X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עפרון הציע את מערת המכפלה בחינם - משום שרצה על-ידי כך להימנות בין אוהביו של אברהם אבינו. אך אברהם חתך את העניין: עסקה כלכלית יבשה ותו לא
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

יש תחומי מסחר בהם אין מחירים קבועים. שוק פרוע לחלוטין. איש הישר בעיניו. עניין של היצע וביקוש. סוחר טוב מעוניין למכור כמה שיותר, ובמחיר הטוב ביותר. הוא בוודאי יידע להציג את הסחורה שלו כטובה ביותר, וסביר להניח שיהיו לקוחות שלא יתאמצו לעשות "סקר שווקים" ולהשוות מחירים ואכן ישלמו את "המחיר הטוב ביותר".
עפרון מתנהל אחרת מול אברהם, בצורה ממש קיצונית. אברהם מבקש לקנות את "מערת המכפלה אשר לו אשר בקצה שדהו בכסף מלא" [בראשית כ"ג, ט'] אך עפרון לא רוצה כסף. הוא מגלה נדיבות גדולה: "השדה נתתי לך והמערה אשר בו לך נתתיה" [שם, י"א]. הכל בחינם. לא רק מערה בקצה השדה, אלא גם את כל השדה. אברהם אבינו מתעקש ואומר: "נתתי כסף השדה קח ממני" [שם, י"ג]. גם על השדה אברהם רוצה לשלם. ואז עפרון מציע מחיר: "ארבע מאות שקל כסף ביני ובינך מה היא" [שם, ט"ו]. אברהם אבינו שילם מיד את המחיר שכלל יותר: "השדה, והמערה אשר בו, וכל העץ אשר בשדה אשר בכל גבולו סביב" [שם, י"ז]. מהצעה נדיבה - בחינם - לתשלום על: מערה, שדה והעצים שסביב.
הרב שמואל בורנשטיין, האדמו"ר מסוכצ'וב ("שם משמואל" - מועדים, עמ' רלז-רלח) הסביר שהמו"מ שהתנהל בין אברהם אבינו לעפרון היה ייחודי. בין מוכר לקונה יש קשר בשלבי המכירה, אך אחר כך הקשר ניתק. אבל עפרון רצה אחרת.
עפרון רצה לתת בחינם, אך לא בשל טוב לב או נדיבות, אלא "כדי שיהיה לו חיבור לאברהם כחיבור הנותן למקבל, ויהיה לו חלק עימו בברכת אברהם. ואם היה נתרצה לעזוב דרכו הרעה, שהיה משוקע בגשמיות כשמו עפרון מלשון עפר... ולהתחבר באברהם, היה טוב. אך לא רצה לסור מרעתו מאומה, אלא עם כל רוע מידותיו ומהותו וגשמיותו יהיה מחובר באברהם למען יהיו לו תוספת ואומץ ברשעתו... ואברהם הרגיש בכוונתו ולא רצה לקבל ממנו במתנה".
גם לאחר שאברהם אבינו שילם את הסכום שנקב עפרון תמורת המערה, השדה והעצים, עפרון לא ויתר על רצונו להיות מחובר לאברהם: "עפרון אף שקיבל את הכסף, מכל מקום עדיין היה מתחקה שיהיה לו חיבור עמו ואמר 'ארץ ארבע מאות שקל כסף ביני ובינך מה היא'. פירש רש"י: 'בין שני אוהבים כמונו, מה היא חשובה? לכלום. אלא הנח את המכר ואת מתך קבור'. ועם כל זה היה רע עין, שהכניס עין רעה בממונו של צדיק ונטל ממנו שקלים גדולים, שהרי עם כל חפצו להתחבר באברהם לא נתרצה להניח מידותיו הרעות". אברהם אבינו חתך את העניין ואמר לעפרון: "נתתי כסף השדה קח ממני". קח את הכסף, וזהו. אין לי שום קשר אתך יותר.
לעפרון היו אינטרסים אחרים במו"מ. הוא רצה להיכלל באמצעות המכירה בין אוהביו של אברהם אבינו. שידברו עליו שיש לו "קשרים" עם אברהם אבינו - נשיא האלוקים שבתוכם, אך לא לשנות את התנהגותו. אברהם אבינו הבין את העניין, ולא שיתף פעולה. עסקה כלכלית "יבשה" ולא יותר.
המסר למוכרים הוא להיות ישרים והגונים, לא לחשוב על אינטרסים פרטיים ואישיים כאלו או אחרים. אם הקונה ביקש משהו מסוים, יש למכור מה שהוא מבקש לקנות, ולא "לשגע" אותו או ללחוץ עליו לקנות עוד. להציע מחיר הגון, ולא "להקפיץ" מחירים ובמיוחד בעת שהקונה "לחוץ" וזקוק מאוד למוצר.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מפקח מרכזי להוראת תלמוד ותושבע"פ במשרד החינוך ומרבני צהר.
תאריך:  13/11/2014   |   עודכן:  13/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שמואל בורנשטין /  "
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב ניצן ברגר
החטא המרכזי של אנשי סדום היה האנוכיות: אני ואפסי עוד. מולם ניצב אברהם אבינו, שמידתו המרכזית היא החסד - האנטיתזה המושלמת לאנוכיות. ברור מהו המודל שעלינו לאמץ לעצמנו
הרב אליעזר שנקולבסקי
מדוע אברהם מסכים לקבל פיצויים נדיבים מפרעה ומאבימלך, אך מסרב לקבל את מתנתו של מלך סדום? ייתכן שהוא בא ללמדנו, שאין אדם יכול להתברך על חשבון אסונו של האחר
הרב יובל שרלו
האחריות על קיומו של העולם נמסרה לידינו וחובתנו לזכור שאנו עלולים להשמיד אותו במו ידינו - וגם את שליחותנו כעם ישראל להיות אב המון גויים
הרב חגי גרוס
הכל בחיים הוא עניין של נקודת מבט, וחג הסוכות מלמד אותנו שאפשר לראות בסוכה דירת עראי מחניקה - ואפשר לראות בה דירת פאר לאושפיזין עילאין. המצוה היא לבחור בראייה האופטימית ומתוך כך גם לשמוח
הרב אלי קפלן
התורה מצווה לקלל נמרצות ובפרהסיה את מי שנראים כלפי חוץ כצדיקים אך בסתר הם עושים עבירות קשות במיוחד    מנגד, מי שגם בסתר נוהג בצדיקות - זוכה לברכה של כלל ישראל
רשימות נוספות
שמיטה וצדקה  /  הרב יוסף צבי רימון
מוסר, צדק וירושת הארץ   /  הרב אלישע אבינר
מתנת השבת  /  הרב שלה חברון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il