X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החטא המרכזי של אנשי סדום היה האנוכיות: אני ואפסי עוד. מולם ניצב אברהם אבינו, שמידתו המרכזית היא החסד - האנטיתזה המושלמת לאנוכיות. ברור מהו המודל שעלינו לאמץ לעצמנו
▪  ▪  ▪
אברהם ולוט. שני ניגודים
אנוכיות לשמה
ההלכה אומרת שאם אדם לא מוכן לעשות מעשה שיועיל לזולת, אף על-פי שהוא לא יפסיד מזה כלום - זאת אנוכיות ויש לכפות עליו לבצע את אותו מעשה

בפרשת השבוע אנו נפגשים בסיפור החרבתה של סדום. על מה ולמה? "ויאמר ד': זעקת סדום ועמורה כי רבה, וחטאתם כי כבדה מאוד" [בראשית י"ח, כ']. אם נעיין במבנה הפסוק נגלה, שהפסוק קשה מאוד! זעקת סדום וחטאתם מקבילות בפסוק זה, והדבר תמוה מאוד, שהרי זעקה יכולה להתפרש גם כתפילה בהרבה מקומות וכלל לא ברור שמדובר בחטא.
בפשט הפסוקים איננו מוצאים את התשובה לשאלה: מה בדיוק הבעיה של אנשי סדום? מה חטאם? כבר בפעם הראשונה שהעיר סדום עולה על במת ההיסטוריה [בראשית י"ג, י"ג] אנו קוראים: "ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאוד". וגם כאן אין פירוט - במה הייתה חטאתם? במה הם כל כך רעים?
מי שמתחיל להאיר את עינינו בהבנת העניין הוא יחזקאל הנביא [ט"ז, מ"ט]: "הנה זה היה עוון סדום אחותך, גאון שבעת לחם ושלוות השקט היה לה ולבנותיה, ויד עני ואביון לא החזיקה, ותגבהינה ותעשינה תועבה לפני, ואסיר אתהן כאשר ראיתי". כלומר, היו בסדום אנשים מאוד שבעים, והיו אנשים מאוד רעבים, ובכל זאת השבעים ישבו בשקט, ולא דאגו זה לזה.
כיוון דומה ניתן ללמוד גם מהאגדה שמופיעה במסכת סנהדרין [ק"ט, ע"ב] על אותה ריבה שהוציאה לחם לעני שגווע ברעב בתוך כד (על-מנת שלא יגלו אותה), התגלה הדבר והרגו אותה במיתה משונה (מרחו את בשרה בדבש והעלוה לגג עד שאכלוה הדבורים).
גם המשנה במסכת אבות "האומר: שלי שלי ושלך שלך, זו מידה בינונית. ויש אומרים: זו מידת סדום", מסייעת לנו להבין שהבעיה העיקרית בסדום היא אנוכיות. לפי זה נוכל להבין את הפסוק שבו פתחנו: יש בסדום זעקה רבה - אנשים רבים שזועקים, ושאר אנשי העיר מתעלמים מזעקתם ועסוקים רק בעצמם, וממילא "וחטאתם כי כבדה מאוד". כל אחד חי לעצמו, ולא הייתה שם שום ערבות הדדית.
גם האמירה שמופיעה פעמים רבות בגמרא - "כופים על מידת סדום" - תובן על-רקע זה. ההלכה אומרת שאם אדם לא מוכן לעשות מעשה שיועיל לזולת, אף על-פי שהוא לא יפסיד מזה כלום - זאת אנוכיות ויש לכפות עליו לבצע את אותו מעשה.
דווקא המוטיב הזה שכל כך חסר בסדום, הוא כה מרכזי באברהם אבינו. הדאגה לכלל, הרגשת הערבות ההדדית והאחריות, ובעיקר מידת החסד שכל כך מאפיינת את אברהם אבינו, היא האנטיתזה לאנוכיות. אם אנוכיות נובעת ממחשבה של "אני ואפסי עוד", הרי שהחסד נובע מההכרה שאני לא חי לבד בעולם הזה ומחובתי לדאוג לזולת.
נראה שיש בדברים אלה מסר גדול לכל אחד ואחד מאיתנו: להילחם באנוכיות, להילחם במחשבה על עצמנו בלבד, ולנסות יותר ויותר לחשוב על הזולת, על האחר, על הכלל, ועל טובתם - ומתוך כך לדבוק במשהו ממידותיו של אברהם אבינו. בהצלחה!

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ר"מ בישיבה התיכונית אמי"ת כפר גנים, פתח תקוה.
תאריך:  06/11/2014   |   עודכן:  06/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתנערים מהסדומיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא רלוונטי
אהרון שחר  |  6/11/14 19:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב אליעזר שנקולבסקי
מדוע אברהם מסכים לקבל פיצויים נדיבים מפרעה ומאבימלך, אך מסרב לקבל את מתנתו של מלך סדום? ייתכן שהוא בא ללמדנו, שאין אדם יכול להתברך על חשבון אסונו של האחר
הרב יובל שרלו
האחריות על קיומו של העולם נמסרה לידינו וחובתנו לזכור שאנו עלולים להשמיד אותו במו ידינו - וגם את שליחותנו כעם ישראל להיות אב המון גויים
הרב חגי גרוס
הכל בחיים הוא עניין של נקודת מבט, וחג הסוכות מלמד אותנו שאפשר לראות בסוכה דירת עראי מחניקה - ואפשר לראות בה דירת פאר לאושפיזין עילאין. המצוה היא לבחור בראייה האופטימית ומתוך כך גם לשמוח
הרב אלי קפלן
התורה מצווה לקלל נמרצות ובפרהסיה את מי שנראים כלפי חוץ כצדיקים אך בסתר הם עושים עבירות קשות במיוחד    מנגד, מי שגם בסתר נוהג בצדיקות - זוכה לברכה של כלל ישראל
הרב יוסף צבי רימון
שמיטת כספים אינה חינוך לחוסר אחריות, אלא מתן סיוע למי שבאמת נזקק לו. המצוה מסייעת לנו לזכור את ייעודו האמיתי של הכסף שאנו מקבלים מה'
רשימות נוספות
מוסר, צדק וירושת הארץ   /  הרב אלישע אבינר
מתנת השבת  /  הרב שלה חברון
אלה הדברים  /  הרב איתמר אלדר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il