סעודיה עושה מאמץ רב כדי להציג עצמה כמתונה, או לפחות לגלם איסלאם מתון יותר שפתוח לעולם ולכל הדתות, כפי שאמר לאחרונה יורש העצר, מוחמד בן סלמאן. מאמצי המיתוג החדש של סעודיה עובדים - אומר כתב העת אטלנטיק. בחודש מאי שיבח הנשיא
דונלד טראמפ את הסעודים על פתיחת מרכז משותף למלחמה בטרור בריאד. בשבוע שעבר אמר הרמטכ"ל,
גדי איזנקוט, כי ישראל מוכנה לחלוק מודיעין עם מדינות סוניות מתונות, כאשר הכוונה לסעודיה. השאלה היא, כיצד מדינה שמזוהה עם הקיצוניות הדתית, תבצע מודרניזציה לדת שהיא מקדמת.
לאחרונה דווח על הקמת מרכז חדש סעודיה ללימוד החדית', אוסף הלכות וסיפורים על הנביא מוחמד. הצו המלכותי על הקמת המרכז היה למעשה א-פוליטי והתמקד באופיו הדתי של המרכז שיוקם בעיר מדינה, במסגרת השירות של הממלכה לאיסלאם. אבל עד שהסיפור הגיע לתקשורת באנגלית, הקמת המרכז הפכה לנושא פוליטי. משרד התרבות והמידע הסעודי מסר, כי הקמת המרכז היא יוזמה חסרת תקדים, שנועדה לבחון את מקורות האיסלאם ולהסיר טקסטים מזויפים הסותרים את הדת ומצדיקים פשעים ומעשי טרור שאינם תואמים את דת השלום.
שני הנרטיבים האלו מועילים למשפחת המלוכה. הם תורמים ליחסי הציבור שלה אצל חכמי הדת ומול המערב, כאשר סעודיה צריכה להוכיח כיצד היא נלחמת בטרור. הנרטיב מול המערב חשוב, כי רבים חושבים שהאיסלאם הוא הבעיה, וברגע שמבטלים את האיסלאם או משנים אותו - הכל יהיה בסדר. הפרסום על הקמת מרכז הלמידה בסעודיה, נותן תקווה לאנשים במערב שניתן לשנות את האיסלאם.
אבל, אומר אטלנטיק, אפילו בהנחה שהמרכז החדש באמת שואף להילחם בקיצוניות, לא ברור כיצד הוא יצליח. האימות צריך להיעשות בבחינת המקורות ולוודא שהם אמינים. בסופו של דבר שאלת האימות לא הכי חשובה, מאחר שיש מקורות אמינים שניתן להצדיק איתם פעולות טרור. בכל מקרה, קהל היעד הם לא הקיצוניים עצמם אלא אלו שמועדים לקיצוניות. ייתכן מאוד שהמרכז יקח טענות של ארגוני טרור, יפרק אותן ויסביר למה הן לא נכונות.
כמו שהממשלה הסעודית סומכת על חוקרי האיסלאם בשביל מתן לגיטימציה, חוקרי האיסלאם סומכים על הממשלה שתשלם את משכורותיהם. ההערכה היא, שחוקרי האיסלאם יגידו מה שהממשלה רוצה שהם יגידו וייצאו נגד טיעונים שמתנגשים עם ערכיה של סעודיה. כמו-כן, אין אינדיקציה לכך שתהיה הפרדה בין האיסלאם הסעודי לבין הסלפים הקיצוניים, ששואבים את אמונתם מאיש הדת מוחמד אבן עבד אל-והאב. שפעל במאה ה-18. מכאן, ששורשי הבעיה הם לפני 300 שנים, ולא 30 שנים כפי שאמר יורש העצר כאשר התכוון למהפכה באירן בשנת 1979. אמירה זו הייתה בעייתית לא רק בגלל הטעות בשנים, אלא בגלל שתיארוכה לאירוע שהתרחש בעשורים האחרונים מלמד שמוחמד אינו מעוניין בשינוי יסודי.
אם סעודיה תטפל בבעיה באופן שטחי, היא לא תביא לשינוי עמוק. גרוע מכך: הדבר יכול להביא לפגיעה באמינות הדתית בסעודיה. לאורך השנים, סעודיה קידמה צורה מסוימת של האיסלאם. אם היא תנסה לשנות זאת עכשיו, היא עלולה להעצים את קולות השוליים שיקראו לדבוק בגרסה קיצונית של האיסלאם, בטענה שזהו האיסלאם האמיתי.
אם המרכז החדש לא יעזור, נראה, כי הדבר היחיד שיעזור יהיה דמוקרטיה, בדגש על השיח הציבורי. לאפשר ריבוי דעות והשקפות עולם, וכך ניתן יהיה לראות מיהם הקיצוניים. אפשרות אחרת היא רפורמה אינטלקטואלית ותיאולוגית עמוקה. הדבר ידרוש הכרה שהבסיס הדתי של הממסד הסעודי אינו נורמטיבי ומהווה מיעוט. זה יצריך בחינה מחדש של התיאולוגיה של אל-והאב ומסריו, דבר שיביא למהפכה אמיתית באיסלאם.