X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
רוברט קגן מתאר בוושינגטון פוסט תמונה עגומה, בה רוסיה שולטת במזרח אירופה, וסין - במזרח אסיה ובמערב האוקיינוס השקט ארה"ב תצטרך להחליט האם זה עולם נסבל
▪  ▪  ▪
קלילינגרד. רוסיה תדרוש מסדרונות לעיר

נניח שוולדימיר פוטין יצליח להשיג שליטה מלאה על אוקראינה; מה יהיו ההשלכות האסטרטגיות והגיאו-פוליטיות? – שואל ומשיב רוברט קגן, בעל טור בוושינגטון פוסט.
הראשונה תהיה קו עימות חדש במרכז אירופה. עד כה הוצבו כוחות רוסיה בגבול אוקראינה, מאות ק"מ מגבול פולין החברה בנאט"ו. אם רוסיה תשתלט על אוקראינה, היא תוכל להציב חיילים ונשק בגבול פולין. מאחר שהיא כבר שולטת בפועל בבלארוס, יהיה ביכולתה להציב אותם גם בגבולות הונגריה ורומניה. זהו מצב אסטרטגי שונה לחלוטין. האיום המיידי ביותר יהיה למדינות הבלטיות. רוסיה כבר גובלת במישרין באסטוניה ולטביה, ודרך בלארוס – בליטא. עוד לפני הפלישה הנוכחית היו ששאלו האם נאט"ו מגנה בפועל על מדינות אלו; היא תתעצם אם רוסיה תשלוט באוקראינה.
העיר קלילינגרד, בה שוכן פיקוד הצי הרוסי בים הבלטי, עשויה להיות נקודת מפתח. העיר וסביבתה נותקו מרוסיה מאז קריסת ברית המועצות, ומאז הגישה אליה היא רק דרך פולין וליטא. יש לצפות לדרישה רוסית למסדרון ישיר אליה, שמשמעותו יצירת רצועות רוסיות בשתי המדינות השכנות. צעד כזה יהיה רק אחד מאלו שמטרתם לנתק את המדינות הבלטיות מנאט"ו, בכך שיוכיחו שהברית אינה יכולה להגן עליהן.
ואכן, מדגיש קגן, כאשר שבע חברות בנאט"ו יגבלו ברוסיה החדשה והמורחבת, היכולת להגן עליהן תיפגע משמעותית. השינוי עלול להצריך שינוי משמעותי במשמעות ובייעוד של הברית. פוטין אינו מסתיר את רצונו לחדש את ההשפעה הרוסית מערבה ממנה. יש לזכור, שכאשר האימפריה הרוסית הייתה בשיאה, פולין לא הייתה קיימת כמדינה, המדינות הבלטיות היו חלק מהאימפריה ודרום-מזרח אירופה הייתה מקושרת לגרמניה ולאוסטרו-הונגריה. בעידן הקומוניסטי, מדינות ברית ורשה נוהלו בפועל ממוסקבה.
כיום פוטין שואף לכל הפחות להפוך את נאט"ו לארגון דו-שכבתי, בלא כוחות מערביים במדינות ברית ורשה לשעבר. השיחות על כך יתקיימו כאשר כוחות רוסיים מצויים לכל אורך הגבול המזרחי של נאט"ו ועם ספק ממשי בדבר יכולתה של הברית להתנגד לדרישותיו של פוטין. וכל זה קורה כאשר סין מאיימת להפר את האיזון האסטרטגי במזרח אסיה, אולי בהתקפה כלשהי על טייוואן, העלולה להפוך לבסיס סיני שיאיים על מערב האוקיינוס השקט. אם בייג'ינג תצליח להכפיף את טייוואן למרותה, שאר מדינות אסיה ייכנסו לפניקה ויצפו לעזרה אמריקנית.

אוקראינה לא תהיה עצמאית

לנשיא שי ג'ינפינג ברור שארה"ב עמוסת עבודה באירופה, והוא יכול להסיק מן האירועים באוקראינה שעלו סיכוייו להצליח בזירה שלו – בין אם בטיוואן ובין אם בים סין הדרומי. יש הטוענים שמדיניות ארה"ב קירבה את בייג'ינג ומוסקבה זו לזו, אבל הרקע האמיתי להתקרבות הוא השאיפה של שתיהן לשבש את הסדר העולמי הקיים.
לפני זמן רב התבססה אסטרטגיית הביטחון האמריקנית על יכולת לנהל עימות בשתי חזיתות, אבל מאז תחילת שנות ה-1990 ארה"ב ויתרה על כוח זה והדוקטרינה בוטלה רשמית ב-2012. עדיין יש לראות האם מגמה זו תשתנה כעת, אך קגן טוען שהגיע הזמן לדמיין עולם בו רוסיה שולטת במזרח אירופה וסין שולטת ברוב מערב אסיה ומערב האוקיינוס השקט. על ארה"ב ובעלות בריתה יהיה להחליט האם זהו עולם נסבל.
קגן עובר לאוקראינה, וצופה שהיא תפסיק להתקיים כמדינה עצמאית. מבחינה אסטרטגית, לפוטין עדיף שהיא לא תתקיים ככזו לאחר כל מה שכרוך בפלישה, משום שזה יהיה מתכון לעימות אין-סופי. לכן, הקרמלין יציב בקייב ממשלה אשר תציית לו, ובהמשך אף עשויה לפעול למיזוג חוקי ברוסיה – תהליך הנמצא בעיצומו בבלארוס.
יש פרשנים הצופים לוחמת גרילה עיקשת של האוקראינים נגד רוסיה, אבל לא ניתן לנהל לוחמה שכזאת בעזרת הנשק הקיים כיום באוקראינה. כדי שתהיה תקווה כלשהי למאבק גרילה, מישהו משכנותיה של אוקראינה יצטרך לספק לה את הנשק והציוד הדרושים. ואם מישהי מהן (פולין, הונגריה, הבלטיות) תעשה זאת, רוסיה עלולה לטעון שיש לה הצדקה לתקוף את נתיבי האספקה – אפילו בתוך הטריטוריות של מדינות חברות נאט"ו. עימות שכזה לא ייעצר בגבולות אוקראינה.
קגן מסכם: מפת אירופה עברה שינויים רבים לאורך מאות שנים. כיום היא משקפת את התרחבות הכוח האמריקני ואת קריסת ברית המועצות והגוש הקומוניסטי. בעתיד היא צפויה לשקף את תחיית כוחה הצבאי של רוסיה ואת הנסיגה בהשפעתה של ארה"ב. אם מצב זה יתחבר להישגיה של סין במזרח אסיה ובמערב האוקיינוס השקט, יהיה זה סופו של הסדר הנוכחי ותחילתו של אי-סדר עולמי ועימותים, כאשר כל אזור פתוח לשינויים במאזני הכוחות.

תאריך:  23/02/22   |   עודכן:  23/02/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הבית הלבן: פסגת ביידן-פוטין "בוודאי לא בתוכניות כרגע"; בלינקן ביטל את פגישתו עם לברוב    יפן ואוסטרליה מצטרפות לעיצומים נגד רוסיה ואישים במדינה    טראמפ שיבח את פוטין: זה גאוני; אצלי זה לא היה קורה
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: בטווח הקצר ישלמו האירופים את המחיר בדמות התייקרות של האנרגיה; מדינות ערביות ייפגעו משמעותית בתחום החיטה    בטווח הארוך את רוב הנזק תספוג רוסיה
איתמר לוין
ארה"ב מנתקת את ממשלת רוסיה מן האפשרות לגייס חוב בשוקי ההון, ומטילה עיצומים על שני בנקים מובילים ועל אישים באליטה הרוסית    "אם רוסיה תמשיך, נלך רחוק עוד יותר; אנחנו מוכנים לדיפלומטיה בתנאי שהיא רצינית"
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: הנוכלים מתמקדים בנשים צעירות משכילות, מיירטים אותן ביישומונים להיכרויות ולאחר מכן משכנעים אותן להשקיע את כספן באמצעותם במטבעות קריפטו - וכך גונבים מאות אלפי דולרים
איתמר לוין
הישארות הכוחות הרוסיים בבלארוס לאחר סיום התרגיל שערכו בה, מלמד על המידה בה פוטין שולט במדיניות החוץ והביטחון של אלכסנדר לוקשנקו, החייב לו את שלטונו - מנתח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il