בו לרשם הוצאה לפועל יש סמכות דומה לשופט בית משפט שלום בנושאים מסוימים כגון טענת פרעתי ואף צווי מאסר בתיקי מזונות, אך הוא נקרא רשם ולא שופט. מה גם, שהדבר גורם שרשמים לא מכהנים תקופה ארוכה בתפקיד משום שהם מעוניינים בקידום לתפקיד שופט. תיקון החוק יגרום שהרשמים יכהנו תקופות ארוכות יותר ויצברו ניסיון רב ומקצועי.
ברמה היומיומית מקבל רשם ההוצאה לפועל החלטות תוך בחינת ראיות, ניתוח עובדות, קביעת מהימנות - והכל תוך התבססות על הדין וההלכה הפסוקה. גם בכך הוא מבצע עבודה שיפוטית לכל דבר.
פרט לארבעת סעיפי הסמכות השיפוטית המסורתיים שבחוק (הדיון בטענת "פרעתי", חיוב הנאמן וצד ג' בתשלום חוב פסוק, וחיוב כונס הנכסים בפיצוי בגין נזק שגרם), מקנה חוק ההוצאה לפועל לרשם ההוצאה סמכויות שיפוט לכל דבר גם בסעיפים 18 ו- 20 לחוק, וכן בסעיף 14 לחוק (בעניין עיכוב יציאה מהארץ) ובסעיפים נוספים, משמע - ערעור בזכות לבית המשפט.
החלטות רשמי ההוצאה לפועל, בתחום כינוסי הנכסים הן במהותן, הגדרתן ואופיין שיפוטיות. מבחינת סכומי המחלוקת, העניינים הנדונים במסגרת תיקים אלו עולים לעיתים רבות מבחינה כספית על אלו הנדונים עניינית בבתי משפט שלום. השוואת החקיקה בין ישראל למדינות נוספות בעולם המערבי מעלה בבירור, כי במרבית מערכות השפיטה בעולם הסמכויות המתוארות לעיל מצויות הן בידי שופטים.
לפיכך זוכה הצעת חוק זו לתמיכה רחבה מחברי כנסת אשר בדרך כלל נדיר למצוא מכנה משותף ביניהם, שכן להצעת חוק זו הצטרפו יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, דוד רותם מישראל ביתנו, וחבר הכנסת דב חנין מחד"ש.

הכותב הוא בעלי משרד עורכי דין יוסף ויצמן, וראש ועדת הוצאה לפועל במחוז ת"א של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  23/09/2014   |   עודכן:  23/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שופט, לא רשם
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
סמנטיקה היא תורת המשמעות
לשונאי  |  23/09/14 08:42
2
הצעה מעולה ויצירתית כל הכבוד
אברהם המבין  |  24/09/14 08:48
3
עו"ד ויצמן, מה זה עוזר לחיבים?
דיקלה   |  24/09/14 14:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
השבוי בקונספציה השגויה במלחמת לבנון השנייה, וכעת במבצע 'צוק איתן', הוא מי שהיה הרמטכ"ל וכעת הוא שר הביטחון, משה יעלון. קונספציה שגויה זו שמה: "הכלה"
חננאל ובר
הרי כל מה שחסר בין תפילת האבות היום יומית לתפילות ראש השנה הינו ההתעוררות שתבוא בזכות תקיעת השופר שהיא היא האמצעי להוציא אותנו מן השגרה היומית למעמד של ההתרגשות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: שתיקה כמחאה    הימנעות מעישון היא מתכון לבריאות    השמאל הגוסס    מסיבת עיתונאים דוחה שבת? תשאלו את לפיד    ולקינוח גויים מדברים עברית
עמוס גלבוע
התייחסות לכמה דמויות מופת שתמכו בהתנגדות לשקרים ושחיתות, תרמו למדינה בלי "לקשקש" והראו מהי באמת דמוקרטיה
עו"ד חיים שטנגר
לא זכיתי להכיר את אברהם הפנר האיש. בחייו - הכרתי עשיותיו ופועליו והם היו גדולים - גדולים, לאין שיעור. על-רקע חלוקת פרסי אופיר, צועקת ההתעלמות הבוטה והמופגנת מזכרו של אברהם הפנר צעקתה, בעוצמה מחרישת אזניים. משלא עשה מימסד יוצרי הקולנוע, לשלוחותיהם ותת-שלוחותיהם, המוטל והמתחייב ממנו ולא העניק לאברהם הפנר המנוח, עם פטירתו לבית עולמו, הכבוד הראוי, המגיע לו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il