X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ההכרעה במשבר בין רוסיה לאוקראינה תלויה בשאלה איזה מנהיג הוא ולדימיר פוטין: מציאותי ומחושב, הרוצה לשנות את תוצאות המלחמה הקרה, או פרנואיד שאיבד את הקשר עם העולם - מנתח ניו-יורק טיימס
▪  ▪  ▪
פוטין וראש ממשלתו, מיכאיל מישוסטין. הכל מרחוק [צילום: AP]

ברגעי ההכרעה באוקראינה, הכל מתכנס לשאלה אחת: איזה סוג של מנהיג הוא ולדימיר פוטין. פרשנים רבים במוסקבה משוכנעים שהוא מציאותי, ושהסיכונים העצומים הכרוכים בפלישה לאוקראינה יובילו לכך שיתברר שכל ריכוז הכוחות בגבולה היה בלוף. אבל יש שאינם מבטלים את האפשרות שהקורונה הפכה אותו ליותר פרנואיד, יותר תוקפני ויותר חסר זהירות – מציין ניו-יורק טיימס.
השולחן באורך שישה מטרים המפריד בין פוטין לבין אורחיו מן המערב מסמל, לדעת כמה משקיפים, את ניתוקו משאר העולם. במשך שנתיים הוא בודד את עצמו בבועה נקייה מהנגיף וקיים את רוב פגישותיו לבדו ובצורה וירטואלית; אפילו עם שריו לא נפגש פנים אל פנים. ספקולציות על מצבו הנפשי של פוטין נפוצות תמיד, אבל כעת הן משמעותיות יותר מאשר אי-פעם.
פלישה נרחבת לאוקראינה תהיה הסלמה עצומה ביחס לכל צעדיו הקודמים, כולל הפלישה לאותה מדינה ב-2014. אפילו אם הוא יצליח להשתלט על המדינה, פלישה כזאת תשיג בדיוק את ההפך ממטרתו המרכזית – להרחיק את נאט"ו ממזרח אירופה. פלישה תאחד את מדינות נאט"ו בצורה שטרם הייתה כמותה, וסביר להניח שיציבו מערכות נשק רבות עוצמה לאורך חזיתה המערבית של רוסיה.
ברוסיה עצמה הקפיד פוטין לשמור על חזות של מדינאי מפוכח ודחה במשך שנים את הקריאות לספח חלקים נרחבים יותר מאוקראינה. אבל בעוד הוא מציג את עצמו כמי שמבטיח את יציבותה של רוסיה, פוטין ניצב בפני מכות כלכליות כואבות ביותר מצד המערב, ובנוסף לכך צפויים קורבנות בנפש בשדה הקרב ובקרב האזרחים; למיליוני רוסים יש קרובי משפחה באוקראינה. נכון לעכשיו, רוב הרוסים מקבלים את עמדת הקרמלין לפיה המערב הוא הגורם להסלמה, וניתן להניח שהם יתמכו בפעולה צבאית קצרה ומוגבלת בדומה לזו שבוצעה בגאורגיה ב-2008. אבל אם רוסיה תסתבך במלחמה ארוכה ועקובה מדם, היציבות ממנה נהנה פוטין תגיע לקיצה – מעריכים חלק מן הפרשנים.

המומחים האופטימיים טעו ב-2014
עם הקנצלר אולף שולץ. השולחן כסמל [צילום: AP]

מאחר שמלחמה כזו נראית בלתי מתקבלת על הדעת בעיני רבים במוסקבה, מומחים רוסים למדיניות חוץ סבורים שזהו הצעד האחרון בנסיונותיו ארוכי השנים של פוטין להביא את המערב להסכים למה שהוא רואה כדרישות ביטחוניות חיוניות. בשנת 1990, מסביר הילך רוח זה, המערב כפה סדר אירופי חדש על-רקע חולשתה של רוסיה, אשר התעלם מהצורך ההיסטורי שלה בחיץ בינה לבין המערב. כעת רוסיה חזקה יותר ולכן כל מנהיג שלה יבקש לשרטט מחדש את המפה.
פיודור לוקיאנוב, מומחה מוביל למדיניות חוץ המייעץ לקרמלין, אמר לטיימס, כי מטרתו של פוטין כעת היא לבטל חלקית את תוצאותיה של המלחמה הקרה. אבל הוא עדיין מאמין שפוטין יבלום לפני פלישה מלאה, ובמקום זאת ישתמש ב"אמצעים מיוחדים, א-סימטריים או היברידיים", כולל לשכנע את המערב שהוא באמת מוכן לתקוף. "בלוף צריך להיות משכנע, וארה"ב משתפת פעולה ב-200%", הוא מוסיף.
על-פי קו חשיבה זו, אומרים פרשנים רוסים, פקידים אמריקנים נופלים בפח של ראיית פוטין בצורה מוגזמת כגאון מרושע. מאחר שנסיונותיו הקודמים של פוטין לשאת ולתת עם המערב בסוגיות נאט"ו והפיקוח על הנשק, הקרמלין בחר להעלות את ההימור לנקודה בה לא ניתן יהיה להתעלם מהאינטרסים שלו. "פוטין מצליח מאוד להשתמש בדימוי השלילי שמתאר אותו כשטן", אומר דימיטרי טרנין, מנהל מרכז קרנגי במוסקבה. לדבריו, פוטין מנצל את החששות שהוא עלול לפתוח במלחמה נוראה, וזאת בדיוק מטרתו: ליצור את התחושה הזאת.
עם זאת, מזכיר הטיימס, המומחים טעו בעבר. ב-2014 רובם צפו שפוטין לא יתערב בצורה צבאית באוקראינה – ואז הוא עשה את ההפך וסיפח את חצי-האי קרים. גם בתקופת הקורונה הוא ביצע צעדים בלתי צפויים, כמו הניסיון לרצוח את מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני ולאחר מכן כליאתו – בניגוד להנחה הרווחת לפיה הוא דווקא רוצה קצת התנגדות פנימית, כשסתום לחץ. "בשנה האחרונה חצה פוטין הרבה רוביקונים", אומר המומחה האמריקני מייקל קופמן. "מי שחושב שמשהו כל כך דרמטי הוא בלתי סביר או בלתי אפשרי, לא ראו את מה שהוא עשה בשנתיים האחרונות".

תאריך:  20/02/22   |   עודכן:  20/02/22
+מידע מודיעיני: ניתנה הנחיה לפלוש לאוקראינה
20:00 20/02/22  |  עידן יוסף

הממשל האמריקני קיבל מידע מודיעיני שניתנה הנחיה לפלוש לאוקראינה. המודיעין זיהה את הפקודה ניתנת - וכוחות מתארגנים לצורך כך (NBC)

+זלנסקי הציע להיפגש עם פוטין; הקרמלין מתעלם
08:04 20/02/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

"אני לא יודע מה רוצה נשיא הפדרציה הרוסית, אז אני מציע לו להיפגש", אמר נשיא אוקראינה המשתתף בוועידת מינכן  ▪  הוסיף כי רוסיה יכולה לבחור ולקבוע את המקום שבו יתקיימו השיחות בינו לבין פוטין

זלנסקי בוועידת מינכן. שהרוסים יקבעו את המקום [צילום: אנדרו הרניק, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם הקורונה הפכה את פוטין לפרנואיד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איציק וולף
צבא אוקראינה הודיע כי ידוע לו על נוכחות של שכירי חרב רוסיים במחוז דונבאס שבמזרח אוקראינה    לפי דוח של הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE) תועדו ביממה האחרונה יותר מ-1,500 הפרות של הפסקת האש בחזית המזרחית של אוקראינה
איציק וולף
נשיא אוקראינה אמר בוועידת מינכן כי המלחמה הצפויה היא על השליטה באירופה ולא רק על מדינתו    פולין: נספק לאוקראינה כלי נשק להגנה עצמית מול האגרסיביות הרוסית    שרת החוץ של בריטניה: הרוסים לא רציניים ביחס לפתרונות דיפלומטיים, תסריט בלהות מסוכן
איציק וולף
קבוצת לופטהנזה הודיעה כי בטיחות נוסעיה ואנשי צוות האוויר נמצאת בראש סדר העדיפות של החברה    סוויס אייר תשעה את טיסותיה לקייב לפחות עד 28 בפברואר
יואב יצחק
בהצהרה לתקשורת אמר ביידן כי נותר חלון הזדמנויות לפתרון המשבר: "רוסיה הסכימה למפגש בין מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ושר החוץ סרגיי לברוב ב-24 בפברואר"    ביידן הבטיח את סיועה של ארה"ב כדי "להגן על כל אינץ' בטריטוריה של נאט"ו"
יאיר נבות
משרד החוץ האוקראיני מזהיר: "אנו צופים בפדרציה הרוסית משיקה קמפיין להפצת דיסאינפורמציה המוני, להגברת ההפגזה על עמדות אוקראינה ותשתיות אזרחיות..."    פוטין נערך לפלישת צבא רוסיה מתוך הצורך "להגן על האזרחים מרצח עם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il