X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אבדנה של תמר הוא בגדר של חילול השם, שכך אבדה קצינה מצטיינת מובחרת, אישיות נדירה, שכל עם ישראל צריכין לה
▪  ▪  ▪
נהרגה בנפאל

אני מבקש לצאת כנגד כל המשבחים את הפקרתה של תמר אריאל זצ"ל. אסור היה להפקיר אותה. יש לכך סיבות ברורות: 1. תמר בשירות צבאי פעיל בתפקיד חיוני לאומי. הצלתה הוא ערך עליון מבחינה לאומית. 2. לתמר יש גדר של תלמידה חכמה בתרומתה העתידית לבניין הרוחני והחינוכי של העם היהודי. יש לכך ערך הלכתי מובהק. 3. יש מושג שנקרא שעת מלחמה. אנו במלחמה מול אויב אכזר. תרומתה של תמר להכרעת האויב עולה על כל הניצולים גם יחד. 4 יש מושג שנקרא קידוש השם. אומנם אי-אפשר לכפות על הצלתה. אך אי-הצלתה הוא חילול השם.
העיקרון העליון הוא: מצוה להציל נפש מישראל, ומי שאינו מציל מפר את הציווי: "לא תעמוד על דם רעך" (ויקרא יט, טז) וכן ביטל מצוות עשה "והשבות לו" (דברים כב ב). כל המאבד נפש אחת מישראל כאילו איבד כל העולם כולו, וכל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים כל העולם כולו.
לאחר שלמדנו את העיקרון, יש לבחון את האירוע הנורא, בו לצערנו העצום, איבדה תמר אריאל זצ"ל את חייה. על-פי הגרא"י אונטרמן זצ"ל ב'התורה והמדינה', חלק ד עמוד כ"ז: מעשה הצלה הכרוך בסיכון לחיי המציל, אם בני האדם היו עושים את המעשה לשם פרנסתם, או אפילו כדי להציל את כל רכושם - אזיי מצווה במקרה זה להיכנס לסכנה הנ"ל לשם הצלת הזולת, אפילו אין ביטחון שמעשה ההצלה יצליח. על-פי הסברו של הגר"י זילברשטיין שליט"א ב'אסיא' (חוברת מ"א ניסן תשמ"ו), בכל מידת סכנה שאדם מוכן ליטול על עצמו ולהסתכן למען תועלתו הפרטית, כמו לטפס למקומות גבוהים ומסוכנים, חייב אדם להיכנס לסכנה כדי להציל חברו. זהו צו עליון.
בכל זאת, גם אם אנו משערים שהסכנה למציל היא גדולה מידיי, כשאין חובה מן הדין להציל, עדיין ראוי להציל מצד מידת חסידות. כלומר, מי שמסכים להיכנס ולהציל - אשרי חלקו. כדעת שו"ת 'שרידי אש' (חלק א עמ' שי"ד) בשם ספר 'הליכות אליהו', שאפילו הפוסקים הסוברים כדעת הרדב"ז (שו"ת הרדב"ז חלק ג סימן תרכ"ז) שאסור להיכנס לספק סכנה כדי להציל את הזולת, מכל מקום יכול להחמיר על עצמו ויש בזה מצוה, וכדעת הגר"ש ישראלי זצ"ל ('שבילין' תשל"ז, צ"ג). וכך פסק גם ה'אגרות משה' (יו"ד, ח"ב, סימן קע"ד, ענף ד). והגר"א בצרי (שערי עזרא, חו"מ קכה) ועוד. על-פי כל האמור לעיל, בוודאי שאין לשבח את הפקרתה של תמר אריאל זצ"ל.
במקרה של תמר אריאל זצ"ל, יש גדר מיוחד, שחייבים היו להצילה מדין הצלת כלל ישראל. שליחותה הביטחונית היא בגדר הצלת כלל ישראל. כאן חובה למסור את הנפש בכדי להצילה למען כלל ישראל. ניתן ללמוד זאת מדברי הראי"ה קוק זצוק"ל, הרב הראשי הראשון לישראל, ב'משפט כהן' (קמ"ב-קמ"ד), שקיימת חובה על היחיד למסור את נפשו עבור הצלת כלל ישראל. אמנם, אין לכפות זאת על המציל. אבל כך עשו רבים וביניהם גדולי ישראל, כגון: פנחס שהרג את זמרי, ר' חנינא בן דוסא שהציל מהערוד, רבי שמעון בן לקיש בהצלת רב אימי, אסתר המלכה ועוד.
כמו-כן, אם הניצול/ה הוא בגדר תלמיד/ה חכמ/ה, יש מצוה למציל למסור את הנפש להצלתו/ה, ובמיוחד תלמיד/ה חכמ/ה שרבים צריכים לו/ה ('ספר חסידים' תרצה; שיירי כנה"ג יו"ד קנז בהגב"י אות לה; 'מגדול עוז' ב'אבן בוחן' פנה א' - להיעב"ץ; 'יד אליהו' מלובלין סי' מג; 'משפט כהן' קמג עמוד שי). תמר אריאל זצ"ל היא בגדר מעלה יתרה, היא תלמידה חכמה שרבים צריכים לה. ניתן לעמוד על כך מסיפור חייה, ממסלולה האישי לאומי שבא מתוך תורת ארץ ישראל, למען עם ישראל בשירות הלאומי, ואחר כך בתפקידה הקרבי, בהצטיינותה בכל תפקידיה ובמהלך מבצע 'צוק איתן' במעשיה ובתפילותיה, שיש לה גדר תלמידה חכמה שרבים צריכים לה.
זאת ועוד, אין ספק שבשעת מלחמה מוטלת עלינו חובה גדולה יותר להסתכן בסכנת נפשות, בכדי להציל את הזולת הלוחם כנגד אויבינו. אנחנו נמצאים במלחמה. תמר היא לוחמת מובחרת. מחויבים להצילה, מגדר חמור יותר, משום שאחת מהלכותיה של מלחמת מצווה בה אנו נתונים, היא שכל אחד ואחת מאיתנו חייב/ת למסור את הנפש להציל את הזולת מסכנה שנקלע בה בעת מלחמה ('ציץ אליעזר' חי"ב סי' נז). במלחמה אין תופסים הכללים "וחי בהם - ולא שימות בהם" וכן מה שלימד רבי עקיבא (ב"מ סב, א) "וחי אחיך עימך - חייך קודמין לחיי חברך'". (הגריא"ה קוק ב'משפט כהן'; קמ"ג). בעת מלחמה, אנו מחויבים למסור כל אחד ואחד את נפשו בעד הצלת חייו של משנהו, ונכנס זה גם כן בכללי הלכות ציבור והנהגת המדינה ותקנתה ('ציץ אליעזר' שם; הגרא"י אונטרמן בקובץ 'התורה והמדינה' ח"ז).
הציבור אינו סתם צירוף של יחידים ואוסף של פרטים, אלא הוא מהות חדשה הנקראת "כלל ישראל". מלחמות ישראל, בוודאי מלחמת מצווה כמו בימינו, מלחמות הכלל הם. הבנת ערכו של כלל ישראל כמהות מיוחדת, הועמד למבחן במקרה זה של נשמה מיוחדת זו תמר אריאל זצ"ל, ואבדנה הוא בגדר של חילול השם, שכך אבדה קצינה מצטיינת מובחרת, אישיות נדירה, שכל עם ישראל צריכין לה. יהיו הדברים לעילוי נשמתה של הצדקת הזו, ולמען ייקחו ישראל לליבם, ייזהרו הצעירים לשמור על חייהם למעננו למען כלל ישראל, ניזהר כולנו בשמירת חיי הזולת ובהצלתו, ונעשה תשובה גדולה בזכותה.

הכותב הוא רס"ן במיל'
תאריך:  27/10/2014   |   עודכן:  27/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לכבוד תמר אריאל
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
גם לדבר שטויות זה חילול ה'
שאול א.  |  27/10/14 23:16
2
אמת ויציב..
יוסף הצדיק...  |  28/10/14 07:01
3
עדות מהשטח
משה חסדאי  |  28/10/14 09:18
4
מי זו תמר אריאל זצ"ל?
משה חסדאי  |  28/10/14 13:48
 
- משה חסדאי הכל מסחרה עלובה
כספים מבוזבזים  |  29/10/14 06:30
 
- והאיש משה ענו ומקום קבורתו לא
נודע, כסף מבוזב  |  29/10/14 07:01
 
- הערה נוספת לחסדאי הלא חסיד
מכספים מבוזבזים  |  29/10/14 07:57
5
חיסדאי מקשקש את עצמו לדעת
ב.ניצן  |  29/10/14 11:27
 
- אפשר היה להציל את תמר אריאל
משה חסדאי  |  30/10/14 14:58
 
- מי זו תמר אריאל זצ"ל?
משה חסדאי  |  30/10/14 15:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
הגענו לרגע ההכרעה, כמו בבריטניה. האם זכויות כבוד האדם בכלל שייכות למסתננים (כאן) או למהגרים המובטלים, ששם - ומערערים את הבסיס הכלכלי החברתי והמדיני?
אליהו קאופמן
בישראל של העשורים האחרונים תת התרבות הזו מקריבה את קורבנותיה כעבודה זרה ממש, ובאותם מקומות שהחלה בהם העבודה הזרה עוד מימי נכדיו של האדם הראשון    וזה מה שקרה לתמר אריאל ונדב שוהם בנפאל הרחוקה, ועליהם כבר נאמר "חבל על כל דאבדין"
יורי מור
הייתכן כי המוח היהודי, שכל שני וחמישי ממציא פטנטים וכבר מכר למערב עשרות חברות היי-טק תמורת מיליארדי דולרים - לא מסוגל לעצב מכונית ברמה בינלאומית?
יעקב עמר
ואני שואל: דאגה אצל מי? בוודאי לא אצל אלה שיזמו את החוק ואלו שתומכים בו. ומוסיף עוד שאלה: מי קבע שחוק זה "עוקף" את בג"ץ? בעיני דווקא בג"ץ (שעם כל הכבוד הוא קומץ של אנשים שמעולם לא נבחרו) נתן פסיקה עוקפת לחוק הכנסת. ומסיים בשאלה שלישית: היכן היא בדיוק ה"סכנה" לדמוקרטיה?
רון בריימן
ארגונים ועיתון הדוגלים בשלום חזירי המבוסס על גירוש בני אדם מבתיהם - והדבר פסול בין אם מדובר ביהודים ובין אם מדובר בערבים - אינם רוצים שלום אלא טרנספר. "שלום" כזה איננו יהודי, איננו דמוקרטי, איננו ציוני, איננו מוסרי, איננו שלום. הוא גזענות. והיועמ"ש ישן או מעלים עין. עד מתי?!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il