X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הייתכן כי המוח היהודי, שכל שני וחמישי ממציא פטנטים וכבר מכר למערב עשרות חברות היי-טק תמורת מיליארדי דולרים - לא מסוגל לעצב מכונית ברמה בינלאומית?
▪  ▪  ▪
גם אנחנו יכולים [צילום: AP]

במשפחה החלטנו להחליף מכונית. הישנה כבר מתקרבת לגיל בת-מצווה. אז אני בימים אלה גולש באתרים וקורא כתבות פרסומת על דגמים חדשים. נפח מנוע, כוחות סוס, אביזרי סטנדרט. יפהפייה יפנית, עוצמתית צרפתית, בטוחה גרמנית... מצאתי משהו שפחות או יותר עונה לדרישות שלנו; התעניינתי גם בתגוביות (הטוקבקים) של קוראים אחרים - אני לא מומחה גדול בנושא, לא תזיק חוות דעת שנייה.
רוב המגיבים מתייחסים למחירים של המכוניות המתפרסמות וכל בעלי הדעה תמימי דעים שהמחירים מופרכים. ומצביעים גם על הסיבה: המכס בארץ גבוה מדי. בינתיים ברשתות החברתיות התחיל הקמפיין נגד יוקר המכוניות.
גם בענייני המיסוי אני לא מומחה - אבל בכל זאת התחלתי לחשוב: איך זה קרה? ההיגיון אומר שאני, כמשלם את המכס, באופן אוטומטי חייב להצטרף למבקרי מדיניות הממשלה בתחום. אבל אמרתי לעצמי: רגע. למה משרד האוצר מצליח במשך יובל שנים לשמור על המכס כה גבוה שכמעט מכפיל את מחיר המכונית המיובאת?
ברור שהאוצר מנצל את העובדה שלישראלים אין ברירה: רוצה לנסוע בפרייבט - תשלם. אבל שוב, לפני שנאשים את הממשלה בניצול ציני של המצב, בואו נשאל את עצמנו: מדוע נוצר המצב? כלומר - למה אין לנו מכונית משלנו - אוטו כחול-לבן - שלא נצטרך לשלם עליו מכס?
ברור גם שהממשלה חושבת כך: העם הטיפש והעצלן לא מצליח לייצר מכונית משלו? שישלם. אז מי אשם במצב? חד-משמעית: העם.
יותר מדי תירוצים
נעזוב לרגע את רשעות הממשלה - כל ממשלה בעולם מנסה לסחוט מס גבוה ככל האפשר; ניתן לסכם שזה חוק טבע. נדבר עלינו, משלמי המיסים. אלו נימוקים יכולים להצדיק את הכישלון שלנו בלייצר מכונית ישראלית? מה, המוח היהודי, שכל שני וחמישי ממציא פטנטים וכבר מכר למערב עשרות חברות היי-טק תמורת מיליארדי דולרים - לא מסוגל לעצב מכונית ברמה בינלאומית? קוריאה הדרומית יכולה, צ'כיה יכולה, טורקיה יכולה - ישראל לא? מה, אנחנו מפגרים?
אין כסף להתחיל בפרויקט שאפתני? קשקוש. כשהריבית במשק שואפת לאפס אסור להתלונן על קושי לגייס הון התחלתי. בארץ מסתובבים אלפי אנשים שלא יודעים מה לעשות עם הכסף המיותר שלהם - בנקים מציעים ריבית מגוחכת, הדולר לא יציב ונוטה ליפול. כל מה שנשאר זה השקעה בנדל"ן - אבל גם הבועה הזאת עלולה או-טו-טו להתפוצץ. תתחילו ממכירת מניות - אני אשקיע רבבות שקלים חדשים תמורת הבטחה למכור לי את אחת המכוניות הראשונות של המפעל שלכם.
מטרידים אותנו נושאי איכות הסביבה? אז נפתח את האוטו הירוק בעולם. שוק מקומי קטן? מי מפריע לנו לייצא כמו הקוריאנים, הצ'כים והטורקים? "הביורוקרטיה לא תיתן לפעול" - עוד תירוץ מיידי. ניסיתם? או סתם מבלבללים? (מלשון "בלה-בלה-בלה").
מכס גבוה... וכשתתחיל לייצר מכונית כחול-לבן - אתה הראשון שידרוש להעלות עוד יותר את המכס על-מנת להגן על היצרן המקומי; עוד חוק טבע.
אבל לא עושים דבר
המאמר שלי לא על כלכלה, לא על מיסוי, הוא עלינו, הישראלים המצויים שמקדישים מאמצים אדירים לכתיבת תגוביות במקום להפשיל שרוולים ולשנות מצב. כי כל חסר במשק מהווה הזדמנות פז ליזם. יזם חסר אונים ונחנק בכלכלה בה הכל מסודר ומשביע רצון. לכן, המסקנה היא: תשלם מכס ותשתוק. אתה לא חכם מספיק כדי להחליט על גובה המיסוי. אז תקום ותתחיל לפעול. לטובתך האישית ולטובת כולנו.
לא הספקתי לסיים את כתיבת המאמר - וכבר אני רואה כותרת נוספת: "למה האייפון יקר בישראל?" התשובה שלי: מאותן הסיבות. וקיים אותו פתרון. לא רוצה לשלם הרבה? תקימי מפעל משלך, תעסיקי מוחות יהודיים - תקבלי מכשיר בחינם, תרוויחי מיליונים ותדרשי מהממשלה להעלות עוד יותר את המכס על ייבוא הטלפונים כדי להגן על היצרן המקומי. לא רוצה לעבוד? אז בבקשה, שבי בשקט ושלמי.

תאריך:  27/10/2014   |   עודכן:  27/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 קוריאה הדרומית
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האוטו שלנו גדול ולא כחול-לבן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אמן ל"ת
יריב דה בוטון  |  29/10/14 22:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב עמר
ואני שואל: דאגה אצל מי? בוודאי לא אצל אלה שיזמו את החוק ואלו שתומכים בו. ומוסיף עוד שאלה: מי קבע שחוק זה "עוקף" את בג"ץ? בעיני דווקא בג"ץ (שעם כל הכבוד הוא קומץ של אנשים שמעולם לא נבחרו) נתן פסיקה עוקפת לחוק הכנסת. ומסיים בשאלה שלישית: היכן היא בדיוק ה"סכנה" לדמוקרטיה?
רון בריימן
ארגונים ועיתון הדוגלים בשלום חזירי המבוסס על גירוש בני אדם מבתיהם - והדבר פסול בין אם מדובר ביהודים ובין אם מדובר בערבים - אינם רוצים שלום אלא טרנספר. "שלום" כזה איננו יהודי, איננו דמוקרטי, איננו ציוני, איננו מוסרי, איננו שלום. הוא גזענות. והיועמ"ש ישן או מעלים עין. עד מתי?!
עמוס גלבוע
יש להתפרעויות סיבות מקומיות אך הן מהוות חלק מהאסטרטגיה של אבו מאזן נגד ישראל: מלחמה מדינית ומשפטית בזירה הבינלאומי ו"התנגדות עממית" בשטח שמוצגת כלא-אלימה אך בפועל היא מאוד אלימה, למעט ירי באש חיה. מאות פעולות כאלו היו בשנתיים האחרונות ביו"ש אך התקשורת התעלמה    אם תרצו, זאת "האינתיפאדה השלישית"
אריאל דלומי, אלון בר
מדינת ישראל אומנם מובילה עולמית במגוון רחב של תחומים רלוונטיים לעולם המתפתח, אך תרומתה לתחום הפיתוח הבינלאומי מזערית, יחסית לסטנדרטים הבינלאומיים
זאב בן-יוסף
נטע זר בליכוד הוא כל מי שמאשים את השרידים הרעיוניים והמגשימים שנותרו במפלגה ומהווים את עמודי התווך שלה שהם "נטע זר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il