X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
הסופרות העבריות – חמדה בן-יהודה, מרים ילן-שטקליס ונורית זרחי, נציגות שלושה דורות בספרות הילדים העברית, חתרו אישה בדרכה תחת שיח הגברים ההגמוני המגולם במיתוס "הילד והגן"
▪  ▪  ▪
[צילום: אריה (סצ´י) שגיא]

במאה ה-19 הלך והתגבש אחד המיתוסים המכוננים של התרבות המערבית המודרנית: מיתוס הילדוּת או מיתוס "הילד והגן". ראשיתו בתפיסות חינוך חדשניות (רוסו, פרובל), שמתחו זיקה בין ילד-טבע-גן, ואחריתו בסיפור הגמוני, כובש, גברי ואבסולוטי, שנבנה סביב מטפורה טעונה כ"גן עדן", שפרטה על נימי מטען אסוציאטיבי מן המוכן, שהיה מצוי במורשת התרבות המערבית. נקודת המבט המדומיינת שיוחסה לילד, נוכסה בידי הרומנטיקנים (וורדסוורת, שילר) ותנועות השחרור הלאומיות, שתרגמו "גן" ו"טבע" לטריטוריה ולמולדת, ונדרשו למיתוס "הילד והגן", עת שקשרו את הילדות לרתמת הלאומיות ושחו בדימויי לידה, אדמה וילִידים אוטוכטוניים וגיבורים (משיח, 2000).
בקונטקסט התרבות העברית המתחדשת בתקופת ההשכלה והתחייה קיבל המיתוס משנה תוקף, כשסופרי ההשכלה התרפקו על המטפורה המאגדת ילד, גן ושעשועים כאמצעי לקידום חינוך מתוקן ולאומיות לטנטית, שעה שבני דור התחייה הבנו באמצעותו דיוקן חדש בדמות ילד עברי-לאומי, והביאו ליצירת נורמה פואטית המשלבת דמיון, טבע וחיוּת.
סופרי הילדים הארץ-ישראלים והישראלים, שברוח סופרי התחייה אימצו את מיתוס הילדות ה"אוניברסאלי", נבחנו בשני אופנים: מן ההיבט הלשוני - ביכולתם להוכיח עליונות לשונית ושליטה בנורמה אסתטית חדשה, ומן ההיבט האמנותי - בכישרונם הכפול להבנות ילד "גן וטבע" תואם הדגם, שהתקבל והוטמע בספרות הילדים העברית באירופה, וגם נענה לצפייה לדגם חדש, המשקף את המציאות הנבדלת בארץ ישראל.
טענתי היא כי הסופרות העבריות - חמדה בן-יהודה, מרים ילן-שטקליס ונורית זרחי, נציגות שלושה דורות בספרות הילדים העברית, חתרו אישה בדרכה תחת שיח הגברים ההגמוני המגולם במיתוס "הילד והגן". בכתיבתן השמיעו קול שונה, שערער על מונוליט הילד המדומיין ופרץ את גבולות המיתוס, שהפך את הנשים לסוכנות משנה של תפיסות אידאולוגיות, חינוכיות, ספרותיות ואמנותיות. בן-יהודה סירבה לסרטט דיוקן ילדות אידילית, סנטימנטלית ומאושרת, שטקליס (בניגוד לגולדברג) לא חיילה את ילדי האדמה - ה"צברים", וזרחי חשפה בגן-עדן הילדות את זרעי התוקפנות והרוע.
קעקוע מיתוס "הילד והגן" עשוי להוביל לתפיסת ילדות, שלא הייתה כמותה בספרות הילדים העברית, באשר היא מפנה עורף למיתוס הגברי, האסקפיסטי והממסך על אודות הילדוּת. הרצאתי תבקש למפות את מהלכו.

מקורות

  • אלקד-להמן, א' (2006). לבדה היא אורגת. קריאה ביצירת נורית זרחי. ירושלים: הוצאת כרמל.
  • ברלוביץ, י' (1996). להמציא ארץ להמציא עם: תשתית ספרות ותרבות ביצירה של העלייה הראשונה. תל אביב: הוצאת הקבוץ המאוחד.
  • משיח, ס' (2000). ילדות ולאומיות. דיוקן ילדות מדומיינת בספרות העברית לילדים 1948-1790. תל אביב: צ'ריקובר.
  • פלדמן, י' (2002). ללא חדר משלהן, מגדר ולאומיות ביצירותיהן של סופרות ישראליות. תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
  • קרן-יער, ד' (2007). סופרות כותבות לילדים. קריאה פוסט-קולוניאליסטית ופמניסטית בספרות ילדים עברית. תל אביב: רסלינג.

אוניברסיטת בר-אילן והאגודה הישראלית לחקר שפה וחברה;
תקציר - הוכן עבור הכנס הבין-תחומי השני בנושא שיח ומגדר בישראל (03.02.09)
תאריך:  03/02/2009   |   עודכן:  03/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קול אישה בגן: סופרות ילדים בשיח גברים הגמוני
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר מקוב-חסון
גבריות במשבר: יחסי לאום ומגדר בשני רומנים של יהודית הנדל ושושנה שרירא    השימוש בקול גברי שולי חותר תחת הקשר הטבעי לכאורה בין גבריות ללאומיות
ד"ר עינת לחובר
פרויקט "אשת השנה" או "חמישים הנשים המשפיעות" של ליידי גלובס משקף פמיניזם קרייריסטי וליברטני, אשר מדיר את הנשים המוחלשות כלכלית ו/או הלא אשכנזיות מתוכו
יעל כץ
היחס המיוחד שמקדיש המקרא לדם נותן ביטוי לממד המיתי של הדם. הסיפורים המיתיים במקרא משקפים התייחסות מיוחדת לדם, כאל חומר מיתי המייצג יסוד נשי
ד"ר איילת כהן
סיפורי הדיוקן המשפחתיים מציעים לקוראים התבוננות בדפוס נבחר של פסיפס חברתי ובפרשנות שמציעים בני המשפחות לתפקודיהם היום יומיים, ולחלוקת התפקידים בתוך המשפחה
ד"ר ציפי ישראלי, ד"ר יהודית אורבך
בעוד ש"התנועה ליציאה בשלום מלבנון" מוצבה בתקשורת כתנועה רציונלית וסוקרה רבות, "ארבע אמהות" סוקרה בדלות והוצגה כתנועה 'נשית ורכה'
רשימות נוספות
הייצוג התרבותי-מגדרי של הדיאלוג התיאטרוני  /  ד"ר חפציבה ישי עמיחי
החצר שלו והחצר שלה  /  ד"ר בת-ציון ימיני
מבט ביקורתי על גלגולו של השיח על מגדר  /  פרופ' חנה הרצוג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il