X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנהיגי תנועת חמאס פועלים בימים האחרונים כדי להוציא את התנועה מהמשבר אליה נקלעה בעקבות מבצע "צוק איתן". המאמץ הוא לשקם את היחסים עם מצרים ולהסתייע באירן כדי להחזיר לתנועה את היכולות הצבאיות שנפגעו במלחמה האחרונה
▪  ▪  ▪
חאלד משעל, מוסא אבו מרזוק, עמר מוסא [צילום: AP]

תנועת חמאס איננה ששה להיכנס לעימות צבאי עם ישראל בטווח הזמן הקרוב ויש לה סדרי עדיפויות משלה כפי שהבהיר השבוע ד"ר מוסא אבו מרזוק, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס.
עם זאת היא איננה מוציאה את העימות הצבאי עם ישראל מכלל אפשרות. ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית הזהיר השבוע כי העיכוב המתמשך בשיקום רצועת עזה עלול להביא לפיצוץ.
המצב הפנימי:
במישור הפנים פלשתיני היא סובלת משתי בעיות עיקריות: שיקום מקרטע של רצועת עזה לאחר מבצע "צוק איתן" ולחץ פנימי של יותר ממאה אלף תושבים שנותרו ללא קורת גג ומבוי סתום בשיחות הפיוס עם הרשות הפלשתינית.
כדי לתרץ את מצוקתה היא מטילה את האחריות למצב ברצועה על ממשלת ההסכמה הלאומית בראשותו של ראמי חמדאללה ומאשימה אותה בחוסר תפקוד ומחדלים בכל הקשור בטיפול ברצועת עזה.
בימים האחרונים הקים ראש הממשלה הפלשתיני ראמי חמדאללה ועדה שתקבל את האחריות על המעברים ברצועת עזה כדי לנסות ולקדם את תהליך השיקום, אולם תנועת חמאס הזדרזה להודיע באמצעות דוברה פווזי ברהום כי "כל ועדה כזו צריכה להיות משותפת עם חמאס". מקורות בחמאס מבהירים כי היא איננה מוכנה לאפשר שום דריסת רגל לרשות הפלשתינית ברצועה שתתפרש, אפילו באופן סמלי, כחזרת הרשות הפלשתינית לעזה.
עסקת חילופי שבויים?
בימים האחרונים משקיעים בכירי התנועה מאמץ במישור התעמולתי והמלחמה הפסיכולוגית וטוענים כי בידיהם קלפי מיקוח מול ישראל.
מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית טען בראיון לערוץ "אל-אקצה" כי "בידי תנועתו שבויים ישראלים וכי היא מעוניינת בעסקת חילופי שבויים מכובדת למרות האדישות שישראל מפגינה כלפי השבויים בשבי חמאס".
ככל הנראה מדובר בניסיון של חמאס למקסם הישגים ממבצע "צוק איתן" באמצעות עסקה עם ישראל על שחרור אסירים ביטחוניים תמורת חלקי גופות של חיילי צה"ל שחמאס מחזיקה בהם.
התחום המדיני:
במישור המדיני נסמכת תנועת החמאס על הברית שלה עם קטר ועם טורקיה, בשבועות האחרונים היא הצליחה לשקם את היחסים עם אירן לאחר נתק של כשלוש שנים. הזרז לשיקום היחסים שנפגעו בגלל עמדת חמאס בנושא הסורי היה מבצע "צוק איתן".
באחרונה ביקרה בטהרן משלחת של חמאס ובקרוב יבקר באירן ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית וייפגש למפגש מסכם עם ההנהגה האירנית כדי להחזיר את היחסים לקדמותם במלואם.
חמאס שואבת עידוד מהחלטת בית הדין לצדק באירופה להוציא אותה מרשימת ארגוני הטרור ומציגה זאת כהישג מדיני שלה. הבעיה העיקרית מבחינתה בתחום המדיני והביטחוני היא בקשר עם מצרים.
בתנועת חמאס מבינים כי הצורך הדחוף שלה הוא לשקם את היחסים עם מצרים אשר איננה נענית עד כה לחיזורים של חמאס. הנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי רואה בחמאס אויב וחלק בלתי נפרד מתנועת "האחים מוסלמים" שעליה הכריז כתנועת טרור.
א-סיסי נקט בשורה של צעדים כדי לבודד את חמאס ולהדק את המצור על הרצועה בעקבות מעורבותה של חמאס בפיגועים שעשה ארגון "אנצאר בית אלמקדס" בחצי האי סיני נגד חיילים מצרים. הנשיא המצרי השעה את החסות המצרית למשא-ומתן בין המשלחת הפלשתינית למשלחת ישראל על יישום הפסקת האש לאחר מבצע "צוק איתן", סגר את מעבר רפיח והקים אזור חיץ גדול לאורך הגבול עם רצועת עזה כדי להפסיק את תופעת ההברחות אל הרצועה וממנה.
מקורות בחמאס מסרו כי מנהיגי התנועה ינסו לנצל את הפיוס האחרון בין מצרים לקטר כדי לנסות ולשפר את היחסים עם מצרים בתיווך קטרי.
המצוקה הכספית:
בתנועת חמאס תולים תקוות רבות בחידוש הקשר עם אירן ובכך שהדבר יפתור את המצוקה הכספית שלה שכן המימון שלה נשען בשלוש השנים האחרונות על גביית דמי חבר קבועים ותרומות מידידיה במדינות העולם.
מקורות בחמאס מעריכים את הסיוע האירני שניתן לתנועה בתקופת הזוהר של היחסים ביניהן נאמד בסכום של כ 24 מיליון דולר לחודש.
ההערכה בחמאס היא כי אירן תחדש בקרוב מאוד את הסיוע הכספי לתנועה נוכח הצהרות של מנהיגים בצמרת האירנית כי "אירן מוכנה לספק כל מה שדרוש להתנגדות הפלשתינית".
חמאס שואפת לשקם במהירות את יכולותיה הצבאיות שנפגעו במבצע "צוק איתן" דבר שיציב אותה שוב כשחקן חזק מול ישראל וכגורם שיכול לערער את היציבות האזורית. את השיקום הזה היא יכולה להשיג בעקבות שיפור יחסיה עם אירן.

תאריך:  24/12/2014   |   עודכן:  24/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חמאס מחפש אפיקים להתעצמות צבאית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
המהלך של הרש"פ במועצת הביטחון של האו"ם נתקל בקשיים רבים וככל הנראה יידחה לשנה הבאה. הפלשתינים מתכננים לעבור לשלב הבא בתוכניתם ולהצטרף לאמנות בינלאומיות ובית הדין הפלילי בהאג
יהודה דרורי
אני מאמין שכוונת נתניהו כיום ובשנתיים האחרונות, הייתה להגיע להסדרים שונים עם הפלשתינים. הפלשתינים נמנעו מכל שיחות ומכל הסדר, שכן האינטרס שלהם הוא בהקפאה מוחלטת של המגעים ומניעת כל הסדר שהוא
נועם בדין
כיום נראה שגם ביום שאחרי הבחירות, כאשר תתרחש ההסלמה הבאה- גם אז ישראל תכריע בין שתי הברירות - ניהול מו"מ עם שלטון החמאס בעזה או יציאה למבצע צבאי נוסף ברצועה
איתמר לוין
מתנחל הצטווה לעקור כרם, אך במקביל נאסר עליו להיכנס לשטח; המינהל האזרחי ביצע את העקירה ותבע ממנו 58,000 שקל    ביהמ"ש דחה את התביעה
יוני בן-מנחם
בכירים בחמאס טוענים כי אינם מעוניינים להסלים את המצב ברצועה וקוראים למצרים להתערב כדי לשמור על הסכם הפסקת האש. בחמאס ממתינים לסיוע קרוב במימון ובאמצעי לחימה מאירן כדי לשקם את היכולות הצבאיות לקרב סבב לחימה חדש מול ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il