X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנגידה מסבירה בפשטות שבשנת הכספים הבאה לא יהיה מנוס מהטלת מיסים חדשים, אם לפיד יסכים לכך או לא. אם מערכת המיסוי הקיימת הכבידה את עולה כדי להגדיל את הכנסות המדינה בהתאם לצרכים, הרי שבשנה הבאה ניאלץ לסבול הכבדה מכאיבה הרבה יותר
▪  ▪  ▪
קרנית פלוג. מזהירה מהידרדרות מצב המשק [צילום: פלאש 90]

מריבות מקצועיות-כלכליות בין נגידי בנק ישראל לשרי האוצר לדורותיהם אינן תופעה חדשה. גם אין כול חדש בעוצמת הרעש הציבורי שהתחולל בעבר כתוצאה מן הביקורת החמורה שהטיחו הצדדים זה בזה. אבל משום מה הביקורת המקצועית החריפה של הנגידה קרנית פלוג על הצעת תקציב המדינה ל-2015 שהכין שר האוצר יאיר לפיד ואושרה בממשלה - נפלה על אוזניים ערלות, וכמעט לא זכתה לכותרות ייחודיות בעיתונות המודפסת והאלקטרונית.
לכאורה הכול בסדר. לפיד הסביר לשרים את מה שרצה להסביר והם הצביעו בעד ההצעה. והנגידה, לעומת זאת, מתחה ביקורת עניינית. כולם האזינו אבל איש לא התרגש יותר מדי. אולי חשבו כי ישיבת הממשלה שדנה בנושא לא הייתה אלא הצגה חסרת חשיבות, כי בלאו הכי שדה המערכה האמתי יהיה בוועדת הכספים של הכנסת שכלל לא בטוח שתטביע את חותם האישור על הנוסח שנתקבל בממשלה.
מה, בעצם, כל כך חמור בביקורתה של הנגידה. מסתבר שגם כאשר קרנית פלוג מביעה את דעתה המקצועית בטון הדיבור המתון שלה, יש לדברים משמעות קשה שהייתה חייבת לגרום זעזוע. במלים ברורות וחדות השמיעה הנגידה את האזהרה הבאה: "מצב המשק הישראלי רק ילך וידרדר כתוצאה ממימוש התקציב שאישרה הממשלה על-פי הצעת שר האוצר. גודל הגירעון יגיע לכדי 40 מיליארד שקלים - יותר גבוה מזה שהיה בתקופת כהונתו של השר הקודם. לפיד גם "ניפח" את תחזית הכנסות המדינה מגביית המיסים בלא פחות מ-2.5 מיליארד שקלים ושגה בניבוי הגירעון ובסופו של דבר - יחמיר את הגזירות שיוטלו על הציבור ב-2016".
אם נתרגם את השפה הכלכלית לעברית מדוברת נגלה, כי הנגידה מסבירה בפשטות שבשנת הכספים הבאה לא יהיה מנוס מהטלת מיסים חדשים, אם לפיד יסכים לכך או לא. ומסים אינם רק הכסף שנגבה מהשכר. מיסים משמעותם גם הגדלת שיעור המע"מ, הטלת מע"מ על פירות וירקות, הגדלת מס קניה על מכוניות יקרות, הטלת מס ירושה ומיסוי קרנות השתלמות, צמצום משמעותי בפטורים ממס באזורי פריפריה, הגדלת המיסוי על רווחים ממסחר בניירות ערך, ביטול הפטור ממע"מ באילת, ועוד כהנה וכהנה מן הגורן ומן היקב. בקיצור: אם מערכת המיסוי הקיימת הכבידה את עולה כדי להגדיל את הכנסות המדינה בהתאם לצרכים, הרי שבשנה הבאה ניאלץ לסבול הכבדה מכאיבה יותר שתיכנס הרבה יותר עמוק לכיס הפרטי של כל אחד מאזרחי ישראל, ואולי גם זה לא יספיק והכבדת המיסוי תלווה אותנו עוד שנים רבות.
החלק השני של המשוואה הכלכלית החמורה שמציגה הנגידה עוסק בגרעון התופח. פלוג מבהירה, ללא מורא וללא משוא פנים, כי שיעור הגירעון לא יעמוד על 3.4 אחוזים, כפי שהבטיח השר יאיר לפיד, אלא על 3.6. אחוזים, שיעור שעלול להביא להורדה בציון שמעניקות לישראל חברות דירוג האשראי. המשמעות המעשית של הורדת הציון - נסיקה בהיקף תשלומי הריבית שתיאלץ ישראל לשלם על חובותיה בשווקים הבינלאומיים. ומנין יבוא הכסף שעדיין יחסר? אולי יתרחש נס והממשלה תצליח להעביר החלטה לצמצום משמעותי בתקציב הביטחון, או אולי ישלח לנו האל ישועה ממרומי הרקיע ויזמים פרטיים יגלו מאגרי נפט ענקיים במעמקי הים, ומהם אפשר יהיה לגבות עוד כספים?
נכון שבחיים הכלכליים אסור לסמוך על נסים כדי לאזן תקציבים, אבל מי יודע אולי תושיע אותנו אמרת חז"ל: "יהודים, אל תסמכו על נסים. השמיעו פרקי תהלים".

תאריך:  08/10/2014   |   עודכן:  08/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניסים לא מאזנים גירעונות תקציביים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
חייבים לקצץ בהוצאות, גבירתי!
פרופ אליהו בן-חנן  |  8/10/14 22:36
2
שיעור המסים העקיפים עלה 49%
פרופ אליהו בן-חנן  |  8/10/14 23:23
3
פלוג : "ניאלץ לסבול הכבדה"
פייגלה  |  9/10/14 00:47
4
לא מסכים עם הנגידה
איל  |  9/10/14 07:21
5
לא מדובר על נסים....
רפי לאופרט  |  9/10/14 23:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
מחאת ברלין לא באה כי היורדים מאסו בארץ. להפך: הארץ מאסה בהם והקיאה אותם מתוכה
שמוליק דוכן
איפה נפל לי האסימון והבנתי שהכל אישי בעולם הרבנות    לא הלכה ולא אידיאולוגיה, לא ערכים ולא השקפה עולם, הכל הרבה יותר פרוזאי: זה הכסף, והכבוד    וגם: האם הרב יעקב שפירא בסך-הכל רוצה לחבל במועמדות הרב שטרן לרבנות העיר ירושלים? ומה כבר חסר לרב שמואל אליהו בעיר צפת?
עו"ד אברהם פכטר
משפט זה שנאמר בטלפון לתא"ל יואל בן-פורת, מפקד 8200 (בגלגולו הקודם), ימים ספורים לפני פרוץ מלחמת יום כיפור, בנוכחות קצין בכיר נוסף מאותה יחידה, כיום תא"ל (מ'), הוא הסימפטום הפרובלמטי של אי-הבנת הזירה ערב מלחמת ההפתעה של יום כיפור 1973. "סבירות נמוכה" - הפכה מאז לסלוגן של אדישות, יהירות, עקשנות וקבעון של קונספציה. ולמרות זאת: הצליח צה"ל להפוך הפתעה וכיפור - לניצחון מזהיר
איתן קלינסקי
יתכן שאדם שנחשד על-ידי המשטרה עצמה בירי על תחנת משטרה בישראל לא יעמוד לדין?! במדינת ישראל - כן
אביתר בן-צדף
אמ"ן היה שעיר לעזאזל של הנהגה צבאית כושלת    הוא נכשל התרעה ובעוד כמה דברים, אך הבעיה הנה שהצבא, כרגיל, לא היה מוכן למלחמה, ולא צויד כהלכה    חיילים ויחידות תורגלו ללא הפסקה באימונים לא-רלוונטיים, ואת הקרבתם איינו מפקדים רעים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il