נח קליגר, אשר לרוב אינו נוהג לכתוב טור שבועי במוסף סוף השבוע של
ידיעות אחרונות, חרג הפעם מהרגלו, ולא בכדי. הוא הקדיש הספד ל
אלי ויזל. החיים של ויזל ושל קליגר הצטלבו עשרות פעמים, כאשר הפעם הראשונה שבה הצטלבו חיים מרתקים אלו הייתה במחנה 32 באושוויץ (שהייתה מארג של 45 מחנות).
קליגר פגש לראשונה את ויזל בבית קפה פריזאי של אנשי רוח ואינטלקטואלים מן השמאל הצרפתי, בשנת 1946. קליגר היה אז עיתונאי בפריז, מקצוע שירש מאביו (שהטיל עליו לכתוב כתבה אחרי שהוא לא היה פנוי לעשות כן במסגרת תפקידו), וויזל ביקר שם, ישב שם ורשם רשימות, טיוטות לספרים אשר עתידים בבוא היום להפוך לרבי מכר ולהעניק לו בבוא היום פרס נובל, ולשואה, חשיפה לקהל הרחב בארצות הברית.
מטבע הדברים, עיסוקו של ויזל בכתיבה, כך מספר קליגר, הביא את קליגר לפנות אליו, והמבטא היהודי הוביל את קליגר לשוחח עימו ביידש. חשיפת המספר על היד גרמה להם להבין כי הם חולקים הרבה יותר מסתם חיבה לבית קפה פריזאי של אינטלקטואלים ידוענים מן השמאל הצרפתי. הפגישה הזו הובילה לעשרות פגישות של השניים, חמש או שש בכל שנה, בוועידות בינלאומיות של השואה. ויזל כתב הקדמה לספרו האוטביוגרפי של נח קליגר "אלה תולדות נח".
שניהם כתבו עבור ידיעות אחרונות, קליגר מישראל וויזל מפריז. אחרי מותו של אלי ויזל, שהיה ציוני ואוהד ישראל, תעלומה אחת לא נפתרה: מדוע בחר ויזל לקבוע את מרכז חייו בניו-יורק. זה עומד בסתירה בוטה לתעמולה של ביבי, כי הציונות היא התשובה היחידה לשואה. המציאות סותרת זאת: ניצול שואה ידוע בחר לקבוע את מרכז חייו בארצות הברית. גם
אלן דרשוביץ, אמריקני ציוני ופרו ישראלי, ופרופ' למשפטים בהאוורד, סבור כי הציונות אינה התשובה הבלעדית לשואה ולאנטישמיות: ארצות הברית היא אופציה, חרף אירועים אנטישמיים פה ושם (ראו ערך ספרו: "חוצפה").
את מה שיכול להיות פתיח לדיון מרתק (מדוע לא בחר ויזל להתגורר בישראל) איזכר קליגר אך ורק באמרת אגב. ספק אם אמירת האגב של קליגר תגרור דיון המשכי. עיתונאים ופרשנים אוהבים "תגובות לתגובות", ופינג פונג פוליציסטי. אך דומה כי ציונות היא כל כך בקונצנזוס (חוץ מב
הארץ אולי), עד שסימן השאלה הזה יוותר בעינו כסימן שאלה.