X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
תמרון של ציי רוסיה, סין ואירן בחודש שעבר [צילום: AP]
האיזון בין השיקולים הוא המפתח
קווים אדומים: אוקראינה ואירן
ארה"ב מציבה ותציב קווים אדומים - כעת במיוחד במשבר באוקראינה ובמו"מ עם אירן; מאמר ב-Foreign Affairs מסביר מהם הקשיים וכיצד לעשות זאת בצורה מוצלחת

ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן נשאל שוב ושוב מהם הקווים האדומים שלו במשבר בין רוסיה לאוקראינה, ושאלות דומות מופנות לוושינגטון גם כלפי יריבים אחרים: סין בשאלת טייוואן, אירן בסוגיית הגרעין. יש חיסרון ברור בהצבה פומבית של קווים אדומים: היריב יכול להתעלם מהם ולהכריח את ארה"ב לבחור בין תגובה לבין הצטיירות כחלשה וחסרת אמינות. דוגמה בולטת לכך היא חוסר המעש של ברק אובמה כלפי השימוש שעשה בשאר אסד בנשק כימי, למרות שהצהיר שזהו קו אדום.
פרופ' דן אלטמן מאוניברסיטת ג'ורג'יה ופרופ' קתלין פאוארס מאוניברסיטת דארמות' בוחנים את הסוגיה ב-Foreign Affairs. לדעתם, המבוכה האפשרית אינה הבעיה הגדולה ביותר בהצבת קווים אדומים. הללו לעיתים מביסים את עצמם מסיבות אסטרטגיות ופסיכולוגיות: הם עלולים לגרום להתנגדות גוברת במקום למנוע אותה. איומים קיצוניים מדי עלולים להפחית את נכונותו של האויב לציית, בעוד מטרתו המרכזית של קו אדום היא לגרום לו להבין שמוטב לסגת. אבל לעיתים קרובות מדי, וושינגטון מציבה קווים אדומים בצורה הגורמת לאויב להשתכנע, שלא יקבל שום תמורה אם יוותר.
גם נטישה מוחלטת של קווים אדומים איננה התשובה. וושינגטון אינה יכולה פשוט לשבת ולחכות שמדינות עוינות יתנהגו בצורה הפוגעת באינטרסים שלה. מקבלי ההחלטות חייבים להבין, כי מתן ביטחון חשוב כמו האיומים, ושקווים אדומים מתוכננים בקפידה עדיפים על מילים דוגמטיות, עקשניות וריקות מתוכן.
אינטרסים מול פגיעה במוניטין
קווים אדומים – ואיומים בכלל – נכשלים יותר מאשר מצליחים. מדינות לא כובשות שטחים באיומים, וגם המדינות החזקות ביותר מתקשות לכפות את רצונן על אויבים חלשים. ארה"ב מתקשה להשתמש בצורה יעילה בקווים אדומים, כי לפעמים לאויב יש יותר מה להפסיד. אוקראינה וטייוואן חשובות לרוסיה ולסין יותר מאשר לארה"ב. חוסר הסימטריות הזו הוא אחת הסיבות לכך שמנהיגים מתקשים להציב קווים אדומים אמינים. כדי להתגבר על כך, הם לעיתים מאיימים בשפה גלויה – אבל אז, כאמור, עליהם לבחור בין מימוש האיום לבין נסיגה.
הימנעות ממימוש איום מלמדת על האינטרסים הספציפיים של מדינה, יותר מאשר פוגעת במוניטין שלה – טוענים אלטמן ופאוארס. נסיגתו של ביידן מאפגניסטן הבהירה שהוא אינו מוכן להישאר במדינה שבכל מקרה תיפול בסופו של דבר לידי הטליבאן, אבל הוא לא אמר האם יילחם להגנת עצמאותה של טייוואן. הימנעותו של אובמה מלהעניש את אסד אמרה משהו על יחסו לנשק כימי, אבל אין אמת בטענה שהיא עודדה את ולדימיר פוטין לפלוש לאוקראינה שנה לאחר מכן.
למעשה, קווים אדומים אינם מרתיעים אלא יוצרים פרובוקציה. כאשר מציבים בפניהם איום פומבי, למנהיגים יש מיד סיבות חדשות לעשות את ההפך ממה שדורשים יריביהם, ולעיתים הם מגיבים בהצבת קווים אדומים משלהם. עצמאותם של מנהיגים חשובה להם, ואחת הדרכים להפגין אותה היא לעשות מה שנאסר עליהם. אין זה מפתיע, שכאשר מנהיגים נדחקים לפינה בידי מדינות יריבות, הם מתקשים לחשב כהלכה את הסיכונים והסיכויים הכרוכים בהיענות לדרישות שהוצבו להם. כעס והתנגדות הם תגובה אנושית טבעית ללחצים בלתי רצויים.
אבל גם קווים אדומים אמינים ובלתי פרובוקטיביים נכשלים לעיתים בהשגת מטרותיהם. נניח שפוטין ישכנע את המערב שהוא מתכוון לפלוש לאוקראינה, אבל לא יקבל התחייבות שלא להרחיב את נאט"ו מזרחה. הבעיה של רוסיה אינה להציב איומים אמינים אלא להעניק התחייבויות אמינות: שלא תציב איומים דומים אם צירוף אוקראינה לברית יירד מהשולחן. לקווים אדומים מוצלחים חייבות להתלוות הבטחות אמינות, לפיהן היענות להם לא תגרור מחיר מופרז.
דרישה בלתי מציאותית של אירן
אלטמן ופאוארס מציעים למקבלי ההחלטות בארה"ב להביא זאת בחשבון כאשר הם מאיימים על רוסיה בעיצומים. הטלתם לפני מתקפה תהיה טעות; ארה"ב צריכה להבהיר לפוטין בצורה הברורה ביותר שהעיצומים יהיו בעוצמה מירבית אם יפלוש, ובעוצמה מינימלית אם לא יפרוש. נכון לעכשיו, רוסיה סבורה שיוטלו עליה עיצומים בכל מקרה.
העדר מחויבויות אמינות בעייתי עוד יותר כאשר מדובר במו"מ הגרעין עם אירן. החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לבטל את ההסכם ולהטיל על אירן עיצומים, למרות שעמדה בתנאיו, פגע כמובן באמינותה של וושינגטון בעיני טהרן, מה שהוביל אותה להציב את הדרישה הבלתי-מעשית לפיה ביידן יחייב את יורשיו לקיים כל הסכם חדש.
למדינות אחרות שעשו הסכמי אי-התחמשות עם ארה"ב היה ניסיון גרוע עוד יותר. לאחר מלחמת המפרץ הסכים סדאם חוסיין לוותר על הנשק להשמדה המונית תמורת שלום, אבל 12 שנים מאוחר יותר ארה"ב פלשה לעירק, הפילה את משטרו והוא הוצא להורג. ב-2003 ויתר מועמד קדאפי על תוכניתו הגרעינית תמורת נורמליזציה של היחסים עם ארה"ב; שמונה שנים לאחר מכן הפילה אותו ארה"ב וגם הוא הוצא להורג.
מפתיע לגלות עד כמה קשה להעניק התחייבויות אמינות. לעיתים הדבר כרוך בהקלת הלחץ על אויב מר. הסכם עם אירן יחייב הקלה בעיצומים, אך מתנגדי גישה זו מעדיפים להשתמש בעיצומים כדי להחליש את המשטר במקום כמנוף למנוע ממנו נשק גרעיני. וושינגטון יכולה להדגים את נכונותה לאכוף קווים אדומים בכך שתטיל כעת על אירן עיצומים נוספים. אבל גישה כזו יכולה להקשות על הסרתן אם וכאשר יושג הסכם, וכך יגברו חששותיה של טהרן שהיא תספוג עיצומים בלא קשר למעשיה.
בסופו של דבר, מסכמים אלטמן ופאוארס, הצבת קווים אדומים איננה טיפשות או חוכמה. בהעדר חלופות, ארה"ב צריכה להשתמש בהם – אבל לא תחת הנחות שגויות. כדי שיצליחו, עליהם להיות מנוסחים בקפידה כדי לתת מענה לדרישותיה של ארה"ב, לספק מחויבויות נחוצות ולמנוע פרובוקציות. האיזון הנכון יהיה המפתח – מול סין, אוקראינה ואירן.

תאריך:  06/02/22   |   עודכן:  06/02/22
+ביידן: מצפה לבקר בישראל עוד השנה
07:23 07/02/22  |  עידן יוסף

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נענה להזמנת ראש הממשלה נפתלי בנט: "מצפה לבקר בישראל בהמשך השנה".

+לראשונה מאוגוסט: ביידן שוחח עם בנט
20:20 06/02/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

נראה כי השיחה התקיימה ברקע ניסיונה של ארה"ב לרכך את עמדת ישראל לקראת חתימת הסכם עם אירן  ▪  בנט הזמין את הנשיא ואת רעייתו לביקור בארץ, אך לא קיבל הזמנה דומה

בנט וביידן. שיחה טלפונית [צילום: סוזן וולש ומנחם כהנא, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
מירב ארד
הסנקציות הוטלו בתקופת ממשל טראמפ נגד תוכנית הגרעין האזרחית של אירן    בוושינגטון מקווים כי הצעד יביא את אירן לשוב להתחייבויות במסגרת ההסכם משנת 2015
אפרים הלפרין
את הקשר בין המלחמה במגיפה ובין המלחמה באויב האירני כפי שמתבטא באיום הטילי על ישראל, יצר ראש הממשלה, בשני המקרים המלחמה נגד האיומים האלה היא מאוד יקרה. את קורבנות המגפה נדרשנו להכיל, האם גם את קורבנות הקסאמים נידרש להכיל?    הכלה של קורבנות הקורונה מציבה אותנו על מדרון חלקלק גם באיום הטילי, הכלה מודעת של מתים היא סוויץ' שזז בראש, וברגע שזז, בד"כ אינו חוזר
איציק וולף
ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, טוען כי הסכנה האמיתית הנשקפת לישראל מתוכנית הגרעין האירנית היא ממרוץ החימוש הגרעיני ומהאפשרות לזליגת נשק גרעיני לקבוצות טרור, ולא מפגיעת פצצה אירנית בישראל    "הם לא רוצים לחזור לתקופת האבן"    חושף: לפני עשור הייתה לישראל תוכנית קונקרטית לדחייה של כל תוכנית הגרעין האירנית בשנתיים-שלוש    "גם אם ארה"ב לא הייתה תומכת - היא לא הייתה עוצרת אותנו"
עידן יוסף
ראש הממשלה מעריך שצה"ל יסיים לפתח מערכת שתאפשר יירוט של רקטות בעלות של כמה דולרים במקום בעשרות אלפי דולרים    במערכת הביטחון אומרים כי מדובר בזריית חול בעיניים וייקח שנים עד שהמערכת תהיה מבצעית
מנואל טרכטנברג, דרור שלום
המכון למחקרי ביטחון לאומי הציג השבוע את הצעותיו לתפיסת הביטחון של ישראל לשנת 2022    ההקדמה למחקר מצביעה על האתגרים המרכזיים - בישראל, בסביבתה המיידית ובזירה העולמית - ומציעה קווי פעולה להתמודדות איתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il