X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
אופטימיות זהירה מצד הנגיד

"נערכים למשברי העתיד"

נגיד בנק ישראל נאם בסימפוזיון השנתי של בנק הפדרל ריזרב מעריך: הצמיחה מתחילה להתחדש להלן הנאום המלא
▪  ▪  ▪
נגיד בנק ישראל. האם היינו יכולים למנוע את המשבר? קשה לאמר בדיעבד...[פלאש 90]
הנגיד מזהיר ומעיר
יש להקפיד על ניהול סיכונים במוסדות פיננסים לא ניתן להכות על חטא בדיעבד ולקונן 'מדוע לא הזהרנו

אבא ישלם?
סביר להניח שהצורך להוכיח כי הרשויות אינן מוכנות להציל כל מוסד פיננסי גדול – במילים אחרות, לבטל את השפעות ההתנהגות הפיננסית לפי דוקטרינת "גדול מכדי ליפול" – היה בין השיקולים בהחלטה שלא להציל את ליהמן. .

ללמד לקחים?
אף קובע מדיניות אינו רוצה להיות במצב שבו החשש מפני סיכון מוסרי יוצר את הדילמה אם לנקוט פעולה יקרה מאוד למשק כדי ללמד אנשים מסוימים לקח, או לעשות דבר שעלול לעודד התנהגות בלתי רצויה בעתיד. הן בתכנון המערכת והן בפעולתה עלינו לעשות כל שלאל ידינו כדי שלא להעמיד את מקבלי ההחלטות במצב כזה. אם בכל זאת מצאנו את עצמנו במצב כזה, הרי זה מאוחר מדי – שכן טעות היא לגרום נזק חמור ובלתי מוצדק לאנשים רבים כדי ללמד לקח את המעטים.

נמרוד הלפרן
"הצלנו את העולם מאסון"

   רשימות קודמות
  לגשת למלאכת החקיקה
  גלובליזציה של שוקי ההון
  "על ישראל להצטרך ל-OECD"
  רשימת העמלות מגוחכת
  טובת הכלכלה וטובת החברה

בסימפוזיון של השנה שעברה, תחת הכותרת "שימור היציבות במערכת פיננסית משתנה", היה לי הכבוד לשאת את נאום הסיום, וסיימתי בתחזית הבאה: "אך אם הרשויות בארה"ב ובחו"ל יפעלו במהירות ובדרך נאותה לייצוב המצב הפיננסי, אפשר שהצמיחה תתחדש כאשר נשוב וניפגש כאן בשנה הבאה".
והנה אנו כאן, כעבור שנה, ודומה שהצמיחה אכן מתחילה להתחדש.1 אחרי פשיטת הרגל של ליהמן בראדרס פעלו הרשויות בארה"ב ובחו"ל, ובמיוחד הבנקים המרכזיים, במהירות באופן הולם וברוב המקרים באופן נאות, כדי לייצב את המצב הפיננסי. אך דרכה של הכלכלה העולמית בין 2008 לאוגוסט 2009 הייתה רצופת מהמורות, חסרת ודאות, ולעתים אף מפחידה. יתר על כן, למרות סימני ההתאוששות המעודדים, עדיין מוקדם להכריז על קץ המשבר הכלכלי. משימות רבות עוד נכונו לנו, ובתוכן הבראת מערכות הבנקאות. יש סיבות טובות - אף כי לא חד-משמעיות - לחשוש כי ההתאוששות לא תהיה ברמה הנדרשת. ובכל זאת אפשר להכריז כי שיאו של המשבר מאחורינו, וכי סימניה הראשונים של הצמיחה הגלובלית הופיעו מוקדם ביחס לציפייה הכללית לפני תשעה חודשים.
אירוע זה, המיתון הקשה ביותר במדינות המפותחות מאז השפל הגדול, יותיר ללא ספק צלקות גדולות במשקים - במערכות הפיננסיות, בהון הציבורי, במדיניות הכלכלית, בכלכלה, ואף מעבר לכך. בשיאו, ברביע הרביעי של 2008 וברביע הראשון של 2009, פירנס המשבר מאמרים אפוקליפטיים בדבר אורכו ועומקו של המיתון והאפשרות שאנו עומדים בפני שידור חוזר של השפל הגדול, אודות עתיד הקפיטליזם, בדבר שקיעת המערב והעברת מרכז הכובד של הכלכלה העולמית ומנהיגותה אל המדינות המתעוררות, במיוחד סין, בדבר ירידת תפקידו של הדולר, רפורמה במערכת הפיננסית הבינלאומית, רפורמה בכלכלה ועוד.
מרתקים וחשובים ככל שיהיו נושאים אלה, בחרתי להתמקד בנושאים צרים יותר של מבנה כלכלי ומדיניות, הקשורים לשאלה כיצד להפחית את תדירותם של משברים עתידיים ולמתן את היקפם. לפני המשבר היה נהוג להעלות שתי סיבות עיקריות, קשורות ביניהן, לחששות מפני למיתון קשה: חוסר איזון גלובלי (global imbalances), שעמד בלב התחזיות העגומות במשך מספר שנים, והיה לחלק מההסבר לשיעוריה הנמוכים של הריבית הריאלית במהלך המחצית הראשונה של עשור זה; ושבריריות פיננסית (financial fragility), הנובעת בחלקה מבועת מחירי הדיור, ובחלקה מהמורכבויות והרגישויות של מבנה-העל הפיננסי שנבנה סביב מימון משכנתאות. החששות הנוגעים לשבריריות הפיננסית הלכו וגברו בשנים שלפני המשבר, אך לא עד לרמה שהיה בה כדי לחולל שינויים משמעותיים בהתנהגות הרשויות או בהתנהגותו של רוב המגזר הפיננסי הפרטי.
הן השבריריות הפיננסית והן חוסר האיזון הגלובלי תרמו למשבר, ובדיון שלי על האמצעים הנדרשים להפחתת תדירות המשברים ולמיתון היקפם, אעסוק בשניהם - בסוגיות הפיננסיות והשלכותיהן על הפיקוח הפיננסי, על הממשל התאגידי ועל הבנקאות המרכזית, ובחוסר האיזון והמערכת הבינלאומית. התגובות למשבר התמקדו במגזר הפיננסי, ובו אתחיל.

I. ממשל רגולטורי ותאגידי – רפורמות במגזר הפיננסי

והנה אנו כאן, כעבור שנה, ודומה שהצמיחה אכן מתחילה להתחדש.{1} אחרי פשיטת הרגל של ליהמן בראדרס פעלו הרשויות בארה"ב ובחו"ל, ובמיוחד הבנקים המרכזיים, במהירות באופן הולם וברוב המקרים באופן נאות, כדי לייצב את המצב הפיננסי.

רגולציה ופיקוח על המערכת הפיננסית

במקרה של בעיית נזילות הבנק המרכזי יכול לפתור את הבעיה של המוסד על-ידי מתן הלוואה זמנית; במקרים של חדלות פירעון יש להשתלט על החברה ולבצע בה רה-ארגון, לעתים על-ידי סגירתה. הטיפול במוסד חדל פירעון הוא בדרך כלל פעולה מעין-פיסקלית, עובדה שעוררה אי נוחות רבה כלפי פעולות הפדרל ריזרב במשבר הנוכחי. במקרה הישראלי, החוק מקנה לבנק המרכזי יד חופשית בהזרקת נזילות, אך כדי לפרק מוסד חדל פירעון הבנק המרכזי זקוק לאישור הממשלה.

ממשל תאגידי

מנהלי סיכון פנימיים צריכים להיות בלתי תלויים ביחידות העסקיות האחרות וזקוקים לגיבוי מלא של ההנהלה ושל הדירקטוריון כדי למלא את תפקידם, בשל הלחצים העזים שהסביבה התחרותית של חברה פיננסית גדולה מפעילה על מנהלי הסיכון. "אִמרו פשוט לא" – קל לומר, אך קשה לבצע, כאשר המשמעות היא למנוע מעמיתיך עמלה, עסקה או השקעה בעלות פוטנציאל לרווחיות גבוהה במיוחד.

II תפקיד הבנק המרכזי

האם תוכניות בלתי סטנדרטיות אלו לרכישת נכסים "מדפיסות כסף"? ייתכן, אך לא בהכרח. הדבר תלוי בשאלה אם תוכניות אלו מעוקרות בשוליים, במובן זה שננקטות פעולות כדי לקזז את השפעותיהן על שיעור הריבית לטווח קצר, או על יעד כמותי מוניטרי או פיננסי נתון של המדיניות המוניטרית. האם הן תורמות לאינפלציה? זה היה חלק מהכוונה – הן נועדו להקל את התנאים הפיננסיים, ולעזור למנוע דפלציה.

III. תיאום בינלאומי – ה-FSB

מדוע? חלקית מפני שתמיד יש מישהו המזהיר מפני אסון המאיים להתרחש, וקשה מאוד לשפוט עד כמה האזהרות מדייקות, בפרט אם הן שבות ועולות שנה אחר שנה; חלקית מפני שקשה לקחת את סיר הבשר מאנשים כשכולם נהנים; או, במילים אחרות, קשה להצדיק צעדים לא פופולריים להתמודדות עם מה שעל פניו נראה כסיכון בעל הסתברות נמוכה.

IV. תפקידה של קרן המטבע

רפורמות משמעותיות בניהול הפנימי של הקרן גם הן בעיצומן, והמטרה היא לאפשר למדינות מתעוררות, במיוחד ל- BRICs (ברזיל, רוסיה, הודו וסין), לטול חלק גדול יותר במכסות הקרן ובהחלטות הקרן. זהו חלק מתהליך ההכרה בשינוי מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית. אולם התהליך לא יהיה קל, בעיקר מפני שמדינות שחלקן במכסות אמור לקטון אינן מגלות התלהבות מהשינויים.

V. הערות לסיום

מקורות

פרופ' סטנלי פישר הוא נגיד בנק ישראל. מאמר זה הוכן להרצאת ארוחת הצהריים בסימפוזיון השנתי ה 33-של בנק הפדרל ריזרב של קנזס סיטי בנושא "יציבות פיננסית ויציבות מקרו-כלכלית, שנערך בג'קסון הול, ואיומינג, ב21- באוגוסט 2009. ברצוני להודות למרווין קינג על הערותיו והצעותיו המועילות ביותר ולג'ושוע שנק ופיליפ יחלזון מבנק ישראל על הסיוע.
תאריך:  21/08/2009   |   עודכן:  22/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"נערכים למשברי העתיד"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
סטנלי-פוגע בצעירים
אליפז העיראקי  |  28/08/09 03:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בנימין נתניהו
דברי ראש הממשלה בחנוכת בית הספר האזורי ביישוב שומריה    [כ' אב תשס"ט, 10.08.2009]
גבי אשכנזי
דברי הרמטכ"ל בטקס סיום קורס פו"ם "אפק" [כ"ג באב תשס"ט, 12.08.2009]
אהוד ברק
דברי יושב-ראש מפלגת העבודה ושר הביטחון בוועידת מפלגת העבודה [ט"ו באב תשס"ט, 05.08.2009]
ראובן ריבלין
נאום יושב-ראש הכנסת בכנס הנשיא לדמוקרטיה [י"ג באב תשס"ט, 03.08.2009]
ניצן הורוביץ
קטעים מתוך נאומו של חבר-הכנסת מתוך הדיון המיוחד בכנסת בעקבות פיגוע השנאה בתל אביב נגד הקהילה הגאה [י"ג באב תשס"ט, 03.08.2009]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il