משרד האוצר האמריקני מתכנן ליטול הלוואות ב-3 טריליון דולר בחודשים אפריל-יוני, כדי לכסות את ההוצאות העצומות הכרוכות במשבר הקורונה. בחודשים יולי-ספטמבר ילווה האוצר עוד 677 מיליארד דולר.
מספרים אלו נכונים להוצאות שנוצרו עד כה, והם יגדלו אם הקונגרס יחליט על צעדים נוספים לאישוש הכלכלה, או אם יהיה יתחולל גל שני של קורונה. רבים מעריכים, כי לא יהיה מנוס מהזרמת סכומי עתק נוספים - ובמקביל מנטילת הלוואות כדי לממן אותם. בשנה שעברה כולה לווה האוצר 1.28 טריליון דולר, כך שכבר כעת מדובר על סכום גדול פי שלושה בתוך חצי שנה בלבד.
הקונגרס אישר חבילת סיוע חסרת תקדים של 2.2 טריליון דולר - כ-10% מן התוצר האמריקני - והיא כבר הוגדלה ב-350 מיליארד דולר לצורך סיוע לעסקים קטנים. יחד עם הוצאות שאושרו קודם לכן, מדובר ב-3 טריליון דולר שכבר אושרו ובחלקם הגדול שולמו. ההלוואות יהיו גבוהות עוד יותר, משום שהכנסות המדינה ממיסים צונחות בשל הקורונה - ולכן הבור התקציבי עמוק עוד יותר.
לפני משבר הקורונה עמד הגרעון התקציבי של הממשל הפדרלי להגיע לטריליון דולר בשנת הכספים 2019/20 - הרבה מעל המתוכנן. הממשל אף הודיע, במסגרת התקציב לשנה זו, כי תאריך היעד להשגת איזון תקציבי נדחה מ-2025 ל-2030. כעת ברור, כי גם תאריך זה אינו ריאלי; בטרם יסתיים המשבר, לא ניתן יהיה לדעת מהו תאריך היעד החדש. ההערכה כעת היא, כי נכון לעכשיו - הגרעון התקציבי יסתכם השנה בסכום חסר תקדים של 3.5 טריליון דולר.
הבית הלבן בראשותו של הנשיא
דונלד טראמפ ושתי המפלגות בקונגרס מסכימים באופן עקרוני שיש להזרים סכומי עתק למשק האמריקני כדי למנוע את קריסתו. טראמפ אומר כי הריבית האפסית ברוב העולם - בארה"ב היא עומדת על אפס ובאירופה על קרוב לאפס - מאפשרת ליטול כעת הלוואות זולות יחסית כדי לממן את הטיפול במשבר הקורונה. עם זאת, כמה מחוקקים רפובליקנים מתחילים לחשוש שמא החוב הלאומי המצטבר - המגיע ל-25 טריליון דולר - עלול לצאת משליטה.
רוב הסיוע הפדרלי הוענק לטווח המיידי, כדי לפצות על סגירת העסקים, שליחת עובדים לחופשות ללא תשלום והתרסקות הצריכה שהיא מנוע הצמיחה של המשק האמריקני. כך למשל, משקי בית מקבלים עד 1,200 למבוגר ו-500 דולר לילד (בהתאם למבחני הכנסה). עסקים קטנים מקבלים הלוואות בערבות מדינה, והממשל פורע אותן במקומם ביחס ישיר למספר העובדים שהם ממשיכים להעסיק. במקביל, הוקצו עשרות מיליארדי דולרים למערכת הבריאות ולענפים שנפגעו בצורה קשה במיוחד מן הקורונה, כגון התעופה והתיירות.