X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מחסור בחומרי גלם ובמוליכים-למחצה לצד בעיות תובלה גורמים לכך שייצור המכוניות צונח וההכנסות יורדות ב-210 מיליארד דולר ניו-יורק טיימס מסביר את ההשלכות שיש למצב זה על ענפים רבים אחרים
▪  ▪  ▪
מפעל קיה, סלובקיה [צילום: דוד יוזק, AP]

מערבולת בענף ייצור הרכב, מנוע מרכזי של הכלכלה העולמית, מאיימת על הצמיחה ומסכנת חברות ויישובים התלויים בענף לכסף ולמשרות. על כל מכונית ומשאית שאינן יורדות מפס הייצור בדטרויט, שטוטגרט או שנגחאי, משרות מצויות בסכנה – של כורי ברזל בפינלנד, של יצרני צמיגים בתאילנד ושל מתקיני לוחות מחוונים בסלובקיה. מקורות הפרנסה שלהם מצויים בסכנה בשל הבעיות בשרשרת האספקה והתובלה, המאלצות מפעלי רכב לצמצם את הייצור.
ענף הרכב אחראי ל-3% מן התוצר העולמי, והשיעור גבוה עוד יותר במדינות כמו גרמניה, מקסיקו, יפן וקוריאה הדרומית ולמדינות בארה"ב כמו מישיגן. ההאטה בענף הרכב עלולה להותיר צלקות שיידרשו שנים להתאושש מהן, מזהיר ניו-יורק טיימס. גלי ההדף מהמשבר בתחום המוליכים-למחצה, המכריח כמעט את כל יצרני הרכב לצמצם או לסגור פסי ייצור, עלול להכניס מדינות שלמות למיתון. ביפן הוביל המחסור לצניחה של 46% בייצוא בספטמבר בהשוואה לאשתקד.
יצרני הרכב הצליחו להפחית את הפגיעה בהם בכך שגלגלו חלק מן ההתייקרויות על כתפי הקונים. פורד וג'נרל מוטורס דיווחו בשבוע שעבר על צניחה במכירות וברווחים ברבעון השלישי של השנה, אך צופות עלייה ברווח בשנת 2021 כולה. דיימלר, יצרנית מרצדס, דיווחה על עלייה של 20% ברווח הנקי ברבעון השלישי, למרות ירידה של 25% במכירות – בזכות העלאת מחירים.
את הכאב מרגישים בעיקר העובדים ומי שזקוקים למכוניות זולות. היצרנים ממקדים את משאביהם במכוניות יקרות המניבות את רוב הרווחים, מה שמוביל להמתנה ארוכה למכוניות זולות יותר. מחירי המכוניות המשומשות מרקיעים שחקים בשל המחסור במכוניות חדשות.
המשבר החל אשתקד, כאשר מחיריהם של חומרי גלם כמו ברזל ונחושת החלו לעלות. ההתאוששות העולמית הבלתי-אחידה מן הקורונה פגעה בשרשרת האספקה: ארה"ב החלה לחלק זריקות דחף, בעוד התפרצות הרסנית במלזיה סגרה מפעלים. קשה לחשב כמה מבעיות ענף הרכב יתפשטו ליתר המשק העולמי, אבל אין ספק שההשלכות עצומות משום שענפים אחרים כה רבים תלויים ביצרני הרכב. הללו הם לקוחות גדולים של ברזל ופלסטיק, והם תומכים ברשת נרחבת של ספקים, כמו גם במסעדות וחנויות מכולת להאכלת עובדיהם.
מפעלי רכב הם לעיתים קרובות המעסיקים הפרטיים הגדולים ביותר ביישוביהם, מה שהופך את בעיותיהם להרסניות עוד יותר. מאחר שמפעלי הרכב נוטים להיות דומיננטיים בכלכלה המקומית, קשה להחליף אותם. אבטלה הנגרמת בשל סגירת מפעלי רכב נמשכת שנים, כפי שלימד מחקר שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית ב-2019.
מוליכים-למחצה אינם הרכיב היחיד המצוי במחסור. היצרנים מתקשים להשיג גם את סוג הפלסטיק הדרוש למגיני הרוח בחלונות וללוחות המחוונים, כמו גם את הספוג שבמושבים. ההערכה היא, שמחסורים אלו יובילו לכך שהשנה ייוצרו 7.7 מיליון מכוניות פחות מאשר בשנה שעברה, עם הפסד הכנסות של 270 מיליארד דולר לענף.
מספר קטן יחסית של מדינות מרכזות את רוב הייצור של רכב וחלקי רכב, כולל ארה"ב וסין וגם מדינות קטנות יותר כמו תאילנד. סלובקיה, עם 5.4 מיליון תושבים בלבד, היא ביתם של מפעלים גדולים של פולקסוואגן, פז'ו וקיה המייצרים מיליון מכוניות בשנה – המספר לנפש הגבוה ביותר בעולם. הענף אחראי ליותר משליש מן הייצוא של סלובקיה.
ככל שהמחסור בחלקים ובחומרי הגלם יימשך, תעמיק ההשפעה הכלכלית – מדגיש הטיימס. כלכלות מודרניות זקוקות לכלי רכב כדי לפעול. מחסור במשאיות, החיוניות להעברת טובין, פוגע בצמיחה. אין סימן לכך שהמשבר יסתיים בקרוב. יצרני המוליכים-למחצה הבטיחו להגביר את האספקה, אבל הקמת מפעלים אורכת שנים ויצרני הרכב אינם בהכרח הלקוחות החשובים ביותר שלהם.

תאריך:  03/11/21   |   עודכן:  03/11/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מערבולת בענף ייצור הרכב מאיימת על הצמיחה העולמית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
תוכניות הענק תקועות בסיעה הדמוקרטית, הצמיחה הכלכלית הואטה, התמיכה עדיין בשפל בשל הנסיגה מאפגניסטן - והבחירות לתפקיד מושל וירג'יניה עלולות לספק לנשיא עוד חדשות רעות    ייתכן שיהיה שיפור נקודתי, אך התנאים הבסיסיים אינם לטובתו
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: הפיננסייר הפדופיל סייע משמעותית לקדם את הקריירה של ג'יימס סטיילי, אשר שמר על קשר אישי איתו גם לאחר הרשעתו בשנת 2008
איתמר לוין
השינויים העיקריים: יותר מחשוב ענן, תחייה של ענף החומרה ותחרות לא רק בין הענקיות אלא גם מול חברות קטנות יותר    המגמה השלישית היא זו העשויה להאריך ימים גם מעבר למגיפה
איתמר לוין
תחקיר ענק של וושינגטון פוסט: המחדלים של רשויות האכיפה ערב 6 בינואר, עידוד האלימות מצד טראמפ ושתיקתו במשך 187 דקות, המשך העלאת טענות הכזב והסלמה באיומי האלימות אחרי ההסתערות
איתמר לוין
וושינגטון פוסט עם פתיחת ועידת גלזגו: הירוקים ורעיונותיהם צוברים כוח, במיוחד במערב אירופה, וגם הציבור רואה באקלים סכנה רצינית - מה שעשוי להוביל הפעם לפעולות של ממש ולעמידה של הממשלות בהתחייבויותיהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il