X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מחקר שפורסם בכתב-העת Lancet ומצוטט בוושינגטון פוסט מצביע על האמון בממשלה ועל האמון ההדדי בין האזרחים כגורם מפתח בהצלחת המאבק בקורונה
▪  ▪  ▪
וייטנאם. הצלחה מפתיעה [צילום: האו דין, AP]

לפני 2020 וייטנאם נראתה פגיעה במיוחד למגיפה. הדירוג שלה במדדי בריאות בינלאומיים היו נמוך, מספר המיטות לתושבים היה קטן והמערכת הפוליטית נשלטת בידי מפלגה אחת. למרבה ההפתעה, היא הייתה סיפור הצלחה עם פרוץ הקורונה. מחקר שעסק ב-177 מדינות, ואשר ממצאיו מתפרסמים בוושינגטון פוסט, מצביע על גורם המפתח: אמון.
המחקר פורסם השבוע בכתב-העת הרפואי המוביל Lancet לאחר עשרה חודשי עבודה של תומס בוליקי, ארין הולנד ועשרות עוזרי מחקר. מטרת המחקר הייתה לענות על שאלת מפתח: מדוע הנגיף היכה בכמה מדינות בצורה הרבה יותר חזקה מאשר באחרות. לשאלה זו יש חשיבות מיוחדת, כאשר העולם מתחיל להתכונן למגיפה הבאה ואמנות בינלאומיות להתמודדות עם מגיפות נמצאות בדיונים.
המודלים המקובלים לבחינת המוכנות למגיפות לא עלו בקנה אחד עם מה שהתגלה בקורונה, מצאו החוקרים. "לא מצאנו קשר בין תוצאות הקורונה לבין דמוקרטיה, פופוליזם, יעילות הממשלה, ביטוח בריאות כללי, חוסר שוויון כלכלי או אמון במדע", אומר בוליקי. גורמים אלו היו המפתח בדירוגים אשר קבעו ממש ערב הקורונה, כי ארה"ב ובריטניה ערוכות בצורה הטובה ביותר למצב חירום רפואי – ודירגו את וייטנאם במקום ה-74 מתוך 117 מדינות.
נראה, כי הקורונה היכתה פחות במדינות בהן קיימת רמה גבוהה של אמון בממשלה ושל האזרחים זה בזה. תפיסה לפיה הממשלה מושחתת עלתה בקנה אחד עם התוצאות הקשות ביותר של הקורונה. רבקה כץ מאוניברסיטת ג'ורג'טאון, שלא נטלה חלק במחקר, אומרת שהוא מוכיח את מה שרבים כבר טענו. "האמון הממשלה וחוזק המעורבות בקהילה חיוניים לתגובה בתחום בריאות הציבור", היא מוסיפה. ג'ושוע שפירשטיין מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס מוסיף: "אם אנשים לא מאמינים למה שהממשלה אומרת, פוחתים הסיכויים שהם ינקטו אמצעי הזהירות הדרושים".
המגיפה החמירה את הבעיה
החוקרים הגיעו למסקנותיהם לאחר שבחנו את שיעור ההידבקות, ומצאו בבירור שחלק מן הממשלות הגיבו טוב יותר מאשר אחרות. בארה"ב שיעור ההידבקות היה השני הגרוע ביותר בין המדינות בעלות ההכנסות הגבוהות, והעובדה ששיעור התמותה היה באמצע הרשימה מלמדת על חוזקה של מערכת הבריאות המקומית. ממשלת ארה"ב התקשתה לשכנע את הציבור להישמע למגבלות הקורונה ולהתחסן – ומשאלים רבים מצביעים על אמון נמוך של הציבור בממשלה ועל קיטוב פוליטי ניכר.
החוקרים גם מעריכים, כי אם בכל המדינות רמת האמון בממשלה הייתה גבוהה כמו בדנמרק, מספר הנדבקים ברחבי העולם היה נמוך ב-13%. ואם האמון ההדדי בין האזרחים היה כמו בדנמרק, מספר הנדבקים היה נמוך ב-40% - דהיינו פחות 440 מיליון חולים ב-21 חודשי המחקר. לצד זאת מציין בוליקי, כי למחקר יש מגבלות, שכן ההשוואות הבינלאומיות אינן מושלמות ומשום שהוא מתמקד רק בגורמים שהיו קיימים לפני המגיפה. גלים מאוחרים יותר מאתגרים את הממצאים, כאשר בניו-זילנד למשל – בה האמון בממשלה גבוה מאוד – מספר החולים היה גבוה.
מייקל באנג-פטרסון מאוניברסיטת ארטוס אמר לפוסט, כי ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם הסבריו לאופן בו מדינות בעלות אמון גבוה הגיבו למגיפה, אבל מחקריו על הירידה ברמת האמון לאורך המגיפה הובילו אותו למסקנה קשה. המגיפה הורידה את האמון בממשלות, ובכך החמירה את הבעיה שהייתה קיימת מלכתחילה.

תאריך:  03/02/22   |   עודכן:  03/02/22
+תת-הווריאנט החדש "BA2" מדבק בכ-30% יותר מהאומיקרון
16:42 03/02/22  |  עידן יוסף

תת-הווריאנט החדש "BA2" מדבק בכ-30% יותר מהאומיקרון - כך עולה מדוח רשמי של המכון הסרולוגי בדנמרק - מכון סרום דנמרק SSK.

+שר המודיעין נמצא חיובי לקורונה
16:23 03/02/22  |  עידן יוסף

שר המודיעין אלעזר שטרן נמצא בבדיקת קורונה חיובי לנגיף. שלשום הוא שהה בכנסת


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
שמחה סיאני
"סליחה גברת שאני שואל, אבל תמיד את באה בלבוש חגיגי כל כך כדי לקבל זריקה"? הוא חייך ונתן לי להיכנס לפניו לחדר בתנועת יד תיאטרלית ובקידה קלה
יצחק דנון
המדינה: אהרון פורטל הציג בנתב"ג אישור מזויף על בדיקת PCR שלילית, כאשר אמור היה להיות בבידוד, למרות שכלל לא ביצע את הבדיקה
איתמר לוין
ג'ון בארי סבור, במאמר בניו-יורק טיימס, כי למרות הסימנים המעודדים - הקורונה לא תסתיים בעתיד הנראה לעין ולכן הציבור חייב להמשיך בהתחסנות ובאמצעי הזהירות
איציק וולף
קבינט הקורונה החליט לעדכן את מתווה התו הירוק ולצמצם אותו    תוקף התו הירוק יעודכן עבור מחוסנים בשלוש ובארבע מנות ללא הגבלת זמן    בעל תסמינים בשבועיים לפני הטיסה לא יידרש לבדיקת PCR אלא רק לאנטיגן מוסדי    שר האוצר שוב לא השתתף בדיון קבינט הקורונה
איציק וולף
ראש הממשלה הצהיר כי הפרטים על היקף הסיוע לבעלי עסקים ועל אופן מימושו עדיין נידונים וטרם סוכמו    "אנחנו ערים לקשיים ולשיח הציבורי, ואנחנו קשובים גם למגזר העסקי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il